Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2006, 17:36   #841
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
waarom mag een franstalige Vlaming zijn taal niet spreken ? ...
Waarom mag een Nederlandstalige Waal zijn taal niet spreken?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2006, 17:45   #842
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
He succes van VB is te wijten aan uitmuntende demagogen in hun rangen (top of the bill Mr. De Winter); ze zijn uitmuntende sprekers en weten hoe ze de mensen zaken in de mond moeten spreken. Het is zeker dat hun idee misschien wel wat in zich heeft. Maar de constante destructieve houding van VB heeft voor mij niet veel zinnigs in zich.

Ze zetten belangerijke onderwerpen op tafel zeker en vast; maar hoe?

Manifest voor een zelfstandig vlaanderen zegt me niks... Wat is 30000 trouwens... Legt u dit even verder uit?
Alle media en syndikaten en wat weet ik meer zijn in handen van het regime. Toch gaat het VB steeds vooruit.
Demagogen kunnen iets, maar niet alles.
De enige uitleg is dat hun programma de mensen aanspreekt.
And the duty of the opposition is to oppose.
Het Manifest hier even uitleggen!? Beter het boek lezen. Heel kort:
Cijfers tonen de zeer grote verschillen aan tussen Vl en W. En ook het bedrag van de transfers die geen verbetering tot gevolg hebben. Transfers wiegen W. in slaap. Dus ieder zijn eigen potje koken en eigen verantwoordelijkheid.
Het Manifest zegt je niets. Heb je het gelezen?
Oud 26 augustus 2006, 17:49   #843
luc broes

Standaard

Citaat:
Geeft u uitleg bij mijn twee fotos dan...
We zullen jouw fotootje daar eens bijzetten als 'bewijs'
Oud 26 augustus 2006, 23:52   #844
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan verstaan we elkaar...Nu nog de werkelijkheid aanpakken .
En hoe zou een Franstalige die dit probleem erkent de werkelijkheid aanpakken? (Delicate vraag ).
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 01:54   #845
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
En hoe zou een Franstalige die dit probleem erkent de werkelijkheid aanpakken? (Delicate vraag ).
Hij zou je een racist noemen en een vlaamsche fascist en eisen dat je zijn levensloon betaalt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 08:12   #846
Banneling

Standaard

Le 25.08.2006
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]Le Président du FDF invite les citoyens �* se joindre �* la plainte qu’il a déposée �* l’encontre de Monsieur Leterme au Parquet général de Bruxelles[/FONT]

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT]
Comme il l’a annoncé au quotidien « Le Soir » (édition du lundi 21 août), le Président du FDF, Olivier Maingain, a envoyé, ce vendredi 25 août, �* Monsieur le Procureur général près de la Cour d’appel de Bruxelles, une lettre de plainte sous forme de dénonciation de faits constitutifs d’infractions �* l’encontre du ministre-président du Gouvernement flamand, Monsieur Yves Leterme, �* la suite de ses déclarations au quotidien français « Libération », publiées dans l’édition du 18 août.
Par cette dénonciation, Olivier Maingain met en évidence des faits susceptibles d’être qualifiés pénalement d’infractions.
Pour rappel, dans cet interview, le ministre-président flamand Yves Leterme a affirmé que « les francophones ne sont pas en état intellectuel d’apprendre le néerlandais » d’où il tire la raison pour laquelle les facilités linguistiques, pourtant reconnues sans limitation d’aucune sorte dans la Constitution belge au profit des habitants de six communes de la périphérie bruxelloise, auraient été « prolongées �* titre de statut d’exception » (sic !). Un peu plus loin dans le même article, il s’en prend aux leaders francophones et même �* la personne du Roi en affirmant : « regardez les difficultés des leaders francophones et même du Roi de ce pays �* parler couramment le néerlandais ».
Les propos précités doivent être poursuivis du chef d’infraction au chapitre V du titre VIII du Code pénal (« Des atteintes portées �* l’honneur et �* la considération des personnes » : incitation �* la haine ou au mépris d’une catégorie de personnes, calomnies et diffamations), �* la loi du 30 juillet 1981 tendant �* réprimer certains actes inspirés par le racisme ou la xénophobie prise isolément ou combinée avec l’article 14 de la Convention de sauvegarde des Droits de l’Homme et des Libertés fondamentales du 4 novembre 1950 et/ou l’article 26 du Pacte International relatif aux droits civils et politiques du 16 décembre 1966 (garanties d’égalité et de non-discrimination au regard notamment de l’appartenance �* un groupe caractérisé par sa langue ou son origine), �* la loi du 6 avril 1847 réprimant les offenses envers la personne du Roi, ainsi que de toute autre qualification que vous pourriez donner �* ces faits.
Les personnes désireuses de se joindre �* cette plainte sont invitées �* se faire connaître au secrétariat du FDF (127, chaussée de Charleroi �* 1060 Bruxelles - tel. 02/538.83.20 - courriel : [email protected]).
Les renseignements pratiques quant �* la manière d’introduire la plainte leur seront alors communiqués.
Le dépôt de la plainte n’entraîne aucuns frais. Les auteurs ne devront accomplir aucune autre démarche que celle de l’envoi d’un courrier �* l’attention de Monsieur le Procureur général près de la Cour d’appel de Bruxelles.
Le texte de la plainte déposée par Olivier Maingain est repris ci-après dans sa version française et dans sa version néerlandaise.

