![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#8341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verklaring uit 1790 in zijn Franstalige versie draagt de titel "Traité d’union des États-Belgiques-Unis", wat in de toenmalige Nederlandse versie luidt: "Tractaet van Vereeninge der vereenigde Nederlandsche Staten". Er staat in de Nederlandse versie geenszins "Belgische" of dergelijke. En het bestuurlijk orgaan dat tot de uitroeping overgaat, wordt in het toenmalig Nederlands omschreven als het "Souvereyn Congres der Vereenigde Nederlandsche Staeten". In het toenmalig Frans: le "Congres Souverain des Provinces-Belgiques-Unies". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8342 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien u dingen begint aan te voeren in uw antwoorden om mensen te kleineren, of maw, wanneer u op de man begint te spelen in plaats van op de bal, dan krijgt u van mij van hetzelfde laken een broek. Zeker weten. En uzelf zit anders ook wel eens tussen 4 muren zo lijkt het me. Maar ik zou ook wel eens aan op Kaap Verdië kunnen zitten, onder de palmbomen. Daar weet u toch maar mooi niets van. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar kunt u gewoon niet van onderuit. Alleen door dit taalgebruik te negeren en slechts te verwijzen naar tertiaire bronnen kunt u enigszins de schijn hoog houden. De primaire bronnen spreken uw stelling evenwel tegen (vandaar dan ook dat u als een ware angsthaas het door mij meermalen geciteerd document van het Tractaet negeert). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8344 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten andere voor uw stelling heeft u tot op heden nog geen enkel tijdsdocument kunnen aanhalen. Geen enkele primaire bron. Wel integendeel, de primaire bronnen (zoals het Tractaet) tonen aan dat "Belgiques" in de Oostenrijkse tijd vertaald werd met "Nederlandsch" en niet met "Belgische". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8346 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik spreek zelfs niet over de term wel of niet 'Nederlanden'. Ik beweer evenmin dat er toen geen Nederlands werd gesproken. Ik zeg daar geen woord over in mijn antwoord. Ik zeg gewoon dat de term 'België' aan de nieuwbakken staat werd gegeven in 1830 na het uiteenvallen van het VKN, omdat die naam toen reeds bestond en toepasselijk was op de veruit het grootste deel van bevolking van de zuidelijke Nederlanden van toen. Dat is wat ik zeg. En u betwist dat. Maar uit de corresponentie vanuit die tijd blijkt dus dat u zich vergist. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8347 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Foetelen wordt alleszinds niet in Mechelen én omstreken gebruikt.... http://www.woorden.org/woord/foetelen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8348 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom even een eenvoudige vraag: luidt de toenmalige vertaling van "Traité d’union des États-Belgiques-Unis" nu "Tractaet van Vereeninge der vereenigde Nederlandsche Staten" dan wel "Tractaet van Vereeninge der vereenigde Belgische Staten"? Indien u beweert dat de toenmalige omzetting de laatste is, kunt u dan zo goed zijn te verwijzen naar bronmateriaal? Een ander leuk detail. Toen Willem I een reeks onderscheidinigen invoerde kort na de machtsoverdracht, stelde hij o.m. een nieuwe orde in, nl. de "Orde van de Nederlandsche Leeuw". In de toenmalige eveneens Franstalige versie werd die orde omschreven als "L'Ordre du Lion Belgique". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a. uw onzorgvuldig gebruik van bronmateriaal (een ware aanfluiting van iedere vorm van historische kritiek); b. uw gebrek aan kennis van het toenmalig taalgebruik in de Oostenrijkse Nederlanden in de Nederlandse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8350 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij u staat het niet 'in de database'. Welnu als het niet staat in de electronische van Dale, dan moet u misschien nog wat bijbetalen. Wie weet. Koop maar een papieren boek. Dat zijn voorlopig nog de betrouwbaarste. Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8351 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klopt dus niet...Simpel.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8353 |
Banneling
|
![]() Van Dale is anders niet zo tuk op 'limburgse dialectwoordjes'.
Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8354 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8356 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze lui hanteren toch rare criteria. Zo van: 'bij ons thuis wordt dit woord niet gebruikt en dus is het geen Nederlands'. Jaa watte! Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8357 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8358 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8359 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Foetelen is een zeer streekgebonden woord, en waarschijnlijk buiten een paar dorpen niet gekend in de rest van het Nederlandse taalgebied. Beste meneer Droogkuis, gebruik in het vervolg woorden die in het hele Nederlandse taalgebied gebruikt worden. Het bezorgt je alvast wat minder krassen in je onhebbelijk karakter.
![]() |
![]() |
#8360 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |