![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() De paus draait het om: geloof is juist de oorzaak van bijna alle wreedheden in de geschiedenis! Bestudeer de geschiedenis en telkens zie je weer oorlogen die om 1 ding draaien: (verschil in) geloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() Ik denk dat hij verwijst naar de misdaden gepleegd door de regimes van die landen waar het communisme, of een vorm ervan, tot staatsgodsdienst verheven werd/is.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 6 december 2007 om 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Het communisme is niet per definitie een atheïstische stroming. Er bestaat zelfs christelijk en religieus communisme, de Russische orthodoxe kerk steunde zelfs het politieke beleid van de Sovjet dictatuur voor lange perioden, en zonder enig voorbehoud.
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Op Aarde is ongeveer 15% niet gelovig, waarvan 4% atheïstisch... Noem eens de doden in naam van het 'Atheisme' eens bij naam. Want ik weet het werkelijk niet. Christelijk communisme bestaat overigens ook !
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() Wel, onder het stalinistisch bewind werden aanhangers van de Oerknaltheorie vervolgd door werkstraffen of zelfs executies. Ik ben wel vergeten welke wetenschappers dit lot beschoren waren, maar de onderliggende reden was omdat het zou uitgaan van een schepping en dus - volgens hen - een schepper. Het druiste fundamenteel in tegen hun blind dogmatisme. Men beschouwde het ook als een 'westerse' theorie, ondanks het feit dat Alexander Friedmann uit Sint-Petersburg aan de wieg van die theorie zat.
Dit is een voorbeeld van onrecht in de naam van het atheïsme, volgens mij, maar allesbehalve een argument om ons neer te halen. Het praat religieus fundamentalisme niet plots goed, als het in het vaarwater van wetenschap wil terechtkomen. Er is religieus dogmatisme en er is politiek dogmatisme. Dit forum is een referentie die duidelijk genoeg is betreft blinde zombies. 10 miljoen doden en slavenarbeid in de Goelag is zo in de ogen ene Praetorian, niet zo erg, en buitensporig uitvergroot. Deze persoon begroet in zijn vrije tijd vlaggen met hamer en sikkel ![]() ![]() Veel politieke stromingen hebben wel wat gemeen met religies, met hun desbetreffende religies en dogmata. Zo'n hysterie van de massa's is uiterst gevaarlijk.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2007 om 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Doet me aan de SGP denken. Klein probleem in jullie redenering: Stalin steunde de orthodoxe kerk en Hitler kreeg de steun van de paus op een bepaald moment... Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Wel, in de Sovjetunie was het lang taboe om uit te gaan van een schepper of maar het werkwoord scheppen te hanteren. Het steady-state model werd zo ook weinig geaccepteerd (want er werden constant nieuwe sterrenstelsel "geschapen", en dat woord lag hen gevoelig). De onderliggende doctrine onder Stalin was tegen elk theïsme, overduidelijk.
Het regime bepaalde welke wetenschappelijke bevindingen juist waren en welke genegeerd moesten worden, dit remde evenzeer de vooruitgang in de SU, evenals het hier gebeurde tijdens de Inquisitie. Citaat:
Immers als je te luid riep, gebeurde er drama's. Zo heeft een tot het katholicisme bekeerde Joodse non in Nederland het moeten bekopen dankzij het anti-nazi-activisme van haar collega's. Anders zou ze vast niet ontdekt geweest zijn. De paus kon roeien met de riemen die hij had. Diezelfde paus stond ook een strenge scheiding van wetenschap en kerk voor.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 december 2007 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() Het verschil in geloof wordt gebruikt (misbruikt!) om de massas mee te krijgen. De echte reden van een oorlog is altijd geld of macht.
Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2007 om 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister
|
![]() Een misdaad kan gemakkelijker uitgevoerd worden indien de dader denkt zich te kunnen beroepen op een religieus argument als rechtvaardiging. Maar dat geldt voor elke ideologie zoals de vorige eeuw ten overvloede bewezen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Vreemdeling
|
![]() ik niet, ik accepteer dat mooie dingen bestaan zonder dat er iets ultiem schoons daarvoor gezorgd heeft. en dat lelijke en of slechte dingen bestaan zonder dat daar iets ultiem slechts voor zorgt. En zonder te moeten verdwalen in doolhoven van heeft dat ultiem goede dat ultiem slechte voortgebracht en kan die 145ste er nog bij op die speldekop
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Vreemdeling
|
![]() en wat die discussie geloof commishnitka betreft. ooit in dit leven was ik in cuba in de hoedangiheid van dialectisch materialist, en ik kwam daar meinig cubaan tegen getooid met een kruisje, en ik, in mijn gelovigheid, vroeg hen of dat niet al ontkenned was, met zo'n kruisje rondlopen in een land dat het rijk gods niet na, maar voor de dood probeert te zoeken. En ze zeiden, ach ja, jij bent dialectisch materialist, lijk fidel, schoon, maar dat kan ik niet. En toen liet ik haar en zij mij in mijn gedachtebrij. En dat was dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Godsdiensten zijn in de geschiedenis vaak de oorzaak van afschuwelijk geweld. Punt uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() eerder het excuus ervoor dan de oorzaak.
Laatst gewijzigd door filosoof : 7 december 2007 om 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() Daar kan ik wel inkomen, toch dien men hierbij altijd ook te kijken naar andere factoren zoals cultuur. Op zich is deze uitspraak echter vrij inhoudsloos, want veel zegt het niet over godsdienst op zich. Eigendomsrecht is ook iets dat vaak de oorzaak is van afschuwelijk geweld. Welke conclusies moet je daaruit dan nemen?
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een godsdienst werkt anders. Eénmaal je de mensen overtuigd hebt van het goddelijke bestaan, dan wordt de daaraan verbonden ideologie aanvaard. Ze is immers uit de hemel gedicteerd. Je moet de noodzaak of behoefte eraan niet uitleggen, want dat is irrelevant. Het gaat niet om redeneren, maar om geloven. Je hoeft niets te verantwoorden, want alles is de wil van god. Zolang de mensen blijven geloven en alle bewijs dat tegen hun god pleit systematisch verwerpen omdat de vrees zich te vergissen er zo diep ingebakken zit, zal er niemand voor hervorming pleiten. Stuurt de godsdienst aan op strijd, dan zal die onbeperkt en onvoorwaardelijk gevoerd worden, zonder duidelijk zicht op een einde. Snap je het verschil? Redeneren - geloven. Zeg nu eerlijk, wie denk jij dat er sneller tot geweld en misdaad zal verleid worden? Degenen die moeten overtuigd worden, of degenen die slikken? Laatst gewijzigd door Dycore : 7 december 2007 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |