![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() De overheid, gestuurd door democratisch verkozen politici, is een instrument om er voor te zorgen dat juist niet het princiepe van de vrije markt de overhand krijgt. En dat is een goede zaak, want een systeem waarin alle burger eventeel tellen (1 man/vrouw 1 stem) is beter dan een systeem waarin kapitaalkracht de doorwegende factor is.
"Efficienter", ja, voor de rijken der aarde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de eerste plaats is die 'democratisch verkozen' overheid geen enkele garantie dat 'alle burgers evenveel meetellen'. Wel integendeel... Zo'n overheid is in praktijk altijd de speelbal van belangengroepen in de samenleving. Jij telt daarin persoonlijk voor niks, nougabollen mee. (net zomin als ik trouwens) Probleem is dat daarin kapitaalkracht evengoed meetelt, net zoals feitelijke macht uitgeoefend door mensen waarmee je nooit rechtstreeks te maken krijgt, maar die je wél gaan voorschrijven hoe je mag leven, welke keuzes je mag of moet maken in het leven etc... In een 'vrij' systeem speelt kapitaalkracht inderdaad een belangrijke rol. Ik ga dat niet ontkennen. Maar... in dergelijke systemen komt het bijzonder vaak voor dat de kleine man of vrouw héél efficient kan terugslaan wanneer onheus behandeld. (vooral als die kleine consumenten zich nog eens gaan verenigen ook...) Voorbeelden zat. Hier hebben we 'ombudsmannen' die enkel akte nemen van een steeds groter wordende stapel klachten. Er ook effectief iets aan doen... nee, d�*t is teveel gevraagd of beter: daar hebben ze de middelen niet voor.
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De structuur van de staat is afhankelijk van de structuur van de gehele maatschappij. Het is deel van de klassenstrijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ha, nu hoor ik weer de marxist volgens het boekje.
![]() |
#66 |
|
![]() Niet echt. Heeft eerder te maken met "metonymie" mbt staat en de pretenties van kapitaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met metafysisch geneuzel kan ik niets aanvangen.
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Dat was een deconstructieve term, niet bepaald metafysisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deconstructivisme is ook metafysica.
![]() |
#70 |
|
![]() Blijkbaar vind jij vooral dingen metafysisch die jou niet aanstaan. Doet me beetje denken aan jouw collega op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Metafysica staat me niet aan, en ik herken metafysica van op kilometers afstand. De geur is dan ook onmiskenbaar. Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Er lopen hier meer duplicaten van jou rond dan jou lief is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Ik zou Derrida eens lezen, daar staat zeker het antwoord in. De dood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#76 |
Staatssecretaris
|
![]() Zie, aanschouw en let nu: De eindeloze reeksen zelfverzonnen of afgeschreven Algemene Voorwaarden van uws gelijken, en hun kleine lettertjes, zijn vaak niet enkel belachelijk onwettig mijnheer, en dus ongeldig, maar getuigen soms zelfs van een regelrechte waan boven de wet te staan, of -ergo- die te mogen opstellen. Laat u dan behandelen tegen blindheid door geldgier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij heeft het over mij. Maar dat had je wrslk al door?
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nemo Censetur Ignorare Legem. Oftewel: 'niemand kan [ter verschoning] inroepen dat hij de wet niet kent.' (foutief vaak vertaald als: 'u wordt geacht de wet te kennen') Dit houdt ook in dat die manifest onwettige 'algemene voorwaarden' u evenmin kunnen verbinden en dat uw 'gezond verstand' doorgaans volstaat om dat in te zien; daar heeft u geen ombudsman voor nodig die 'akte neemt' van uw klacht en vervolgens één keer per jaar zijn statistiekje voorlegt aan de overheid. Of voelt u zich soms 'geholpen' door de huidige inefficiënte en dure manier van werken? Het klopt dat de zaken in het handelsverkeer vaak (te) hard worden gespeeld en dat men als 'kleine consument' vaak de speelbal is van de grote jongens. Desalniettemin is het vooral een kwestie van een tikje zelfredzaamheid en assertiviteit. Klein voorbeeldje: Electrabel liet me deze week weten dat ik blijkbaar heel zuinig was geweest het afgelopen jaar. Feest dus: een forse terugbetaling van hetgeen ik door het jaar teveel had betaald aan voorschotten. Evenwel stelde dezelfde energieleverancier voor om m'n maandelijkse voorschotfactuur te verhogen met 50 € vanuit de opvatting dat het afgelopen jaar 'abnormaal zacht' geweest was en dat ondertussen de energieprijzen zijn gestegen. Ik ben geen 'brave jongen', dus protesteer ik tegen deze gang van zaken. Na 5 minuten het voorgeprogrammeerde gezwam van een helpdeskmedewerkster aanhoord te hebben, kunnen we eindelijk 'to the point' komen: mijn voorschotfactuur moet omlaag want die is gebaseerd op verbruik en op niks anders dan verbruik. (zie contract en zie common sense / boerenverstand) Even kort grasduinen in m'n documenten en ik had desb. artikeltje te pakken... Aangetekend briefje, dreigen met een rechtzaak als ze zich niet aan hun eigen spelregeltjes zouden houden en ... klaar was kees. Mijn buurman: 'gij hebt gemakkelijk praten, gij zijt jurist etc...'' Neen, beste kerel. Ik heb enkel geargumenteerd vanuit de redelijkheid en -en daar zit het verschil- heb niet de duimen gelegd voor de eerste de beste huppeltrut die de opdracht heeft om mensen telefonisch af te schepen. Kortom een tikje assertiever mag gerust. Maar op dat front zijn de mensen in slaap gesust door dat halve legertje machteloze ombudsmannen en dooie dienders van de FOD Economische Zaken. Gasten bij wie ge moogt klagen en zagen en die zelden tot nooit het probleem van de consument daadwerkelijk aanpakken. Je merkt hoe de consument hier collectief in slaap is gesust door de betuttelaars in Bruxelles die wel een 'bescherming' in het vooruitzicht stellen, maar in de feiten 'meer blaten dan wol geven'. Het feit dat mensen nog altijd geïntimideerd worden door 'handige Harry's' met hun semi-legale algemene voorwaarden, is daar een rechtstreeks gevolg van. Ik zou zeggen: doe eens de test... Probeer eens marchand de tapis te spelen met een Amerikaan; ik wil met je wedden dat die zich niet zo gemakkelijk laat 'scheren'. Uiteraard moet de zgn. 'access to justice' een stuk beter; mensen moeten gemakkelijker, goedkoper en sneller terecht kunnen bij het gerecht. (of bij een arbiter die dwingend kan tussenkomen in dit soort zaken) Maar helaas is daar geen geld voor. Nee, d�*t geld zit momenteel bij die ombudsdiensten en dat legertje ambtenaren dat in feite niks anders doet dan papier van het ene bureel naar het andere verschuiven.
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() In Nederland kun je, via Internet en/of schriftelijk, in beklag gaan tegen misleidende reclame. Ik zocht, vond en benutte dit een weekje geleden omdat een verzekeringsmaatschappij "Amersfoortse" materiaal stuurde dat niet onmiddellijk als reclame herkenbaar was en zelfs een "contractnummer" vermeldde terwijl ik geen enkele binding met die lieden heb.
Ik had "Amersfoortse" hierover opgebeld en eruitgekregen dat dat "contractnummer" zou zijn afgeleid van een bromfietsverzekering die ik al heel lang totaal ergens anders heb lopen en waar ik "te kennen zou hebben gegeven informatie te willen ontvangen over (allerlei?) verzekeringen"? Ik denk dat die lui er maar op los liegen want zulke info heb ik nog nooit van mijn leven ergens gevraagd; waarschijnlijk hanteren hun telefoonwerkers een "groot smoezenboek". Het online klachtformulier: http://www.reclamecode.nl/pagina.asp?paginaid=73 Het eerste blad van de ontvangen reclametroep (mijn adresgegevens heb ik weggeknipt):
![]() |
#80 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |