![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat mij opvalt is dat Nederlanders enerzijds zichzelf superieur wanen, maar anderzijds toch van voor in de rij staan hun eigen land te bekritiseren. Ze stellen Nederland als erger voor dan het is, ze hebben ook een minderwaardigheidscomplex, maar die uit zich anders dan bij ons.
Natuurlijk niet iedereen, maar veel Nederlanders klagen graag over onbenulligheden in hun eigen land, zo heb ik de indruk. Vlaanderen heeft natuurlijk een aantrekkingskracht op hen, maar overal zitten ze, zelfs in een 'onbestaand land' als Transdniëstr zitten Nederlanders. Emigratie is een veelbesproken onderwerp in Nederland. Dat ligt vooral aan de avontuurlijkheid van de Nederlanders. Enige kritiek op het feit dat Nederlanders wel in Vlaanderen willen wonen, maar dat Vlamingen niets blijken te voelen voor Nederland. Het is wel zo, in Vlaanderen kom je meer Nederlanders tegen dan dat je Vlamingen tegen komt in Nederland. Volgens mij kennen Vlamingen Nederland veel minder dan Nederlanders ons kennen. Dat vind ik dan weer jammer, omdat gebrek aan verkenningsijver bij de Vlaming meer dan wat dan ook de reden blijkt. Trouwens, binnen België zelf zie ik ook niet veel mensen Vlaanderen verlaten. Zelfs Brussel is voor een aanzienlijk deel van de Vlamingen tot 'buitenland' gedegradeerd. In Wallonië zie ik enkel in Luik veel Vlamingen, vaak nog Limburgers ook. In de Ardennen zullen er ook wel wonen. Maar voor de rest, zelfs als gewone toerist, zie ik er veel minder dan wat vroeger scheen komen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2009 om 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 |
Minister-President
|
![]() Mijn ervaring is altijd geweest dat juist de Vlamingen buitengewoon arrogant zijn, en zichzelf superieur wanen. Nederlanders zul je maar zelfden de loftrompet zien steken over Nederland. Vlamingen hoor je bijna dagelijks over hoe geweldig het in Vlaanderen wel niet is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Toch kan ik me van de indruk niet ontdoen dat er als denkwijze het volgende bestaat in Nederland (al is het wel veel minder dan vroeger het geval): "hoe verder je in het zuiden gaat in Nederland, hoe chaotischer de bevolking; steek je de Belgische grens over dan is het eind beschaving".
![]() |
![]() |
#845 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik kom graag in Nederland, maar dat wil nog niet zeggen dat BE/VL samen moet gaan met NL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
VL en WAL andere taal; maar ongeveer dezelfde mentaliteit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar over dat zuurgehalte gesproken. U denkt dat misschien wel maar meestal is dat niet zo bedoeld. De Zuiderlingen zijn gewoon iets scherper. Of om het met een eufemisme te zeggen: ze zijn zelfs in hun grapjes 'bourgondischer'. Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Vaak beseffen sommige Vlamingen niet eens dat ze zelf ongastvrij kunnen zijn. Ze denken oprecht dat ze beleefd zijn, omdat ze introvertie verwarren met impliciete hoffelijkheid. Zo zie je ook telkens Vlamingen verwonderd kijken wanneer uit enquêtes blijkt dat Nederlandse toeristen populairder zijn dan Belgische (wij veroorzaken immers toch minder overlast? is een veel vernoemd 'argument'). Let wel, veel Vlamingen klagen over de 'tsjeverige'/'brave'/'dogmatische' sfeer waarmee ze opgegroeid zijn,... maar jammer genoeg blijft een deel van de Vlamingen daaraan vasthouden en zijn sommige 'grappen' eerder gemeende beledigingen aan uw adres. Daarnaast heb je ook de Vlaming die het niet kwaad bedoelt, maar die wel eens scherpe grappen meedeelt, dat komt omdat hij uit dezelfde cultuur komt hè? Hij is zich immers niet bewust van zijn volksgenoten die een oprechte afkeer hebben jegens uw land. Een Vlaming kan je ook snel kwaad krijgen, dat weet je misschien ook. We zijn gewoon minder werelds en ook minder gewend, dat is een hoofdpunt waarin onze mentaliteit enigzins verschilt met die van Nederland. Veel Ollandhaters hebben hun afkeer aangeleerd trouwens, vaak denken ze gewoon dat u hen zwaar minacht. Ze denken ook dat den Ollander uit is om het land in te palmen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2009 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 |
Minister-President
|
![]() Ik zou je gelijk geven als Vlamingen datzelfde gedrag ook richting niet-Nederlanders zouden vertonen. Dan zou men kunnen spreken van een algemene karaktertrek. Vergelijk het met de luidruchtigheid van Nederlanders. Die zijn luidruchtig in het algemeen, en niet alleen tegenover Vlamingen. Voor de grapjes van de "Zuiderlingen" geldt dit niet. Nederlanders worden in Vlaanderen anders behandeld dan anderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#853 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat de luidruchtigheid betreft: Nederlanders zijn ook vaak luidruchtig in het buitenland. Dat is gewoon zo. Misschien komt dit door hun 'vrije opvoeding' en hun traditionele 'verbale vaardigheid'. Zelfs de Nederlanders die in het buitenland wonen, vinden het gedrag van hun landgenoten meer dan eens onbetamelijk. (Radio Wereldomroep,04 07 2008) "Een meerderheid (55 procent) van de Nederlanders die in het buitenland wonen vindt de eigen landgenoten in Nederland een stuk minder beleefd dan mensen met een andere nationaliteit. Elf procent vindt de beleefdheid van Nederlanders zelfs ver onder de maat. Dit blijkt uit een onderzoek van de Wereldomroep onder meer dan duizend Nederlanders die in het buitenland wonen." Natuurlijk zijn er ook heel wat nette Nederlanders. Veruit de meerderheid neem ik aan. Dat spreekt vanzelf. Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#854 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#855 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je een slag op je gezicht wil hebben moet je tegen een Zeeuw gaan zeggen dat het nen Hollander is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#857 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#858 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#859 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doe dat dan maar en hang het op je WC, zo lees je het meerdere keren per dag als je niet hardlijvig bent.
Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 november 2009 om 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
My businessSales & Marketing "In verschillende domeinen vinden de onderzoekers gelijkheden: Vlamingen en Walen spenderen hun geld plusminus op eenzelfde manier, waarbij de Vlaming iets meer aandacht aan kleding schenkt, maar van de zelfde merken houdt als zijn Waalse evenknie. Ook het cliché dat Vlamingen meer racistisch zijn dan Walen wordt door het onderzoek tenietgedaan. In beide gemeenschappen heeft men ongeveer eenzelfde perceptie van de samenlevingsproblemen van vandaag. Algemeen wordt aangenomen dat Walen armer zijn dan Vlamingen, maar de studie van McCann ontkracht ook die stelling. In de categorie 25 - 54-jarigen bestaat amper verschil tussen de inkomstenniveaus van beide gemeenschappen." Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |