![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#861 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 januari 2021 om 14:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#862 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 januari 2021 om 14:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#863 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 januari 2021 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#864 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#865 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De braess-paradox is interessant omdat het voor alle agents beter zou zijn als men altruistisch zou optreden vs. als agents enkel naar het eigen "optimum" zoeken. Het systeem-optimum ligt hoger als men altruisitisch is/zou zijn vs. als men dat niet is. Lees het ne keer, zeer interessant: https://en.wikipedia.org/wiki/Braess%27s_paradox Heeft hoe dan ook niks met pruning te maken (waar haalt ge het?!). Dus, als we dan spreken over "succesvolle" samenlevingen (los van wat we definieren als "succesvol), dan blijkt dat altruisme tot een hogere "score" leidt dan een zuiver egoistische. Ik dacht, ik neem de Braess-paradox maar als voorbeeld, want da's numeriek en sluit aan met Game Theory, uwen dada. Waarom schrijf ik dit eigenlijk? Waarom zit ik hier nu weer tijd aan te verspillen?
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 16 januari 2021 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#866 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een altruist is gewoon een entiteit met een merkwaardige voordeelsfunctie, namelijk het voordeel dat een andere entiteit haalt uit zijn eigen handeling ten aanzien van die andere. Een egoist is een entiteit die zijn eigen voordeelsfunctie maximaliseert, wat dus universeel is. Citaat:
Maar daar is niks paradoxaals aan. Het toont gewoon aan dat het globale optimum niet dynamisch stabiel is, meer niet. Met andere woorden, dat het de moeite niet is om daarnaar te willen gaan, want het is niet stabiel en het gaat nooit werken. Het is een soort van onbereikbare utopie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#867 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Is er een dokter in de zaal ?' ![]()
![]() |
![]() |
#868 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 januari 2021 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#869 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens is het bij rationele doelen niet zo dat het bereiken ervan het doel zelf devalueert. Kennis, wijsheid, goede daden worden niet minder waard als ze bereikt of voltrokken worden: vaak is de winst zelfs groter dan eerst gedacht en hoewel je altijd verder zal groeien, komt dat niet door ontgoocheling, door de onttovering van een illusie bij het strijden. Het tegendeel is bv. door masochisme die illusie steeds groter moeten maken. Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 16 januari 2021 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#870 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, in het geval dat vaak voorkomt, waar het globale optimum GEEN Nash evenwicht is, moet er een dwang mechanisme zijn dat entiteiten niet vrij laat kiezen en handelen. Dat dwang mechanisme moet door "iemand" opgesteld worden. Welnu, als dat "iemand" die de dwangregels opstelt, iets anders is dan "de grote meerderheid van de groep zelf" (dus directe democratie), dan is het evident dat de dwangmatige plannen in de handen komen van een kleine groep (een "aristocratie"). Welnu, het spreekt vanzelf dat die dwangregels zal invoeren die in HAAR voordeel zijn, en niet dat optimum zullen nastreven he. Dus vinden we hier dat, behalve een heel rationele bevolking en een directe democratie, het optimum OOK NIET met "leiderschap" zal bekomen worden, in tegendeel. Het is dus wel degelijk een utopisch optimum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#871 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, sorry, ik wilde niet zeggen dat zijn voordeelfunctie universeel is. Die is heel "persoonlijk". Ik wilde zeggen dat het proces om uw eigen voordeelfunctie te maximaliseren, uiteraard universeel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#872 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() nee, daarom haalde ik Braess niet aan. Ik haalde Braess aan omdat als je een "samenleving" hebt van altruisten (dus waarbij de pay-off matrix anders is), dan behaal je evengoed een Nash-evenwicht maar dat beter score dan een game met egoisten. DAT is wat de Braess paradox aantoont. Te weten dat ik dit enkel als een simpel voorbeeld opwierp om aan te tonen dat "geweld de basis is van succes" niet per se klopt en op dezelfde "hoogte" staat als een claim zoals "Altruisme is de basis van succes". Maar dat is allemaal te lang geleden. Ondertussen zijn we in een vreemd rabbithole beland en is het oorspronkelijke punt helemaal begraven (waarover ging het eigenlijk?...), paralyzing all mental powers, stifling all real thinking...
![]() |
![]() |
#873 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, een dogmatiek mag je nooit enkel bestrijden vanuit de dogmatiek zelf (hoogstens kan je er de paradoxen van aanduiden) maar je moet haar zodanig confronteren met haar blinde vlek en onvermogen om met wat zich in die blinde vlek bevindt om te gaan, a fortiori als een andere theorie dat beter kan, dat ze enkel nog kan zeggen: "maar als ik nu gewoon besluit om dit vaag te blijven zien zoals de meesten dat doen, dan kan ik toch aan mijn dogmatiek vasthouden! dan krijg ik toch geen ongelijk!". Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 17 januari 2021 om 03:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#874 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een maatschappij waar ik een despotische egoist ben, omringd door gans een volk van bewonderaars wiens grootste geluk is om mijn grillen te vervullen en zichzelf hiervoor op te offeren als het moet, zou een perfect gelukkige maatschappij zijn bijvoorbeeld, ook al honger ik mijn volk uit en ben een grote sadist. Ik zou mijn pret niet op kunnen met mijn dwaze grillen, en mijn volk zou hun pret niet op kunnen door ze te ondergaan. Als men dat zou vergelijken met een maatschappij met een "edele Aristocraat" die zijn volk van "normale mensen" zo "gelukkig mogelijk probeert te sturen", dan zou dat laatste uiteraard veel slechter scoren in individueel geluk, maar zou men dat "beter" vinden met een "vaste en redelijke" kostfunctie die de twee werelden vergelijkt, omdat die - totaal ten onrechte - een heel lage score zou geven aan mijn tirannie. Laatst gewijzigd door patrickve : 17 januari 2021 om 06:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#875 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bon, om even terug on-topic te komen.
'Capitool-bestormers vragen gratie van Trump ...Verschillende arrestanten die betrokken waren bij de aanval op het Capitool vorige week, zeggen dat ze alleen maar volgden wat president Donald Trump van hen vroeg. Daarom vinden ze dat die hen nu ook maar gratie moet verlenen....' ![]() 'Nu moet Trump eervol zijn’, vindt Jacob Chansley.' -bron- Gratie verlenen doe je alleen maar aan mensen die iets tegen de wet gedaan hebben.... Gaat nog leuk worden mocht hij dat écht nog doen ook.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 januari 2021 om 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#876 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rest is disposable.
![]() |
![]() |
#877 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De tralies voor Trump komen alleen maar dichterbij
![]() |
![]() |
#878 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wladimir en Xi zitten al klaar met de popcorn.
![]() |
#879 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken er nog ene... (alhoewel..)
![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 17 januari 2021 om 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#880 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gewoon al dat ze dat zeggen, dat ze deden wat Trump hen opdroeg, is het mooiste cadeau voor de aanklagers in zijn komende impeachment proces. En als ze echt gehoopt hadden op gratie van hun grote held, wel, dan staan ze voor de teleurstelling van hun leven, want hij geeft geen hol om hen, de enige waar hij iets om geeft is zichzelf. Haal de popcorn al maar boven, dit wordt gewoon smullen! |
|
![]() |
![]() |