![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#802 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je dat waterdichte bewijs niet gesnapt hebt, anders zou je het niet proberen met analogieen te ontkrachten. Geluk(A) = toename van geluk(B) door toedoen van A. Geluk(B) = toename van geluk(A) door toedoen van B. Zoals we zien kan A niks doen VOOR B dat geluk(B) laat toenemen, want het enige wat geluk(B) laat toenemen zijn daden van B zelf, niet dingen van A. Hierdoor is dus geluk(A) nul. Uit symmetrie, is geluk(B) ook nul. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#803 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Interessant. Ik zou dit het Theorema van SInterklaas noemen. Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 15 januari 2021 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#804 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zogezegde collectieve actie is niks anders dan een piramidale onderwerpingsstructuur, met bovenaan de veehouder en onderaan het vee, waar die bovenaan zijn macht vandaan haalt. Ik zeg dan ook de ganse tijd dat de basis van een groep de externe vijand is, omdat je juist collectief gemakkelijker die vijand verslaat. Eens die vijand verslagen is, is er echter geen reden meer voor het bestaan van die groep, en is het beter van intern strijd te voeren. Maar de prijs van tot die groep te behoren is dat je waarschijnlijk vee wordt van de machthebbers in die groep en die zijn dan eigenlijk op den duur een grotere vijand dan die externe vijand. Waar ik op wijs, is dat het vee niet door heeft dat het vee is en enkel maar bijdraagt tot de macht van zijn eigen vijand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 januari 2021 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#806 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik baseer mij enkel op de evolutionaire geschiedenis, en het gegeven dat de basis zin van het leven is "beter overleven dan anderen". Daar zijn twee hefbomen voor: 1) zelf goed overleven 2) anderen minder goed doen overleven Dat laatste is niet mogelijk zonder geweld in een of andere vorm. Vandaar dat ik het VERAFSCHUWEN VAN GEWELD zoals in onze maatschappij, een verkeerd vertrekpunt vind. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 januari 2021 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#808 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#809 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
https://www.dailymotion.com/video/x2howud |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat je zegt, is niet de essentie, zelfs volgens jezelf niet want elders meet je de zin van het bestaan af aan 'fun'. Zoals ik hierboven zei: De succesformule is noch egoïsme noch altruïsme maar het kwalitatief vormgeven aan de menselijke interactie waardoor die tegenstelling tussen beide overwonnen wordt. Je kan ook zeggen dat dat een hogere vorm van egoïsme vereist, waarin het 'ego' drager wordt van de kennis van die kwalitatieve interactie (niet gewoon iemand die puur emotioneel 'goed wil doen' - dat mag best, maar is op zich geen garantie dat men effectief goed doet), en waarbij de zorg om de ander daar vanuit het inzicht logisch uit voortvloeit. Op die manier vrijwaart men zichzelf van de angst en stress en zinloze opwinding die met een mimetisch conflict gepaard gaan en kan men zich gezamenlijk richten op het verbeteren van de levenskwaliteit en het verfraaien van de omgeving waarin men leeft en op verdere culturele ontplooiing en exploratie. Of ook het celebreren van het wederzijdse vertrouwen en de samenwerking. Probeer dat alles maar eens met de visie van patrickve... Wat voorts het weerleggen van je visie betreft, verwees ik terug - in het licht van onze eerdere discussie in "Moet Brussel niet in lockdown?" (coronaforum) - naar dit: Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 januari 2021 om 16:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#811 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zegde, gaat het er natuurlijk niet om om van 's morgens tot 's avonds elkaars kop in te kloppen. Het is het idee dat men geweld zou kunnen bannen, terwijl, ik herhaal, het een hoeksteen is van het leven. De relatie predator prooi is toch fundamenteel zou ik denken, en de rivaliteit binnen een soort is ook gewelddadig. Dat er mensen zijn die dat willen ontkennen is gewoon eigenaardig. Ik wilde gewoon een "rare opvatting" in ons denken illustreren. Geweld is noodzakelijk en fundamenteel, maar geweld is uiteraard niet alles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was het puntje waarop ik wilde reageren, niet zozeer op uw ganse tekst. Als je mijn argument wil onderuit halen, is "altruisme" inderdaad niet de manier. Dat wilde ik beamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#813 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#814 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ze bekritiseerd worden, herleiden ze hun betoog even tot een of ander truïsme: "Mensen doen vaak zaken om redenen waarvan ze zich niet bewust zijn". In jouw geval: "Geweld kan je niet uitbannen". Overigens kan je het in principe wel bannen als grondlogica van de cultuur, al is dat nog nooit gelukt maar ook nog nooit echt met inzicht geprobeerd: liberalisme is immers maar het vervangen van fysiek geweld door sofisme, wat op termijn makkelijk naar fysiek geweld terugkeert, zoals we nu in de USA zien. Niettemin: zelfs al zou het geweld door inzicht op een gegeven moment niet meer de grondlogica zijn, zal er altijd nog wel ergens 'geweld' zijn dat je moet neutraliseren in de marge daarvan. Na dat truïsme keer je echter terug naar je geloofsartikelen, kortom, door middel van een stroman - al moet ik zeggen dat 'altruïsme' ook geen zinnig concept is op zichzelf, tenzij men het dus definieert zoals Jezus Christus: heb je naaste lief ZOALS JEZELF. Wat alleen kan vanuit een hogere invulling van dat 'zelf', in het licht van een rationele, het geweld tenminste als grondlogica buiten spel zettende ethiek als bron van duurzame vreugde en van het voortleven van de gemeenschap zonder cyclische regressie. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 januari 2021 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#815 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#817 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog eens: het is niet enkel dat ik stel dat geweld "spijtig genoeg onvermijdelijk is" (zoals staten). Ik stel dat we het idee moeten omarmen. Maar dat (jammer genoeg) dat niet betekent dat we alle dagen in volle vreugde gewelddadig zullen kunnen zijn. Maar geweld heeft een geweldige (
![]() Zoals oude wijn. Enkel bij speciale gelegenheden ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 15 januari 2021 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 15 januari 2021 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb U al gezegd dat onze bewuste ervaringen en het fun zoeken een *strategie* is die het "levensalgoritme" met ons uitprobeert in het algemene kader van "beter overleven". Wij zijn fun-zoekers, en de vraag die het levensalgorithme zich bij ons stelt is "is funzoeker zijn een betere overlevingsstrategie dan andere strategieen ?". Het antwoord komt wanneer wij geëlimineerd worden. Als dat door rivale strategieen is, is het antwoord "nee", als dat door onze opvolgers is, is het antwoord "ja". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#820 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 januari 2021 om 17:12. |
|
![]() |
![]() |