Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2008, 12:52   #61
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Wat mij stoort is dat je documenten moet bijhouden voor je electronische identiteitskaart.

Bij een verhuis moet je bij een adreswijziging moet je immers ook een Puk-code meenenemen. Indien je geen Puk-code hebt kan je opnieuw 15 euro + pasfoto's afgeven.

Dit is gewoon geldklopperij.

Als de staat wilt dat ik me kan identificeren dan moet de staat maar voor de kosten opdraaien.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 13:22   #62
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Wat mij stoort is dat je documenten moet bijhouden voor je electronische identiteitskaart.

Bij een verhuis moet je bij een adreswijziging moet je immers ook een Puk-code meenenemen. Indien je geen Puk-code hebt kan je opnieuw 15 euro + pasfoto's afgeven.

Dit is gewoon geldklopperij.

Als de staat wilt dat ik me kan identificeren dan moet de staat maar voor de kosten opdraaien.
Komkom, die staat heeft je wel laten school lopen en zorgt voor een inkomen als je geen werk hebt en betaald het gros van je medische kosten.
Oud 14 januari 2008, 13:25   #63
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Komkom, die staat heeft je wel laten school lopen en zorgt voor een inkomen als je geen werk hebt en betaald het gros van je medische kosten.
Waarvoor ik OVERDREVEN VEEL BELASTINGEN VOOR BETAAL.

U vind het normaal dat ik op onderhalf jaar tijd 30 euro kwijt ben voor een ID-kaart.
Oud 14 januari 2008, 13:31   #64
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
euh... de mijne is geldig tot april 2009 en ik zou nu ook een nieuwe moeten gaan halen.

En wat als men nu die nieuwe elektronische kaart niét ophaalt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dan krijg je nog een brief. Daarna nog een en daarna telefoneren ze even naar u thuis. Daarna laten ze u met rust. Allez, dat was toch bij mij het geval.
Ik kreeg ook een kaartje van de bevolkingsdienst in de bus...
...
"zelfs als de geldigheidsperiode ervan niet verstreken is"(31/12/2013!!)
"Als U zich niet aanmeldt zal uw kaart geannuleerd worden."
In geval van reis naar het buitenland moet U over een geldige identiteitskaart beschikken.....
...

(ik bestelde en kreeg de gratis kaartlezer gelukkig toen er nog waren maar moet hem nog installeren)

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 januari 2008 om 13:37.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 13:32   #65
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarvoor ik OVERDREVEN VEEL BELASTINGEN VOOR BETAAL.

U vind het normaal dat ik op onderhalf jaar tijd 30 euro kwijt ben voor een ID-kaart.
Je kost een veelvoud² daarvan aan de maatschappij.
Oud 14 januari 2008, 13:40   #66
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je kost een veelvoud² daarvan aan de maatschappij.
Ik kost de staat niets, ik breng de staat geld op.
Oud 14 januari 2008, 13:56   #67
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen al de werkuren politie voor je NSV-betogingen...

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 januari 2008 om 13:57.
Oud 14 januari 2008, 14:15   #68
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Alleen al de werkuren politie voor je NSV-betogingen...
Goeie!
Oud 14 januari 2008, 14:16   #69
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu nog wel, als je op pensioen of ziek bent is het een ander verhaal...
Oud 14 januari 2008, 14:21   #70
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Nu nog wel, als je op pensioen of ziek bent is het een ander verhaal...
Voor men pensioen betaal ik een bijdrage via men loon. Dit hetzelfde in het geval ik ziek wordt. Ik betaal zelfs dubbel aangezien ik ook een ziektekas betaal.

En waar kost ik nu de staat iets? Ik betaal de staat voor hetgene wat ik ontvang.
Oud 4 februari 2008, 15:35   #71
Welkom
Vreemdeling

Standaard

Twee jaar geleden werd op dit forum al de discussie gevoerd over de privacy:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=28905
Welkom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 16:29   #72
Welkom
Vreemdeling

Standaard

Naast dat de overheid eID's uitgeeft, geeft zij tegenwoordig ook een e-paspoort uit. Dit e-paspoort gaat nog een stapje verder dan de eID. Het bevat een RFID (radio frequency identification), wat een chip is die op afstand radiografisch gelezen kan worden. M.a.w. je hoeft het niet eens te weten wanneer je gegevens worden ingelezen.
Op de site van buitenlandse zaken spreekt men eenvoudigweg van een "chip". Men weet dat de term RFID nogal gevoelig ligt, daarom wordt er niet al te uitvoerig informatie over verschaft. Deze e-paspoorten kwamen er op vraag van de Verenigde Staten vanwege de War-on-terror. Bedoeling is dat alle landen ter wereld deze paspoorten met RFID-tag doorvoeren. België was bij de eersten die gehoor gaf aan de oproep van de Verenigde Staten.

