Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 augustus 2010, 09:25   #821
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar Zwartgeel heeft hier wel een punt. Stel dat je binnengebracht wordt met een hartprobleem en men moet een coronarografie doen waarbij je voortdurend bevelen moet opvolgen zoals inademen, stoppen met ademen, gewoon ademen. Nu ga je dit voelen, nu ga je dat voelen, voel je een beklemming,... leg dan maar eens uit wat je precies voelt. 'tIs al zeer moeilijk om dat soort gevoel uit te leggen in uw eigen taal.
Dat is de vinger op de zere wonde.

Beeldspraak met zeggingskracht ...
Ernst Niessen is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:25   #822
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ben jij nu werkelijk zo stom of doe je dit met opzet?
U hoeft me niet persoonlijk aan te vallen.
Henri1 is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:28   #823
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Stop dan met mij woorden in de mond te leggen op basis van een van de pot gerukte redenering.
Zwartengeel is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:29   #824
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Ik ken er veel: en volgens deze statistiek loopt dat op tot 20%

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand...Brussel-NL.png
Klik eens verder op de link naar de studie bij de bron van jouw artikel.
Die tekening met taalverdeling geeft enkel weer welke de gezinstaal is. Dwz welke taal er binnen het gezin gesporken wordt. Als je de studie zelf leest zal je zien dat bij de laatste steekproef 95.55% aangaf goede tot uitstekend Frans te beheersen. Terwijl dat cijfer voor Engels 35.40% en voor Nederlands 28.23% was.

bron: http://www.brusselsstudies.be/PDF/NL_51_BruS13NL.pdf
pajoske is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:29   #825
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaal gezien spreken artsen ook Latijn.
++Meen je dat echt??? SPREKEN?
omaplop is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:30   #826
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Normaal gezien spreken artsen ook Latijn.
Onder elkaar, maar niet tegen patiënten. En dan nog alleen vaklatijn. De internist over wie ik het had, zou niet de epen van Virgilius kunnen opdreunen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:32   #827
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die patiënten worden geholpen en het zal die patiënten worst wezen in welke taal.
Ze worden hier allemaal geholpen, en niet alleen als ze voldoende verzekerd zijn......
Hoofdzaak is dat ze geholpen worden.

Ik zie hier regelmatig Nederlanders in onze ziekenhuizen.

Worden die bij jullie dan niet geholpen ?
of
Worden ze slecht bediend ?
of
Vinden ze de Nederlandse artsen onbekwaam ?

Pijnlijk ?
Ik ben ook al opgenomen geweest in Frankrijk en al spreek ik redelijk Frans toch heb ik mij ook laten overbrengen naar Oostende voor de behandeling, temeer al daar men hier de voorgeschiedenis kent en over een volledig dossier beschikt plus de taalbarrière.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 augustus 2010 om 09:33.
Garry is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:33   #828
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Onder elkaar, maar niet tegen patiënten. En dan nog alleen vaklatijn. De internist over wie ik het had, zou niet de epen van Virgilius kunnen opdreunen.
Ge loopt achter. De jonge artsen die ik ken hebben dikwijls een zeer beperkte zoniet totaal geen kennis van Latijn. Niet verwonderlijk met een humaniorastudie van wetenschappen/wiskunde.
Hun kennis, en gebruik, van het Engels is vele malen groter.
pajoske is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:33   #829
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klik eens verder op de link naar de studie bij de bron van jouw artikel.
Die tekening met taalverdeling geeft enkel weer welke de gezinstaal is. Dwz welke taal er binnen het gezin gesporken wordt. Als je de studie zelf leest zal je zien dat bij de laatste steekproef 95.55% aangaf goede tot uitstekend Frans te beheersen. Terwijl dat cijfer voor Engels 35.40% en voor Nederlands 28.23% was.

bron: http://www.brusselsstudies.be/PDF/NL_51_BruS13NL.pdf
Heb 8 jaar in jette gewoont en sorry maar 95% die goed tot zeer goed frans spreekt is onzin. Op de school van mijn dochters sprak de helft van de ouders langs franstalige kant een zeer gebrekkig frans.

Je zal dus makkelijk aan 10-20% komen die veel moeite gaan hebben om medisch iets uit te leggen in het frans.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:35   #830
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is niet het punt. Als je in een anderstalig land opgenomen wordt in het ziekenhuis, verwacht je ook niet in je eigen taal geholpen te kunnen worden. Wanneer je echter in Vlaanderen of Brussel gehospitaliseerd wordt, mag je daarentegen toch verwachten dat men in het ziekenhuis voldoende Nederlands begrijpt? Of niet?
Dat zou uiteraard het beste zijn. Ziekenhuizen zijn, misschien op een paar na, ook geen openbare instellingen zodat zij niet verplicht zijn een tweetalig beleid te voeren.
speurneus is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:35   #831
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan moet u maar stoppen om iemand zijn woorden te verdraaien. Dat is gewoon kleinzielig. U lult er zoals gewoonlijk maar weer wat op los, u speelt spelletjes en probeert anderen woorden in de mond te leggen omdat u ongelijk heeft. Dat doet u trouwens niet alleen hier, maar in zowat elk topic waar u reageert. De vraag die men zich dan inderdaad kan stellen is of u dom bent.
fox is nu online  
Oud 26 augustus 2010, 09:38   #832
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In ieder geval de talen die in de Lage Landen worden gesproken en daarbuiten.

Enkele jaren geleden was ikzelf onder behandeling van een internist. Ofschoon hij weliswaar zijn praktijk had in een ziekenhuis in Apeldoorn - provinciaals in vergelijking met Amsterdam, dat geef ik grif toe - maar hij sprak, desgevraagd, vier talen: Nederlands, Engels, Frans en Duits.
Goed, maar u zei dat artsen de taal van hun patienten moesten spreken. Nu ben ik ervan overtuigd dat in Amsterdam meer dan 200 verschillende talen worden gesproken en ook niet iedereen het Nederlands machtig is.
Vandaar mijn vraag.
speurneus is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:42   #833
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Heb 8 jaar in jette gewoont en sorry maar 95% die goed tot zeer goed frans spreekt is onzin. Op de school van mijn dochters sprak de helft van de ouders langs franstalige kant een zeer gebrekkig frans.

Je zal dus makkelijk aan 10-20% komen die veel moeite gaan hebben om medisch iets uit te leggen in het frans.
Jette is niet bepaald de gemeente die een juiste weergave is voor Brussel. Ik heb zelf in het verleden de vergelijking kunnen maken tussen Laken (vergelijkbaar met Jette), Brussel centrum en Elsene. In Laken werd (in de handel) meer Nederlands gesproken dan elders. De nabijheid van Meise, en de Nederlandstalige school (regenten) in Laken speelde hierin een belangrijke rol.
Je kan in die studie ook lezen dat de goede kennis van het Nederlands nog achteruit gaat in Brussel. Ik stel me de vraag hoe dat komt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 augustus 2010 om 09:42.
pajoske is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:47   #834
k9

Standaard

Citaat:
Jette is niet bepaald de gemeente die een juiste weergave is voor Brussel. Ik heb zelf in het verleden de vergelijking kunnen maken tussen Laken (vergelijkbaar met Jette), Brussel centrum en Elsene. In Laken werd (in de handel) meer Nederlands gesproken dan elders. De nabijheid van Meise, en de Nederlandstalige school (regenten) in Laken speelde hierin een belangrijke rol.
Jette is idd geen juiste weergave maar eerder in de positieve zin, een gemeente als sint joost of molenbeek met 80-90% allochtonen zal een nog veel lagere kennis hebben van belgische talen.

