![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je maakt eenzelfde opdeling van mensen als de eerste de beste VB'er die smalend spreekt over 'die van ginderachter', 'die uit Marocco, Turkije,' 'die uit de Maghreb' 'die uit het Rifgebergte' Het is ontstellend om te konstateren hoe vaak zogezegde anti-racisten in eenzelfde denkpatroon verstrikt raken, en bij de eerste de beste gelegenheid ras, etnie, land van herkomst hanteren als criterium. Citaat:
Feit blijft dat je selectief steigert, wanneer Circe 'bepalende' zaken een beetje overbelicht (volgens jou).........
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 juni 2006 om 16:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met het aanhalen van het feit dat religie één van de zaken is waarop sommigen zich beroepen om vrouwenbesnijdenis te aanvaarden (zoals alle organisaties doen die het bestrijden en zoals ik hier zelf al keer op keer heb gedaan), maar ik heb wel een probleem wanneer iemand onterecht één van die religies er uit pikt (en al helemaal niet wanneer die mistoestand haar eigenlijk geen bal kan schelen en het eigenlijke doel die ene religie aanklagen is en daarvoor een wantoestand wordt misbruikt). Want dat leidt tot misverstanden. Misschien ben je vergeten (of heb je niet gelezen) dat de hele discussie hier begonnen is met het feit dat verschillende mensen beweerden dat vrouwenbesnijdenis enkel bij moslims gebeurde (en dat die personen waarschijnlijk ook dachten dat alle of de meerderheid van de moslims dat deden, aangezien ik hen heb moeten bewijzen dat de meerderheid van de moslims en moslimlanden het gebruik niet kenden). En hoe zouden die misverstanden toch ontstaan en in stand gehouden worden, denk je. Juist ja! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kwestie is of je het verband religie-besnijdenissen onderschrijft. Blijkbaar wel gezien dit: Citaat:
Citaat:
Hierboven onderken je dat 'religie één van de zaken is waarop sommigen zich beroepen om vrouwenbesnijdenis te aanvaarden' De islam wil je er wel van vrijpleiten. Zie ik dat correct? Citaat:
Wie smeerlapperij wil aan de kaak stellen doet m.i. een goed werk, ongeacht zijn persoonlijke motieven. Als iemand me uit een brandend huis redt, dan is het mij om het even of hij het voor Allah doet, voor Tkinneke Jezus, voor zijn wedde, voor een medaille, voor indruk te maken op zijn lief, of voor een kus van de burgemeester op 't bal van de pompiers.
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat me ook al langer duidelijk is, is dat jij het moeilijk hebt met je foute interpretaties in te zien. Laatst gewijzigd door Edina : 7 juni 2006 om 16:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#845 | |
|
![]() Citaat:
Iemand die ipv een wantoestand het kader aanklaagt waarin de wantoestand gebeurt, heeft niet tot doel om die wantoestand te verhelpen, maar wel om het kader af te breken. Daarvoor heb ik weinig respect. Als je het kader wil afbreken, moet je dat niet doen onder het mom van iets anders. Ik heb ook niet gezegd dat er een verschil zou zijn tussen De Gucht en Circe (ik heb dat zelfs betwijfeld). Daar ging het wat mij betreft ook niet over. Wel over het feit dat in ieder geval Circe bezwaarlijk een klokkenluider kan genoemd worden in deze zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het eerste is perfect legitiem. Er bestaan nu eenmaal verachtelijke opinies, verwerpelijke ideologieën, en van de pot gerukte religies. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Soms moet je je beperken tot een deelaspect. Wie zich daar mee bezighoudt, bedank ik voor de steun i.p.v. er op in te hakken. Je mag de metserdiender niet verwijten dat hij de mortel niet meebracht, als hij met zijn handen vol stenen staat....... Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#847 | |
|
![]() Citaat:
Correctie voor de andere stellingen: een heleboel mensen onderkent enkel dat moslims religieuze redenen inroepen voor vrouwenbesnijdenis, maar weigeren hetzelfde te doen voor andere religies. Diezelfden pakken dan enkel Islam aan en kunnen niet verdragen dat ook andere religies erbij betrokken worden. En dat IS niet consequent. En last but not least: diezelfden weigeren in te zien dat het bestrijden van religieuze motieven op zich weinig doeltreffend is zoals keer op keer blijkt op het terrein. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
