Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2014, 18:09   #801
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Wat een geneuzel van sommige windhanen hier weer zeg!

Altijd dezelfde zever: kindjelief heeft nooit toezicht nodig en kan alles zelf, maar als kindjelief met een geschaafde knie thuiskomt staat héél het land in rep en roer en wordt een gerechtelijk onderzoek vereist om te weten te komen waar de verantwoordelijke leiding uithing, welke maatregelen er genomen werden om geschaafde knieën te voorkomen en hoelang de leiding uiteindelijk in een cel zal opgesloten worden. En dit het liefst in een artikel met een grote kleurenfoto met kindjelief en de ouders - of meestal de moeder alleen - met een bakkes dat ergens kramp houdt tussen verzuring en wrijven over de grond.

boehoehoe!
Kun je ook een iets of wat onderbouwde mening geven?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 18:34   #802
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Goh, wij hielden bij de jeugdbeweging ook altijd toezicht bij de jongere afdelingen hoor. De allerkleinsten moesten we als leiding soms zelfs helpen met zich te wassen. Daar deden de ouders hoegenaamd niet moeilijk over. In tegendeel, sommige ouders vroegen dat voor het kamp specifiek omdat hun zoontje nog niet zelfredzaam genoeg was.

Ik denk dat u geen idee heeft hoe het er met een troep van 20 pakweg 9-jarigen aan toe gaat in de doucheruimte Anders zou u heel goed beseffen dat toezicht absoluut noodzakelijk is.

Veel kampplaatsen zijn ook zo gebouwd dat er in groep gedouched moet worden. Geen aparte hokjes dus, maar één grote ruimte met X-aantal douchekoppen.

Nu in die jeugdbeweging waren alle leiders jongvolwassenen die zelf lang als kind erbij waren geweest. Als leider zien ze die kinderen ook iedere zondag doorheen jaar, waarna in de zomer dan een kamp volgt. Dat is natuurlijk iets anders dan wanneer er opeens een wildvreemde 40-jarige bij de kinderen in de douche kruipt.
Ik volg je betoog praktisch volledig, maar waarom zou een 'jongere' begeleider wel douchetoezicht mogen houden en een 'oudere' begeleider niet ? Uiteraard als het geen 'wildvreemde' is zoals u insinueert. 'Overigens' nog opmerken dat 'met kinderen in de douche kruipen' totaal iets anders is dan 'toezicht' op het gebeuren uitoefenen. Het spreekt voor zich dat wij op kamp het absoluut niet toestonden dat leiding tezamen met de kinderen douchte. Dat zou in het huidige 'kimaat' echt wel om problemen vragen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 18:47   #803
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Free spirit spreekt over twaalf - dertienjarigen, die kunnen echt wel alleen douchen hoor!
Daar toezicht"op houden, lijkt me niet nodig en ik veronderstel dat ouders daar ook niet specifiek om vragen.
In de buurt blijven, mocht er iets zijn lijkt me meer dan voldoende, en Free spirit is echt geen jongere meer.

Hoe het er aan toe gaat weet ik echt wel, zelf nog meegeweest op kampen waar meer dan de helft jongens rond die leeftijd waren. Ik gaf sport aan die jongens, vandaar...
Alleen kunnen douchen is niet hetzelfde als de noodzaak om in de verte nog toezicht te moeten houden op het gebeuren ! Het spreekt voor zich dat wij gasten van twaalf of dertien jaar niet meer gaan leren hoe hunne 'charlewieter' goed te wassen. Maar als u ervaring heeft met jeugdwerking, beseft u maar al te goed dat jongens van die leeftijd nog bijzonder druk kunnen zijn in groep, en dat met gefikfak er wel eens ongelukjes uit volgen. Gefikfak tijdens de speelactiviteiten, sport, etc. dat hoort er uiteraard bij, maar in de douches hielden wij het toch liever rustig.

En of u het nu graag hoort of niet, je zou ervan versteld staan hoeveel jongere kinderen, maar dan bedoel ik nog tot 9 of 10 jaar, effectief niet weten hoe ze zich goed moeten wassen. Zelfs de basishygiëne wordt niet gerespecteerd. Dan kom je echt wel tot situaties waarbij je toch een en ander moet uitleggen. Me dunkt hebben daarbij de ouders verzuimd hun opvoedkundige taak naar behoren te vervullen, maar daar dieper op ingaan zou ons uiteraard te ver leiden. Niet enkel op het vlak van 'wassen' hoor, wij krijgen soms kinderen mee van 10 jaar die niet fatsoenlijk met mes en vork kunnen eten of met hun mond toe. Eigenlijk triestig, maar als leiding probeer je dan toch een beetje 'skills' bij te brengen.

Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom u na al die talloze posts en vele jaren later nog steeds zo 'gebrand' op dit onderwerp reageert. U geeft zelf aan ervaring te hebben met het geven van sport aan jongens. U moet dan toch ook met de praktijk bekend zijn, althans in het voetbal is dat zo, maar ik neem aan ook vele andere (buiten)sporten, dat de ploeg jongens daarna in de kleedkamers ook een 'gezamenlijke douche' nemen. Volgens sommigen zou dat zelfs de teamgeest bevorderen ! Of gaf u misschien sport aan exclusief moslimjongens, want die zijn inderdaad zo belachelijk met hun ondergoed in de douche te kruipen ? Bach, wat vies en vettig ! Hoewel, af en toe hadden wij ook enkele moslimjongetjes mee op kamp, wel steeds in de ruime minderheid, en als ze merkten dat de andere jongens wel 'puur natuur' in de douche gingen, dan verdween ook bij hen de schroom al vrij snel. Geloof of geen geloof !
Oud 1 december 2014, 18:51   #804
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Neem nu dat een dertienjarige uitschuift.
U heeft toezicht.
U kan het "naakte" kind nog net opvangen.
Kind verteld thuis haar / zijn verhaal.
Ik denk niet dat u nog één keer mee mag op kamp.
Als ik zo kan verkomen dat die kleine iets breekt of ander ongeval heeft, dan zullen de meeste ouders mij net dankbaar zijn ! Ik zal dat dan ook 'open' aan de ouders melden. Het betreft dan trouwens een noodsituatie.

Ouders die �* priori denken dat de begeleiding met de intentie zit om hun kinderen te bespieden of zelfs misbruiken, die zijn totaal paranoïde en we hebben dus liever dat zulke ouders hun kinderen thuis houden. Want waarom zou je je kinderen vrijwillig mee op kamp sturen als je denkt dat er verschillende pedofiele monsters onders de begeleiding zijn !?
Oud 1 december 2014, 18:55   #805
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Als ik zo kan verkomen dat die kleine iets breekt of ander ongeval heeft, dan zullen de meeste ouders mij net dankbaar zijn ! Ik zal dat dan ook 'open' aan de ouders melden. Het betreft dan trouwens een noodsituatie.

Ouders die �* priori denken dat de begeleiding met de intentie zit om hun kinderen te bespieden of zelfs misbruiken, die zijn totaal paranoïde en we hebben dus liever dat zulke ouders hun kinderen thuis houden. Want waarom zou je je kinderen vrijwillig mee op kamp sturen als je denkt dat er verschillende pedofiele monsters onders de begeleiding zijn !?
Maar als ik het goed begrijp sta jij tijdens kamp altijd naar de jongetjes/meisjes te kijken als ze aan het douchen zijn?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 19:35   #806
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Kun je ook een iets of wat onderbouwde mening geven?
Is die niet duidelijk dan?
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 21:51   #807
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Maar als ik het goed begrijp sta jij tijdens kamp altijd naar de jongetjes/meisjes te kijken als ze aan het douchen zijn?
Nee, totaal niet ! Wij werkten met een 'beurtrolsysteem' daarvoor. Twee of drie man voor het douchetoezicht, als je dan met 6 of 8 mannelijke begeleiders was en er waren twaalf overnachtingen (dus in de regel 12 keer douchen) dan had je vier of vijf keer per kampperiode dat toezicht.

