Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 3 december 2007, 10:56   #61
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie BRON

Een staatsgreep, coup (uit het Frans, kort voor coup d'état) of Putsch is een snelle politieke handeling, waarbij op een niet-reguliere manier een persoon of groep personen zijn macht uitbreidt. Staatsgrepen zijn meestal, maar niet per definitie, gewelddadig of vinden plaats onder dreiging van geweld.
Kenmerkend van een staatsgreep is dat een persoon of groep personen binnen het bestaande bestel zijn macht uitbreidt. Een buitenlandse invasie is dus nooit een staatsgreep, hoewel het wel voor kan komen dat coupplegers gesteund worden door een buitenlandse mogendheid. Iets dergelijks gebeurde in Guatemala in 1954, toen bij operatie PBSUCCESS een groep dissidente officieren met logistieke en financiele steun van de Verenigde Staten en Honduras president Jacobo Arbenz uit het zadel stootten. Ook wanneer een groep politieke buitenstaanders de macht overneemt, zoals bijvoorbeeld bij een revolutie spreekt men niet van een staatsgreep. Een daad waarbij een zittende heerser zijn macht uitbreidt op een manier die tegen de grondwet of de politieke gebruiken van een land ingaat is dan wel weer een staatsgreep. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht betekent dit dus dat een staatsgreep niet per definitie een regimewissel inhoudt. Voorbeelden van zulke staatsgrepen gepleegd door zittende heersers zijn de ontbinding van het Mexicaanse congres door Victoriano Huerta in oktober 1913, de Machtergreifung waarbij Adolf Hitler in 1933 het democratische systeem in Duitsland uitschakelde en de autocoup van Alberto Fujimori in 1992.
De plegers van een staatsgreep gebruiken zelf de term uiteraard bijna nooit. Zo spraken de militairen van de zonder veel bloedvergieten verlopen 'sergeantencoup' onder leiding van Desi Bouterse op 25 februari 1980 in Suriname aanvankelijk van een 'ingreep', en pas later van een 'revolutie'. De coup in Suriname vond plaats in een sfeer van nationale malaise, politieke machteloosheid en grote ontevredenheid onder de bevolking en ook vooral binnen de lagere rangen van het leger. De sergeanten kregen aanvankelijk dan ook veel steun voor hun 'ingreep' vanuit de bevolking; de internationale politiek stelde zich afwachtend of gematigd-positief op. Pas na enige tijd, toen de coupplegers met steeds meer geweld hun regime in het zadel wilden houden, werd de aard van de staatsgreep duidelijk. Verhullend taalgebruik onder coupplegers is dan ook duidelijk een manier om de per definitie antidemocratische aard van een staatsgreep te verbergen.
Ovidius is offline  
Oud 3 december 2007, 10:57   #62
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Correctie: door de Waalse gijzeling mag de illegale regering Verhofstadt de urgente maatregelen nemen zonder de bijhorende volkerenmeerderheid die er normaal gezien bijhoren.
Dat heeft er niets mee te maken. Als de Vlamingen de onderhandelingen gijzelen zou hij zich ook met de urgente zaken mogen bezighouden.

Citaat:
Er is geen enkele democratische reden waarom een regering die geen steun heeft van een meerderheid van de bevolking, dat zou mogen.

Verhofdstadt zou moeten aftreden, in plaats van de Von Papen van de koning te spelen.
Dus u ziet liever de koopkracht onderuitgaan door politieke spelletjes?

Citaat:
ach komaan, alle waarnemers zijn het erover eens dat Flahaut allang ontslag had moeten nemen ivm het geknoei met thesaurierekeningen, de enige reden waarom dat niet gebeurt is omdat de regering ontslagnemend is. Dus juist dankzij die situatie kan die man in functie blijven hoewel het duidelijk is dat er geknoeid is!!!!
Dat komt niet door de lopende zaken, maar door de houding van de PS. Als ik me niet vergis is er in Nederland een minister geweest die ontslag nam tijdens de lopende zaken. Doordat het lopende zaken waren werden echter gewoon haar bevoegdheden haar ontnomen en overgedragen aan een ander regeringslid. Dit is in België ook perfect mogelijk.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 december 2007 om 10:57.
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 10:57   #63
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als het parlement een motie aanneemt die tegen de maatregelen die de regering Verhofstadt neemt ingaat, dan zal de Koning die KB's niet ondertekenen. Daar kan u zeker van zijn.

