Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 april 2013, 19:29   #821
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Hoe de hongersnood voor het oosten geen anti-Belgicistisch argument is, maar vervolgens door hemzelf gretig wordt aangehaald als anti-Oranje argument...

Of, hoe het soms nogal doorzichtig is dat het hem niet om het inhoudelijke gaat in een diskussie, maar om het diskussiepingpongballetje in de juiste hoek te slaan. Wélk balletje speelt daarbij geen rol ...
Het is andersom. U haalde de hongersnood als eerste aan als anti-Belgisch argument. Ten onrechte, want de hongersnood was toen een Europees fenomeen. Zoals u kunt merken aan de gezegdes van ooggetuige Heldring was het in Nederland in die tijd niet veel beter. Alles behalve zelfs!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2013 om 19:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 19:33   #822
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U haalde de hongersnood als eerste aan als anti-Belgisch argument.
Waar stelde ik dat het Belgische regime an sich daarvoor verantwoordelijk was....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En de hongersnoden waar u en uw geestesgenoten het altijd over hebben, had niets met België te maken. Dat was een vrij algemeen verschijnsel in Europa.
Dat ontken ik natuurlijk niet, ik wees er trouwens op dat er ook in Nederland broodrellen waren. (En dat ik niet begreep dat het proletariaat in Nederland ook niet op straat kwam in 1830...)

Of hoe mijn punt aan U voorbijgaat......

E hoe deze draad effe interessant was en het nu met uw komst weer onnozele pingpong wordt.

Heb ik daar eigenlijk wel zin in....?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 april 2013 om 19:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 19:35   #823
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat ontken ik natuurlijk niet, ik wees er trouwens op dat er ook in Nederland broodrellen waren. Of hoe mij punt aan U voorbijgaat......
U komt altijd op te pinnen met zinnen als 'terwijl Vlaanderen van honger krepeerde'. Waarbij u suggereert dat België in de fout ging. Precies of België daar iets kon aan doen. In het Nederland van die tijd was het maar precies hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2013 om 19:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 20:01   #824
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waar stelde ik dat het Belgische regime an sich daarvoor verantwoordelijk was....
U doet dit regelmatig.

Zo stelde u in een antwoord:
Citaat:
Hetgeen U stelt, dat is voer voor pol & soccers, juristen en filosofen.
Jan met de Pet had daar niets aan.
Een fraaie grondwet om U tegen te zeggen terwijl men in 1848 tijdens de Vlaamse Great Famine krepeerde van de honger in de Vlaanders.
U zegt eigenlijk: 'wat hadden de Vlamingen nu aan een progressieve grondwet wanneer er Vlamingen krepeerden van de honger'. Waarbij u de indruk en de suggestie wekt dat België niet in staat was die hongersnood te lenigen.

U vergeet er echter bij te vermelden dat Nederland dat evenmin kon (en een heel reeks andere landen in Europa). Geen enkele staat kon dit toen tegengaan. Het was een massale aardappelziekte toen waar geen enkele overheid iets tegen vermocht in die dagen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2013 om 20:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 20:19   #825
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Willem de Zwijger heeft de Nederlanden verscheurd,
Of was het de godsdienstwaanzin van Filip de Geflipte?

Ik denk dat het niet ernstig is van uit die reeks aktoren er eentje uit te halen en die dan als schuldige met de vinger te wijzen.

Had Willem de Zwijger nu niet de leiding van het verzet genomen en zich koest gehouden waren de Nederlanden misschien 1 gebleven. Ja, ik heb dat ook al gedacht.

Maar dan stond Spanje er vaak alleen voor om ons te verdedigen tegen de eeuwenoude aarts- en erfvijand. Zoals bij de derde slag van Kassel.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=185357
En op het einde van de Spaanse tijd hadden ze helemaal geen zin meer om ons te verdedigen terwijl de Nederlandse Republiek op haar hoogtepunt een harde dobber was voor Lowie Kators.

Stel dus dat de volledige Nederlanden Spaans waren gebleven; hoeveel zouden we dan niet zijn kwijtgespeeld aan de Franse imperialist?

Citaat:
Willem I der Nederlanden heeft gefaald de Nederland herenigd te houden,
Iedereen is het erover eens dat hij fouten maakte.

Maar moeten we in ultimo geen overmacht pleiten?
Uiteindelijk hebben de troepen van Lowie Philippe de Belgische bourgeoisrevolutie in 1832 gered.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 april 2013 om 20:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 20:31   #826
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Of was het de godsdienstwaanzin van Filip de Geflipte?

Ik denk dat het niet ernstig is van uit die reeks aktoren er eentje uit te halen en die dan als schulgige met de vinger te wijzen.
Ik heb hem niet als enige schuldige aangeduid

Citaat:
Had Willem de Zwijger nu niet de leiding van het verzet genomen en zich koest gehouden waren de Nederlanden misschien 1 gebleven. Ja, ik heb dat ook al gedacht.