Citaat:
Je kan in die studie ook lezen dat de goede kennis van het Nederlands nog achteruit gaat in Brussel. Ik stel me de vraag hoe dat komt.
Nederlandstaligen (autochtonen in het algemeen) trekken al lang weg en worden vervangen door vooral allochtonen. Allochtonen die meestal frans of anderstalig zijn (en die vooral frans leren) en maar weinig nederlands.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 augustus 2010, 09:49   #835
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge loopt achter. De jonge artsen die ik ken hebben dikwijls een zeer beperkte zoniet totaal geen kennis van Latijn. Niet verwonderlijk met een humaniorastudie van wetenschappen/wiskunde.
Hun kennis, en gebruik, van het Engels is vele malen groter.
Artsen die in hun middelbareschooltijd op een gymnasium hebben gezeten, hebben deze kennis wel degelijk. Op het Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) is Latijn facultatief.
Ernst Niessen is offline  
Oud 26 augustus 2010, 10:09   #836
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de franstaligen uit de rand inschrijvingsrecht krijgen dan is er geen enkele reden waarom de andere Belgen dat ook niet zouden krijgen. Of gaan we 1 discriminatie wegwerken door een nieuwe in het leven te roepen?
Dan moet je een federale kieskring invoeren voor federale en Europese verkiezingen. Maar daar is NVA natuurlijk tegen omdat dit tegen haar geloofsdogma's is. Waarom zou ik niet mogen stemmen op franstalige politici die goed werk leveren?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 26 augustus 2010, 10:13   #837
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik werk weleens met Nederlanders. Zeeuwen en Limburgers zijn sympathieke mensen, maar al de rest,... betweters, grote muilen en zeker geen savoir vivre.
heb eveneens met samengewerkt met nederlanders en de zuidelijke zijn inderdaad sympathieker, de rest is hetgeen jij omschrijft en bovenal bemoeizuchtig
Oud 26 augustus 2010, 10:14   #838
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die patiënten worden geholpen en het zal die patiënten worst wezen in welke taal.
Ze worden hier allemaal geholpen, en niet alleen als ze voldoende verzekerd zijn......
Hoofdzaak is dat ze geholpen worden.

Ik zie hier regelmatig Nederlanders in onze ziekenhuizen.

Worden die bij jullie dan niet geholpen ?
of
Worden ze slecht bediend ?
of
Vinden ze de Nederlandse artsen onbekwaam ?

Pijnlijk ?
Ik heb de rest van de draad sedert gisteren nog niet kunnen lezen, en kwam toevallig op deze post uit.

Ik reageer onmiddellijk, vooraleer de rest van de draad te lezen, want dit is hemeltergend.

Je wordt heel slecht geholpen in die Franstalige Brusselse ziekenhuizen. Zowel door eentalige franstalige artsen als verpleegsters.

(natuurlijk word je als je op reis bent in Frankrijk of elders ook niet in je eigen taal geholpen, maar 'dat weet je als je daar naar toe reist';
Brussel is evenwel de hoofstad van B., van Vlaanderen enz., officieel tweetalig maar in praktijk ...)

Ik heb in Brussel gewoond met met echtgenote die als verpleegster in een Brussels ocmw-ziekenhuis werkte.
Na onze verhuis terug naar Vlaanderen, heeft mijn dierbare echtgenote nog in twee andere Brusselse ziekenhuiz en gewerkt.

Ge moet daar voor mij geen kindertekeningen bij maken.

Ik wens het mijn ergste vijand niet toe, om als gewone Vlaming die het moet hebben van zijn school-Frans van twintig jaar terug (niet elke Vlaming onderhoudt en verbetert zijn Frans omdat hij vb. in Brussel werkt of veel contacten heeft met Franstaligen ...) , in kritieke toestand terecht komt in zo'n ziekenhuis.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 26 augustus 2010, 10:15   #839
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dan moet je een federale kieskring invoeren voor federale en Europese verkiezingen. Maar daar is NVA natuurlijk tegen omdat dit tegen haar geloofsdogma's is. Waarom zou ik niet mogen stemmen op franstalige politici die goed werk leveren?
Hahahahahahahahahahahahaha. Als je zelfs nog niet beseft dat het de franstaligen zijn die niet van een federale kieskring willen weten, dan is het wel zeer erg.
fox is nu online  
Oud 26 augustus 2010, 10:22   #840
pajoske

Standaard

Citaat:
Artsen die in hun middelbareschooltijd op een gymnasium hebben gezeten, hebben deze kennis wel degelijk. Op het Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) is Latijn facultatief.
Ik weet neit hoe dat in Nederland is. Maar uit je reactie kan ik opmaken dat Latijn facultatief is, en dus niet verplicht.
In Vlaanderen kan je kiezen voor Latijn in je lessenpakket. Maar dat is niet noodzakelijk als voorbereiding op een studie als arts. Daarom dat veel jongeren kiezen voor de richting moderne talen gecombineerd met wetenschappen en/of wiskunde. Veel begaafde studenten (o.a. toekomstige artsen) kiezen in de 2 laatste jaren de richting wetenschappen/wiskunde met 8 uren wiskunde. Maar zonder latijn. Dan hebben ze ook een goede voorbereiding op ingenieursstudies.

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 augustus 2010 om 10:23.
pajoske is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be