Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2009, 21:35   #841
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Neen, we moeten er gewoon niet over praten. Hoe dan ook gaan ze toegevingen eisen dat wat ze zelf aanbieden sterk oversteigen dus waarom zouden we eraan beginnen?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 22:14   #842
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

a) Er moet wisselgeld komen. Dat is een evidentie die niet omzeild kan worden. De franstalige politici met lege handen naar huis sturen zal contraproductief zijn.
b) Het wisselgeld moet een lege huls zijn. (Zie mijn voorstel)
c) Het compromisloos en onverwijld splitsen van BHV kan weleens een vergiftigd geschenk zijn. Het zal leiden tot de oprichting van een sterkere Franstalige partij in Vlaanderen die ook in bijv Leuven, Gent, de Kust zal opkomen. Eén of meerdere Franstalige kopstukken zullen verkassen naar de Rand rond Brussel om de leiding op zich te nemen. De migrantenpopulaties in de grote Vlaamse steden (maar ook bv in Ronse) zullen vakkundig worden bewerkt. De Vlaming is immers racist!

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 oktober 2009 om 22:14.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 22:22   #843
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
a) Er moet wisselgeld komen. Dat is een evidentie die niet omzeild kan worden. De franstalige politici met lege handen naar huis sturen zal contraproductief zijn.
c) Het compromisloos en onverwijld splitsen van BHV kan weleens een vergiftigd geschenk zijn. Het zal leiden tot de oprichting van een sterkere Franstalige partij in Vlaanderen die ook in bijv Leuven, Gent, de Kust zal opkomen. Eén of meerdere Franstalige kopstukken zullen verkassen naar de Rand rond Brussel om de leiding op zich te nemen. De migrantenpopulaties in de grote Vlaamse steden (maar ook bv in Ronse) zullen vakkundig worden bewerkt. De Vlaming is immers racist!
Dit is inderdaad het type dossier dat compromisloos moet worden opgelost. Niks te maren, over tot de orde van de dag. Er is nog genoeg over te onderhandelen, zoals de assymetrsiche onderwijssituatie. Dat de Franstaligen in het verleden harder onderhandeld hebben en nu meer wisselgeld in handen hebben, wil niet zeggen dat er een kwartje voor een kwartje geruild moet worden. Dan blijft namelijk de scheve verhouding in stand. Het is het teveel aan wisselgeld bij de Franstalige politiek dat het echte probleem is. ware dat eerlijker verdeeld, dan had sprake kunnen zijn van wisselgeld.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 23:17   #844
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Soms moet je eens onvervaard durven principiële lijnen uitzetten, en keihard de macht van je meerderheid doen gelden.

Als er ooit al één geschikte mogelijkheid was om dit te doen, dan is het dit dossier BHV wel, temeer daar uw Waalse en Franstalige landgenoten er geen enkel daadwerkelijk nadeel van ondervinden, al beweren ze uiteraard van wel.

Alles wat je doet in de politiek houdt een mogelijk risico in, maar hier zie ik er echt quasi geen. Tenzij u er van uitgaat dat de Belgische Franstaligen, eens ze allerhande toegevingen inzake BHV hebben kunnen afdwingen, daarna nooit meer met gelijkaardige wensen en/of eisen voor de dag zullen komen. Forget that, zoals u weet.

Derhalve, Vlamingen, laat uw al te veeleisende landgenoten nu eindelijk eens zonder enige toegeving een duidelijke lijn zien : tot hier en geen millimeter verder. Als u dat nu niet doet, vraagt u als het ware om nog meer onzinnige eisen.

Heb nu voor één keer geen schrik. Behoudens groot lawaai en allerhande loze afdreigingen, zal er niets nihil nada in uw nadeel gebeuren nadat het parlement bij Vlaamse meerderheid de betreffende wetswijziging heeft gestemd.

Vijf minuutjes moed, slechts. Kom mannen, na 180 jaar moet dat toch eens kunnen, of niet ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 07:54   #845
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

het compromis komt er, en het is bijzonder nadelig voor de Vlamingen: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...gissement.html
Oud 20 oktober 2009, 08:01   #846
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

het valt trouwens op dat dit in de Franstalige media groot nieuws is, terwijl dit in de Vlaamse media nauwelijks aan bod komt.

maar toch leven we niet in 2 verschillende landen??
Oud 20 oktober 2009, 08:14   #847
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het compromis komt er, en het is bijzonder nadelig voor de Vlamingen: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...gissement.html
Ik ben zeer blij het te horen. Als alle Franstalige partijen akkoord zijn dat de uitbreiding van Brussel het enige is wat men als pasmunt wil aanvaarden, dan ben ik redelijk gerust dat het er niet komt.

