Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 23:57   #801
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De oorsprong is een marginaal aspect. De statement was dat Frans de taal van de liefde is. Over de oorsprong van de liedespoëzie kan oeverloos gediscussieerd worden.
Begin dan niet over 'de oorsprong in de Provence bla bla bla' om bij een confrontatie met de werkelijkheid te beweren dat die oorsprong niet van belang zou zijn.

Is het Frans volgens u 'de taal der liefde' of niet? En waarom? Het gaat niet over 'oorsprong' zegt u nu? OK. Wat dan wel?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 december 2014 om 23:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:00   #802
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat ze een lelijk woord gebruiken in vergelijking met onze 'platte kaas'. Ze zouden beter onze terminologie overnemen.
Meer dan eens. Meer dan eens. Helaas wordt er ons een verengelst, modieus en goedkoop Nederlands opgelegd als standaardtaal vanuit het Noorden. Maar van geen kanten vergoelijkt dat de minachting die onze taal vanuit het zuiden mag ontvangen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 december 2014 om 00:01.
Oud 28 december 2014, 00:16   #803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Meer dan eens. Meer dan eens. Helaas wordt er ons een verengelst, modieus en goedkoop Nederlands opgelegd als standaardtaal vanuit het Noorden. Maar van geen kanten vergoelijkt dat de minachting die onze taal vanuit het zuiden mag ontvangen.
Er wordt ons niets opgelegd. De Taalunie is immers geen Académie Française en heeft in de verste verte niet die ruime bevoegdheden ervan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:23   #804
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas wordt er ons een verengelst, modieus en goedkoop Nederlands opgelegd als standaardtaal vanuit het Noorden. ...
match
off side
ref
free kick
own goal

hoor ik onze noorderburen nooit gebruiken hoor..

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 december 2014 om 00:24.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:24   #805
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Integendeel.
De Belgische nationalisten doen niets anders dan de minachting van Franstaligen voor het Nederlands minimaliseren, ontkennen en zelfs goedpraten. Ze beginnen met het Nederlands de dialecten van de boertjes en het plebs te noemen, en eindigen met verwijten aan de Ollanders die ons hun taal opdringen. Wat nochtans niet het geval is want er staat in de woordenboeken altijd bij of een woord in Nederland of België gebruikt wordt, en zelfs op het dialect is. Nergens staat te lezen dat wij "kwark" MOETEN gebruiken. Net zomin als de ollanders verplicht worden om kwark "platte kaas" te noemen.

Platte kaas heb ik trouwens nog nooit op een verpakking in Vlaanderen zien staan. Wel "verse kaas of hoevekaas". Er is dus geen sprake van kwark, en al zeker niet van taaldwang vanwege de ollanders.
Oud 28 december 2014, 00:24   #806
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er wordt ons niets opgelegd. ....
zo is het
Oud 28 december 2014, 00:29   #807
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
match
off side
ref
free kick
own goal

Wat alleen maar bewijst dat het niet altijd onze Noorderburen zijn die de verantwoordelijkheid dragen voor de evolutie van het Nederlands in Belgique.
Het bewijst wél dat het separatisme van 1830 onmiskenbaar gevolgen heeft.
Oud 28 december 2014, 00:32   #808
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zo is het
Neen. U kan spreken wat u wil. U kan schrijven wat u wil. Een journalist op een tv-zender kan gerust in een tussentaal spreken. Of in het AN. Of zelfs in het dialect.

De Taalunie komt niet tussen.

Dat is trouwens haar taak niet. Dat is zelfs haar bevoegdheid niet. Vergelijk maar eens met de bijzonder ruime bevoegdheden die de Académie Française heeft.
Oud 28 december 2014, 00:39   #809
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen....
Je begreep dus mijn post niet. Merkwaardig.
Oud 28 december 2014, 00:50   #810
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt ons niets opgelegd. De Taalunie is immers geen Académie Française en heeft in de verste verte niet die ruime bevoegdheden ervan.
Mijn taalcorrector slaat regelmatig tilt bij routine Vlaams taalgebruik. Dan klinkt het 'ouderwets' en dergelijke en wordt ik aangemaand tot een correctie. Men kan dat een 'suggestie' noemen in plaats van een 'opleggen', maar het is wel een uiting van desrespect (ik geef mijn tendens tot natuurlijk aandoende neologismen toe) naar het Nederlands uit het zuiden van het Nederlands taalgebied mijns inziens. Zeker als ik daartegenover het eerste beste uit het Engels overgenomen modewoord, door amper een handvol Nederlandssprekenden gebruikt in de praktijk, gebombardeerd zie tot officiële taal. En ondertussen mag een Vlaming nog steeds niet algemeen gebruikte woorden zoals 'goesting' of 'plezant' zeggen zonder dat hij verwittigd wordt 'zuid Nederlands' te spreken, alsof het niet om 'echt' Nederlands zou gaan. Bij 'leuk' krijgt men echter niet te lezen dat het om 'noord Nederlands' zou gaan.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 december 2014 om 00:52.
Oud 28 december 2014, 00:57   #811
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je begreep dus mijn post niet. Merkwaardig.
Niet erg, u legt het mij ongetwijfeld nog wat beter uit.
Oud 28 december 2014, 01:00   #812
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn taalcorrector slaat regelmatig tilt bij routine Vlaams taalgebruik. Dan klinkt het 'ouderwets' en dergelijke en wordt ik aangemaand tot een correctie. Men kan dat een 'suggestie' noemen in plaats van een 'opleggen', maar het is wel een uiting van desrespect (ik geef mijn tendens tot natuurlijk aandoende neologismen toe) naar het Nederlands uit het zuiden van het Nederlands taalgebied mijns inziens. Zeker als ik daartegenover het eerste beste uit het Engels overgenomen modewoord, door amper een handvol Nederlandssprekenden gebruikt in de praktijk, gebombardeerd zie tot officiële taal. En ondertussen mag een Vlaming nog steeds niet algemeen gebruikte woorden zoals 'goesting' of 'plezant' zeggen zonder dat hij verwittigd wordt 'zuid Nederlands' te spreken, alsof het niet om 'echt' Nederlands zou gaan. Bij 'leuk' krijgt men echter niet te lezen dat het om 'noord Nederlands' zou gaan.
U zet uw spellingscorrector uit. Of krijgt u misschien een boete van de Taalunie in de bus?

