Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2009, 13:25   #861
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U verwart verschillende dingen. Ik heb nooit gezegd dat het Franse bewind een zegen was voor Vlaanderen.

Ik heb evenmin beweerd dat het Franse bewind op alle vlakken een slechte zaak was voor Vlaanderen.

Immers de Franse periode was een nieuwe stimulans, zeker op economisch vlak voor Vlaanderen. Corporatisme, tollen en monopolies werden afgeschaft, er kwam een continentale blokkade; overheidsbestellingen stroomden binnen, een groter afzetgebied, betere koopkracht en een psychologische prikkel bij de gedachte aan een nieuwe 'liberale' maatschappij met 'vrijheidslievende' gedachten. Ook het 'onderwijs voor iedereen' werd gevoelig verbeterd in Vlaanderen tijdens de Franse periode. We vinden dit optimisme ook terug in het Koninkrijk Holland onder Lodewijk Napoléon. Heel veel Hollanders steunden de Fransen en moest niet zoveel hebben van de latere restauratie van de autoritaire Oranjes.

Voor wat de de Boerenkrijg betreft, zit u nog altijd met het naïeve schoolse cliché van 'voor Outer en Heerd'. Ook dit moeten we sterk relativeren en in een juiste context plaatsen.Want in feite was de zogenaamde 'boerenkrijg' eigenlijk een ultieme strijd van reactionaire krachten in de Kempen en het Limburgse, dus van behoudsgezinde krachten, bestaande uit voornamelijk boeren opgejut door dorpspastoors, kerk en landadel. En deze laatste drie groepen wilden alles laten zoals het was om alzo de eeuwenlange uitbuiting van de kleine man permanent te maken. Dit volgens het oude adagium: 'God heeft gewild dat er een natuurlijk orde is van meesters en knechten'. Ziedaar -voor een groot stuk- in een notendop de beknopte geschiedenis en verklaring van uw zogenaamde 'boerenkrijg'.
Laten we even de puntjes op de i zetten. De Franse bezetting van de Vlaamse provincies (1794 - 1815) is één van de de zwartste bladzijden uit onze geschiedenis. Het optreden van de sans-culotten getuigde van een nooit geziene beestigheid. Eén van hun geliefkoosde bezigheden was het leegroven van kerken en deze gebruiken als paardenstalling. Ook het beroemde Rubenshuis onderging hetzelfde lot. De wandaden zijn in feite niet te tellen. Niet alleen tegen de geestelijkheid, maar ook tegenover onschuldige burgers die verdacht werden van weerspannigheid tegenover de bezetter. Reeds in 1794 werd door de Franse regering een ordonnantie uitgevaardigd die verdachte steden als Brussel, Antwerpen en Gent verplichtte tot het betalen van enorme geldsommen van respectievelijk
2 maal 10.000.000 en 7.000.000 miljoen franken, in de huidige koers omgerekend miljarden. Met andere woorden moesten de Vlamingen betalen voor het feit dat ze op een onbeschrijfelijke manier behandeld werden. Taktiek die 145 jaar later toegepast werd in Duitsland. De geschiedenis herhaalt zich.

Nu de Boerenkrijg, die je ook minimaliseert. Volgens jou situeerde deze zich in de Kempen en Limburg, wat een leugen is. Nog nooit gehoord van het Boerenkrijg-museum en monument in Overmere? (Oost-Vlaanderen) In werkelijkheid was gans Vlaanderen erbij betrokken. De betrokkenheid van de toenmalige geestelijkheid was groot, feit dat ik erken. Ongeveer 25.000 Vlamingen waren erbij betrokken, primitief bewapend zonder artillerie en kanonnen. Ware heldenmoed!

Het feit dat Pirenne, de grote geschiedenisvervalser, spreekt van een boerenverzet van eenvoudige zielen, geleid door eenvoudige lieden, verandert daar niks aan. Je bent wel in goed gezelschap op dit punt.