N.B.: Ikzelf zie religies op zich niet als oorzaak voor besnijdenissen en andere wandaden, doch enkel als eventueel nodige voorwaarde. Tenzij er (fysieke) dwang vanwege religieuze leiders in het spel is, is het nog steeds diegene die vrijwillig de snijpartij aanvat die in de fout gaat. Hij kiest immers of hij gehoor geeft aan de dwazigheden van imam, pastoor, guru of andere religo-flippo's. Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 juni 2006 om 17:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[SIZE=4] [/SIZE] Nochtans zijn je fouten hier al herhaaldelijk aangetoond: ten eerste heb je aangegeven de hele thread te hebben gelezen, terwijl al meermaals is gebleken dat dat niet het geval was (door bijvoorbeeld bronnen te vragen voor een stelling waarvoor eerder al meerder bronnen werden gegeven), ten tweede heb je al verschillende mensen (al dan niet bewust) woorden van een ander in de mond gelegd (woorden waarvan jij achteraf beweerde dat het er zelfs niet toe deed of je ermee akkoord was of niet), ten derde heb je al herhaaldelijk foutieve conclusies getrokken (zoals bijvoorbeeld het feit dat ik en anderen bepaalde vormen van besnijdenis zouden goedkeuren) en tenslotte heb je me nu al herhaaldelijk onterecht beschuldigd van racisme en discriminatie. Laatst gewijzigd door Edina : 7 juni 2006 om 17:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb hier NERGENS mijn standpunt (moeten) bijstellen. Ik heb namelijk deze discussie al vijf jaar geleden gehad, en ben VOLLEDIG op de hoogte van de besnijdenisrituelen toegepast door verschillende stammen in hoofdzakelijk Afrikaanse gebieden. Wat JIJ, mevrouw, echter niet wist of niet wil(de) toegeven is dat de geïslamiseerde stammen en/of gebieden deze praktijk hebben overgenomen en ervan UITGAAN dat het een religieuze verplichting is. (Wat ik trouwens heb bewezen door verschillende islamitische geleerden aan het woord te laten, en me niet enkel te baseren op uitspraken gedaan door niet-islamitische organizaties). Dat U dat niet wil accepteren is uw zaak. Het zuiverste bewijs dat - i.t.t. de christelijke religies - de islam dit ritueel heeft tenminste heeft AANGERADEN als zijnde SUNNAH voor de vrouwen, is dat de islamieten dit gebruik mee heeft geïntroduceerd in Indonesië, zij het dan wel onder de EXACTE VORM zoals wordt bepaald in die bepaalde hadith die volgens jou niet schijnt te tellen. U heeft in al uw geblaat namelijk één dingetje netjes over het hoofd gezien, nl. dat Mohammed zei: "snij niet te diep"! Nochtans een CRUCIAAL element als je de zware vormen van vrouwenbesnijdenis wil aanpakken. Ik zou het evenzeer op prijs stellen indien U zich ervan zou kunnen weerhouden me dingen in de mond te leggen die ik niet gezegd heb, noch me van overtuigingen te betichten waar U helemaal geen weet van heeft. U zal geen enkel slachtoffer van vrouwenbesnijdenis helpen door er hier gedurend 850 posts steeds maar het VB bij te willen halen denk ik. Mijn uitlating "dat ze mogen knippen en snijden etc.." was trouwens gebaseerd op één van uw berichten dat het schandaliger was van het VB dat ze die tekst (die nochtans netjes van een besnijdenissite komt) hebben durven plaatsen! De racisten! Het gevolg is dan natuurlijk dat men de mensen vrij laat in hun eigen culturele gebruiken. Of vind jij dan misschien dat UW cultuur hoogstaander is mevrouw? Het is nochtans het één of het ander lijkt me. Bottomline blijft dat U, Edina, op pag. 8 of 9 ergens met groot misbaar heeft zitten beweren dat religie er NIKS mee te maken heeft. Gelukkig bent U ondertussen tenminste al in zoverre geïnformeerd dat het bij bepaalde volkeren ONDERTUSSEN weldegelijk wordt uitgevoerd op basis van hun religie. Net zoals Kerstmis wordt gevierd op basis van het christendom en niet op basis van het heidense gebruik dat eraan voorafging.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() en dan hier de religies in Afrika ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#853 | ||
|
![]() Citaat:
Lees volgende stukje nog eens opnieuw door, wil je? Daar staat je gedraai mooi samengevat. Citaat:
Je geloofde me niet toen ik zei dat de meerderheid van de moslims het gebruik niet kende en dat het slecht in een minderheid van de moslim-landen wordt toegepast. Dat moest ik bewijzen met lijstjes en cijfers. Allemaal omdat je het al wist waarschijnlijk, maar het mij graag nog eens liet opzoeken. Je bleef maar discussiëren over het type besnijdenis dat in Indonesië wordt toegepast en hebt uiteindelijk moeten toegeven dat het niet was wat jij meende te lezen in de tekst. Nochthans kom je nu ineens met het bewijs af dat het type aantoont dat het wel degelijk gebaseerd is op die bewuste betwiste hadith. Een hadith waar volgens het rapport over besnijdenis in Indonesië nochthans de meeste imams en de bevolking zelf niet van op de hoogte is. Dat neemt niet weg dat het gebruik daar op kan teruggaan, maar vandaag weten ze dat alvast niet meer. Door die hadith te weerleggen ga je de mensen vandaag in ieder geval dus niet kunnen overtuigen, maw die hadith doet er zelfs niet toe. Helemaal in het begin van de discussie heb ik een tekst aangehaald van het CIE die hier werd beschouwd als notoir onbetrouwbaar (voor alle duidelijkheid: niet door jou Circe). En vreemd genoeg kan je daar in lezen wat ik zogezegd over het hoofd zou hebben gezien (namelijk dat die betwiste hadith hoe dan ook enkel zeer minimale besnijdenis toestaat). Lees de tekst misschien nog eens door, je zal er ook in zien staan dat die hadith door slechts in 1 van de 6 grote ahadith verzamelingen voorkomt, namelijk die van Abu Dawud en dat die daarin wordt beschouwd als dha'eef (zwak). http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert21.htm Dat het gebruik ook bij niet-moslims soms onder meer een religieuze betekenis heeft, wou je ook niet geloven (en wil je volgens mij nog altijd niet gelove), heb ik je ook moeten aantonen. Daar heb je echt geen teksten voor nodig. En dat de migranten die het gebruik ook in Europa toepassen, ook niet allemaal moslims zijn, wilde je ook niet geloven. Dat heb ik ook moeten aantonen. En toch was je er zogezegd al allemaal van de hoogte. Je hebt meerdere keren aangehaald dat het lot van die mensen je geen bal kon schelen. En dat was niet in een reactie op één van mijn posts, maar op die van filosoof als ik me me niet vergis. Wat die opmerking met het VB te maken zou hebben is me totaal onduidelijk. Feit blijft dat het VB door selectieve informatie (nl. het niet vermelden dat het in de eerste plaats streekgebonden is, dat het ook bij andere godsdiensten voorkomt, dat de meerderheid van de moslims het gebruik niet kent en dat het niet wordt gedaan in de thuislanden van de meeste hier verblijvende moslims en het verzwijgen van de mildere vormen van besnijdenis) van een besnijdenissite te halen en die in hun tijdschrift te plaatsen, ze wel degelijk haat zaaien tov moslims (dat is ook de reden waarom die tekst aan bod kwam in het arrest van het Hof van Beroep dat het VB voor racisme veroordeelde). En dat werd mooi geïllustreerd door de verschillende posters hier die niet op de hoogte waren van de juiste feiten en het exclusief aan DE Islam linkten. Ik blijf nog altijd bij mijn stelling van in het begin, vrouwenbesnijdenis heeft niets met godsdienst/religie OP ZICH te maken. Dat jij die OP ZICH niet wil lezen/begrijpen, dat jij niet wil lezen dat ik al van in het begin zeg dat dit niet wegneemt dat het voor sommigen ondertussen ONDER MEER een religieuze betekenis heeft gekregen en dat hoewel ook dit aspect moet aangepakt worden, het niet zinvol is om dit aspect los van de rest te bestrijden, dat is jouw porbleem. En tenslotte dat jouw vergelijking met kerstmis-christendom niet opgaat heb ik ook herhaaldelijk weerlegt zonder reactie, maar dat was je blijkbaar ook al weer vergeten. Dat kan je hier http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=680 en hier http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=700 nog eens lezen, als je dat al zou willen. Laatst gewijzigd door Edina : 7 juni 2006 om 19:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#854 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Das elementaire forumetikette. Anders is het einde zoek. Ik hoop dat één of andere moderator je daar wil op wijzen. Zeker nui je laat uitschijnen dat je het met opzet deed. Dit is van de laagste truuken uit de doos, en getuigd zeker niet van een faire ingesteldheid in een debat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 |
|
![]() Circe, je mag op zijn minst een bron geven voor je religie kaart. En ze zegt in ieder geval weinig daar ze alleen de meest voorkomende godsdienst/religie aanduid. Bovendien is ze voor Eritrea alvast niet correct, aangezien dat voor de helft uit christenen en voor de helft uit moslims bestaat.
Nauwkeurigere informatie kan je vinden door voor elk land op te zoeken hoeveel aanhangers er van elke godsdienst/religie zijn. En op de website www.meisjesbesnijdenis.nl kan je elk land aanklikken en lezen bij welke godsdienst/religie het gebruik voorkomt en het totaal percentage vrouwen dat besneden is. Laatst gewijzigd door Edina : 7 juni 2006 om 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#856 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-Centraal Afrikaanse Republiek Percentage besneden meisjes en vrouwen: 50% Soort besnijdenis: Clitoridectomie/Excisie Aantal inwoners: 3,5 miljoen Hoofdstad: Bangui Religies: Protestants, R-Katholiek, Traditioneel Wetgeving: Specifieke wetgeving tegen VGV .... -Kongo Percentage besneden meisjes en vrouwen: 5% Soort besnijdenis: Excisie Aantal inwoners: 3 miljoen Hoofdstad: Brazaville Religies: R-Katholiek, Protestants, Traditioneel Wetgeving: Geen specifieke wetgeving tegen VGV www.meisjesbesnijdenis.nl néé, ik moest bijna niet zoeken om dit te vinden... Gaat circe nu ook het christendom "eens goed aanpakken" hiervoor? ![]() Wedden van niet? ook een artikel om eens over na te denken : http://www.psurg.com/globeandmail98.html Laatst gewijzigd door filosoof : 7 juni 2006 om 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#857 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om me van opzet te beschuldigen, is er meer dan over. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#858 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral wanneer ze materiaal bevatten die niet strookt met uw opvatting van zaken. Als je dan toch graag de oorsprong van materiaal kent: klik met de rechtermuisknop op het plaatje, selecteer 'eigenschappen' en hopla: daar is de bron in al zijn glorie: Kaart1: http://www.notebooks.morgaine-lefaye...ninafrika2.gif Kaart2 http://www.harpercollege.edu/mhealy/...if/afrelig.gif Graag gedaan. Geen dank.
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
|
![]() Citaat:
Ter illustratie heb ik al aangehaald dat Eritrea voor de helft christen en voor de helft moslim is. Nu de meeste christenen zijn orthodox, doch niet allemaal. En zo kan je natuurlijk tot de conclusie komen dat de belangrijkste godsdienst/religie Islam is, ook al is de helft niet-moslim. Pikant detail: 95% van de vrouwen wordt er besneden. Hetzelfde geldt voor Ethiopië. Maar volgens Circe doen de moslims dat daar uitsluitend om religieuze redenen en de christenen uitsluitend om culturele redenen. Ondanks het feit dat volgens verschillende bronnen in die streken sommige priesters weigeren onbesneden meisjes te dopen en ondanks het feit dat uit verschillende bronnen blijkt dat moslims ook culturele redenen aanhalen. Als jij die redenering consequent vindt, is er iets heel erg mis met je definitie van consequentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Religie is wmb een onderdeel van cultuur. Geen enkele van beide 'redenen' kan dienen als excuus. Laat ons dus die valse excusen ferm de grond in boren. Circe, neem jij de islam? Ik zal de christelijke leer wel even uitbenen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 juni 2006 om 21:28. |
|||
![]() |
![]() |