Bij mijn weten mag iedere Vlaming gerust "goesting" e.d. zeggen. Of hebt u ooit gehoord van een proces tegen een bepaalde Vlaming op basis van een klacht door de Taalunie.

Het is immers niet de Taalunie die de norm bepaalt. Er is voor ons Nederlands taalgebied zelfs geen normerend woordenboek. Weet u dat niet? Voor het Frans wel. Niet echter voor het Nederlands.
Oud 28 december 2014, 08:27   #813
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ondertussen mag een Vlaming nog steeds niet algemeen gebruikte woorden zoals 'goesting' of 'plezant' zeggen zonder dat hij verwittigd wordt 'zuid Nederlands' te spreken, alsof het niet om 'echt' Nederlands zou gaan. ....
Dat zijn toch prima woorden? Waar zit je probleem?
Oud 28 december 2014, 09:04   #814
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tegenstelling tussen Noord en Zuid was ook de geslachtsbepaling van een soortnaam. In het Noorden wordt in veel gevallen deze met ‘hij’ aangeduid. In het Zuiden met ‘ze’. Bijvoorbeeld ‘tafel’. In het Noorden is dit een ‘hij’, in het Zuiden is tafel een ‘zij’. Hoe loste men het probleem op? Niet door Vlaanderen gelijk te geven (want historisch is ‘tafel’ vrouwelijk), maar men besliste dat, alhoewel ‘tafel’ een vrouwelijk woord was, men in het Noorden toch ‘hij’ mocht gebruiken voor het woord ‘ tafel’ .

De Nederlanders gaan daar zeer ver in. Zelfs tegen elke logica en gezond verstand in. Een pareltje van dit dwaas gedoe in het Noorden: de koe, hij kalft…. Laat ‘hij’ dan maar kalven, maar niet in Nederlandstalig België of Vlaanderen dan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 december 2014 om 09:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 10:15   #815
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
match
off side
ref
free kick
own goal

Ik ken geen enkele Vlaming die het woord "free kick" in de mond neemt.
En geloof me, ik schuim nogal wat voetbalstadions af...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 10:25   #816
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
match

Dat woord wordt door hen ook heel vaak gebruikt hoor
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 10:58   #817
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zet uw spellingscorrector uit. Of krijgt u misschien een boete van de Taalunie in de bus?

Bij mijn weten mag iedere Vlaming gerust "goesting" e.d. zeggen. Of hebt u ooit gehoord van een proces tegen een bepaalde Vlaming op basis van een klacht door de Taalunie.

Het is immers niet de Taalunie die de norm bepaalt. Er is voor ons Nederlands taalgebied zelfs geen normerend woordenboek. Weet u dat niet? Voor het Frans wel. Niet echter voor het Nederlands.
De Vlamingen zouden, inzake taal, er beter aan doen wat te leren van de Oostenrijkers (en de Duitsers uit Beieren). Hun Duits wordt anders uitgesproken en ze hebben een aantal eigen regionale termen. Maar er is geen haar op hun hoofd dat er aan denkt om daaruit te besluiten dat ze een andere taal hebben dan Deutsch. Ze lopen er ook niet bij vol wrok omdat het Standaard-Duits afwijkt van hun gesproken versie van het Duits. Het is slechts hier in Vlaanderen dat je een aantal zeveraars aantreft die lopen te mekkeren dat de "Ollanders hun taal aan ons hebben opgedrongen". Wat volstrekt niet waar is. Het hedendaagse formele Nederlands is de verantwoordelijkheid geweest van de Vlaamse overheid. Het zijn bovendien vooral de Vlamingen geweest die in den Haag hebben aangedrongen op het vormen van de Taalunie. Nederland dringt ons volstrekt niets op.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 10:59   #818
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik ken geen enkele Vlaming die het woord "free kick" in de mond neemt.
En geloof me, ik schuim nogal wat voetbalstadions af...
Ik ken van voetbal omzeggens niets. Maar ik heb wél regelmatig gehoord van "vrije trap".
Oud 28 december 2014, 11:56   #819
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ken van voetbal omzeggens niets. Maar ik heb wél regelmatig gehoord van "vrije trap".
'(advertentie in een Nederlandse krant)

Het mooie Nederlands van de Nederlandse multinational Akzo.

"Coating, team manager, business, remote locaties, operationele HR (= human resources) support, dedicated werkzaam, competence groups, professionals."

Maar jongens toch. Ga eens Nederlands leren, ja?!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 december 2014 om 12:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 12:01   #820
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het mooie Nederlands van de Nederlandse multinational Akzo.
(advertentie in een Nederlandse krant)

"Coating, team manager, business, remote locaties, operationele HR (= human resources) support, dedicated werkzaam, competence groups, professionals."

Maar jongens toch. Ga eens Nederlands leren, ja?!
Dat is multinationalnederengels.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be