Bij de meisjes komen is sowieso uitgesloten, wij hadden afzonderlijke compartimenten voor slapen en sanitair voor de meisjes en de jongens. Enkel mannelijke monitoren toegelaten op de jongensgang tijdens het douchemoment en enkel vrouwelijke op de meisjesgang !

En zoals ik al benadrukte stonden we daar allerminst op te gapen ! Enkel eens binnenspringen wanneer het te druk was of er zich een 'precaire' situatie voordeed.
Oud 1 december 2014, 22:11   #808
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, totaal niet ! Wij werkten met een 'beurtrolsysteem' daarvoor. Twee of drie man voor het douchetoezicht, als je dan met 6 of 8 mannelijke begeleiders was en er waren twaalf overnachtingen (dus in de regel 12 keer douchen) dan had je vier of vijf keer per kampperiode dat toezicht.

Bij de meisjes komen is sowieso uitgesloten, wij hadden afzonderlijke compartimenten voor slapen en sanitair voor de meisjes en de jongens. Enkel mannelijke monitoren toegelaten op de jongensgang tijdens het douchemoment en enkel vrouwelijke op de meisjesgang !

En zoals ik al benadrukte stonden we daar allerminst op te gapen ! Enkel eens binnenspringen wanneer het te druk was of er zich een 'precaire' situatie voordeed.

Ik denk in beelden.
Oud 1 december 2014, 22:28   #809
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb echt schrik van jou.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 22:32   #810
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ik durf inderdaad al eens bij volle maan in een weerwolf met klauwen en slagtanden te veranderen !
Oud 1 december 2014, 22:33   #811
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf inderdaad al eens bij volle maan in een weerwolf met klauwen en slagtanden te veranderen !
Je vertelt met zoveel smaak over het douchetoezicht.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 22:46   #812
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 23:07   #813
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen kunnen douchen is niet hetzelfde als de noodzaak om in de verte nog toezicht te moeten houden op het gebeuren ! Het spreekt voor zich dat wij gasten van twaalf of dertien jaar niet meer gaan leren hoe hunne 'charlewieter' goed te wassen. Maar als u ervaring heeft met jeugdwerking, beseft u maar al te goed dat jongens van die leeftijd nog bijzonder druk kunnen zijn in groep, en dat met gefikfak er wel eens ongelukjes uit volgen. Gefikfak tijdens de speelactiviteiten, sport, etc. dat hoort er uiteraard bij, maar in de douches hielden wij het toch liever rustig.

En of u het nu graag hoort of niet, je zou ervan versteld staan hoeveel jongere kinderen, maar dan bedoel ik nog tot 9 of 10 jaar, effectief niet weten hoe ze zich goed moeten wassen. Zelfs de basishygiëne wordt niet gerespecteerd. Dan kom je echt wel tot situaties waarbij je toch een en ander moet uitleggen. Me dunkt hebben daarbij de ouders verzuimd hun opvoedkundige taak naar behoren te vervullen, maar daar dieper op ingaan zou ons uiteraard te ver leiden. Niet enkel op het vlak van 'wassen' hoor, wij krijgen soms kinderen mee van 10 jaar die niet fatsoenlijk met mes en vork kunnen eten of met hun mond toe. Eigenlijk triestig, maar als leiding probeer je dan toch een beetje 'skills' bij te brengen.

Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom u na al die talloze posts en vele jaren later nog steeds zo 'gebrand' op dit onderwerp reageert. U geeft zelf aan ervaring te hebben met het geven van sport aan jongens. U moet dan toch ook met de praktijk bekend zijn, althans in het voetbal is dat zo, maar ik neem aan ook vele andere (buiten)sporten, dat de ploeg jongens daarna in de kleedkamers ook een 'gezamenlijke douche' nemen. Volgens sommigen zou dat zelfs de teamgeest bevorderen ! Of gaf u misschien sport aan exclusief moslimjongens, want die zijn inderdaad zo belachelijk met hun ondergoed in de douche te kruipen ? Bach, wat vies en vettig ! Hoewel, af en toe hadden wij ook enkele moslimjongetjes mee op kamp, wel steeds in de ruime minderheid, en als ze merkten dat de andere jongens wel 'puur natuur' in de douche gingen, dan verdween ook bij hen de schroom al vrij snel. Geloof of geen geloof !
En hoe dat ging met moslimjongetjes, zag u allemaal door "uw kop om de hoek te steken"?
Ik reageer waar ik op wil, wanneer het trouwens over dit soort onderwerpen gaat, bent u meestal degene die de topic opstart hoor.
Maar ik begreep uit uw post dat u geen kinderen heeft, misschien ontgaat u daarom dat je bij de leeftijd van twaalf of dertien, beter je kop niet zomaar om de hoek steekt?
Oud 1 december 2014, 23:11   #814
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat voor pricaire situaties waren dit dan met die twaalf tot dertienjarigen?
Waarom moest u binnenspringen?Vonden sommige ouders dat grensoverschrijdend en overbodig en werd u daar op aangesproken? Of wat was hun klacht precies?
Oud 1 december 2014, 23:13   #815
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Oud 1 december 2014, 23:13   #816
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is die niet duidelijk dan?
Moet ik onderbouwd voor je spellen misschien?
Oud 1 december 2014, 23:27   #817
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet ik onderbouwd voor je spellen misschien?
Mens, als jij de insteek van die post niet snapt of als jij niet weet hoe je vorige posts opzoekt, is dat jouw probleem. Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gebrek aan talent voor begrijpend lezen of uw tekortkomingen op ICT-gebied en ik ben nog minder van plan om je daarbij te gaan opleiden.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 1 december 2014 om 23:28.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2014, 23:40   #818
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Omdat we graag in die paranoide angst leven om erover te zeuren en te puffen maar er verder niks met kunnen of niks met willen doen? Want dat vraagt effectief oplossingen en bijsturing van eigen persoon (karakter, visie,..)

En ondertussen 41 pagina's
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 00:20   #819
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mens, als jij de insteek van die post niet snapt of als jij niet weet hoe je vorige posts opzoekt, is dat jouw probleem. Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gebrek aan talent voor begrijpend lezen of uw tekortkomingen op ICT-gebied en ik ben nog minder van plan om je daarbij te gaan opleiden.
Je post was meer dan duidelijk hoor, ze is aan het zeiken.
Oud 2 december 2014, 09:32   #820
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik volg je betoog praktisch volledig, maar waarom zou een 'jongere' begeleider wel douchetoezicht mogen houden en een 'oudere' begeleider niet ? Uiteraard als het geen 'wildvreemde' is zoals u insinueert. 'Overigens' nog opmerken dat 'met kinderen in de douche kruipen' totaal iets anders is dan 'toezicht' op het gebeuren uitoefenen. Het spreekt voor zich dat wij op kamp het absoluut niet toestonden dat leiding tezamen met de kinderen douchte. Dat zou in het huidige 'kimaat' echt wel om problemen vragen !
Laat me eerst zeggen dat niets wat ik in mijn vorige post schreef als als steek onder water aan uw persoon bedoeld was.

Maar ik vind het inderdaad wel een ander verhaal wanneer jongeren die de leiding nemen over nog jongere kinderen samen op kamp gaan. Dat zijn dan allen kinderen en jongeren die samen opgroeien in die jeugdbeweging. Wat toch een vertrouwens- en kameraadschappelijke band creëert.

Buiten de context van een jeugdbeweging kan ik wel begrijpen dat er wel wat argwanend wordt gereageerd. Maar ook daar zou het mits een aantal maatregelen moeten kunnen, zeker bij heel jonge kinderen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be