Een RFID-paspoort is herkenbaar aan het volgende teken :

In de Verenigde Staten was er nogal wat kritiek bij de invoering van het RFID-paspoort. Daarom werd besloten de paspoorten daar te voorzien van een elektrisch geleidend hoesje, zodat ongeopend de paspoorten niet leesbaar zijn door RFID- lezers.

Of het Belgische paspoort ook voorzien is van zo een elektrisch geleidend hoesje, dat heb ik nog niet kunnen terugvinden. Ook is de afstand van waarop een e-paspoort radiografisch leesbaar zou kunnen zijn, onduidelijk. De bedoelde leesafstand zou een tiental centimeter zijn, doch verschillende bronnen vermelden afstanden van 1 tot 3 meter, of zelfs tot 10 meter.

paper : Security and Privacy Issues in E-passports
wikipedia : Biometrisch paspoort, RFID
Oud 2 maart 2008, 14:46   #73
Welkom
Vreemdeling

Standaard

Ik schreef naar de federale ombudsman ( http://www.mediateurfederal.be/Neder...b/federaal.htm )

deze antwoordt (op 25 januari 2008) :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bournons
Geachte

Uw klacht omtrent de vervroegde vervanging van uw bestaande identiteitskaart door een elektronische identiteitskaart heb ik goed ontvangen.

De door u aangehaalde problematiek is de Federale ombudsman bekend. Het is inderdaad zo dat de reglementering bepaalt dat iedereen op 15 september 2009 een elektronische identiteitskaart dient te hebben. Zo is de FOD Binnenlandse Zaken overgegaan tot vervroegde vervanging van bestaande identiteitskaarten die zelfs voor 15 september 2009 zouden vervallen.

Uw geval verschilt hierin, uw kaart is nog geldig tot 11 april 2012. Dit betekent dat uw kaart vervroegd dient te worden vervangen. Zoals u opmerkt, betaalt u daardoor dubbel voor een bepaalde periode, maar dit komt niet door het optreden van de administratie maar door de bepalingen inzake de invoering van de elektronische identiteitskaart.

Ik laat niet na u verder in te lichten.

Met vriendelijke groeten

Jan Bournons

Attaché
Oud 2 maart 2008, 14:57   #74
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welkom Bekijk bericht
Ik schreef naar de federale ombudsman ( http://www.mediateurfederal.be/Neder...b/federaal.htm )

deze antwoordt (op 25 januari 2008) :

Maar van terug betalen - wat normaal zou zijn - spreekt hij niet?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 16:37   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Maar van terug betalen - wat normaal zou zijn - spreekt hij niet?
Typisch het antwoord van zo'n ombudsklootvis. Altijd maar hun eigen fouten verdedigen met regeltjes waarom ze daar niets kunnen aandoen.

Het principe zou moeten zijn, wat je verplicht moet doen, moet gratis zijn. Wat je verliest door uw eigen schuld of door diefstal bvb moet je betalen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2008, 18:07   #76
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
...... ombudsklootvis .......
Prachtig; die moet in de Van Dale.
Oud 28 mei 2008, 09:25   #77
Welkom
Vreemdeling

Standaard

Ik kreeg een brief van de federale Ombudsman in de bus:

(ingescand en omgezet naar tekst.)

Citaat:
De vervroegde vervanging van uw bestaande identiteitskaart door een elektronische identiteitskaart

Geachte heer

U diende bij de Federale ombudsman een klacht in omtrent de voortijdige vervanging van uw identiteitskaart.

Uw oude identiteitskaart was nog geldig tot 2012 en u klaagt dat u op dit ogenblik al dient te betalen voor een nieuwe elektronische identiteitskaart, zodat u voor een bepaalde periode, namelijk tot 2012, dubbel betaalt.

De door u aangehaalde problematiek is de Federale ombudsman bekend. Het is inderdaad zo dat de reglementering bepaalt dat iedereen op 15 september 2009 een elektronische identiteitskaart dient te hebben. Zo is de FOD Binnenlandse Zaken overgegaan tot vervroegde vervanging van bestaande identiteitskaarten die zelfs voor 15 september 2009 zouden vervallen.

