![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#8281 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=xamcq21JgrM ![]() Joseph Schmidt Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8282 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een zanger die in deze trend zong, was Rudolf Schock. Hij had echter vooral succes na de oorlog. http://www.youtube.com/watch?v=sRxkzvOSU-o ![]() Rudolf Schock Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bewering dat de namen "België" en "Belgen" reeds in de Oostenrijkse tijd werden gebruikt, botst met de gegevenheid dat de opstandelingen tegen Jozef II zichzelf als "Nederlanders" identificeerden en dan ook de "Vereenigde Nederlandsche Staten" uitriepen. "Belgium" kwam wel voor in academische publicaties als bijvoorbeeld kaarten, maar ook in die tijd slaat de benaming niet exclusief op de Oostenrijkse dan wel zuidelijke Nederlanden. Ook in de Oostenrijkse tijd verschenen nog kaarten "Leo Belgicus", waarbij men niet alleen de Oostenrijkse erflanden afbeelden maar de Lage Landen. In een aantal voorwoorden wordt trouwens gesproken over de "Oostenrijks-Nederlandse Provinciën". Niet over "Belgische Provinciën" of zo. En dé referentiekaart voor de Oostenrijkse gebieden was de zogenaamde Ferrariskaart. Deze bundeling kaartmateriaal draagt de titel "Carte chorographique des Pays-Bas autrichiens, dédiée ?* Leurs Majestés impériales et royales par le comte de Ferraris, Lieutenant-général de leurs armées". U leest goed: "... des Pays-Bas autrichiens..." Er staat niet "de la Belgique autrichienne" of "des Pays belgiques autrichiens". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten andere, ik heb nergens ook maar enigszins gesteld dat er alleen Nederlandstaligen aan de opstand tegen Jozef II hebben deelgenomen. Waar u dat vandaan haalt, tja, het toont alleen aan dat u zich een bijzonder slecht verliezer toont en dus mij zaken tracht toe te schrijven die ik nooit geopperd, laat staan, beweerd heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U? Draagt hij dan enige verantwoordelijkheid voor het beleid van de Nederlandse staat in het verleden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou zover niet willen gaan, Nederlandse vrouwen zijn vast even goed te genieten als Belgische. En troost U, ik ben met een Belgische vrouw getrouwd, voor alle duidelijkheid en niet omdat U daar zaken mee heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het boek, Het onderwijs van het Nederlands in de Waalse provincies en Luxemburg onder koning Willem I, VUB 2008, is doorwrocht boek van Guy Janssens (*) en Kris Steyaert (*) . Deze zeggen het volgende met betrekking tot de naam ‘Belga’. Ik citeer, (blz. 41): …/…Het Latijnse 'Belga', Frans 'Belge', betekende in de zestiende eeuw vaak ‘inwoner van de Verenigde Nederlanden', maar het gebruik van 'Belge' in die betekenis in Willems tijd ging duidelijk tegen het algemeen gangbare taalgebruik in, want het betekende toen al decennialang specifiek ‘bewoner van de Zuidelijke Nederlanden’. Veel ‘Belgen’ stoorden zich trouwens aan het anachronistisch taalgebruik door de regering (van Willem I). Zij stonden erop dat de term voor de inwoners van België gereserveerd werd. Ze wilden ook geen 'Nederlanders' genoemd worden, zoals het o.a. blijkt uit het in de eerste jaren van het Verenigde Koninkrijk door de Leuvense rechtsgeleerde, politicus en dichter J. B. Plasschaert geschreven ‘Chant patriotique des Belges qui ne veulent pas du sobriquet des Néerlandais. Er was in de periode 1814-1815 (weer) een zeker nationaliteits- en natiebesef naar boven gekomen bij de elites en intelligentsia van het ‘Belgische’ volk, dat in de loop van de jaren twintig in de oppositie met het ‘Hollands régime’ steeds krachtiger zou worden. Wat er ook van zij, en of Plasschaert nu gelijk heeft of niet, of overdreef, we vinden in de praktijk in ieder geval de term 'België' en 'Belgen' terug in de buitenlandse correspondentie van de diplomaten en dit in oppositie tot tot 'Hollanders' en 'Holland'. En dat laatste komt ook precies overeen met datgene wat ik de tekst hebt onderlijnd. (*) Guy Janssens is hoogleraar historische taalkunde van het Nederlands. Kris Steyaert is hoofddocente Nederlandse letterkunde. Beiden zijn ook verbonden (in 2008 toch nog) aan de vakgroep Nederlands aan de Université de Liège. Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zeg toch niet anders. Op de munten van Maria Theresia staat eigenlijk trouwens 'ad usum Belgii Austrii'. Ik betwist dat toch nergens? Wat ik wel beweer is, dat de term 'België' sinds de Oostenrijkers en, zeer zeker enkele decennia voordat Willem I kwam, hoofdzakelijk betrekking had op de Zuidelijke Nederlanden. En dit omdat men toen zeker nooit sprak over de 'Noordelijke Belgen' of iets in dien aard, (ik heb die term trouwens nog nooit ergens zien staan) om de begrijpelijke redenen dat men in het noorden voordien de Bataafse Republiek had gekend en het Koninkrijk 'Holland'. Het is bovendien Willem I die de oude term 'Nederlanden' terug wilde invoeren omdat 'Willem I de eenheid van de Nederlanden onder de Bourgondische-Habsburger Karel V als het prototype zag van zijn nieuwe staat' -het VKN-. Waarbij hij zich natuurlijk een hoop illusies maakte zoals later bleek. Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8291 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8292 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8293 | |
|
![]() Citaat:
Dat gebeurt in alle landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8294 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2010 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8295 | |
|
![]() Citaat:
Terecht klaagt Reynbeau aan dat in VL enkel de economie blijkt te tellen: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=LN2MIICU |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8297 |
|
![]() Ooit zal het kapitalisme toch kapotgaan en zullen de landen die zich niet hebben laten meeslepen door "enkel en alleen de economie en geld telt" misschien de gelukkigsten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8298 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb dat nooit gezegd. Misschien heeft Shadowke of Quercus een Hollandse vriendin, wellicht verklaart dat veel ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn visie zijn de 'Rechten van de Mens' - ofschoon ten zéérste gewaardeerd - niet 'objectief'. Ik gebruik er liever de term 'inter-subjectief' voor. Als ik echter ooit ergens één of meerdere Rechten van de Mens tegen het lijf loop, en er bijvoorbeeld een flinke klop op m'n groot bakkes van krijg, d?*n zal ik ze uiteraard 'objectief' noemen (in de hoop dat het bij die éne klop om m'n bakkes blijft, dat spreekt vanzelf).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |