Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2007, 13:46   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nog sterker: Wie de SGP de subsidie wilt ontzeggen begrijpt niets van democratie.
Dus de democratie zélf kost geld? Is het geld verstrekken aan de democratie om de democratie in stand te houden wel democratisch?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 15:04   #62
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Democratie is vanzelfsprekend een doctrine zoals een andere, een onbeezen lemma. Maar ze heeft wel behoefte aan één ding nl. het recht zichzelf te verdedigen : indien we de relativiteit van alles en alle politieke actie is geoorloofd ten einde "vrijheid van menin" te handhaven, doet men precies het
tegenovergestelde : de absolute vrijheid en het absolute streven naar macht zal de democratie binnen de kortste keren doen wijken voor onverdraagzaamheid, dictatuur en oorlogen.

dus de enige uitzondering op de vrijheid van mening is de verplichting om
zich binnen een rechtstaat te bewegen en de gelijkwaardigheid van alle mensen binnen een kader van gelijke mensenrechten te aanvaarden, diegenen die hier tegen zijn plaatsen zich buiten de democratie, hun vrije mningsuiting wordt beperkt en ze kunnen niet deelnemen aan het democratisch bestuursproces.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 15:07   #63
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat klopt vanuit libertarisch standpunt, maar ik had het over politieke partijen, niet over de overheid.
Ok. Vanuit libertarisch standpunt is het niet wenselijk dat politieke partijen zich voor de kar van bedrijven laten spannen. Omdat het niet wenselijk is dat de overheid, die uiteindelijk geleid wordt door de politiek partijen die de verkiezingen gewonnen hebben zich ook niet voor de kar van bedrijven zou spannen.

Citaat:
Je hebt smoesjes, leugens en statistiek. In de laatste categorie valt deze top tien. Er zijn bijvoorbeeld ontelbaar veel meer bedrijven dan vakbonden, dus opgeteld zullen de donaties van bedrijven een veelvoud bedragen aan die van andere organisaties.
Er zijn inderaad veel bedrijven. En er zijn nog meer individuen. Daar komt dan ook het meeste geld vandaan, niet van organisaties. Ik vind het echter wel relevant dat de vakbonden meer geld aan kampagnes geven dan de hele energiesector...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 18:27   #64
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus de democratie zélf kost geld? Is het geld verstrekken aan de democratie om de democratie in stand te houden wel democratisch?
Is naast het punt.

Voor mij hoeft geen enkele partij subsidie te ontvangen. Maar áls je het doet, dán aan iedereen die een partij heeft die aan de daaraan gestelde normen voldoet.

Als de partij iets doet wat tegen de wet indruist moet je haar dáárop pakken, bij de rechter. Als die partij daarin veel te ver gaat moet je haar zelfs laten verbieden door de rechter.

Blijkbaar doet de SGP niets wat verboden is. En dat klopt. Als je mannen- en vrouwensauna's hebt, waarom dan geen mannenpartij? Het staat de vrouwen toch vrij een vrouwenpartij op te richten?

Maar omdat men de SGP niet juridisch kan pakken probeert men het met een oneigelijk middel: Het op politieke gronden intrekken van een subsidie die die partij rechtens toekomt. Ik vind dat een misselijke streek en een overheid onwaardig. Het is niet voor niets dat de (VVD)minister daartegen in beroep is gegaan.

Begrijp me goed, ik moet niets hebben van de standpunten van de SGP maar een overheid moet zich niet mengen in politiek. Het alleen subsidiëren van partijen die de overheid welgevallig zijn, dát is pas discrimineren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 15:42   #65
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

De SGP is wel fundamentalistisch, maar zeker niet extreem. Er is in politiek Den Haag en in de gemeentes waar de SGP wethouders heeft, gewoon goed te praten met de SGP. Ze staan over het algemeen goed aangeschreven, ook onder liberale en linkse partijen.
In de Gereformeerde Gemeente proberen mensen zoveel mogelijk te leven volgens de (ongeschreven) regels, normen en waarden zoals ze in de bijbel staan. Dat is hun keuze. In de bijbel staat heel expliciet dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, ze heeft maar te luisteren. Haar plaats is in het gezin. Bij kerkbezoek dragen ze als symbool van die onderdanigheid een hoed. Mannen hebben dan wel de plicht 'met verstand' met hun vrouw om te gaan. Het feit dat ze maar te luisteren heeft, maakt de man nog geen dictator.
In de praktijk wordt in het grootste deel van de gereformeerde gezinnen (die vrijwel zonder uitzondering SGP stemmen) die onderdanigheid niet strikt toegepast. In veel gezinnen heeft de vrouw -uitsluitend figuurlijk- 'de broek aan'.
Er is dan ook langzaam een groep vrouwen ontstaan die wel achter de standpunten van de SGP staan, maar toch een politieke rol voor zichzelf wensen.
Je mag niet alle sgp-stemmers of gereformeerden over 1 kam scheren. De meesten zijn normale, sympathieke, hardwerkende en eerlijke mensen.
Persoonlijk vind ik dat ze geen subsidie verdienen zolang de vrouwen niet binnen de eigen partij passief kiesrecht kunnen uitoefenen. Dat is een wettelijk recht. Ondanks mijn afkomst ben ik dan ook 100% geemancipeerd. Vrouwen zijn 100% gelijkwaardig aan mannen, ook al komen ze van Venus.

Laatst gewijzigd door André de Hollander : 8 december 2007 om 15:51.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 16:16   #66
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
De SGP is wel fundamentalistisch, maar zeker niet extreem. Er is in politiek Den Haag en in de gemeentes waar de SGP wethouders heeft, gewoon goed te praten met de SGP. Ze staan over het algemeen goed aangeschreven, ook onder liberale en linkse partijen.
In de Gereformeerde Gemeente proberen mensen zoveel mogelijk te leven volgens de (ongeschreven) regels, normen en waarden zoals ze in de bijbel staan. Dat is hun keuze. In de bijbel staat heel expliciet dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, ze heeft maar te luisteren. Haar plaats is in het gezin. Bij kerkbezoek dragen ze als symbool van die onderdanigheid een hoed. Mannen hebben dan wel de plicht 'met verstand' met hun vrouw om te gaan. Het feit dat ze maar te luisteren heeft, maakt de man nog geen dictator.
In de praktijk wordt in het grootste deel van de gereformeerde gezinnen (die vrijwel zonder uitzondering SGP stemmen) die onderdanigheid niet strikt toegepast. In veel gezinnen heeft de vrouw -uitsluitend figuurlijk- 'de broek aan'.
Er is dan ook langzaam een groep vrouwen ontstaan die wel achter de standpunten van de SGP staan, maar toch een politieke rol voor zichzelf wensen.
Je mag niet alle sgp-stemmers of gereformeerden over 1 kam scheren. De meesten zijn normale, sympathieke, hardwerkende en eerlijke mensen.
Persoonlijk vind ik dat ze geen subsidie verdienen zolang de vrouwen niet binnen de eigen partij passief kiesrecht kunnen uitoefenen. Dat is een wettelijk recht. Ondanks mijn afkomst ben ik dan ook 100% geemancipeerd. Vrouwen zijn 100% gelijkwaardig aan mannen, ook al komen ze van Venus.
Kunt u zo eens een paar voorbeelden geven van gereformeerde gemeenten ? Zijn dat gemeenten waar er weinig of geen niet-Westerse vreemdelingen wonen ?
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 16:20   #67
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Kunt u zo eens een paar voorbeelden geven van gereformeerde gemeenten ? Zijn dat gemeenten waar er weinig of geen niet-Westerse vreemdelingen wonen ?
Reimerswaal. Tholen. Waarschijnlijk ook Urk. Zie ook het kaartje een paar topics eerder. (van Bovenbuur, topic 17)

Gereformeerde gemeente is overigens de naam van het kerkgenootschap.

De SGP is een politieke partij. Veel mensen die deel uit maken van de Gereformeerde Gemeente (als kerk dus) stemmen op de SGP.
Er wonen minder dan gemiddeld mensen die niet in Europa geboren zijn. Pas hebben ze in Krabbendijke (gemeente Reimerswaal) een imam weggepest. Dat was landelijk nieuws.

Laatst gewijzigd door André de Hollander : 8 december 2007 om 16:21.
Oud 8 december 2007, 17:50   #68
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zij zouden Galaten 3 eens aandachtig mogen lezen en daarbij de verzen 3 en 28 niet overslaan.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/gala/3.html

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 8 december 2007 om 17:51.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 20:38   #69
ccalbergg
Provinciaal Gedeputeerde

ccalbergg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De argumenten TEGEN SGP-subsidie waren en zijn helder; er is nu een uitzonderingssituatie geschapen waarvan ik vermoed dat die bedoeld is om het bedje voor toekomstige islamistische partijen nog beter te spreiden; dhimmitude.

koran 5:51
koran hoofdstuk 9 geheel.
http://www.redouan.nl/koran_nl.htm
ben jij echt zo'n verzuurde mens of doe je maar alsof
ccalbergg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:36   #70
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ccalbergg Bekijk bericht
ben jij echt zo'n verzuurde mens of doe je maar alsof
Misschien is de SGP wel een inside job van Al Qaida...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 13:46   #71
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Misschien is de SGP wel een inside job van Al Qaida...
Jij brult maar wat in het wilde weg; ik ben in die vervormd-gegrifverkeerde kringen opgegroeid.
De brandstapelmoord op Miguel De Servet wordt door hen niet echt afgekeurd, zij zijn het er hooguit met Calvijn over eens dat onthoofding "beschaafder" was geweest, maar vinden het sowieso politiek-incorrect om zulke zaken zelfs maar te noemen.
Oud 9 december 2007, 14:45   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jij brult maar wat in het wilde weg;
Ik reageer op die belachelijke opmerkingen van jou, als zou deze uitspraak ook maar enig verband hebben met (het subsidiëren van) moslimextremisme.
Oud 9 december 2007, 17:56   #73
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik reageer op die belachelijke opmerkingen van jou, als zou deze uitspraak ook maar enig verband hebben met (het subsidiëren van) moslimextremisme.
Ganzesaus is ganzerikkensaus, gelijke monniken gelijke kappen; dankzij dit SGP-precedent kan de democratie-vijandige islam tzt niet worden buitengehouden en betalen wij vlijtig aan de voorbereidingen tot onze onderwerping.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...sidie&where=nl

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 december 2007 om 17:57.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 23:21   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ganzesaus is ganzerikkensaus, gelijke monniken gelijke kappen; dankzij dit SGP-precedent kan de democratie-vijandige islam tzt niet worden buitengehouden en betalen wij vlijtig aan de voorbereidingen tot onze onderwerping.
Hoezo? Leg me het even uit, daar ik het immers niet snap.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 00:10   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
De SGP bestaat sinds de jaren 20, zolang vormt de partij dus al een precedent. Een precedent voor iets dat pas tientallen jaren later ontstond, laat staan een probleem werd? Je moet al behoorlijk schizofreen zijn om hier überhaupt een verband in te zien.

Afgezien daarvan, kunnen partijen die de wet overtreden prima worden aangepakt. Ook daar zijn precedenten voor. Zolang de SGP echter niet veroordeeld is door een strafrechter, heeft de partij gewoon recht op subsidie. Net als elke andere partij en net als de voorgaande decennia.

(Partijsubsidies bestaan namelijk al sinds de jaren 60. Het begon in 1962 met een tegemoetkoming in de productiekosten van de propagandafilmpjes voor de zendtijd voor politieke partijen op tv. Fractieassistenten worden gesubsidieerd sinds 1966, wetenschappelijke bureaus sinds 1971, persoonlijke assistenten van Kamerleden sinds 1974, vorming- en scholingswerkzaamheden sinds 1975, jongerenwerk sinds 1981. Sinds 1999 is dit alles gestructureerd in een Wet subsidiëring politieke partijen.)
Oud 10 december 2007, 00:31   #76
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De SGP bestaat sinds de jaren 20, zolang vormt de partij dus al een precedent. Een precedent voor iets dat pas tientallen jaren later ontstond, laat staan een probleem werd? Je moet al behoorlijk schizofreen zijn om hier überhaupt een verband in te zien.

Afgezien daarvan, kunnen partijen die de wet overtreden prima worden aangepakt. Ook daar zijn precedenten voor. Zolang de SGP echter niet veroordeeld is door een strafrechter, heeft de partij gewoon recht op subsidie. Net als elke andere partij en net als de voorgaande decennia.

(Partijsubsidies bestaan namelijk al sinds de jaren 60. Het begon in 1962 met een tegemoetkoming in de productiekosten van de propagandafilmpjes voor de zendtijd voor politieke partijen op tv. Fractieassistenten worden gesubsidieerd sinds 1966, wetenschappelijke bureaus sinds 1971, persoonlijke assistenten van Kamerleden sinds 1974, vorming- en scholingswerkzaamheden sinds 1975, jongerenwerk sinds 1981. Sinds 1999 is dit alles gestructureerd in een Wet subsidiëring politieke partijen.)
Ja, vandaar ook dat alles wat tussentijds binnen-kroop/sloop, in de hele maatschappij volgedonderd wordt met subsidie dus mede van mijn belastinggeld.
Oud 10 december 2007, 00:40   #77
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Leg me het even uit, daar ik het immers niet snap.
Gewoon, dat er niet gediscrimimeerd mag worden en welke naam de "ontvangende" partij geeft aan zulke betaling (b.v Jiziah) maakt niet uit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jizyah
Oud 10 december 2007, 01:43   #78
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Gewoon, dat er niet gediscrimimeerd mag worden en welke naam de "ontvangende" partij geeft aan zulke betaling (b.v Jiziah) maakt niet uit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jizyah
Willem, je slaat door en niet zo'n klein beetje ook.

Het is natuurlijk allang duidelijk dat het je niet gaat om de SGP maar omdat je angstig bent voor dé moslim.