In zijn jaarverslag 2006 heeft de Federale ombudsman gewezen op het grote belang van de identiteitskaart voor de burger en benadrukt dat er gezorgd dient te worden voor rechtzekerheid en dat het vertrouwensbeginsel ter zake dient nageleefd te worden. De Federale ombudsman heeft aanbevolen om tijdens de overgangsfase van de gewone identiteitskaarten naar de elektronische identiteitskaarten, zolang er geen uitdrukkelijke juridische basis is, geen identiteitskaarten die nog geldig zijn te annuleren om de enkele reden dat de titularis geen gevolg heeft gegeven aan de oproep om de identiteitskaart voor het verstrijken van de geldigheiduur te laten vervangen. In navolging van deze aanbeveling werd het koninklijk besluit van 18 januari 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart genomen (Belgisch Staatsblad van 28 februari 2008). Flet vermelde koninklijk besluit bepaalt de mogelijkheid en de gevallen waarin een identiteitskaart kan worden geannuleerd. Met het koninklijk besluit is er een juridische basis voor de annulering van de bestaande identiteitskaarten.

Uw geval verschilt van de klachten die hebben aanleiding gegeven tot bovenvermelde aanbeveling. Uw kaart is nog geldig tot 2012. Dit betekent dat uw kaart vervroegd dient te worden vervangen. Zoals u opmerkt, betaalt u daardoor dubbel voor een bepaalde periode, maar dit komt niet door het optreden van de administratie maar door de bepalingen inzake de invoering van de elektronische identiteitskaart.

Artikel 2 van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart bepaalt dat de vervanging van de identiteitskaarten door elektronische identiteitskaarten in een periode van 5 jaar dient te gebeuren. Vermits deze bepaling in werking trad op 15 september 2004, dient iedereen op 15 september 2009 een elektronische identiteitskaart te hebben.

Artikel 2 van het vermelde koninklijk besluit bepaalt verder dat de identiteitskaart wordt vernieuwd bij het verstrijken van de geldigheidperiode of vroeger met het oog op de naleving van de termijn bedoeld in het eerste lid, dit is dus 15 september 2009.

Men kan niet eisen dat de invoering van de elektronische identiteitskaarten op één dag zou gebeuren zodanig dat de FOD Binnenlandse Zaken de invoering geleidelijk doorvoert, namelijk eerst de kaarten die eerst vervallen en daarna de nog langer geldige identiteitskaarten.

Wij begrijpen dat u niet tevreden bent met het feit dat u voor een bepaalde periode dubbel betaalt, maar zoals gesteld, is dit niet aan het optreden van de administratie te wijten. Deze dubbele betaling vloeit voort uit de vermelde regelgeving inzake de invoering van de elektronische identiteitskaarten.

Wij dienen dan ook uw klacht ongegrond te verklaren.

U kunt steeds contact opnemen met onze medewerker, de heer Jan Bournons, indien u bijkomende informatie wenst.

De federale ombudsmannen
Guido Schuermans
Catherme De Bruecker

Carolina Livoti Auditeur

Hertogsstraat 43 • 1000 Brussel • Tel. 02 289 27 27 • Fax 02 289 27 28 [email protected]www.federaalombudsman.be
Oud 28 mei 2008, 09:48   #78
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij begrijpen dat u niet tevreden bent met het feit dat u voor een bepaalde periode dubbel betaalt, maar zoals gesteld, is dit niet aan het optreden van de administratie te wijten. Deze dubbele betaling vloeit voort uit de vermelde regelgeving inzake de invoering van de elektronische identiteitskaarten.

Wij dienen dan ook uw klacht ongegrond te verklaren.
Ik zou er nog inkomen als ze schrijven dat uw klacht ONONTVANKELIJK zou zijn, maar "ongegrond"???? Ze geven je volkomen gelijk! Niks ongegrond.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 10:05   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik zou er nog inkomen als ze schrijven dat uw klacht ONONTVANKELIJK zou zijn, maar "ongegrond"???? Ze geven je volkomen gelijk! Niks ongegrond.
Hoeveel zou Gevaert daar aan verdienen?
Oud 28 mei 2008, 10:26   #80
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oeps... ik ben dat kwijt.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be