Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2007, 01:45   #61
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Aan de KUL?
Ja.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2007, 01:55   #62
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Nou, ik vind heel het gelazer met subsidies al ingewikkeld genoeg, laat staan al het papierwerk.

Natuurlijk heb je wel een contactje bij de professoren, maar dan nog moet je hier bochten doorwringen die je elders niet echt hoeft aan te zien.

Soit, ik ben uiteraard geen doctoraatstudent en zal het misschien ook nooit worden.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2007, 00:17   #63
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Aan de KUL?
Ja.
Het is te zeggen ... het gaat om heel veel informatie, zoveel dat je bij het eerst erop kijken de moed je al in de schoenen zinkt. Maar het is duidelijk waar je ze kan bekomen bij ons en de info zelf is goed gestructureerd, en als je het eens doorleest blijkt dat allemaal nog mee te vallen. Anders zijn er contactpersonen waar je alles nog eens kan bij navragen.
Het subsidie-ontvangstsysteem heb ik wel nog niet bekeken, om redenen die je zelf wel kan bedenken.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 december 2007 om 00:20.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 16:16   #64
Tavek
Banneling

Standaard Ondertussen in nederland

'TU moet geen bursalen aannemen'

De TU Delft zou geen beurspromovendi moeten aannemen, vindt scheidend voorzitter van promovendivereniging Promood, Frederik de Wit.
Saskia Bonger

Beurspromovendi, ofwel bursalen, hebben volgens De Wit soms maar zevenhonderd euro per maand te besteden. “Ik vind het heel raar om naast iemand te zitten die hetzelfde werk doet, maar voor minder geld en zonder een pensioen op te bouwen.”
De taskforce promotiebeleid . waarvan behalve De Wit twee professoren en vertegenwoordigers van de ondersteunende diensten lid zijn . bevestigde onlangs dat er aan de TU Delft nog steeds gevallen bekend zijn van promovendi die van zeer weinig geld moeten rondkomen. En dat terwijl de voorganger van de taskforce, de coördinatiegroep promovendibeleid, in 2004 stelde dat beurspromovendi acceptabel zijn, mits het verschil in betaling niet leidt tot misstanden.
De Wit noemt de cao waaronder reguliere promovendi, de aio’s, vallen een verworven recht, waar hard voor is geknokt. Hij vindt het niet terecht dat niet alle promovendi daaronder vallen.
Om hoeveel mensen het precies gaat, weet De Wit niet. Dat wordt ook niet centraal bijgehouden. “Hun aantal ligt ergens tussen de honderd en de tweehonderd op een totaal van twaalfhonderd promovendi.”
Een probleem van het aanstellen van bursalen is volgens De Wit dat je weinig eisen aan ze kunt stellen, bijvoorbeeld op het gebied van Engelse taalvaardigheid. “Dat wordt nu wel anders, door gesprekjes van vijftien minuten te voeren, maar dat gaat nog wel wat conflict opleveren tussen de hoogleraren en personeel en organisatie.” De Wit vindt daarbij dat de hoogleraren verantwoording moeten afleggen voor wie ze aannemen. “Dat gebeurt nu niet gecentraliseerd.”
Volgens Hans Krul, secretaris van het college van bestuur, zou de universiteit niet moeten toestaan dat promovendi voor een schamele vergoeding aan de TU werken. Zij moeten minstens op het sociale minimum zitten, vindt hij. “De andere positie van bursalen is alleen te rechtvaardigen als hun werkzaamheden anders zijn. Ze zijn niet in dienst, dus ze hoeven geen college te geven en ze hoeven niet iedere dag om half negen aanwezig te zijn.”
Krul zegt dat de TU de landelijke discussie over dit onderwerp met interesse volgt en dat de universiteit er ook zelf over praat. Hij wil daarom niet vooruit lopen op eventuele beleidsveranderingen.
~ Bron: delta universiteitsblad
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 16:31   #65
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Interessant artikel. In Nederland lijken ze met een soortgelijk probleem te zitten. 700 euro is echt wel schandalig. Het ergste dat ik in Vlaanderen heb gehoord is 1060 euro. Ze zouden in Nederland ook zo'n petitie moeten beginnen!
Oud 10 december 2007, 16:42   #66
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _JS_ Bekijk bericht
Interessant artikel. In Nederland lijken ze met een soortgelijk probleem te zitten. 700 euro is echt wel schandalig. Het ergste dat ik in Vlaanderen heb gehoord is 1060 euro. Ze zouden in Nederland ook zo'n petitie moeten beginnen!
Er zijn in Nederland nauwelijks beursstudenten. Ik ken er geen enkel. Je komt in dienst van de Universiteit als Assistent in Opleiding en krijgt een contract van 1 jaar, dat verlengd kan worden naar 4 als je na 1 jaar een goede evaluatie krijgt. Ieder jaar heb je ook een loonsverhoging (beginnende aan 1950 brutto gaande tot bijna 2500 brutto). Met contract, met pensioen, met arbeidsvoorwaarden.
Oud 10 december 2007, 16:58   #67
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn in Nederland nauwelijks beursstudenten. Ik ken er geen enkel. Je komt in dienst van de Universiteit als Assistent in Opleiding en krijgt een contract van 1 jaar, dat verlengd kan worden naar 4 als je na 1 jaar een goede evaluatie krijgt. Ieder jaar heb je ook een loonsverhoging (beginnende aan 1950 brutto gaande tot bijna 2500 brutto). Met contract, met pensioen, met arbeidsvoorwaarden.
Volgens dat artikel waren er toch 100 a 200 in Delft alleen al? Enig idee hoeveel 2000 bruto in Nederland netto is? (ik ken niks van Nederlandse belastingen) Hoe is de verhouding t.o.v. andere beroepen waar je een universitair diploma voor nodig hebt?
Oud 10 december 2007, 17:05   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens dat artikel waren er toch 100 a 200 in Delft alleen al? Enig idee hoeveel 2000 bruto in Nederland netto is? (ik ken niks van Nederlandse belastingen) Hoe is de verhouding t.o.v. andere beroepen waar je een universitair diploma voor nodig hebt?
Ik vermoed dat die lui in Delft vooral buitenlanders zijn die via een hoogleraar aan een plek geraakt zijn. Er zijn dus vrij veel buitenlanders (aziaten) die kost wat kost willen promoveren, en dus een deal sluiten met een promotor. Het is wettelijk, maar niet echt goed.

2000 is een kleine 1400 net, loopt op naar een goeie 1800 (2500 brutto).
Oud 10 december 2007, 17:29   #69
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat die lui in Delft vooral buitenlanders zijn die via een hoogleraar aan een plek geraakt zijn. Er zijn dus vrij veel buitenlanders (aziaten) die kost wat kost willen promoveren, en dus een deal sluiten met een promotor. Het is wettelijk, maar niet echt goed.

2000 is een kleine 1400 net, loopt op naar een goeie 1800 (2500 brutto).
Dat begint dus wat lager en eindigt wat hoger dan de betere statuten bij ons. Als bijna iedereen op zo'n statuut zit, dan lijkt het een vrij goed voorbeeld van hoe het zou moeten zijn.

Die aziaten die kost wat kost willen doctoreren, ook al wordt het slechter betaald (maar waarschijnlijk nog altijd heel goed in vergelijking met wat ze thuis zouden kunnen krijgen), dat zou niet wettelijk moeten zijn. Zo'n praktijken zetten een neerwaartse druk op de loonvoorwaarden voor iedereen. Promotors zouden de goeien moeten aannemen en een volwaardige wedde moeten geven, en de slechte kandidaten weigeren ipv toch maar te laten beginnen omdat ze goedkoper zijn.
Oud 10 december 2007, 23:44   #70
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat begint dus wat lager en eindigt wat hoger dan de betere statuten bij ons. Als bijna iedereen op zo'n statuut zit, dan lijkt het een vrij goed voorbeeld van hoe het zou moeten zijn.

Die aziaten die kost wat kost willen doctoreren, ook al wordt het slechter betaald (maar waarschijnlijk nog altijd heel goed in vergelijking met wat ze thuis zouden kunnen krijgen), dat zou niet wettelijk moeten zijn. Zo'n praktijken zetten een neerwaartse druk op de loonvoorwaarden voor iedereen. Promotors zouden de goeien moeten aannemen en een volwaardige wedde moeten geven, en de slechte kandidaten weigeren ipv toch maar te laten beginnen omdat ze goedkoper zijn.
Die aziaten trekken ook vaak het niveau omlaag. Mijn ervaringen met hun is dat ze het erg moeilijk hebben met communicatie (engels met haren op) en in hun thuisland blijkbaar nooit hebben geleerd om een deftig verslag te schrijven. Nu, rekenen kunnen ze als de beste, maar vraag het hun niet om het u duidelijk te maken wat ze hebben gedaan.....

De mogelijkheid tot bursaal moet gewoon verboden worden, en iedere promovendus moet gewoon in dienst komen volgens de algemene universitaire CAO. Klaar.
Oud 10 december 2007, 23:58   #71
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, ik vind heel het gelazer met subsidies al ingewikkeld genoeg, laat staan al het papierwerk.

Natuurlijk heb je wel een contactje bij de professoren, maar dan nog moet je hier bochten doorwringen die je elders niet echt hoeft aan te zien.

Soit, ik ben uiteraard geen doctoraatstudent en zal het misschien ook nooit worden.
ik ben het ook nt van plan. 4 jaar als slaafje werken zie ik nt echt zitten.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 00:02   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
ik ben het ook nt van plan. 4 jaar als slaafje werken zie ik nt echt zitten.
Als ge een deftig contract hebt, is doctoreren prachtig werk. Je eigen onderzoek, de mogelijkheid om u er helemaal in te verdiepen, congressen gaan, publicaties.....een echte wetenschapper worden (dr.)

Jammer genoeg heb ik een attention span van enkele maanden en dus is een project van 4 jaar niks voor mij. En de techniek spreekt me ook niet meer aan.

Maar om te zeggen dat doctoreren slavenwerk is, is onjuist !
Oud 11 december 2007, 00:08   #73
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge een deftig contract hebt, is doctoreren prachtig werk. Je eigen onderzoek, de mogelijkheid om u er helemaal in te verdiepen, congressen gaan, publicaties.....een echte wetenschapper worden (dr.)

Jammer genoeg heb ik een attention span van enkele maanden en dus is een project van 4 jaar niks voor mij. En de techniek spreekt me ook niet meer aan.

moet op den duur tegensteken.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 00:15   #74
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wetenschappelijk ondervoeren (thesis, doctoraat,...) is op zich wel interessant, maar om nu 4 jaar met één bepaald onderwerp bezig te zijn ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 07:45   #75
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die aziaten trekken ook vaak het niveau omlaag. Mijn ervaringen met hun is dat ze het erg moeilijk hebben met communicatie (engels met haren op) en in hun thuisland blijkbaar nooit hebben geleerd om een deftig verslag te schrijven. Nu, rekenen kunnen ze als de beste, maar vraag het hun niet om het u duidelijk te maken wat ze hebben gedaan.....

De mogelijkheid tot bursaal moet gewoon verboden worden, en iedere promovendus moet gewoon in dienst komen volgens de algemene universitaire CAO. Klaar.
niemand heeft precies goede ervaringen met die aziaten.

Nu, ik ken onderzoekslabo's waar meer dan de helft van de doctoraatsstudenten bursaal zijn. Deze verdienen een loon dat ligt tussen een IWT'er en een FWO'er. Ik zie dan ook niet in waarom bursalen verboden moeten worden, sommige labo's zijn afhankelijk van geld buiten de overheidsbeurzen om...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 07:46   #76
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wetenschappelijk ondervoeren (thesis, doctoraat,...) is op zich wel interessant, maar om nu 4 jaar met één bepaald onderwerp bezig te zijn ...
Het is mijn ervaring dat je in de meeste gevallen de eerste 2 jaar van je onderzoek niet rendeert (geen publicaties), omdat je je moet inwerken in het onderwerp, de technieken moet eigen maken enz...

En die 4 jaar vliegen zo om...
Oud 11 december 2007, 07:48   #77
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

heb je eigenlijk wel enig idee hoe moeilijk het soms is voor een onderzoekslabo om aan werkingsmiddelen te geraken?
Oud 11 december 2007, 13:06   #78
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Zie ook De Standaard van vandaag (pagina 6), en De Morgen van vandaag (pagina 2).

(voor wie die kranten niet bij de hand heeft: zie
http://www.cs.kuleuven.be/iwtpetitie/pers.html)
Oud 11 december 2007, 13:08   #79
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
heb je eigenlijk wel enig idee hoe moeilijk het soms is voor een onderzoekslabo om aan werkingsmiddelen te geraken?
Ja. Daarom dat we pleiten om de budgetten te verhogen. Lagere lonen omdat "het geld er niet is" is de realiteit, maar daarom nog niet gerechtvaardigd. Individuele labo's kunnen daar natuurlijk weinig aan doen, vandaar dat de petitie gericht is aan de bevoegde ministers en de rectoren.
Oud 11 december 2007, 13:42   #80
Tavek
Banneling

Standaard

Beter lobbyen. Sommige onderzoeksinstellingen zijn op dit moment in aller ijl geld aan het opmaken omdat ze anders volgend jaar minder subsidies krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be