Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 4 januari 2008, 15:26   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
kweet niet of dat iets met voorspellen temaken heeft.

gewoon de speech van 21 jullie herhalen, het is toch dezelfde. : hoe hartverwarmend de initiatieven die de gemeenschappen naar elkaar toe doen groeien, solidariteit, vrede, verdraagzaamheid etc...
En wat zou d�*�*r nu verkeerd aan kunnen zijn?

Ik verkies alleszins dat soort initiatieven boven initiatieven die radicaal de tegenovergestelde richting uitgaan.

Wat mij betreft mag dit stukje uit de speech elke dag herhaald worden, hoor.

Samen met het paragraafje waar het gaat over de 'burgerzin' i.v.m. een goede kennis van de landstalen.

Dat stukje zal MIJ alleszins van pas komen bij het uitoefenen van mijn job. Nu kan ik onwillige leerlingen vragen of ze er soms de voorkeur aan geven 'incivique' te zijn .

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 4 januari 2008, 19:33   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

@ djimi

Ik hoop dat je die goede initiatieven van naar mekaar groeiende gemeenschappen ook zal propageren naar Nederland, Duitsland, Luksemburg, Frankrijk en Engeland toe.
En dat je niet gaat prediken dat we die nationaliteiten als minderwaardig gaan beschouwen tegenover de Walen.

Als ge nu nog niet begrijpt wat ik bedoel: Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid staan die gunstige dingen niet in de weg. Juist integendeel. Er zijn minder frikties tussen die andere landen en wij, omdat we mekaar (mekaars kultuur, politieke eigenheid, grondgebied, bankrekening ...) meer respekteren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 4 januari 2008, 19:46   #63
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
@ djimi

Ik hoop dat je die goede initiatieven van naar mekaar groeiende gemeenschappen ook zal propageren naar Nederland, Duitsland, Luksemburg, Frankrijk en Engeland toe.
En dat je niet gaat prediken dat we die nationaliteiten als minderwaardig gaan beschouwen tegenover de Walen.

Als ge nu nog niet begrijpt wat ik bedoel: Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid staan die gunstige dingen niet in de weg. Juist integendeel. Er zijn minder frikties tussen die andere landen en wij, omdat we mekaar (mekaars kultuur, politieke eigenheid, grondgebied, bankrekening ...) meer respekteren.
Helemaal mee eens.
vooruit is offline  
Oud 4 januari 2008, 20:02   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

1) Ik hoop dat je die goede initiatieven van naar mekaar groeiende gemeenschappen ook zal propageren naar Nederland, Duitsland, Luksemburg, Frankrijk en Engeland toe.

2) En dat je niet gaat prediken dat we die nationaliteiten als minderwaardig gaan beschouwen tegenover de Walen.

3) ... Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid staan die gunstige dingen niet in de weg. Juist integendeel. Er zijn minder frikties tussen die andere landen en wij, omdat we mekaar (mekaars kultuur, politieke eigenheid, grondgebied, bankrekening ...) meer respekteren.
@ De schoofzak :

1) Denkt u nu echt dat ik dat NIET zou (willen) doen ?

2) En waarom zou ik mij d�*�*rmee gaan bezighouden ??

3) Ik beweer ook niet dat Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid een obstakel dienen te zijn voor al dat moois dat we elkaar toewensen, hé.

Maar als (ik geef toe dat ik hier verplicht ben voorlopig nog de voorwaardelijke wijs te gebruiken) 'we' er in zouden slagen dat wederzijds respect binnen België op te brengen, waarvoor zou die onafhankelijkheid dan nog nodig zijn?

En wat met het respect voor de 'Belgen' die zich noch Vlaming, noch Waal voelen (of tenminste niet streven naar onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië), en er desondanks niet op uit zijn de cultuur, de politieke eigenheid, het grondgebied, de bankrekening, ... van Vlamingen of Walen 'geweld aan te doen'? Zijn die dan als énigen alsnog 'minderwaardig'?? Moeten die niet op respect rekenen??? Kunnen die 'de pot op'????

Laatst gewijzigd door djimi : 4 januari 2008 om 20:04.
djimi is offline  
Oud 4 januari 2008, 21:02   #65
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Maar als (ik geef toe dat ik hier verplicht ben voorlopig nog de voorwaardelijke wijs te gebruiken) 'we' er in zouden slagen dat wederzijds respect binnen België op te brengen, waarvoor zou die onafhankelijkheid dan nog nodig zijn?

djimi,

denkt u echt dag groter en meer altijd gelijk staat aan BETER?
wat is er verkeerd met kleinschaligheid?

gaat u ook mee in de peptalk van megalomane CEO's die acquisities en merges aan hun aandeelhouders verkopen dmv de obligate schaalvoordelen en 'synergieen'? Zullen we dan ineens maar alle KMO's uitverkopen aan multinationals?

Een CEO die zich tegelijk met de verkoop van WC brillen en gigabit routers bewighoudt...beter?
ik verwacht toch meer van u zene.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 januari 2008 om 21:03.
born2bewild is offline  
Oud 4 januari 2008, 21:28   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
djimi,

denkt u echt dag groter en meer altijd gelijk staat aan BETER?
wat is er verkeerd met kleinschaligheid?

gaat u ook mee in de peptalk van megalomane CEO's die acquisities en merges aan hun aandeelhouders verkopen dmv de obligate schaalvoordelen en 'synergieen'? Zullen we dan ineens maar alle KMO's uitverkopen aan multinationals?

Een CEO die zich tegelijk met de verkoop van WC brillen en gigabit routers bewighoudt...beter?
ik verwacht toch meer van u zene.
Ik vind kleinschaligheid op economisch vlak helemaal niet verkeerd, integendeel zelfs.

Maar ik maak nog altijd een onderscheid tussen een bedrijf en een overheid.

Op politiek vlak ben ik eerder geneigd te pleiten voor steeds minder staten, door een steeds verdergaande integratie gekoppeld aan een steeds verder inkrimpend staatsapparaat.
'Subsidiariteit' vind ik geen vies woord, als het tenminste gaat om een èchte 'decentralisatie'.

Twee niveau's, dat is mijn ideaal : werkgroepen, leefgemeenschappen, wijken, buurten en 'gemeenten' enerzijds,
een soort 'wereldregering' anderzijds.

En die 'wereldregering' moet niet veel meer bevoegdheden hebben dan ervoor zorgen dat al die kleine gemeenschappen elkaar niet naar de keel vliegen. Al de rest kan wat mij betreft op het laagst mogelijke niveau georganiseerd worden.

Ik raad je het volgende boekje aan, dat voor mij nog steeds een inspiratiebron blijft :

Titel : bolo'bolo

Auteur : p.m.

Oorspronkelijke uitgave : paranoia city verlag, Zürich, 1984

Alleszins reeds verschenen in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Portugees, Russisch, Nederlands

Zelf beschik ik enkel nog over een Nederlandse vertaling, uit 1989, tot stand gekomen dankzij Schweizer Kulturstiftung PRO HELVETIA en Uitgeverij Ravijn, Amsterdam

ISBN 90-72768-04-3
SISO 004 UDC 008 2 NUGI 615

Als je het nergens vindt, wil ik je best wel een fotocopie opsturen, mits correcte betaling, uiteraard. Ik reken geen cent extra aan voor de twintig minuten werk die het fotocopiëren zal vergen.

djimi is offline  
Oud 4 januari 2008, 21:40   #67
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als dat zou lukken, wat ik jammer genoeg niet snel zie gebeuren heeft België nog altijd geen nut meer. Al haar bevoegdheden kunnen even goed of beter geregeld worden op Europees of regionaal niveau.

Europa heeft België overbodig gemaakt..

Citaat:
En wat met het respect voor de 'Belgen' die zich noch Vlaming, noch Waal voelen (of tenminste niet streven naar onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië), en er desondanks niet op uit zijn de cultuur, de politieke eigenheid, het grondgebied, de bankrekening, ... van Vlamingen of Walen 'geweld aan te doen'? Zijn die dan als énigen alsnog 'minderwaardig'?? Moeten die niet op respect rekenen??? Kunnen die 'de pot op'????
De moeten absoluut niet 'de pot op'. Die hebben net zo goed het recht op hun mening als al de rest.

Alleen stel ik vast dat de meeste 'echte Belgen' die ik tegenkom in feite net zo goed Vlaams of Waals zijn. Ze noemen het enkel Belgisch. Maar iemand van de andere gemeenschap zijn ze nog nooit tegengekomen.
Wat op zich hun gevoel niet minder belangrijk maakt, maar die mensen zullen na een splitsing (of er voor) heel snel ontdekken dat er eigenlijk geen verschil is. Het heeft gewoon een andere naam.
vooruit is offline  
Oud 4 januari 2008, 23:56   #68
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
@ De schoofzak :

1) Denkt u nu echt dat ik dat NIET zou (willen) doen ?

2) En waarom zou ik mij d�*�*rmee gaan bezighouden ??

3) Ik beweer ook niet dat Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid een obstakel dienen te zijn voor al dat moois dat we elkaar toewensen, hé.

Waarom zou u dan een splitsing in de weg staan? Als u nog Vlaming of Waal bent, maar een splitsing tot beter bestuur en verantwoordelijkheid leid in beide delen, wat kan, u daar dan tegen zijn?
giserke is offline  
Oud 5 januari 2008, 03:34   #69
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom zou u dan een splitsing in de weg staan? Als u nog Vlaming of Waal bent, maar een splitsing tot beter bestuur en verantwoordelijkheid leid in beide delen, wat kan, u daar dan tegen zijn?
Geef mij in geval van splitsing maar het derde deel dat 'de Vlamingen' in de praktijk schuwen als de pest, maar in geen geval 'de Walen' zullen gunnen :

Brussel/Bruxelles/Brüssel/Brussels/Bruselas/...

Dan moogt gij in Vlaanderen uw beter bestuur en uw verantwoordelijkheid in praktijk brengen, en aangezien ge toch zo'n voorbeeldige Europeanen zult zijn, zullen wij in Brussel daar toch geen last van ondervinden, of wel?

Wat mij betreft mag zelfs uw Parlement hier blijven staan, het staat niet in de weg.

djimi is offline  
Oud 5 januari 2008, 03:54   #70
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht

Europa heeft België overbodig gemaakt..
Nog steeds niet, maar het komt wellicht ooit zo ver. Voor sommige 'Europeanen' is het in elk geval een streefdoel.

Vergeet echter niet dat Europa net zo goed Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Malta, ... overbodig aan het maken is.

Dat zal dus ook voor Vlaanderen en Wallonië het geval zijn, tenzij 'Vlaanderen' uit Europa zou stappen, natuurlijk.

Ik vermoed dat jij daar geen voorstander van bent, maar hoe zit het met de overige 'independentisten'?

Overigens vind ik het wel een goed argument, en het sluit perfect aan bij wat ik eigenlijk op planetaire schaal tot stand wil helpen brengen :

2 niveau's :

- lokaal : werkgroepen, leefgemeenschappen, wijken, buurten en gemeenten

- globaal : een overkoepelend orgaan dat we voor het gemak 'wereldregering' zullen noemen, maar dat lang niet zoveel macht moet hebben

De enige bevoegdheden die dat overkoepelend orgaan moet krijgen : er op toezien dat de lokale gemeenschappen elkaar niet onder de voet lopen, naar de keel vliegen, naar de haaien helpen.
En de aanpak van bepaalde planetaire problemen helpen coördineren (ik denk aan 'climate change', maar er zijn er nog andere).
Veel meer moet dat niet zijn.

djimi is offline  
Oud 5 januari 2008, 07:40   #71
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat splitsing tot beter bestuur zou kunnen leiden is enkel een veronderstelling. En... wat is beter bestuur? Het is niet omdat het een mooie alliteratie is, dat het in de praktijk ook zo mooi is.

Laatst gewijzigd door straatrue : 5 januari 2008 om 07:40.
straatrue is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be