![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen enkele redenering naar voor geschoven over legitimiteit. Daarom ook stipte ik aan dat u uw eigen vijandbeelden creëert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#802 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, refereren naar de ‘Vlaamse’ Beweging in de tijd van het vroege België is complete (historische) nonsens. Er bestond niet zoiets als ‘Vlaanderen’ in die tijd. En dus ook geen ‘Vlaamse’ beweging. De naam 'Vlaanderen' werd in die periode niet gebruikt in de politieke milieus noch bij het gewone volk om dat gebied aan te duiden wat wij nu onder Vlaanderen verstaan. Het Vlaamse volk bestond toen nog niet. De term ‘Vlaams’ werd toen gebruikt voor de provincies Oost – en West – Vlaanderen. Een overblijfsel van die oude connotatie vinden we nu nog terug in de sport, meer bepaald in de term ‘Ronde van Vlaanderen’. ‘Vlaanderen’ slaat hier gewoon op de twee provincies en heeft dus niets met het huidige Vlaanderen te maken, maar met ‘de Vlaanders’. En zo was dit in de tijd van het prille België maar even zeer. Met andere woorden, men zou best de term ‘Vlaamse Beweging’ bannen wanneer men verwijst naar een periode die refereert naar het prille België en een andere term verzinnen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2014 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#803 |
Europees Commissaris
|
![]() Sterker nog: hij is de man die vindt dat de calvinisten in de Republiek even onverdraagzaam waren als de Rooms-katholieken in de Zuidelijke Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#804 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja... Hij vindt dat het zo hoort, anders wordt een van de bestaansredenen van La Belgique in vraag gesteld. Dat zou zijn gemoedsrust erg verstoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb op school geleerd dat de norm hoofdzakelijk op het Brabants steunde. Nu lees ik dat het op het Haarlems zou teruggaan, maar dan wel beïnvloed door datzelfde Brabants. Cor van Bree, Peter Burger, Jan de Vries, Marijke van der Wal en Roland Willemyns zijn enkele taalwetenschappers die terzake hun steentje bijgedragen hebben en die ik grondig gelezen heb. Er zijn er ongetwijfeld nog anderen. We kunnen ook maar beter heel voorzichtig zijn met de Taalunie. Het is een politiek orgaan, opgericht door overheden, en die hebben een belabberde reputatie als het over hun taalgebruik gaat: ze kunnen noch verstaanbaar schrijven, noch ordentelijk spellen maar ze zijn er wel als de kippen bij om de regelneef uit te hangen. Gelukkig maar dat wie buiten de overheid valt niet onderworpen is aan hun geknoei. Taal wordt door het volk gemaakt en dat resulteeert in een waaier van regiolekten en dialekten met een grootste gemene deler die we de standaardtaal noemen. Houden zo.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#806 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#808 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#809 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb gezegd dat de calvinisten minder wreed waren maar even onverdraagzaam als de katholieken. Maar nog steeds onverdraagzaam tegenover de katholieken. En het beste bewijs hiervan zijn de schuilkerken of de verbanning van katholieken door de calvinisten al ze hun geloof openlijk beleden.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doet Leo volstrekt niet. Hij heeft het gelijk aan zijn kant. Het is niet omdat onze articulatie van het Nederlands anders is dan die uit het Noorden en evenmin omdat wij een aantal regionale woorden in ons lexicon hebben dat we kunnen spreken van een eigen taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zal nooit 'diech' of 'doe' zeggen tegen iemand die ouder/een hogere/baas/, leerkracht enz. is. Want dan zeggen wij 'géér' en 'Uuch'. Diech wordt enkel gebuikte in omgang met gelijken en minderen. Op bewering klopt dus niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#814 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=10 !!!!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 oktober 2014 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#815 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien men bij een federale oveheidsinstelling werkt, welk gezagsargument heeft die werkgever dan van te eisen dat men bijvb. kontrole met een c moet schrijven, volgens u ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#817 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was onverdraagzaamheid aan beide kanten. Ook aan calvinistische zijde. De Beeldenstorm is hier een perfect voorbeeld van. Ik hoef u evenmin te herinneren aan de zogenaamde 'Gentse Calvinistische Republiek'. Een waar schrikbewind voor de anders gelovigen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er ook van zij, in het begin van de 19de eeuw of bij het prille begin van België, is er geen sprake van een 'Vlaanderen' zoals wij dat nu verstaan. Dat zegt ook de Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging, zeker een onverdachte bron op dit vlak. Men kan dus moeilijk spreken van een 'Vlaamse Beweging' in die tijd vermits er nog geen Vlaanderen zoals nu als dusdanig bestond. ![]() Vlaanderen in de 17de eeuw. ![]() Vlaanderen in de 18de eeuw Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2014 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#820 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |