Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2009, 10:50   #841
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat mij opvalt is dat Nederlanders enerzijds zichzelf superieur wanen, maar anderzijds toch van voor in de rij staan hun eigen land te bekritiseren. Ze stellen Nederland als erger voor dan het is, ze hebben ook een minderwaardigheidscomplex, maar die uit zich anders dan bij ons.
Natuurlijk niet iedereen, maar veel Nederlanders klagen graag over onbenulligheden in hun eigen land, zo heb ik de indruk.

Vlaanderen heeft natuurlijk een aantrekkingskracht op hen, maar overal zitten ze, zelfs in een 'onbestaand land' als Transdniëstr zitten Nederlanders. Emigratie is een veelbesproken onderwerp in Nederland. Dat ligt vooral aan de avontuurlijkheid van de Nederlanders.

Enige kritiek op het feit dat Nederlanders wel in Vlaanderen willen wonen, maar dat Vlamingen niets blijken te voelen voor Nederland. Het is wel zo, in Vlaanderen kom je meer Nederlanders tegen dan dat je Vlamingen tegen komt in Nederland. Volgens mij kennen Vlamingen Nederland veel minder dan Nederlanders ons kennen. Dat vind ik dan weer jammer, omdat gebrek aan verkenningsijver bij de Vlaming meer dan wat dan ook de reden blijkt.

Trouwens, binnen België zelf zie ik ook niet veel mensen Vlaanderen verlaten. Zelfs Brussel is voor een aanzienlijk deel van de Vlamingen tot 'buitenland' gedegradeerd. In Wallonië zie ik enkel in Luik veel Vlamingen, vaak nog Limburgers ook.
In de Ardennen zullen er ook wel wonen.

Maar voor de rest, zelfs als gewone toerist, zie ik er veel minder dan wat vroeger scheen komen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2009 om 11:05.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 10:53   #842
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederland is anders niet zo'n Shangri la als men het hier blijkbaar wilt voorstellen. Een paar voorbeelden:

°Een derde van de Nederlanders ontevreden over systeemsnelheid op het werk.

°80,4% van de Nederlanders ontevreden over gewicht.

°Helft Nederlanders ontevreden over seksleven.

°Nederlanders ontevreden over service overheid en nutssector.

°Nederlanders ontevreden over zorgverzekeraars.

°Nederlanders zijn over het algemeen ontevreden over de medische zorg.

°Nederlanders ontevreden over weersvoorspelling.

°Nederlanders ontevreden over breedband.

°Nederlanders ontevreden over (online) klantenservice.

°Bijna 55 procent van de Nederlanders is ontevreden over het milieubeleid.

°Nederlanders ontevreden over uitgavenpatroon.

°Nederlanders ontevreden over hun gewicht.

°Veel Nederlanders zijn ontevreden over de kwaliteit van uitvaarten.

°Nederlanders ontevreden over hun woonwijk.

Enz, enz.
Erg tevreden lijken de Nederlanders mij nu toch ook niet.

Maar en edoch...:

Eén Nederlander op de vijf wil liever in Vlaanderen wonen dan in Nederland. Maar de liefde is niet wederzijds, want amper één Vlaming op 20 wil liever emigreren naar onze noorderburen, blijkt uit een onderzoek in opdracht van De Standaard waarbij 1.500 mensen werden bevraagd, 750 uit Nederland, 750 uit Vlaanderen.

Vlamingen liever in Vlaanderen. (Het Laatste Nieuws)
Vlamingen klagen wel, maar als puntje bij paaltje komt, willen ze toch het liefst hier blijven wonen. En Nederlanders hebben misschien wel de naam zich superieur te voelen tegenover Vlaanderen, maar toch willen heel wat Noorderburen definitief afzakken naar het Zuiden, blijkt uit de enquête.