Het waren voorstellen zoals bevoegdheden voor de Franstalige Gemeenschap in Vlaanderen en inschrijvingsrecht waar ik schrik voor had, want ik twijfel er niet aan dat de zeemvelvlamingen in de federale regering daarmee akkoord zouden gaan.

Dank de goden voor extremistische tegenhangers.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 08:25   #848
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Heeft iemand een goede rechtskennis? Ik dacht dat
A) Een inschrijvingsrecht in HV voor de Franstaligen zodat ze in Brussel kunnen stemmen onwettelijk is omdat dit hen een recht geeft dat anderen niet hebben
B) Kan deze regering zelfs een bindend akkoord maken over een bevoegdheidsuitbreiding of uitbreiding van Brussel? Tenslotte moeten er verkiezingen komen en deze kunnen er nu niet komen dus eerst moet BHV opgelost worden.
C) Zou een overeenkomst voor een uitbreiding dan niet gewoon verworpen kunnen worden door een volgende regering?

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 20 oktober 2009 om 08:39.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:02   #849
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
Heeft iemand een goede rechtskennis? Ik dacht dat
A) Een inschrijvingsrecht in HV voor de Franstaligen zodat ze in Brussel kunnen stemmen onwettelijk is omdat dit hen een recht geeft dat anderen niet hebbenB) Kan deze regering zelfs een bindend akkoord maken over een bevoegdheidsuitbreiding of uitbreiding van Brussel? Tenslotte moeten er verkiezingen komen en deze kunnen er nu niet komen dus eerst moet BHV opgelost worden.
C) Zou een overeenkomst voor een uitbreiding dan niet gewoon verworpen kunnen worden door een volgende regering?
Inderdaad, een recht dat anderen niet hebben. Het is werkelijk symbolisch voor de mentaliteit van de Franstaligen in de Rand. Ze wonen in Vlaanderen (ook dát wordt door sommigen onder hen gecontesteerd) maar ze geven duidelijk blijk van misprijzen tegenover het Nederlands, de Nederlandstalige cultuur, de Vlamingen en hun politieke mandatarissen. En dat doen ze door het recht op te eisen om te kunnen stemmen voor Franstalige politici uit een ander gewest. Apartheid is dat. Er is geen ander woord voor. Het is gewoon beledigend voor de Vlamingen. Het vecht met elk gevoel voor democratie. En het is nog maar eens een bewijs voor de laffe serviliteit van de Vlamingen die in het verleden dergelijk systeem hebben geslikt, samen met de huidige waanzinnige Belgische grondwetsbepalingen omtrent belangenconflicten en alarmbelprocedures. Indien wij, als Vlamingen, dit verder nog dulden, dan zijn we het zelfs niet waard om deel uit te maken van de EU, laat staan om een alliantie te vormen met Nederland. Dan is onze plaats ergens in een van de meest achterlijke regio's van Afrika.
Oud 20 oktober 2009, 13:26   #850
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het valt trouwens op dat dit in de Franstalige media groot nieuws is, terwijl dit in de Vlaamse media nauwelijks aan bod komt.

maar toch leven we niet in 2 verschillende landen??
Het is aan bod gekomen in Terzake.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:42   #851
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, een recht dat anderen niet hebben. Het is werkelijk symbolisch voor de mentaliteit van de Franstaligen in de Rand. Ze wonen in Vlaanderen (ook dát wordt door sommigen onder hen gecontesteerd) maar ze geven duidelijk blijk van misprijzen tegenover het Nederlands, de Nederlandstalige cultuur, de Vlamingen en hun politieke mandatarissen. En dat doen ze door het recht op te eisen om te kunnen stemmen voor Franstalige politici uit een ander gewest. Apartheid is dat. Er is geen ander woord voor. Het is gewoon beledigend voor de Vlamingen. Het vecht met elk gevoel voor democratie. En het is nog maar eens een bewijs voor de laffe serviliteit van de Vlamingen die in het verleden dergelijk systeem hebben geslikt, samen met de huidige waanzinnige Belgische grondwetsbepalingen omtrent belangenconflicten en alarmbelprocedures. Indien wij, als Vlamingen, dit verder nog dulden, dan zijn we het zelfs niet waard om deel uit te maken van de EU, laat staan om een alliantie te vormen met Nederland. Dan is onze plaats ergens in een van de meest achterlijke regio's van Afrika.
Wat u poneert is misschien wel mooi sloganesk, maar niet helemaal juist. Op het eerste zicht zou men dit kunnen stellen wat u poneert en dus zonder nadenken debiteren dat we de faciliteiten in die zin kunnen beschouwen als ongrondwettelijk, en daarom, ipso facto, onwettelijk. Let wel, dit slechts indien zou blijken dat 'anderen' dat recht effectief niet hebben. Maar, voorzover ik het mij herinner, zijn de faciliteiten ingschreven in de grondwet. En anderen hebben dat recht wel degelijk. Want ook de Waalse faciliteitengemeenten moeten faciliteiten aanbieden voor de Nederlands- en Duitssprekenden.

(Een ander heikel punt is dat men kan beweren, dat ,in de geest van de wet, deze faciliteiten uitdovend zouden moeten zijn. Ze waren dus bedoeld als een soort overgangsmaatregel. Maar helaas, dat werd niet gespecifieerd in de grondwet, noch in de wet.)

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2009 om 14:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:42   #852
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is aan bod gekomen in Terzake.
tzal toch nie lang geweest zijn.

in de Vlaamse kranten hier en daar een verwijzing, niets meer.

in de Franstalige pers is dit groot nieuws.

maar toch leven we niet in 2 verschillende landen???
Oud 20 oktober 2009, 13:57   #853
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tzal toch nie lang geweest zijn.

in de Vlaamse kranten hier en daar een verwijzing, niets meer.

in de Franstalige pers is dit groot nieuws.

maar toch leven we niet in 2 verschillende landen???
Misschien is de Waalse pers beter ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:59   #854
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nee die zijn net zo slecht als de Nederlandstalige pers.

Maar wel anders.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 14:05   #855
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus jij vindt het beter dat het communautaire wat opgestookt wordt?
Oud 20 oktober 2009, 14:12   #856
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus jij vindt het beter dat het communautaire wat opgestookt wordt?
Het FDF citeren is niet "opstoken".

Het FDF betekent binnen Wallonie ook niets.
Oud 20 oktober 2009, 14:16   #857
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het FDF citeren is niet "opstoken".

Het FDF betekent binnen Wallonie ook niets.
je bent trouwens mis.

ik heb het hier niet over de Waalse kranten, die heb ik ook niet gelezen. ik heb het over de Franstalige Brusselse kranten Le Soir en La Libre Belgique.

en het FDF is in die kranten wel belangrijk.
Oud 20 oktober 2009, 14:17   #858
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je bent trouwens mis.

ik heb het hier niet over de Waalse kranten, die heb ik ook niet gelezen. ik heb het over de Franstalige Brusselse kranten Le Soir en La Libre Belgique.

en het FDF is in die kranten wel belangrijk.
Als U dat allemaal zo belangrijk vindt, verhuis dan naar Brussel.
Dan wordt de vlaamse aanwezigheid groter en hebt U meer in de regionale pap te brokken.
Oud 20 oktober 2009, 14:20   #859
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als U dat allemaal zo belangrijk vindt, verhuis dan naar Brussel.
Dan wordt de vlaamse aanwezigheid groter en hebt U meer in de regionale pap te brokken.
Brussel is mijn hoofdstad, mag ik daar dan niets over te zeggen hebben???

trouwens, ik ga je argument eens omdraaien: als die Franstalige Brusselaars zo graag bij Brussel behoren, waarom zijn ze er dan van verhuisd??
Oud 20 oktober 2009, 14:25   #860
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Brussel is mijn hoofdstad, mag ik daar dan niets over te zeggen hebben???
trouwens, ik ga je argument eens omdraaien: als die Franstalige Brusselaars zo graag bij Brussel behoren, waarom zijn ze er dan van verhuisd??
Ik moet hier Vlijmscherp bijtreden. Brussel is onze hoofdstad. Van alle Belgen. En dus mogen we van Brussel-stad op zijn minst verwachten dat de hoofdstad de taal kent van de meerderheid der Belgen. Dat is toch kristalklaar. Daar kan geen discussie over zijn.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2009 om 14:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be