Daarbij, KB's dienen om wetten uit te voeren. Als het parlement de regering Verhofstadt andere maatregelen wil doen nemen, dan hoeft het maar een wet te stemmen.
Komaan, wel intellectueel eerlijk blijven.

Alle wetten die wat van betekenis zijn, verwijzen constant naar uitvoeringsbesluiten.
We leven in een uitvoerende democratie: via KB's kan er heel wat geregeld worden, zeker nog omdat er een aantal programmawetten nog steeds van kracht zijn.

En neem een begroting als voorbeeld: een regering die geen geld toekent aan de uitvoering van wetten die haar niet zint, wat gebeurt er dan met die wetten?

En nu ga je antwoorden: dan keurt het parlement toch die begroting niet goed.

En wat gebeurt er dan: dan zet men de volgende stap. Omwille van de urgente zaken is het absoluut noodzakelijk een begrotiong te hebben en zal men die voorlopig uitvoeren zonder parlementaire goedkeuring.

Er is vandaag een zeer gevaarlijke stap gezet.

Laatst gewijzigd door davidg : 3 december 2007 om 10:58.
davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 10:59   #64
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u ziet liever de koopkracht onderuitgaan door politieke spelletjes?
U antwoordt niet op de opwerping.

Wat ik al dan niet liever zie is niet relevant. Dat deze "regering" niet over een meerderheid beschikt en dus niet kan regeren, des te meer.
Kortaf is offline  
Oud 3 december 2007, 10:59   #65
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Heel eenvoudig: het is een illegitieme regering. Niemand hoeft haar nog te erkennen, en elke maatregel die ze buiten de gewone lopende zaken neemt kan als onwettig beschouwd worden.
Vandaar mijn vraag: in welke mate verschilt onze democratie vandaag nog van de Congolese?

davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 10:59   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is vandaag een zeer gevaarlijke stap gezet.
Iemand al een reactie van het kartel gezien?
Kortaf is offline  
Oud 3 december 2007, 11:00   #67
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele democratische reden waarom een regering die geen steun heeft van een meerderheid van de bevolking, dat zou mogen.

Verhofdstadt zou moeten aftreden, in plaats van de Von Papen van de koning te spelen.
allemaal goed en wel, maar wat dan? Wie moet het land (en ik bedoel België) regeren? Welk noodregime met een meerderheid aan beide kanten van de taalgrens kan/wil op zo'n korte termijn aantreden?
jevaly is offline  
Oud 3 december 2007, 11:00   #68
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat vermoedde ik ook al hoor, ik hoop dat u het bij uw partij ook kan aankaarten.
Wees maar gerust dta ik mijn mening ook binnen de partij voldoende ventileer.

Ik ben maar een kleine garnaal, maar hopelijk volgen er veel mijn voorbeeld om hun gedacht rechtstreeks kenbaar te maken aan enkele hoofdrolspelers.

davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 11:01   #69
Geert C

Standaard

Citaat:
Heel eenvoudig: het is een illegitieme regering. Niemand hoeft haar nog te erkennen, en elke maatregel die ze buiten de gewone lopende zaken neemt kan als onwettig beschouwd worden.
Ze is perfect legitiem en al haar maatregelen zijn volkomen wettig.

U beschrijft dit als een staatsgreep, welnu als het een staatsgreep is dan wordt woensdag Albert II, Koning der Belgen, afgezet door het Parlement, of dan neemt het Parlement op zijn minst een resolutie of motie aan die de Koning terugfluit. Gebeurt geen van beiden, dan stemt het Parlement stilzwijgend in met de beslissing van de Koning.

En ik denk niet dat er buiten het Vlaams Belang en de LDD ook maar één partji gaat zijn die zo stom is om dat te doen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 december 2007 om 11:01.
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 11:01   #70
davidg
Schepen

Standaard

Moeten we dat wikipedia artikel niet aanvullen met het Belgische voorbeeld van vandaag?

davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 11:02   #71
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
allemaal goed en wel, maar wat dan? Wie moet het land (en ik bedoel België) regeren? Welk noodregime met een meerderheid aan beide kanten van de taalgrens kan/wil op zo'n korte termijn aantreden?
Er is geen andere uitweg dan the rule of majority.
Kortaf is offline  
Oud 3 december 2007, 11:02   #72
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees maar gerust dta ik mijn mening ook binnen de partij voldoende ventileer.