En zo zien we maar weer eens.
Ik zeg helemaal niet dat Nederland het paradijs is maar vergeleken met België lijkt Nederland me toch een beter land te zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 10:53   #843
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat Nederlanders enerzijds zichzelf superieur wanen, maar anderzijds toch van voor in de rij staan hun eigen land te bekritiseren.
Mijn ervaring is altijd geweest dat juist de Vlamingen buitengewoon arrogant zijn, en zichzelf superieur wanen. Nederlanders zul je maar zelfden de loftrompet zien steken over Nederland. Vlamingen hoor je bijna dagelijks over hoe geweldig het in Vlaanderen wel niet is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 11:01   #844
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn ervaring is altijd geweest dat juist de Vlamingen buitengewoon arrogant zijn, en zichzelf superieur wanen. Nederlanders zul je maar zelfden de loftrompet zien steken over Nederland. Vlamingen hoor je bijna dagelijks over hoe geweldig het in Vlaanderen wel niet is.
Nederlanders kunnen enorm goed hun eigen land afkraken en zelfs onware kritiek voor waar aannemen, dezelfde kritiek die een Vlaming als dogma aanvaardt. Misschien is dat ook wel zo.
Toch kan ik me van de indruk niet ontdoen dat er als denkwijze het volgende bestaat in Nederland (al is het wel veel minder dan vroeger het geval): "hoe verder je in het zuiden gaat in Nederland, hoe chaotischer de bevolking; steek je de Belgische grens over dan is het eind beschaving".
Oud 3 november 2009, 11:02   #845
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik zeg helemaal niet dat Nederland het paradijs is maar vergeleken met België lijkt Nederland me toch een beter land te zijn.
Toch niet volgens die enquête dan. Maar goed.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 11:09   #846
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Vlaams-nationalisten toch. Let wel, ik vind het inderdaad goed leven in Vlaanderen en in Limburg, kortom in België. Maar ik ga dat zeker niet overal rondbazuinen. Waarom wel. Soms zeg ik dat wel eens, maar alleen als het echt moet.
Oud 3 november 2009, 11:16   #847
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Jij zei zelf dat je Nederlanders prettiger vindt dan Vlamingen.

Of vertel je nu het ene verhaal tegen de een, het andere verhaal tegen de ander?
Ik kom graag in Nederland, maar dat wil nog niet zeggen dat BE/VL samen moet gaan met NL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 11:18   #848
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisterenavond beluisterde ik de Nederlandse radio. Ik geloof dat het het programma was 'Met het oog op morgen'. Een voortreffelijk programma overigens, op Nederland 1 Radio, elke avond van 23 tot 24 uur.

Men interviewde (doet men regelmatig in het 'Oog') 3 journalisten die zich elk bevinden in een ander land en die hun bevindingen moeten vertellen over het land waar ze zich bevinden en de vergelijking moeten trekken met Nederland. En toeval of niet, deze keer was er ook een Nederlandse journalist bij die zich in België bevond en daar werkte.

En wat bleek? Dat deze Nederlandse journalist maar juist hetzelfde vertelde als de titel van deze draad. Hij zij bijna letterlijk (ik parafraseer nu): 'men mag misschien de indruk hebben dat wij ongeveer dezelfde taal spreken als de Belgen of de Vlamingen, maar zij zijn totaal verschillend van ons. Het is wel degelijk een andere cultuur'. En dan ging hij verder met voorbeelden die aantoonden dat wij wel degelijk verschillen van mekaar.

Ik hoop dat dit interview verschijnt op de website van Nederland 1 (radio), waar men regelmatig de uitgezonden programma's kan herbeluisteren. Deze morgen was die nog niet beschikbaar. Het zou anders zeer zeker een opsteker zijn voor deze mensen die hun kop in het zand blijven steken.
Citaat:
Ah, net als Beieren dat doet van Nedersaksen. Of Limburg van Antwerpen. Niemand ontkent de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen hier, system. En hoewel politieke grenzen een bepaalde nationale identiteit scheppen (die niet statisch is trouwens), bestaat daarnaast ook een regionale cultuur, en daarin vind je in het zuiden wel raakpunten met ons.
Het gaat trouwens ook vooral om compatibiliteit eerder dan gemeenschappelijkheid, waar u herhalend op blijft hameren.

Maar ik ben benieuwd naar het fragment, dat wel.
VL en NL delen min of meer dezelfde taal; maar voor de rest erg verschillende mentaliteit.
VL en WAL andere taal; maar ongeveer dezelfde mentaliteit.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 11:20   #849
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch kan ik me van de indruk niet ontdoen dat er als denkwijze het volgende bestaat in Nederland (al is het wel veel minder dan vroeger het geval): "hoe verder je in het zuiden gaat in Nederland, hoe chaotischer de bevolking; steek je de Belgische grens over dan is het eind beschaving".
Er wordt in Nederland inderdaad gegrapt over de Vlamingen/Belgen. En daar is niets mis mee. De Duitsers maken bijvoorbeeld ook grappen over de Nederlanders en hun caravans. Ik lach dan altijd hartelijk mee. Dit omdat ik voel dat het ook echt een grap is. Bij de Vlamingen heb ik dat gevoel nooit. Daar zijn de 'grappen' over Ollanders altijd zuur en gemeen(d). Zelfs de politici in Vlaanderen maken zich met enige regelmaat schuldig aan smalende grappen en minachtende opmerkingen richting Nederland.
Oud 3 november 2009, 11:33   #850
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er wordt in Nederland inderdaad gegrapt over de Vlamingen/Belgen. En daar is niets mis mee. De Duitsers maken bijvoorbeeld ook grappen over de Nederlanders en hun caravans. Ik lach dan altijd hartelijk mee. Dit omdat ik voel dat het ook echt een grap is. Bij de Vlamingen heb ik dat gevoel nooit. Daar zijn de 'grappen' over Ollanders altijd zuur en gemeen(d). Zelfs de politici in Vlaanderen maken zich met enige regelmaat schuldig aan smalende grappen en minachtende opmerkingen richting Nederland.
Inderdaad.

Maar over dat zuurgehalte gesproken. U denkt dat misschien wel maar meestal is dat niet zo bedoeld. De Zuiderlingen zijn gewoon iets scherper. Of om het met een eufemisme te zeggen: ze zijn zelfs in hun grapjes 'bourgondischer'.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 11:36.
Oud 3 november 2009, 11:35   #851
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij een deel van de Vlamingen klopt dat zeer zeker, dat zal ik hier niet ontkennen. Ik heb zelfs bepaalde leraren gehad, die toch een voorbeeldfunctie dienen, die een zekere, voor mij doch irrationele afkeer hadden jegens Nederland (omdat ze de huurprijzen zouden doen stijgen, en ze nam aan dat al haar leerlingen instemden en dat ze het eens goed gezegd had; zij dacht dat ik haar gelijk gaf ). Deze afkeer bestaat ook tegenover Franstalige Belgen. Kortom, de hoofdreden is kerktorenmentaliteit en niets meer.
Vaak beseffen sommige Vlamingen niet eens dat ze zelf ongastvrij kunnen zijn. Ze denken oprecht dat ze beleefd zijn, omdat ze introvertie verwarren met impliciete hoffelijkheid. Zo zie je ook telkens Vlamingen verwonderd kijken wanneer uit enquêtes blijkt dat Nederlandse toeristen populairder zijn dan Belgische (wij veroorzaken immers toch minder overlast? is een veel vernoemd 'argument').
Let wel, veel Vlamingen klagen over de 'tsjeverige'/'brave'/'dogmatische' sfeer waarmee ze opgegroeid zijn,... maar jammer genoeg blijft een deel van de Vlamingen daaraan vasthouden en zijn sommige 'grappen' eerder gemeende beledigingen aan uw adres. Daarnaast heb je ook de Vlaming die het niet kwaad bedoelt, maar die wel eens scherpe grappen meedeelt, dat komt omdat hij uit dezelfde cultuur komt hè? Hij is zich immers niet bewust van zijn volksgenoten die een oprechte afkeer hebben jegens uw land.

Een Vlaming kan je ook snel kwaad krijgen, dat weet je misschien ook. We zijn gewoon minder werelds en ook minder gewend, dat is een hoofdpunt waarin onze mentaliteit enigzins verschilt met die van Nederland.

Veel Ollandhaters hebben hun afkeer aangeleerd trouwens, vaak denken ze gewoon dat u hen zwaar minacht. Ze denken ook dat den Ollander uit is om het land in te palmen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 november 2009 om 11:51.
Oud 3 november 2009, 11:41   #852
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Maar over dat zuurgehalte gesproken. U denkt dat misschien wel maar meestal is dat niet zo bedoeld. De Zuiderlingen zijn gewoon iets scherper. Of om het met een eufemisme te zeggen: ze zijn zelfs in hun grapjes 'bourgondischer'.
Ik zou je gelijk geven als Vlamingen datzelfde gedrag ook richting niet-Nederlanders zouden vertonen. Dan zou men kunnen spreken van een algemene karaktertrek. Vergelijk het met de luidruchtigheid van Nederlanders. Die zijn luidruchtig in het algemeen, en niet alleen tegenover Vlamingen. Voor de grapjes van de "Zuiderlingen" geldt dit niet. Nederlanders worden in Vlaanderen anders behandeld dan anderen.
Oud 3 november 2009, 11:45   #853
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou je gelijk geven als Vlamingen datzelfde gedrag ook richting niet-Nederlanders zouden vertonen. Dan zou men kunnen spreken van een algemene karaktertrek. Vergelijk het met de luidruchtigheid van Nederlanders. Die zijn luidruchtig in het algemeen, en niet alleen tegenover Vlamingen. Voor de grapjes van de "Zuiderlingen" geldt dit niet. Nederlanders worden in Vlaanderen anders behandeld dan anderen.
Ja daar hebt u wel een punt. Maar toch, de Fransen worden soms ook wel op de korrel genomen. Zeker in Vlaanderen. En de Duitsers zijn traditioneel de kop van jut geweest lange tijd. Nu is dit wel goed geminderd moet ik zeggen.

