![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is... | |||
geen bewijs voor het bestaan god. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 40,48% |
niet gelovig opgevoed. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
het lijkt een sprookje. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
door wetenschap is god overbodig. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,95% |
andere. |
![]() ![]() ![]() |
9 | 21,43% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Onze natuurwetten ontstonden pas bij de BB en daar hebben we dan ook maar rekening te houden. Je hebt er niets aan om te weten hoe het er was voor de bigbang. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#842 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 augustus 2014 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#843 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou zelfs zeggen: die wetten bestaan "nog altijd" (wat dat ook moge betekenen zonder tijdsconcept) en onze natuurwetten zijn daar een speciaal deelaspectje van in bijzondere omstandigheden.
![]() |
#844 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
de quantum fysica is enkel een theorie om onverklaarbare dingen te verklaren Zoals jouw voorbeeld over de dualiteit van licht, de quantum fysica theorie is een "mogelijke" verklaring die plausibel is in onze waarneembare omgeving. Dat sluit niet uit dat er andere "mogelijke" verklaringen zijn die misschien, of misschien niet plausibeler/correcter zijn. Dat is precies hetzelfde wat bvb de oude Grieken deden met de toen onverklaarbaarheid van bliksem. ze maakten er enkel een theorie van dat hun goden die lieten ontstaan, wat plausibel en correct was in hun waarneembare omgeving,( en wat nu fout blijkt te zijn). dus is het zeker niet uit te sluiten dat de quantum fysica ook totaal fout is.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 6 augustus 2014 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar mogelijk dat er 'iets' was op t -1. En blijkbaar was dat 'iets' niet stabiel zodat het voor ons op t=0 begon.
![]() |
![]() |
#846 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die kwam tot een bijzonder merkwaardige vaststelling: hij heeft in de statistiek een eigenschap afgeleid waar alle klassieke correlaties moeten aan voldoen (klassieke correlaties in de zin van "gemeenschappelijke oorzaak"). Hij is dan een kwantum experiment, geïnspireerd door Einstein's EPR paper, gaan doorrekenen, en vond dat de kwantum mechanica (waar geen "gemeenschappelijke oorzaak" op dezelfde wijze aanwezig is) voorspellingen maakte die die ongelijkheid schenden. Einstein, in zijn fantastische intuïtie, had aangevoeld wat Bell nadien uitgerekend heeft. Maar de experimentele opstelling om het te realiseren met voldoende nauwkeurigheid was moeilijk. Alain Aspect heeft voor de eerste keer zo een experiment gedaan in de jaren 80. En de kwantum mechanica bleek gelijk te hebben. Maar let op: je hebt voor dat experiment de kwantum mechanica niet nodig. Zonder kwantum mechanica zou je het nooit in je gekke hoofd halen om zo een experiment uit te voeren. Maar eens je het uitvoert, heb je nadien de kwantum mechanica of het theoretische model niet meer nodig. De resultaten op zich zijn merkwaardig: het experiment van Aspect laat ons correlaties meten die dus klassiek niet mogelijk zijn. Het zijn experimentele correlaties die niet het gevolg kunnen zijn van "gemeenschappelijke oorzaak". Wat er ook gebeurt, er is iets eigenaardigs met die resultaten. Je vindt uitkomsten die statistisch eigenlijk niet kunnen. Enfin, ze kunnen wel maar het zou willen zeggen dat het deeltje dat naar links gaat, nadat het vertrokken is, zo weten welke keuze van meting je hebt gemaakt voor de meting op het deeltje van rechts. Want zonder die informatie KAN de uitkomst statistisch gewoon niet. Er waren imperfecties in het eerste experiment van Aspect, waar men nog een heel ingewikkelde uitleg zou kunnen bedenken (op basis van theorieën die men nog niet had uitgevonden). Maar ondertussen zijn die experimenten overal gedaan, en verfijnd. In Wenen is er een groep bezig met dat onderwerp, en die hebben de deeltjes over ik geloof 50 km laten vliegen (het zijn fotonen die in een optische vezel kunnen voortplanten, en ze hadden de vezels van de lokale telefoonmaatschappij gebruikt). Daar is het nog grappiger: de correlaties hebben pas zin als je aanneemt dat het deeltje dat gemeten IS zou weten welke meting JE ZAL DOEN op het andere. De kwantum mechanica beschrijft dat perfect. Maar je hebt ze niet nodig: de uitkomsten zijn onmogelijk te begrijpen in het kader van een klassieke meting en een correlatie gebaseerd op gemeenschappelijke oorzaken. Welke ook de toekomstige theorie zal zijn, er zal altijd iets heel heel bizars aan vast zitten, als ze dit wil kunnen verklaren. Men begint zelfs met aan toepassingen van dit fenomeen in de industrie te denken: het heeft ongekende cryptografische voordelen. Het zijn immers in principe onbreekbare codes die men op die manier kan construeren. De ultieme cryptografie.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 augustus 2014 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ook de problemen van de miniaturisering bij de chipbakkers (ASML, Intel) kloppen ook met de bekende theorieën. Ook het lasertje in de CD-speler is een gevolg van kwantummechanica. Dus dat ze er allemaal (totaal) naast zitten lijkt me sterk.
![]() |
![]() |
#848 |
Banneling
|
![]() Er zijn inderdaad "mensen" die niet snappen dat bepaalde wetenschappelijke theorie, zoals quantummechanica, niet enkel een "theorie zonder bewijzen" is maar een werktuig waarmee men niet enkel voorspelling maakt maar ook werkende apparaten bouwt. Die apparaten werken volgens natuurkundige principes. Men maakt quantummechanische berekeningen voor het werken van halfgeleiders, en voila, er is weer een computer gemaakt waarop een of andere filosoof kan zitten zeveren dat quantummechanica fout is.
Ik snap niet waarom mensen die zoiets blijven beweren als mens worden gezien. Retroactief intrekken van de mensenrechten en het toelaten van het verkopen van wezens die beweren dat "quantummechanica is misschien fout want is maar een theorie", uiteraard met het voorzien van enkele basisrechten, zou niet slecht zijn. Hun stem telt toch niet en zorgt enkel voor storingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mijn godin Jennifer Lawrence zal ik knielen.
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#851 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#852 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
misschien zal een boekje met veel prentjes en grote letters helpen?
![]() |
![]() |
#853 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
een theorie is enkel een mogelijke verklaring voor de werking van iets.
![]() |
![]() |
#854 |
Minister-President
|
![]() werken ze wel?
heb je ze zien werken?
![]() |
#855 |
Minister-President
|
![]() het grappigste aan quantumtheorie is dat als je het kan bedenken, dat het bestaat. Zelfs god kan bewezen worden met quantum theorie.
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 7 augustus 2014 om 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#856 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar succes met het bouwen van een opvolger van een elektronenbuis (op papier) met de deterministische, klassieke natuurkunde.
![]() |
![]() |
#857 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Jaren geleden veel mee gewerkt in de ontwerpfase.
Maar noem eens een apparaat waar géén halfgeleider(s) in zit? Zou je zonder kunnen? Natuurkunde - Diodes en gelijkrichters: (voor middelbaar onderwijs) http://youtu.be/ljX3jY6zD-8
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 7 augustus 2014 om 03:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#858 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee.
Maar laat je vooral niet tegenhouden om het toch te proberen ![]() Lijkt mij zeer interessant om dat (dikke) boekwerk te lezen van jouw poging ![]() ![]()
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 7 augustus 2014 om 03:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
BV, de koffie is op en jij vloekt 's morgens al omdat de winkels nog niet open zijn. Je vrouw wordt wakker en roept je toe: Patrick, de koffie is op! Waarop gij dan zegt: Ja ik weet het schatteke, ik ga subiet als de winkel open is koffie halen sjoekeloeke. Beide hebben dezelfde ervaring in de keuken gekend, ze is echt en reëel, de koffie is op! Dus het kopie van de wereld delen we allemaal quasi hetzelfde. Natuurlijk zijn er andere realiteitstunnels. Voor mij kan blauw mooi zijn, voor jou niet. We kunnen van mening schelen, maar het blijft uniform opgaan dat de koffie op is of niet. Wat ik me recent afvroeg samen bij mijn vriendin, wat was ik voor ik een spermacel was? Niets kan niet zijn, dus er is altijd iets geweest. Ik was er ergens, maar je kon me nog niet zien. Het universeel waarnemingspectrum kon mijn energieveld pas waarnemen toen ik het materieel uiting in het leven gaf. Maar wat was mijn energie hiervoor? Of beter gezegd: waar? Ik vind quantum mechanica wel tof, maar dingen als "de stoel staat er enkel als je er naar kijkt" vind ik mindere uitspraken. Als we twijfelen of er een stoel staat vragen we het aan 10 mensen. Als ze alle tien bevestiging geven, staat er wel degelijk een stoel. Maar niemand en dan ook niemand kan mij zeggen waar ik en dit universum vandaan kom. Laatst gewijzigd door Peche : 7 augustus 2014 om 05:45. |
|
![]() |
![]() |