Wat een grapjas die Mangain. Een klacht omwille van vermeend racisme. Sinds wanneer zijn de franstaligen een ras apart? Of klasseert Mangain en consoorten zichzelf dan toch onder het ras van het "Herrenvolk" of de "franstalige Ubermensch".
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 09:02   #847
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wat een grapjas die Mangain. Een klacht omwille van vermeend racisme. Sinds wanneer zijn de franstaligen een ras apart? Of klasseert Mangain en consoorten zichzelf dan toch onder het ras van het "Herrenvolk" of de "franstalige Ubermensch".
De dolle heisa na de uitspraken van Leterme (de logica zelf) tonen aan dat ze inderdaad een ras apart zijn, waarmee geen land te bezeilen valt.
Daarmee samenwerken is onmogelijk: boedelscheiding.
Oud 27 augustus 2006, 11:36   #848
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Hij zou je een racist noemen en een vlaamsche fascist en eisen dat je zijn levensloon betaalt.
Hij lijkt me vriendelijker dan die **** van een Everytime, dus ik ga hem niet in de rug aanvallen. Eerst zien of hij antwoord.
Oud 27 augustus 2006, 11:49   #849
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
He succes van VB is te wijten aan uitmuntende demagogen in hun rangen (top of the bill Mr. De Winter); ze zijn uitmuntende sprekers en weten hoe ze de mensen zaken in de mond moeten spreken. Het is zeker dat hun idee misschien wel wat in zich heeft. Maar de constante destructieve houding van VB heeft voor mij niet veel zinnigs in zich.

Ze zetten belangerijke onderwerpen op tafel zeker en vast; maar hoe?

Manifest voor een zelfstandig vlaanderen zegt me niks... Wat is 30000 trouwens... Legt u dit even verder uit?
Het sukses van de belgicisten (allez, ik bedoel het effekt dat ze hebben bij die paar leden van hen) is te wijten aan de selektieve praat van de mensen naar wie ze luisteren, en naar de selektieve doofheid van de bubbers zelf.
Negatieve zaken, zoals taalimperialisme, andere beleidsopties, transferts, en zoveel andere dingen, horen ze niet, willen ze niet horen, willen ze niet geweten hebben. Waar ze wel gevoelig aan zijn: de koekendozenromantiek van prinskens en prinseskens, koningen en ridders, tot de adel verheven politiekers en sportmannen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 12:24   #850
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Hij lijkt me vriendelijker dan die **** van een Everytime, dus ik ga hem niet in de rug aanvallen. Eerst zien of hij antwoord.
Waarover heb je?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 12:44   #851
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarover heb je?
Ik verwees naar de onvriendelijke manier waarop je blijft spreken over Vlamingen die pleiten voor een oplossing van taaldossiers..

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 augustus 2006 om 12:51.
Oud 27 augustus 2006, 13:56   #852
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het sukses van de belgicisten (allez, ik bedoel het effekt dat ze hebben bij die paar leden van hen) is te wijten aan de selektieve praat van de mensen naar wie ze luisteren, en naar de selektieve doofheid van de bubbers zelf.
Negatieve zaken, zoals taalimperialisme, andere beleidsopties, transferts, en zoveel andere dingen, horen ze niet, willen ze niet horen, willen ze niet geweten hebben. Waar ze wel gevoelig aan zijn: de koekendozenromantiek van prinskens en prinseskens, koningen en ridders, tot de adel verheven politiekers en sportmannen ...
OK, en dan?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 15:20   #853
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, en dan?
OK en dan ? Ok en het antwoord op de vraag van de draad is inderdaad: de Wallen zijn boos op Leterme, want de waarheid kwetst.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 15:36   #854
largo_w

Standaard

Citaat:
OK en dan ? Ok en het antwoord op de vraag van de draad is inderdaad: de Wallen zijn boos op Leterme, want de waarheid kwetst.
=
Citaat:
?????????????
Oud 27 augustus 2006, 16:55   #855
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan verstaan we elkaar...Nu nog de werkelijkheid aanpakken .
Dat de franstalige in noord-belgique privaat hun eigen taal mogen blijven spreken werd nooit betwist. Het gaat hem enkel over het respect en de taalhoffelijkheid tov de lokale bevolking en de NEDERLANDSTALIGE overheid.
Maar in die werkelijkheid die jij wil aanpakken, vinden franstaligen zelf dat beetje respect al pesterij van de franstaligen.
Trek je ogen eens open, dan zie je misschien wie er in belgique wie misprijsd.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 17:15   #856
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dat de franstalige in noord-belgique privaat hun eigen taal mogen blijven spreken werd nooit betwist. Het gaat hem enkel over het respect en de taalhoffelijkheid tov de lokale bevolking en de NEDERLANDSTALIGE overheid.
Maar in die werkelijkheid die jij wil aanpakken, vinden franstaligen zelf dat beetje respect al pesterij van de franstaligen.
Trek je ogen eens open, dan zie je misschien wie er in belgique wie misprijsd.
Ik trek ze wijder en wijder open en zie aan beide kanten heel veel blaam die door respectievelijk wallonië en vlaanderen liefst in het andere kamp worden gezocht!

Taalhoffelijkheid en respect ja daar ben ik het mee eens; begin dan eens in je eigen tuin...

De werkelijkheid is niet zo "vlaanderen-de-dupe" als u hier voorstelt... de werkelijkheid is veel complexer en het mankement aan verdraagzaamheid maakt het er alleen maar slechter op.
Oud 27 augustus 2006, 17:30   #857
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik trek ze wijder en wijder open en zie aan beide kanten heel veel blaam die door respectievelijk wallonië en vlaanderen liefst in het andere kamp worden gezocht!

Taalhoffelijkheid en respect ja daar ben ik het mee eens; begin dan eens in je eigen tuin...

De werkelijkheid is niet zo "vlaanderen-de-dupe" als u hier voorstelt... de werkelijkheid is veel complexer en het mankement aan verdraagzaamheid maakt het er alleen maar slechter op.
Neen dat is ze niet. de werkelijkheid sinds 1830 is een disrespect tov de flamins. Nooit was er een belgengevoel bij de franstaligen voor die anderstalige belgen.

Wat is er in godsnaam mis mee het nederlandstalige karakter van die kloot aarde rond brussel te aanvaarden?
Want DAAROM gaat het de Vlaamse Beweging sinds onstaan van die grote volksrevolutie in 1830.
Alle andere verzuchtingen van de Vlaamse Beweging weggelaten, gaat het om de taal.
Het begint hem al bij het feit dat belgicisten en franstaligen nederlands in vlaanderen altijd als onbestaande hebben afgeschilderd.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 27 augustus 2006 om 17:35.
Oud 27 augustus 2006, 17:37   #858
largo_w

Standaard

Citaat:
Neen dat is ze niet. de werkelijkheid sinds 1830 is een disrespect tov de flamins. Nooit was er een belgengevoel bij de franstaligen voor die anderstalige belgen.

Wat is er in godsnaam mis mee het nederlandstalige karakter van die kloot aarde rond brussel te aanvaarden?
Het woord "flamin" doet me wel geloven dat je al in contact gekomen bent met lachgrage brusselaars dus daarom excuseer ik u voor u grof taalgebruik hierboven.

Het België is niet onstaan uit taal zover ben je al... Waaruit dan wel? Het is toch ontstaan voor iets...?

Nu ja er is zeker een slechte mentaliteit in de brusselse rand en mentaliteit maar separatitische propaganda zal dat niet verhelpen...wel integendeed!
Maar u negeert het feit dat er een vooroordeel is tegenover onze zuiderburen door vele "vlaams nationalisten" wel jah dan kan ik u niet helpen...
Oud 27 augustus 2006, 17:38   #859
largo_w

Standaard

Citaat:

Het woord "flamin" doet me wel geloven dat je al in contact gekomen bent met lachgrage brusselaars dus daarom excuseer ik u voor u grof taalgebruik hierboven.

Het België is niet onstaan uit taal zover ben je al... Waaruit dan wel? Het is toch ontstaan voor iets...?

Nu ja er is zeker een slechte mentaliteit in de brusselse rand en mentaliteit maar separatitische propaganda zal dat niet verhelpen...wel integendeed!
Maar u negeert het feit dat er een vooroordeel is tegenover onze zuiderburen door vele "vlaams nationalisten" wel jah dan kan ik u niet helpen...
Oud 27 augustus 2006, 17:41   #860
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:

grof taal gebruik?

En hoe belgique ontstaan is, laat ik in het midden, uit die discussie komen we toch nooit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be