Wat de luidruchtigheid betreft: Nederlanders zijn ook vaak luidruchtig in het buitenland. Dat is gewoon zo. Misschien komt dit door hun 'vrije opvoeding' en hun traditionele 'verbale vaardigheid'.

Zelfs de Nederlanders die in het buitenland wonen, vinden het gedrag van hun landgenoten meer dan eens onbetamelijk.

(Radio Wereldomroep,04 07 2008)
"Een meerderheid (55 procent) van de Nederlanders die in het buitenland wonen vindt de eigen landgenoten in Nederland een stuk minder beleefd dan mensen met een andere nationaliteit. Elf procent vindt de beleefdheid van Nederlanders zelfs ver onder de maat. Dit blijkt uit een onderzoek van de Wereldomroep onder meer dan duizend Nederlanders die in het buitenland wonen."

Natuurlijk zijn er ook heel wat nette Nederlanders. Veruit de meerderheid neem ik aan. Dat spreekt vanzelf.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 12:12.
Oud 3 november 2009, 12:32   #854
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Jij zei zelf dat je Nederlanders prettiger vindt dan Vlamingen.

Of vertel je nu het ene verhaal tegen de een, het andere verhaal tegen de ander?
U kunt duidelijk niet lezen.

Hij citeerde Martin Heylen......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 12:34   #855
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef toe dat zekere mensen deze verschillen tussen Noord en Zuid toch erg trachten te minimaliseren. En sommigen doen zelfs of deze niet of nauwelijks bestaan.
Als je een slag op je gezicht wil hebben moet je tegen een Zeeuw gaan zeggen dat het nen Hollander is.
Oud 3 november 2009, 12:35   #856
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe zou die man reageren indien er ineens een Marokkaan of een Jood naast zijn deur kwam wonen?
Ben je daar weer met Joden en Marokkanen ?

Daar gaat het hier niet over......
Oud 3 november 2009, 12:37   #857
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik kom graag in Nederland, maar dat wil nog niet zeggen dat BE/VL samen moet gaan met NL.
Ik slaak elke weer weer een zucht van verlichting als ik terug in België ben..... wat een drukke driftkikkers zijn toch die Hollanders....
Oud 3 november 2009, 12:40   #858
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
VL en NL delen min of meer dezelfde taal; maar voor de rest erg verschillende mentaliteit.
VL en WAL andere taal; maar ongeveer dezelfde mentaliteit.
Hahahaha,die moeten we inkaderen ,dé mop van het jaar.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 12:44   #859
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Doe dat dan maar en hang het op je WC, zo lees je het meerdere keren per dag als je niet hardlijvig bent.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 november 2009 om 12:45.
Oud 3 november 2009, 12:45   #860
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Niets te inkaderen. Dit is voor het grootste stuk waar. Onderzoek bevestigt dat ook. En de resultaten van dat onderzoek zou ik maar inkaderen moest ik u zijn. En boven uw bed hangen.

My businessSales & Marketing
"In verschillende domeinen vinden de onderzoekers gelijkheden: Vlamingen en Walen spenderen hun geld plusminus op eenzelfde manier, waarbij de Vlaming iets meer aandacht aan kleding schenkt, maar van de zelfde merken houdt als zijn Waalse evenknie. Ook het cliché dat Vlamingen meer racistisch zijn dan Walen wordt door het onderzoek tenietgedaan. In beide gemeenschappen heeft men ongeveer eenzelfde perceptie van de samenlevingsproblemen van vandaag. Algemeen wordt aangenomen dat Walen armer zijn dan Vlamingen, maar de studie van McCann ontkracht ook die stelling. In de categorie 25 - 54-jarigen bestaat amper verschil tussen de inkomstenniveaus van beide gemeenschappen."

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 12:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be