Nog één zaak om af te ronden. De Boerenkrijg werd in de kiem gesmoord in 1799 door de collaboratie en verraad van de Hasseltse bevolking. Van de 9000
Brigands die er verzameld waren werden meer dan 1.000 verzetsstrijders op beestachtige wijze vermoord en vele anderen later terechtgesteld.

De slogan "De Limburgers heten u welkom" krijgt hierdoor plotseling een heel andere dimentie. Maar je weet dat de Vlamingen bijzonder redelijke mensen zijn. We zijn vergevingsgezind. Dus de spons over jullie wandaden van weleer.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 13:32   #862
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als je een slag op je gezicht wil hebben moet je tegen een Zeeuw gaan zeggen dat het nen Hollander is.
Dat is hetzelfste voor de Limburgers hier in Oostlimburg.
Den kriegst dich unne vlaai um die oere...
Oud 3 november 2009, 13:36   #863
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Nog één zaak om af te ronden. De Boerenkrijg werd in de kiem gesmoord in 1799 door de collaboratie en verraad van de Hasseltse bevolking. Van de 9000
Brigands die er verzameld waren werden meer dan 1.000 verzetsstrijders op beestachtige wijze vermoord en vele anderen later terechtgesteld.

De slogan "De Limburgers heten u welkom" krijgt hierdoor plotseling een heel andere dimentie. Maar je weet dat de Vlamingen bijzonder redelijke mensen zijn. We zijn vergevingsgezind. Dus de spons over jullie wandaden van weleer.
Jaja... Zo zie je maar. Het zou wel eens kunnen dat de destijds sterk onder invloed van Luik staande Limburgers door de zéér francofiele Luikenaars werden opgejut. Die waren (en zijn nog steeds) erg voor "La France". Ze begonnen destijds eigenhandig de St. Lambertuskathedraal af te breken in 1793, nog vóór de Fransen hier binnenmarcheerden.
Oud 3 november 2009, 13:36   #864
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Laten we even de puntjes op de i zetten. De Franse bezetting van de Vlaamse provincies (1794 - 1815) is één van de de zwartste bladzijden uit onze geschiedenis. Het optreden van de sans-culotten getuigde van een nooit geziene beestigheid. Eén van hun geliefkoosde bezigheden was het leegroven van kerken en deze gebruiken als paardenstalling. Ook het beroemde Rubenshuis onderging hetzelfde lot. De wandaden zijn in feite niet te tellen. Niet alleen tegen de geestelijkheid, maar ook tegenover onschuldige burgers die verdacht werden van weerspannigheid tegenover de bezetter. Reeds in 1794 werd door de Franse regering een ordonnantie uitgevaardigd die verdachte steden als Brussel, Antwerpen en Gent verplichtte tot het betalen van enorme geldsommen van respectievelijk
2 maal 10.000.000 en 7.000.000 miljoen franken, in de huidige koers omgerekend miljarden. Met andere woorden moesten de Vlamingen betalen voor het feit dat ze op een onbeschrijfelijke manier behandeld werden. Taktiek die 145 jaar later toegepast werd in Duitsland. De geschiedenis herhaalt zich.

Nu de Boerenkrijg, die je ook minimaliseert. Volgens jou situeerde deze zich in de Kempen en Limburg, wat een leugen is. Nog nooit gehoord van het Boerenkrijg-museum en monument in Overmere? (Oost-Vlaanderen) In werkelijkheid was gans Vlaanderen erbij betrokken. De betrokkenheid van de toenmalige geestelijkheid was groot, feit dat ik erken. Ongeveer 25.000 Vlamingen waren erbij betrokken, primitief bewapend zonder artillerie en kanonnen. Ware heldenmoed!

Het feit dat Pirenne, de grote geschiedenisvervalser, spreekt van een boerenverzet van eenvoudige zielen, geleid door eenvoudige lieden, verandert daar niks aan. Je bent wel in goed gezelschap op dit punt.

De Boerenkrijg was een laatste -maar tevergeefse-stuiptrekking van kerk en adel. Het verzet van heersende maatschappelijke standen tegen de veranderende maatschappelijke orde waren er de oorzaak van. De verplichte belastingen en dies meer opgelegd door de Fransen waren de aanleiding tot de opstand. De Boerenkrijg was echter niet uniek. U kunt de Boerenkrijg vergelijken met de Opstanden in de Vendée. Eigenlijk was de Boerenkrijg 'een oproer van een minderheid, van wat landvolk en tevens zelfs van geboefte', geleid en opgejut door de landadel en priesters (die altijd meeheulden met het oude gezag, want Kerk en macht waren toen twee handen op één buik). Een laatste opstoot dus van een voorbijgestreefde en verdwijnende wereld.Later werd die opstand verheerlijkt, vooral door katholieke schrijvers in het door en door katholieke Limburg.

Ik spreek over Limburg en de Kempen omdat het boerenleger daar langer standhield.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 13:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 13:45   #865
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, je discours doet mij bijna kotsen. Je bent een eng, zielig en xenofoob ventje. Zelfs erger dan xenofoob: gewoon dwaas. Blijkbaar is alles wat zich afspeelt buiten jouw minuscuul contrareformatorisch Limburg des duivels. En wellicht nog het ergste van alles is dat je nog het lef hebt om regelmatig "objectiviteit" voor je beweringen te claimen.
Kijk, ik heb er schoon genoeg van om mij aan je stupiditeiten te ergeren. Gelieve op mijn boodschappen niet meer te reageren. Ik ben vastbesloten dat niet meer te doen op die van jou. Adieu!
Ik respecteer je beslissing die ik begrijp. Langs de andere kant is deze zeer betreurenswaardig. Je bent één van de beste debaters op dit forum. Ik verzoek je dan ook met aandrang je houding te herzien. We hebben je broodnodig.
Oud 3 november 2009, 13:47   #866
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik respecteer je beslissing die ik begrijp. Langs de andere kant is deze zeer betreurenswaardig. Je bent één van de beste debaters op dit forum. Ik verzoek je dan ook met aandrang je houding te herzien. We hebben je broodnodig.
De meest vooringenomen debater zult u wellicht bedoelen.
Oud 3 november 2009, 13:57   #867
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja... Zo zie je maar. Het zou wel eens kunnen dat de destijds sterk onder invloed van Luik staande Limburgers door de zéér francofiele Luikenaars werden opgejut. Die waren (en zijn nog steeds) erg voor "La France". Ze begonnen destijds eigenhandig de St. Lambertuskathedraal af te breken in 1793, nog vóór de Fransen hier binnenmarcheerden.
Je hebt vermoedelijk gelijk.
Oud 3 november 2009, 14:03   #868
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De meest vooringenomen debater zult u wellicht bedoelen.
Dat denk je van iedereen die je stellingen niet deelt. Behalve van je meelopertjes die het moeten hebben van stupide one-liners en smileys.
Oud 3 november 2009, 14:04   #869
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt vermoedelijk gelijk.
Hij heeft dus ongelijk, want er waren ook Limburgers die Prinsbisschop werden.

Zoals:
Johan Lodewijk van Elderen, geboren te Tongeren.

Gerard van Groesbeek, geboren te Kuringen.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 14:04.
Oud 3 november 2009, 14:23   #870
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Akkoord. Ik geef ook toe dat ook ikzelf niet erg consequent ben in het leveren van kritiek en streven naar gebalanceerdheid. Bij het verdedigen van een land, zij het België, Vlaanderen of Groot-Nederland zie in wel vaker voorstanders de minder mooie details onder de mat schuiven en zich in absurde heikele bochten om het toch te verdedigen.
In het verdedigen van België reken ik u toch tot de meer kritische en constructieve personen. Waarvoor mijn oprecht respect, trouwens. De verleiding om in een lakeienrol te stappen is voor sommigen soms te verleidelijk, met de nodige selectieve blindheid als resultaat.