Om een échte democratie te hebben is het noodzakelijk dat de democratische weg voor iedereen openstaat, dus ook voor de moslims. Júist ook voor de moslims. Laat mensen zich organiseren zoals ze dat willen binnen onze rechtsorde. Laat ze verkondigen wat ze willen binnen onze rechtsorde. Zolang ieder zich maar aan de wet houdt.

In ons landje met onze geloofjes en afscheidinkjes van geloofjes hebben we geleerd dat als we geweld en andere excessen willen voorkomen de democratische weg voor iedereen moet openstaan. Het maakt het ook veel gemakkelijker om extremen tegen te gaan. 'Wil je wat te zeggen hebben? Okay, maar dan wel in het parlement.'

En waar ben je bang voor? Het is al eerder geprobeerd een landelijke moslimpartij in het leven te roepen en die is weer opgeheven wegens te weinig weerstand. (AEL). Je weet wat Onze grote Vlaamse Vriend Abu J. daarvan zei.

Wil je subsidies opheffen? Okay maar dan voor iedere partij. Of wil je de SGP slachtofferen alleen maar omdat jij bang bent voor de islam?
Oud 10 december 2007, 01:55   #79
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
In de bijbel staat heel expliciet dat een vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, ze heeft maar te luisteren. Haar plaats is in het gezin. Bij kerkbezoek dragen ze als symbool van die onderdanigheid een hoed. Mannen hebben dan wel de plicht 'met verstand' met hun vrouw om te gaan. Het feit dat ze maar te luisteren heeft, maakt de man nog geen dictator.
Een aanvulling hierop want het is wel ingewikkelder dan dat.

SGP-ers menen in de Bijbel gevonden te hebben dat een vrouw geen publieke bestuursfunctie mag vervullen. Dat wil niet persé zeggen dat ze onderdanig moet zijn. En zo beschouwen die SGP-ers dat ook niet. Ze zien de vrouw als gelijkwaardig maar anders.
Je kunt het vergelijken met het priesterschap voor Katholieken. Er is geen Katholiek meer die een vrouw niet gelijkwaardig vindt maar het priesterschap staat niet voor haar open.

Verder staan SGP-ers (en vroeger ook de GPV-ers) bekend om hun rechtstatelijkheid en democratische gehalte. Vaak worden ze door collega's van andere partijen gebruikt als 'staatkundig geweten'.

Verder heb ik vorig jaar genoten van de enkele debatten tussen Femke Halsema (GroenLinks) en Bas van der Vlies (SGP) die politieke gezien elkaars tegenpolen zijn, nog afgezien van het feit dat FH een vrouw is.
Ondanks hun tegenstellingen spatte het wederzijds respect er af.

Nee, handen af van de SGP. Ze zullen mijn stem nooit krijgen maar ik wil ze niet kwijt.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 10 december 2007 om 01:55.
Oud 10 december 2007, 08:06   #80
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Een aanvulling hierop want het is wel ingewikkelder dan dat.

SGP-ers menen in de Bijbel gevonden te hebben dat een vrouw geen publieke bestuursfunctie mag vervullen. Dat wil niet persé zeggen dat ze onderdanig moet zijn. En zo beschouwen die SGP-ers dat ook niet. Ze zien de vrouw als gelijkwaardig maar anders.
Je kunt het vergelijken met het priesterschap voor Katholieken. Er is geen Katholiek meer die een vrouw niet gelijkwaardig vindt maar het priesterschap staat niet voor haar open.

Verder staan SGP-ers (en vroeger ook de GPV-ers) bekend om hun rechtstatelijkheid en democratische gehalte. Vaak worden ze door collega's van andere partijen gebruikt als 'staatkundig geweten'.

Verder heb ik vorig jaar genoten van de enkele debatten tussen Femke Halsema (GroenLinks) en Bas van der Vlies (SGP) die politieke gezien elkaars tegenpolen zijn, nog afgezien van het feit dat FH een vrouw is.
Ondanks hun tegenstellingen spatte het wederzijds respect er af.

Nee, handen af van de SGP. Ze zullen mijn stem nooit krijgen maar ik wil ze niet kwijt.
Je opvatting sluit grotendeels aan met wat ik al meldde. Over de onderdanigheid: het is belangrijk het onderscheid te maken tussen SGP en Gereformeerde Gemeente. SGP is een politieke partij. Daarin zitten wel mensen die afkomstig zijn uit de Gereformeerde Gemeente (en vergelijkbare kerken), maar dan wel het verstandiger deel die in staat zijn bepaalde zaken te relativeren. Binnen de Gereformeerde Gemeente is de gepredikte opvatting dat vrouwen onderdanig moeten zijn aan hun man. Heb je trouwens een andere reden voor het verplicht dragen van een hoed door vrouwen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be