Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2009, 16:59   #841
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
afschaffing van de monarchie!
koninkrijk of republiek wordt bepaald via referendum.
de beslissing van de meerderheid haalt het.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juli 2009 om 17:00.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:29   #842
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat dat betreft moet ik je gelijk geven. Ik heb het meegemaakt dat men in Brussel tegenover Vlamingen weigerde Nederlands te praten, terwijl diezelfde mensen mij in behoorlijk Nederlands te woord stonden toen ze merkten dat ik uit Nederland kwam.
Die ervaring heb ik ook.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 17:30   #843
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Die ervaring heb ik ook.
dus maak van Vlaanderen, muv brussel, een deel van Nederland en dan is die vlaminghaat gedaan.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juli 2009 om 17:31.
Oud 2 juli 2009, 17:35   #844
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heb dat hier al wat rondgevraagd op de bureau. ongeveer iedereen (ook de Limburgers) zeggen Nederlanders. Hollanders af en toe ook, maar ze weten dat dit niet juist is.
Mijn ervaring is dat Limburgers zwaar beledigd zijn als je ze Hollanders noemt.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:52   #845
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
koninkrijk of republiek wordt bepaald via referendum. de beslissing van de meerderheid haalt het.
indien meer als 66% vd vlamingen maxima en haar bende niet wenst dan moet het Ndl koningshuis aftreden.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:55   #846
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
indien meer als 66% vd vlamingen maxima en haar bende niet wenst dan moet het Ndl koningshuis aftreden.
Dat gaan de Nederlanders en Hollanders niet graag horen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:58   #847
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wie weet is een percentage Vlamingen wel voor het Nederlands koningshuis. Ik weet wel dat het niet 95% is dat republikeins is, ook ten opzichte van de Oranjes. Indien dat zo is, dan zouden we een Koninkrijk zijn, maar dan uit vrije wil.
Zeker onder het gewone volk zal je veel mensen pro-koningshuis zien stemmen, zelfs voor het Nederlandse.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2009 om 20:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 19:59   #848
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
het is geven en nemen. het gaat niet op dat maar 8 miljoen hollanders op maxima moeten stemmen en dat de overgrote meerderheid vlamingen, die maxima en haar bende totaal niet ziet zitten, dit zomaar zouden moeten slikken.

scara, koningshuizen zijn niet willekeurig inwisselbaar voor hardline aanhangers. wie voor albert is is 9 kansen op 10 niet zomaar ineens voor maxima

Laatst gewijzigd door 1207 : 2 juli 2009 om 20:01.
Oud 2 juli 2009, 20:01   #849
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Men zou eens af moeten van het staatkundig centralisme. De Nederlanden zouden perfect een pionier kunnen zijn in het installeren van institutionele systemen die veel democratischer zijn. Om te beginnen hoeven deelstaten niet noodzakelijk hetzelfde staatshoofd te hebben.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 20:05   #850
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het is geven en nemen. het gaat niet op dat maar 8 miljoen hollanders op maxima moeten stemmen en dat de overgrote meerderheid vlamingen, die maxima en haar bende totaal niet ziet zitten, dit zomaar zouden moeten slikken.

scara, koningshuizen zijn niet willekeurig inwisselbaar voor hardline aanhangers. wie voor albert is is 9 kansen op 10 niet zomaar ineens voor maxima
Akkoord. Waarschijnlijk kan zoiets pas veranderen indien een Saksen-Coburger zou overlopen naar de Oranjes (en dat zou slechts een schisma betekenen). Volgens de Belgische wet is het sinds kort toegelaten, maar de kans dat het gebeurt.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen slavenmentaliteit tegenover Nederland, maar ik begrijp gewoon veel te goed dat hun monarchie opgeven een grote opoffering zou zijn, hoe achterhaald het concept ook is.
De Oranjes hebben gewoon te diep hun stempel op de Nederlandse ziel gelegd.

Er heerst ook geen tyrannie hè?