Maar dan stond Spanje er vaak alleen voor om ons te verdedigen tegen de eeuwenoude aarts- en erfvijand. Zoals bij de derde slag van Kassel.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=185357
En op het einde van de Spaanse tijd hadden ze helemaal geen zin meer om ons te verdedigen terwijl de Nederlandse Republiek op haar hoogtepunt een harde dobber was voor Lowie Kators.
Stel dus dat de volledige Nederlanden Spaans waren gebleven; hoeveel zouden we dan niet zijn kwijtgespeeld aan de Franse imperialist?
Vergeet het gedoe met de hertog van Anjou niet!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Iedereen is het erover eens dat hij fouten maakte.

Maar moeten we in ultimo geen overmacht pleiten?
Uiteindelijk hebben de troepen van Lowie Philippe de Belgische bourgeoisrevolutie in 1832 gered.
Enkele concessies aan de Franstaligen hadden op lange termijn voordelig kunnen zijn.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 20:41   #827
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Vergeet het gedoe met de hertog van Anjou niet!
Volslagen onbegrijpelijk nietwaar....
http://forum.politics.be/showthread.php?t=174975

Al begrijp ik Uw punt niet bij wat ik stel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Enkele concessies aan de Franstaligen hadden op lange termijn voordelig kunnen zijn.
Die waren er al op het einde. Hij had beter toegevingen aan de katholieken gedaan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 april 2013 om 20:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 20:43   #828
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die waren er al op het einde. Hij had beter toegevingen aan de katholieken gedaan.
Nee, daar was de Paus te laat. Het was aan de katholieken om hun vorst te gehoorzamen. Het liberaalkatholicisme dat de revolutionairen aanhingen werd veroordeeld, maar het was al te laat.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 april 2013 om 20:43.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 21:21   #829
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U komt altijd op te pinnen met zinnen als 'terwijl Vlaanderen van honger krepeerde'. Waarbij u suggereert dat België in de fout ging. Precies of België daar iets kon aan doen. In het Nederland van die tijd was het maar precies hetzelfde.
Nee, hij haalt dat aan omdat u kennelijk lijkt te beweren dat de opstand van 1830 een proletarische opstand was. En hij geeft aan dat daar niet veel later in de geschiedenis veel meer redenen voor waren, of in buurlanden, maar dat die kennelijk niet tot zo'n proletarische opstand geleid hebben. En hij vraagt u af hoe we die wetenschap moeten duiden. En hij voegt daar als gedachtenspinsel aan toe, de vraag of dat wellicht kan betekenen dat andere motieven een rol hebben gespeeld.

En u hebt daar nog geen antwoord op gegeven.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 21:24   #830
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Al begrijp ik Uw punt niet bij wat ik stel.
Je spreekt over de aarts- en erfvijand.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 06:34   #831
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nee, hij haalt dat aan omdat u kennelijk lijkt te beweren dat de opstand van 1830 een proletarische opstand was. En hij geeft aan dat daar niet veel later in de geschiedenis veel meer redenen voor waren, of in buurlanden, maar dat die kennelijk niet tot zo'n proletarische opstand geleid hebben. En hij vraagt u af hoe we die wetenschap moeten duiden. En hij voegt daar als gedachtenspinsel aan toe, de vraag of dat wellicht kan betekenen dat andere motieven een rol hebben gespeeld.

En u hebt daar nog geen antwoord op gegeven.
Dat wordt niet gezegd. Er word gezegd dat de Belgische opstand ook kon rekenen op de medewerking van arbeiders. Dit weten we uit meldingen uit die tijd. Hetgeen begrijpelijk is vermits veel arbeiders op straat stonden op het einde van het bewind van Willem I. Men moest zelfs burgerwachten (1) oprichten om de fabrieken te beschermen tegen de woede van de arbeiders. In andere woorden, dat er tevens een soort proletarische revolutionaire sfeer hing in die dagen is nogal duidelijk.Maar het was voornamelijk een burgerlijke opstand.


(1)Burgerwachten die zich later zouden keren tegen de Hollanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2013 om 06:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 06:55   #832
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik heb hem niet als enige schuldige aangeduid


Vergeet het gedoe met de hertog van Anjou niet!



