Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2007, 13:22   #61
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wel, omdat je het zo vriendelijk vraagt:

Dat iemand meer terugbetaalt dan het oorspronkelijke bedrag vindt zijn oorsprong in de tijdswaarde van geld. 1 euro vandaag is immers meer waard dan 1 euro morgen. Dat heeft echt weinig van doen met een rollenspel ofzo.

Dat is echt niet de reden waarom de staat (en vooral de Belgische) zo diep in de schulden zit. Dat wordt veroorzaakt door tal van andere (externe) factoren.

De staat moet trouwens helemaal niet voor maatschappelijke regulator spelen, ze doet dat simpelweg.

Dat is echt niet de reden waarom de staat (en vooral de Belgische) zo diep in de schulden zit. Dat wordt veroorzaakt door tal van andere (externe) factoren.

Zoals?
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 13:34   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Citaat:
Het is een noodzaak om het klimaat zijn eigen weg te laten gaan.

Amai, dus laat de maar komen? Liever passief dan iets er tegen te doen.
Wie heeft het over passief toekijken?

Ik denk dat wel het laatste is waar je Jantje van kan beschuldigen.
Citaat:

Nogthans heeft de geschiedenis reeds meerdere malen aangetoond dat deze machine steeds opnieuw stil valt en zichzelf vernield.

Locaal of internationaal dat is het verschil tussen vroeger en nu.
Er is geen bal verschil en ook niets veranderd.
Wereldhandel door een paar economische grootmachten, onder de bescherming van een paar militaire grootmachten.
En uitbuiting van armere en zwakkere regio's met onderlinge onrusten.
En met afbrokkeling van de machten van economische en militaire grootmachten die op hun grenzen zitten.

Citaat:
Citaat:
Niemand die je verbied of tegen houd om van deze trein af te stappen en je verder gelukkig te voelen met een ander leven.
Dus gaan doppen en jezelf als bedelaar omdopen.

Je hoeft helemaal niet te gaan doppen als je uit het systeem stapt.
Ik ken zelfs veel mensen die juist beter en gelukkiger zijn door uit het systeem te stappen en zelf bedruipend zijn geworden.
Vele van hen zijn er zelfs veel rijker door geworden, hoewel zij hun rijkdom niet tentoonspreiden, want dat is terug naar keren naar het systeem.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 13:53   #63
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

-----------

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 december 2007 om 14:00.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 13:56   #64
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oh, maar er zijn nog enkele ongebruikte modus operandi voor in geval van nood hoor, zoals een eenmalige grote heffing op het inkomen van alle grootkapitalisten.
Het is modi operandi.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 december 2007 om 13:58.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 14:01   #65
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zoals?
Zou jij je niet beter eens zelf wat informeren ipv economische onzin te komen spuien?
Sommige linksen zijn zo lui dat je ze verdorie nog hun eigen argumenten zou moeten geven.
Oud 16 december 2007, 14:04   #66
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nog maar 7 posts ver en een linkse begint al tegen VB-ers te zaniken. Uitzonderlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Filosoof begint oud te worden, normaal is hij er bij de derde of vierde post al bij om irritant te doen.
Ik vernoemde noch VB noch VB-ers
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 14:08   #67
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat ze op geïnvesteerd kapitaal nog grotere inkomsten opeisen...
Dat lijkt me niet bepaald een probleem, eerder een logica.
Ga jij geld uitlenen zonder dat daar garanties tegenover staan?

Citaat:
vb: ik ben een groot vermogensbezitter en jij de staat of een bedrijf die middelen wil.

Ik geef u 1000 eur. daarenbovenop wil ik dat je het bedrag volledig terugbetaalt met rente + eventuele waardestijgingen of eventuele voorwaarden die ik gesteld heb op mijn voorschot (een belang nemen van 30% bijvoorbeeld...).
Je kan dat willen en verwachten, maar eisen kan je dat niet; zo werkt het systeem van aandelen niet.

Citaat:
Dus u zal altijd meer blijven betalen aan ik, behalve als u zich kan vrijkopen. Ik krijg altijd meer geld van u dan hetgeen ik u gegeven heb! Tenzij je met mij kan concurren, dan draaien de rollen!
Moest dat zo zijn, waarom zit dan niet elk zinnig mens op de beurs om daar grote winsten op te strijken?

Citaat:
Het is daarom dat de staat meestal in schulden zit, als de econmische groei vertraagt daalt de werkgelegenheid, de welvaart en zo dalen de inkomsten voor de staat. Maar de staat moet voor maatschappelijke regulator spelen(via tijdelijke uitkeringen of via fiscale constructies) en afwachtten wanneer privé investeerders weer zullen toehappen! Zodat de markt weer goed draait en het economisch beter voor de wind gaat en de staat weer veel kan innen.
Dat is niet de reden waarom de staat in de schulden zit; de staat zit in de schulden omdat ze hun uitgaven niet in evenwicht brengen met hun inkomsten. Zo eenvoudig is dat...