Ik denk dat dit nog één der meer heikele punten zou zijn, ook al is ze slechts symbolisch. Anno 2009 kan je een massa zeker niet zo gemakkelijk naar een nieuw koningshuis bewegen, republikeinse Nederlanders zullen volgens mij ook altijd schaars blijven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2009 om 20:16.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 20:15   #851
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb daarom alle vertrouwen op een voor het Oranjehuis gunstige uitslag. De inwoners van de Nederlanden hebben dan wel hun democratische keuze kunnen en mogen maken. Ik weet wel dat de meeste Vlamingen terecht zijn afgeknapt op de monarchie in België. En ik kan mij ook heel goed voorstellen dat de stelselmatige invectieven vanuit belgicistische, anti-Nederlandse hoek de uitstekende reputatie van de Oranjes hun uitwerking op de Vlamingen niet hebben gemist. Zij zullen tot de ontdekking komen dat de haatcampagne geloochenstraft wordt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 20:19   #852
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik heb daarom alle vertrouwen op een voor het Oranjehuis gunstige uitslag.
bij een eenvoudig referendum uiteraard want daarvoor zijn de hollanders gewoon met teveel. 12 milj stemgerechtigde hollanders vs 4 miljoen vlamingen maakt de vlaamse stemmen de facto overbodig en totaal nutteloos.

een dubbele meerderheid haalt Oranje nooit en uit respect voor de vlamingen moeten ze aftreden als er teveel vlamingen tegen dat koningshuis zijn.
Oud 2 juli 2009, 20:23   #853
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Men zou eens af moeten van het staatkundig centralisme. De Nederlanden zouden perfect een pionier kunnen zijn in het installeren van institutionele systemen die veel democratischer zijn. Om te beginnen hoeven deelstaten niet noodzakelijk hetzelfde staatshoofd te hebben.
Een heel pragmatische verklaring. Deze suggestie is vatbaar voor nadere uitwerking in het document Hereniging der Nederlanden van Shadowke en mij.

Het document beoogt niet alleen staatkundige aangelegenheden betreffende Nederland en Vlaanderen te bespreken, het is ook bedoeld om nieuwe ideeën los te maken over de(her)inrichting van ons (confederale) land.
Oud 2 juli 2009, 20:28   #854
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
bij een eenvoudig referendum uiteraard want daarvoor zijn de hollanders gewoon met teveel. 12 milj stemgerechtigde hollanders vs 4 miljoen vlamingen maakt de vlaamse stemmen de facto overbodig en totaal nutteloos.

een dubbele meerderheid haalt Oranje nooit en uit respect voor de vlamingen moeten ze aftreden als er teveel vlamingen tegen dat koningshuis zijn.
1207, kijk eens naar de suggestie van Pelgrim. Deze vind ik in het geheel niet verkeerd, hoor. Ideeën als deze moeten tegen de achtergrond van het concpept van een confederatie bekeken en zo nodig uitgewerkt worden. In dat geval is een referendum overbodig.

Overigens wil ik wel eens weten of de flaminganten nu wel zo gekant zijn tegen de Oranjes. Zij spreken geen Frans zoals hun collega's in Laken.
Oud 2 juli 2009, 20:29   #855
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet of ge de teksten van de Baarlewerkgroep al hebt gelezen maar dat staat er daar al in
Oud 2 juli 2009, 20:32   #856
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of ge de teksten van de Baarlewerkgroep al hebt gelezen maar dat staat er daar al in
Die heb ik inderdaad gelezen, maar het onderhavige onderwerp moet zeker aan mijn aandacht zijn ontsnapt. Ik het het nog eens opzoeken.

Bedankt voor de tip, trouwens.
Oud 2 juli 2009, 20:43   #857
Shadowke

Standaard

er staat wel in dat Trix en co mogen blijven, niet afgeschaft.

maar zoals enkelen al zeggen: zijn er wel veel republikeinen in Vlaanderen?
dat is enkel te bepalen via een referendum.
Oud 2 juli 2009, 20:43   #858
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Om te beginnen hoeven deelstaten niet noodzakelijk hetzelfde staatshoofd te hebben.
spreek je nu over 2 onafhankelijk staten die samenwerken (Vlaanderen en Nederland) of 1 staat ( shadows Nederlanden).
Oud 2 juli 2009, 20:46   #859
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat is enkel te bepalen via een referendum.
draai het verhaal om.
hoeveel nederlanders zullen aanvaarden dat Maxima en co vervangen zouden worden door het belgische koningshuis?
hebt gij daar een referendum voor nodig? ik ken de uitslag denk ik.
zo'n 90 tot 95% vd hollanders zullen dat idee verwerpen.
Oud 2 juli 2009, 20:48   #860
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Die heb ik inderdaad gelezen, maar het onderhavige onderwerp moet zeker aan mijn aandacht zijn ontsnapt. Ik het het nog eens opzoeken.

Bedankt voor de tip, trouwens.
Nu we het daar over hebben: al eens gedacht aan een krachtenbundeling? Sommige zaken gaan wellicht niet overeenkomen (althans bij mij toch niet) maar we hebben wel een aantal doelen gemeenschappelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be