![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitbreiding van Brussel (wat Franstalige partijen voorstellen) is geen goed oplossing om de taalkwestie duurzaam op de lossen want demografische ontwikklingen staan niet in steen gebijteld noch schieten op alles wat Franstalig is (wat de Nederlandstalige partijen voorstellen/doen) omdat die een averechts effect hebben en de eis om aan te sluiten bij Brussel alleen maar versterkt. Franstaligen moeten aanvaarden dat ze in Vlaanderen wonen (wat de meesten ook doen op een minderheid na die wind in de zeilen krijgt door de politiek van de Nederlandstalige partijen) en Vlaanderen moet aanvaarden dat er in Vlaanderen een Franstalige minderheid bestaat en daar een aantal "rechten" aan koppelen. Simpel allemaal moesten er geen electorale factoren in het spel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister
|
![]() zijn de tenen van de franstaligen nu al zó lang geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() BHV splitsen, de faciliteiten in 15 jaar laten uitdoven en brussel uitbreiden met de rest van Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of stelt onze grote linkse voorman enkel belang in de 'rechten' van frankofone villabewoners die de taal van het gewone volk in hun omgeving verachten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je moet al ziende blind zijn om niet te merken dat alsmaar meer FR bourgeoisie ervoor zorgt dat hun kinderen zo 2-talig mogelijk zijn. Te vergelijken met de VL van 40 �* 100 jaar geleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister
|
![]() Ze zijn zó lang tot men mijn taal als een gebrabbel aanziet en daarom meent dat de eigen taal superieur is en zich de omgeving dient aan te passen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Vreemdeling
|
![]() in ondertussen mijn zesde jaar in brussel en veelvuldige contacten met NMBS/MIVB kan ik het volgende besluiten:
* NMBS: daar lopen heel wat gefrustreerde zielen rond, maar in de stations heb ik altijd gevonden dat ze moeite doen om de andere taal te spreken. * MIVB: zowel qua organisatie als qua klantvriendelijkheid 0/10 ... gisteren nog, ik zat op de bus die me naar mijn kot moest brengen en plots halverwege stopt hij ... "terminus; descender!" klonk het onvriendelijk ... een nederlandstalige man zei halfluid "verdorie, ik ga mijn trein missen" waarop de boer die toevallig ook chauffeur was rechtsprong en schreeuwde "toi, l�*-bas avec ta grande gueulle! est - ce que tu veux que j'apelle la police pour porter plainte?" ik kon me niet bedwingen en zei in het frans dat hij ook nederlands mocht spreken en dat hij niet mocht vergeten dat hij tegen een klant bezig was. en als hij per sé de politie wilde roepen dat ik dan graag getuige ging zijn over zijn boerse gedrag ... hij heeft het dan maar zo gelaten. voor mij is dit een alledaagse gebeurtenis: bussen die niet of absoluut niet op tijd rijden, lijnen die halverwege onderbroken worden, onvriendelijke chauffeurs, onbekwame sociaal tewerkgestelden op de abbonementendienst ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() als ge in brussel komt, moet ge er van uit gaan dat de mensen daar frans spreken. Best dat ge daar dus van uit u eigen int frans begint. als ge merkt dat ze toch nederlands spreken, kunt ge nog altijd nederlands praten.
en kom nu niet af met die zever van brussel is tweetalig of vlaams of si en la..het merendeel van brussel spreekt frans, leert er mee leven
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En wat moet ik spreken in Molenbeek, waar de merendeel Arabisch spreekt? ![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Soms kan rondlopen met de Humo of een VL krant ook al laten zien dat je een VL bent. En volgens mij krijg je ook geen vreselijke ziekte wanneer je de lingua franca van Brussel, namelijk FR spreekt. De Berbers, Arabieren, enz... in Brussel doen het voortdurend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tis toch wel erg dat ik in Brussel een van de officiële talen van Brussel niet meer zou mogen spreken! De aangesprokene mag voor mijn part gewoon in het Frans antwoorden als die Franstalig is, geen enkel probleem.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De zaak met wat humor bekijken in een surrealistisch land is vaak de beste oplossing. En denk er ook even bij dat de Franstaligen die fel reageren vaak niet van de slimsten zijn en er ook niet aan kunnen doen dat ze een beetje "simple d'esprit" zijn. Dommeriken kom je overal tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al een ervaring met een dergelijk individu, maar dan achter de balie van de UGC aan de Naamsepoort. Verstond Harry Potter niet in het Nederlands(!), deed ook moeilijk over het aantal tickets en het tijdstip en eindigde met het citaat "Mais je suis francophone". Tja. In Vlaanderen heb je een groot aantal onverdraagzamen, die alles in het extreme trekken. Die bestaan jammergenoeg in Wallonië ook, zei het in beperkte mate. (Hoewel na deze regeringsonderhandeling er wel wat meer kunnen zijn) Nu goed, na al deze jaren in Brussel is dit zowat het enige probleem dat ik ervaren heb. Zeker wat openbaar vervoer betreft mag ik niet klagen. Ik neem dagelijks de bus en minstens 3 keer per week de metro ... geen enkel probleem (soms wat vol, maar bon). En ja, in winkels kan men je soms niet onmiddellijk verderhelpen omdat men geen Nederlands spreekt, dus haalt men een collega erbij die de taal wel machtig is. Werkgelegenheid genoeg voor een Vlaming hier in Brussel, je moet gewoon wat basisfrans kennen, maar dat zit ingebakken in ons onderwijssysteem.
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
|
![]() |
![]() |