Enkele concessies aan de Franstaligen hadden op lange termijn voordelig kunnen zijn.
Willem de Zwijger was gewoon uit op eigen belang. Hij maakte misbruik van de zwakke regentes Margaretha van Parma die nog niet zolang de Nederlanden bestuurde, de belabberde economische toestand toen, en de Beeldenstorm om, samen met een groepje uit de hoge adel, de macht voor zichzelf te grijpen. Vergeet niet: Willem de Zwijger was geen 'neder-lander' (en wat in ogen van sommigen hier minstens zo erg zou moeten zijn): hij kon zo goed als geen woord Nederlands maar sprak meestal Frans en wellicht Spaans. Willem van Oranje was eigenlijk een vreemdeling met bestuurservaring over onze gewesten en die zijn kans schoon zag om hier de macht te grijpen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2013 om 07:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 15:16   #833
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willem de Zwijger was gewoon uit op eigen belang. Hij maakte misbruik van de zwakke regentes Margaretha van Parma die nog niet zolang de Nederlanden bestuurde, de belabberde economische toestand toen, en de Beeldenstorm om, samen met een groepje uit de hoge adel, de macht voor zichzelf te grijpen. Vergeet niet: Willem de Zwijger was geen 'neder-lander' (en wat in ogen van sommigen hier minstens zo erg zou moeten zijn): hij kon zo goed als geen woord Nederlands maar sprak meestal Frans en wellicht Spaans. Willem van Oranje was eigenlijk een vreemdeling met bestuurservaring over onze gewesten en die zijn kans schoon zag om hier de macht te grijpen.
Willem van Oranje had slechts beperkte macht en dan alleen bij de gratie van de provinciën en de steden (de adel). Dus een klein beetje relativeren mag wel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:17   #834
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Willem van Oranje had slechts beperkte macht en dan alleen bij de gratie van de provinciën en de steden (de adel). Dus een klein beetje relativeren mag wel.
Wie Willem van Oranje ook was ,is eigenlijk niet zo belangrijk.
In ieder geval in mede door hem, Nederland al 400 jaar onafhankelijk.
Vlaanderen is dat tot op de dag van vandaag nog niet ,ondanks de mooie verhalen over de Belgische droom.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:35   #835
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Wie Willem van Oranje ook was ,is eigenlijk niet zo belangrijk.
In ieder geval in mede door hem, Nederland al 400 jaar onafhankelijk.
Vlaanderen is dat tot op de dag van vandaag nog niet ,ondanks de mooie verhalen over de Belgische droom.
U denkt toch niet dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn geworden indien het door de Republiek zou zijn ingepalmd? Integendeel! We zouden zijn behandeld zoals de Generaliteitslanden bij u. En dat was niet om over naar huis te schrijven. En, én verhollandst zoals Brabant bij u nu is. Of, om het wat hilarisch te stellen: we zouden 'gekrokettiseerd' zijn geworden. Een verre van heerlijk vooruitzicht.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 19:50   #836
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn geworden indien het door de Republiek zou zijn ingepalmd? Integendeel! We zouden zijn behandeld zoals de Generaliteitslanden bij u. En dat was niet om over naar huis te schrijven. En, én verhollandst zoals Brabant bij u nu is. Of, om het wat hilarisch te stellen: we zouden 'gekrokettiseerd' zijn geworden. Een verre van heerlijk vooruitzicht.
Ik dacht al, waar blijven de kroketten.
Mis alleen nog Heineken, komt zeker nog?
Maar ok.
Ik ga er van uit dat dan de beide Nederlandstalige Brabanden en Limburgen dan (deels?) waren herenigt.
Dus dan ligt het centrum van de macht vooral in het zuiden en dus in een Nederlandstalig Brussel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 20:47   #837
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn geworden indien het door de Republiek zou zijn ingepalmd? Integendeel! We zouden zijn behandeld zoals de Generaliteitslanden bij u. En dat was niet om over naar huis te schrijven. En, én verhollandst zoals Brabant bij u nu is. Of, om het wat hilarisch te stellen: we zouden 'gekrokettiseerd' zijn geworden. Een verre van heerlijk vooruitzicht.
de kul-trofee van de dag is duidelijk voor u.

zucht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 10:50   #838
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn geworden indien het door de Republiek zou zijn ingepalmd? Integendeel! We zouden zijn behandeld zoals de Generaliteitslanden bij u. En dat was niet om over naar huis te schrijven. En, én verhollandst zoals Brabant bij u nu is. Of, om het wat hilarisch te stellen: we zouden 'gekrokettiseerd' zijn geworden. Een verre van heerlijk vooruitzicht.
Dat is koffiedik kijken, zullen we nooit weten hoe het dan zou zijn gegaan.
Misschien zelfs wel Brabant plus Limburg onafhankelijk. Als wel Vlaanderen onafhankelijk?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 11:00   #839
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat Vlaanderen onafhankelijk zou zijn geworden indien het door de Republiek zou zijn ingepalmd? Integendeel! We zouden zijn behandeld zoals de Generaliteitslanden bij u. En dat was niet om over naar huis te schrijven. En, én verhollandst zoals Brabant bij u nu is. Of, om het wat hilarisch te stellen: we zouden 'gekrokettiseerd' zijn geworden. Een verre van heerlijk vooruitzicht.
Brabant is minder verhollandst dan dat Vlaanderen is verfranst.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 11:29   #840
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Brabant is minder verhollandst dan dat Vlaanderen is verfranst.
'
Wat houdt verhollandsen in Brabant eigenlijk in?
De taal? Het Hollands is vrijwel geheel uitgestorven geraakt.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be