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 december 2007 om 14:08.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 14:10   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Wil je nu zeggen dat je met een academisch diploma sowieso zeer rijk kan worden?
Ik denk dat dat een grote misvatting is.
Inderdaad.
Oud 16 december 2007, 14:12   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Misschien als Uw levensgezel dat ook heeft?
Ook d�*n moet je 't waarschijnlijk nog zonder villa en Mercedes etc stellenGoede ouders kiezen is onmogelijk, goede schoonouders kiezen wél.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 december 2007 om 14:16.
Oud 16 december 2007, 14:15   #70
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs dan denk ik dat dat allesbehalve gegarandeerd is.

Maar toch bedankt voor de tip.
Toen ik 18 was vertelde één van mijn leraars ons "Als je aan d'unif je goed lief kwijtspeelt, d�*n zit je in de miserie." De brave man had gelijk.
Oud 16 december 2007, 15:10   #71
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Zou jij je niet beter eens zelf wat informeren ipv economische onzin te komen spuien?
Sommige linksen zijn zo lui dat je ze verdorie nog hun eigen argumenten zou moeten geven.
Heb je er problemen mee dat ik mag leren van kritiek.
Oud 16 december 2007, 15:17   #72
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat lijkt me niet bepaald een probleem, eerder een logica.
Ga jij geld uitlenen zonder dat daar garanties tegenover staan?

Je kan dat willen en verwachten, maar eisen kan je dat niet; zo werkt het systeem van aandelen niet.

Moest dat zo zijn, waarom zit dan niet elk zinnig mens op de beurs om daar grote winsten op te strijken?

Dat is niet de reden waarom de staat in de schulden zit; de staat zit in de schulden omdat ze hun uitgaven niet in evenwicht brengen met hun inkomsten. Zo eenvoudig is dat...

De kans is reeël dat je meer verliest dan dat je er wint, het is voor doortrapte burgers.
Oud 16 december 2007, 15:41   #73
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

De kans is reeël dat je meer verliest dan dat je er wint, het is voor doortrapte burgers.
Waarmee je dus eigenhading je eerder geponeerde stellingen tegenspreekt.
Waat je nog, kapitaalkrachtigen die daar enkel aan meededen om meer en meer terug te krijgen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:43   #74
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals?
Door het (triestige) overheidsbeleid van onze politici onder andere. En m.n. de Waalse politici, hoewel verschillende Vlaamse politici er ook niet voor moeten onderdoen.

Laatst gewijzigd door Savatage : 16 december 2007 om 17:43.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 22:13   #75
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heb je er problemen mee dat ik mag leren van kritiek.
Neen, allesbehalve, maar van een beetje zelf denken en informatie zoeken is nog nooit iemand doodgegaan.
Oud 17 december 2007, 00:15   #76
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En hiermee haal je je eerdere stellingen onderuit, zoals Sfax al zei.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 06:37   #77
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
al 6 posts zonder de schuld te geven aan "de allochtonen" de vreemdelingen" "de islam" "de moslims", "de multicul", "de pocos", "de sossen" of "de Walen"... Ze slapen hier weer allemaal!
als het daar niet over gaat verliest u weer uw functie, dewelke is al de misdaden van die mensen goed te praten. In feite teert u op dezelfde onderwerpen als de VB...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 06:41   #78
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het enige probleem in heel dat verhaaltje is dat de arme sloebers maar één keer de kans krijgen om naar hartelust te plunderen. Eens de buit verteerd, is er niks meer. Niet voor hen, niet voor de rijken (die allang ander oorden hebben opgezocht) en niet voor de middenklasse. Plunder maar raak en je zit sito presto in een situatie waar zelfs Albanië nog als een baken van stralende welvaart tegen afsteekt.

En dat is ook de essentiële denkfout die de grote 'herverdelers' maken. Zolang je knabbelt aan opbrengsten, aan toegevoegde waarden om te herverdelen wil het -binnen bepaalde perken- nog wel lukken. Maar eens je aan het kapitaal zelf begint te knagen, zaag je de tak door waarop je hele systeempje rust. Dat wist grootmoe zelfs: als je aan de spaarcenten zit, begin je systematisch te verarmen. Maar ja, ons systeempje is zodanig uit de klauwen gelopen dat het gewoonweg niet meer op een gezonde manier k�*n gefinancierd worden.

De verzorgingsstaat is gebotst op de muur van harde feiten. En dat zorgt voor geween en tandengeknars... Het zou leuk zijn hoor, om al die arme asielzoekende sloebers in één keer te kunnen regulariseren en van een mooie uitkering te voorzien; om al die té lage uitkeringen in één keer fors te doen stijgen boven de armoedegrens, om... Maar de kas is leeg en je krijgt het de werkende mens niet meer verkocht om hem nog zwaarder te belasten. Vanaf nu zal het een kwestie worden de tering naar de nering te zetten.

Een aantal mensen zullen nog een hard lesje in realiteitszin krijgen... (een beetje zoals de kindjes die altijd alles van thuis uit hebben gekregen en plots ontdekken dat het geld niet zomaar aan de bomen groeit)
Typische erfgenamen praat... Als we het daarvan moeten hebben is alles om zeep...
Oud 17 december 2007, 06:50   #79
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Alice, wat dat laatste betreft ben ik het roerend eens met je. Alleen wordt het hele debat hierrond verzuurd door zinloze pogingen om de boel verder te polariseren. Het enige wat ik wou aangeven was dat het voor die 'rijken' niet zoveel uitmaakt hoe er gedreigd wordt met het verder opkrikken van de fiscaliteit richting vermogens.

Die rijken liggen daar niet wakker van net omd�*t we in een globale economie meedraaien. Kapitaal is een globaal en bijzonder vluchtig iets geworden. Ik zou begot niet weten hoe een belgische overheid mij ook maar één eurocent lichter zou kunnen maken, aangezien ik niks bezit waarop men hier te lande de hand zou kunnen leggen. Ik ben -technisch gesproken- zo arm als de eerste de beste landloper die je in één of ander Brussels metrostation kan aantreffen. En dat geldt voor iedereen met een beetje vermogen die niet vasthoudt aan het fetisjisme van het Vlaamsche huisje-boompje-beestje...

Kortom: we zitten met de financiering van het hele sociale systeem aan het plafond. Je kan enkel nog de kleine spaarderkes treffen met extra belastingen. (in de wetenschap dat voor de meeste Vlamingen het eigen huis een compensatie is voor die ridicule wettelijke pensioenen)

Je hebt overschot van gelijk dat de oplossing zit in een zeer diepgaande hervorming van de sociale zekerheid. We kennen allemaal de excessen. Deze week nog kwam een nieuwe kuisvrouw zich melden bij de overbuur; stopte een jaguar en stapte een madam uit die kwam kuisen... voor één dag welteverstaan, op die manier kon ze de VDAB weer voor een flink tijdje afschudden. Ikzelf ben puur uit nieuwgierigheid eens gaan horen bij de VDAB of ik in aanmerking kon komen voor een werkloosheidsuitkering. 'Geen probleem meneer' Alleen lang genoeg wachten en dan kan ik zelfs als gezinshoofd een leuk sommetje achterover drukken elke maand. Gezien mijn leeftijd, waarschijnlijk zonder enige controle of risico dat men mij nog gaat 'pesten'. Ik kan er misschien de tuinman en z'n hulpje mee betalen. En gelijkaardige verhalen kan je rapen uit alle takken van de SZ; het zijn structurele problemen.

Ik wou enkel aangeven dat -voordat er hier nog eens wordt opgeroepen om de belastingen verder op te krikken- er eerst maar eens werk moet gemaakt worden van een geloofwaardig systeem.
Een goed idee zou zijn eens raad te gaan vragen aan Ouwe Dievegge Maggie Thatcher Die tante wist van wanten!
En die verhaaltjes van kuisvrouwen die uit limousines stappen, die zijn verwant aan de verhaaltjes van die bedelaar wiens chauffeur in de Roll's Royce op de hoek sigaren rokend zit te wachten tot zijn baas genoeg verdiend heeft, alvorens hem naar het Domein terug te rijden...En als u dat niet gelooft, zal ik nog wat anders uit mijn dikke teen zuigen Men neemt de lezers hier wel voor debieltjes zeker? Ga dat aan uw tuinman vertellen, of aan zijn hulpje.
Oud 17 december 2007, 10:35   #80
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry maar dat zijn helaas geen verhaaltjes!
Al eens vroeger gepraat met mensen die destijds nog stempeltjes moesten uitdelen aan werklozen?
Zij deden hun beklag, omdat sommigen komen stempelen met ontzettend dure auto en kleren, waarom kon er geen onderzoek naar inkomsten gebeuren vroegen die ambtenaren zich af?
Want het was duidelijk dat met het stempelgeld wat sommigen trokken sinds het verlaten van de school( een 300 euro) onmogelijk een nieuwe mercedes en merkkleding gekocht kon worden...
Dus helaas is het geen verhaaltje dat er toch een groep mensen bestaan die behalve een uitkering, duidelijk andere inkomsten hebben maar niemand onderzoekt dat.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be