Alleen jammer dat sommige criteria die u aanduid die we pijnpunten zouden kunnen noemen voor de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen/België wel eens onderling kunnen afwijken en vaak ook afhankelijk zijn van persoon tot persoon.
Nu, dat gebeurt, en dat is maar enkel menselijk natuurlijk. Ergens is het ook begrijpbaar dat wanneer constructieve kritiek niet in dank wordt afgenomen, de discussie heviger dreigt te woeden en de technieken minder koosjer worden. Ook ik ben er meermaals zondig aan (in deze discussie nog trouwens).
dus u zit ook in de lakeien rol.
de pot verwijt de ketel enz.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 14:54   #871
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef toe dat zekere mensen deze verschillen tussen Noord en Zuid toch erg trachten te minimaliseren. En sommigen doen zelfs of deze niet of nauwelijks bestaan.
Er bestaan verschillen, maar anderen willen ze dan ook maar weer al te graag uit vergroten. Allicht ben ik wat beïnvloed als Noord Brabander, maar er zijn ook verschillen tussen Noord en Zuid in Nederland, bijvoorbeeld tussen Limburg en Groningen, toch is dat, net zoals met Beieren en Nedersaksen in Duitsland, geen probleem. Kortom zowel beweringen dat er geen verschillen zijn of juist dat deze onoverbrugbaar zijn, neem ik persoonlijk beide met een korrel zout, omdat ze allebei niet waar zijn.
Oud 3 november 2009, 15:09   #872
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Je vriendelijke woorden brengen mij in verlegenheid, beste robert t. Ik doe inderdaad graag mee aan de discussies die rond de diverse items op dit forum ontstaan. En, zoals je wel zult gemerkt hebben, ik draag nog steeds regelmatig een steentje bij. Alleen poog ik nog verdere zinloze tirades te vermijden met iemand die zich graag voordoet als de objectiviteit in persoon, terwijl hij barst van haat tegenover Nederland. Wat hij dan nog bijwijlen durft te ontkennen.
Oud 3 november 2009, 15:10   #873
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij gaat dit forum niet verlaten. Hij zegt enkel in #865 \788 dat hij op System niet meer gaat reageren en vraagt ook System niet meer op zijn posts te reageren.

Laatst gewijzigd door stropke : 3 november 2009 om 15:12.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 15:40   #874
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Er bestaan verschillen, maar anderen willen ze dan ook maar weer al te graag uit vergroten. Allicht ben ik wat beïnvloed als Noord Brabander, maar er zijn ook verschillen tussen Noord en Zuid in Nederland, bijvoorbeeld tussen Limburg en Groningen, toch is dat, net zoals met Beieren en Nedersaksen in Duitsland, geen probleem. Kortom zowel beweringen dat er geen verschillen zijn of juist dat deze onoverbrugbaar zijn, neem ik persoonlijk beide met een korrel zout, omdat ze allebei niet waar zijn.
Met 'verschillen' bedoel ik wel degelijk dat we te doen hebben met een andere manier van leven. Een soort andere cultuur dus. En op dit feit wordt er telkens weer allusie gemaakt door Nederlanders die een geruime tijd in België wonen.

Laatst gewijzigd door system : 3 november 2009 om 15:58.
Oud 3 november 2009, 16:39   #875
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk je van iedereen die je stellingen niet deelt. Behalve van je meelopertjes die het moeten hebben van stupide one-liners en smileys.
Hebt U dan altijd de waarheid in pacht misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 17:01   #876
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
dus u zit ook in de lakeien rol.
de pot verwijt de ketel enz.
Zegt de meest inhoudloze forummer.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 17:06   #877
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hebt U dan altijd de waarheid in pacht misschien ?
Zo zijn ze nu eenmaal die vlaams nat.
betweters, klagers, zagers, kankeraars, en op het driehoekje kunnen ze ook goed drukken dus het zijn nog kleinzerige kleuters ook.
en nu nog een mooie smily
Oud 3 november 2009, 17:10   #878
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zegt de meest (inhoudloze) inhoudsloze forummer.
nerveus jongen.
Oud 3 november 2009, 17:20   #879
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nerveus jongen.
Citaat:
leer eerst het woord betekend.

(om even in stijl te blijven)
Oud 3 november 2009, 17:52   #880
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
nerveus jongen.
Nederlaands moeilijk.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be