Ik ben maar een kleine garnaal, maar hopelijk volgen er veel mijn voorbeeld om hun gedacht rechtstreeks kenbaar te maken aan enkele hoofdrolspelers.
de bevoegdheden die niet uitgebreid worden naar deze 'noodregering' liggen (op zijn minst tijdelijk) voor t grijpen ...
Anna List is offline  
Oud 3 december 2007, 11:02   #73
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat komt niet door de lopende zaken, maar door de houding van de PS. Als ik me niet vergis is er in Nederland een minister geweest die ontslag nam tijdens de lopende zaken. Doordat het lopende zaken waren werden echter gewoon haar bevoegdheden haar ontnomen en overgedragen aan een ander regeringslid. Dit is in België ook perfect mogelijk.
Mogelijk ja, maar het gebeurt niet.

Waarom niet?

Omdat de linkse dictatuur dat niet nodig vindt.

Quod erat demonstrandum est...

Laatst gewijzigd door davidg : 3 december 2007 om 11:02.
davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 11:02   #74
Geert C

Standaard

Citaat:
U antwoordt niet op de opwerping.

Wat ik al dan niet liever zie is niet relevant. Dat deze "regering" niet over een meerderheid beschikt en dus niet kan regeren, des te meer.
Dus als er morgen een natuurramp gebeurt hecht u meer belang aan politieke spelletjes en incompetentie dan aan de bevolking?
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 11:03   #75
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus als er morgen een natuurramp gebeurt hecht u meer belang aan politieke spelletjes en incompetentie dan aan de bevolking?
Ik zou de Belgische machtsverhoudingen nu niet direct gaan vergelijken met een natuurramp, maar als u het zegt...
Kortaf is offline  
Oud 3 december 2007, 11:04   #76
Geert C

Standaard

Citaat:
Mogelijk ja, maar het gebeurt niet.

Waarom niet?

Omdat de linkse dictatuur dat niet nodig vindt.

Quod erat demonstrandum est...
"Linkse dictatuur".

Citaat:
Moeten we dat wikipedia artikel niet aanvullen met het Belgische voorbeeld van vandaag?
Geert C is offline  
Oud 3 december 2007, 11:04   #77
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Iemand al een reactie van het kartel gezien?
Neen, want het is nog niet officieel...

Er is nog geen persbericht van het paleis. Verhofstadt wordt pas om 11u30 verwacht...

Het zou niet de eerste keer zijn dat een balonnetje vioa bevriende journalisten wordt opgelaten om de reacties te peilen en dan nadien toch iets anders te doen...

cfr toen De Croo als verkenner werd genoemd...

davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 11:06   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
maar er is geen natuurramp hé ?!

bovendien kan de Vlaamse en de Waalse regering perfect (democratisch !) legitiem ... 'voorlopig in de plaats treden' van de niet bestaande Belgische regering.
Anna List is offline  
Oud 3 december 2007, 11:06   #79
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Ze is perfect legitiem en al haar maatregelen zijn volkomen wettig.

U beschrijft dit als een staatsgreep, welnu als het een staatsgreep is dan wordt woensdag Albert II, Koning der Belgen, afgezet door het Parlement, of dan neemt het Parlement op zijn minst een resolutie of motie aan die de Koning terugfluit. Gebeurt geen van beiden, dan stemt het Parlement stilzwijgend in met de beslissing van de Koning.

En ik denk niet dat er buiten het Vlaams Belang en de LDD ook maar één partji gaat zijn die zo stom is om dat te doen.
Wat mij betreft mag er iemand gerust een C4-formulier vastnemen en als volgt invullen:
voornaam: Albert
naam: Van België
functie: gedelegeerd bestuurder van NV België
reden van ontslag: niet uitvoeren van de wil van de meerderheidsaandeelhouder.

davidg is offline  
Oud 3 december 2007, 11:06   #80
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik zou de Belgische machtsverhoudingen nu niet direct gaan vergelijken met een natuurramp, maar als u het zegt...
Ik heb het niet over de machtsverhoudingen, maar over de socio-economische toestand.

De koopkracht wordt bedreigt, de crisis heeft ons land al onherstelbare economische schade berokkend, en de begroting is aan het onderuitgaan.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 december 2007 om 11:06.
Geert C is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be