Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 07:58   #921
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De enquête die Shadowke geplaatst heeft, is gericht aan Belgen zoals jij. In principe ben ik dus op vreemde bodem. Het valt mij dan ook erg mee dat niet alle Belgen massaal neen hebben gestemd. Ik noem dit dus een morele overwinning, te vergelijken met een uitschakeling na gelijk spel in de Champions League.
Niet vergeten dat dit message board geen correcte representatie van de Vlaamse maatschappij is hé... he BBS hier is flaminganter dan de gemiddelde Vlaming. Uit zo een poll op een BBS kun je inderdaad niets afleiden vis-�*-vis de werkelijke wereld.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 08:04   #922
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een monarchie kost geld, zeker, maar een republiek ook (nog afgezien van de periodieke presidentsverkiezingen), maar in tegenstelling tot België met de onvermijdelijke, jaarlijkse dotaties, krijgen de leden van het Nederlandse kongingshuis een staatstoelage, die getoetst wordt en waarvan koningin Beatrix recent nog heeft gezegd dat zij die financiën inzichtelijk wil laten maken. Nog afgezien daarvan levert de representatie van het koningshuis, vooral in het buitenland, ook geld op. Het bedrijfsleven zet de royals graag in als ambassadeurs voor de handel.
Het verschil is dat je van en President makkelijker afgeraakt dan van een monarch: ben je van een President niet tevreden, dan stem je er gewoon niet op. Een vorst(in) heeft dan ook geen enkele democratische legitimiteit. Of je koning bent stamt af van het toeval: het draait om op het juiste moment in het juiste bed geboren worden.

En een ander verschil is dat je voor de familie van een president niet hoeft op te draaien... Zij krijgen geen dotatie.
Oud 3 juli 2009, 08:28   #923
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
inderdaad, er is maar 1 reden waarom ik die gevoeligheden aanhaal. Ik hoop dat de 2 auteurs eindelijk eens gaan beseffen dat het water gewoon veel te diep is om 1 staat te vormen. we spreken ongeveer dezelfde taal, al klopt dat eigenlijk ook voor geen meter, en dat zou dan volstaan. Dat 1830 misschien verkeerd was kan ik nog inkomen maar ge kunt 175j + nog ettelijke eeuwen uiteengroeien d'ervoor niet zomaar van tafel vegen.

en natuurlijk is het bijzonder irritant om te zien hoe groot de onwetendheid bij beide auteurs is.
gewoon de geschiedenis herschrijven, de vlaamse eigenheid, cultuur en eigenheden van tafel vegen en doen alsof vlamingen verloren gelopen hollanders zijn. gewoon zonder enige schaamte verwachten dat vlamingen een decennialange onafhankelijkheids/zelfbeschikkingsstrijd voeren enkel en alleen om bij holland aan te sluiten.

ge moet die argumenten van dat document eens rustig doorlezen. de zogezegde voordelen bvb
1 een grotere markt voor produkten en diensten. hebben die 2 nog nooit vd EU gehoord ofzo? da's maw nu al het geval
2 lagere belastingen en hogere pensioenen. presies de holle slogans vd CVP.
2 tegengaan verengelsing of verfransing van brussel. sorry maar daarvoor een hereniging aangaan is iets te weinig.

wat hebde nog zoal? politiek, cultureel, economisch, sociologisch?
verschillen zijn te groot en water is te diep. de denkoefening is leuk maar laat het ons gewoon bij samenwerken houden.
Zelden heb ik zo’n afgrijselijke, slordige lithanie tegen de Nederlands-Vlaamse samenwerking gezien als het onderhavige geposte bericht van 1207. Shadowke en ik hoeven ons niet te verantwoorden voor een parvenu die eropuit is ons valse en misleidende informatie aangaande de hereniging van Nederland en Vlaanderen in de schoenen te schuiven.

Er is ons verweten dat wij eropuit zouden zijn om de Vlaamse eigenheid volledig weg te vagen en dat wij verloren Vlamingen willen opnemen. Dat is natuurlijk baarlijke nonsens. Deze wanargumenten hebben de bedoeling het lekenpubliek te misleiden en onnodige angst en verwarring te zaaien. Dat is pas irritant. Je wordt eerder overreden door de mestkar dan door de Gouden Koets.

Over een aansluiting van Vlaanderen bij Nederland hebben wij het nooit gehad. Dit woord en iedere verwijzing daarnaar ontbreekt hoegenaamd in ons document. Hereniging, samenwerking en krachtenbundeling zijn onze sleutelwoorden. Bespaar ons de moeite om ons tegen dit zielige onbegrip te moeten verweren.

Uiteraard hebben wij van de EU gehoord. De totstandkoming van de Europese Unie en de daarmee gepaard gaande afbraak van de binnengrenzen zijn uiteraard voor de toekomst van Nederland en Vlaanderen een zegen en dus van grote betekenis. De EU is geenszins een hinderpaal, maar een uitkomst voor onze landen. De euro heeft de gulden en de frank vervangen als neutraal betaalmiddel in de Lage Landen.

Het gaat nu erom, 1207, de geboden kansen verstandig te benutten en wel zo pragmatisch mogelijk, met het concrete belang van beide volkeren als uitgangspunt en zonder ons te verliezen in beschouwingen van staatkundige aard, al wil ons document zonder staatsrechtelijke pretenties een ondeugende toss daartoe doen.

De staatkundige hervormingen in België, die Vlaanderen een grote mate van autonomie hebben gegeven, alsmede de nauwe samenwerking op taalgebied, met de Nederlandse Taalunie als supranationaal instrument, waardoor thans sprake is van een standaardtaal die geldt voor het gehele Nederlandse taalgebied, luiden met de aangekondigde staatshervorming de laatste fase in van België. Houdt men ten slotte rekening met de ingrijpende wijzigingen die zich de laatste decennia op godsdienstig gebied hebben voorgedaan en die oude tegenstellingen hebben afgebouw of althans verzwakt, dan kan men wellicht stellen dat na de tweede helft van de zestiende eeuw de omstandigheden voor een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen nimmer gunstiger zijn geweest dan thans in toenemende mate het geval is.

Shadowke en ik willen daarvan getuigenis afleggen, in het bijzondere besef dat onze generatie na bijna 180 jaar een unieke kans geboden krijgt, daarbij gebruikmakend van de stormachtige, internationale ontwikkelingen, om Nederland en Vlaanderen gezamenlijk een nieuwe plaats te geven in de wereldgemeenschap van landen, een plaats die volkomen recht doet aan de schitterende kwaliteit die Nederland en Vlaanderen hebben.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 juli 2009 om 08:32.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 08:42   #924
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Het verschil is dat je van en President makkelijker afgeraakt dan van een monarch: ben je van een President niet tevreden, dan stem je er gewoon niet op. Een vorst(in) heeft dan ook geen enkele democratische legitimiteit. Of je koning bent stamt af van het toeval: het draait om op het juiste moment in het juiste bed geboren worden.

En een ander verschil is dat je voor de familie van een president niet hoeft op te draaien... Zij krijgen geen dotatie.
De oeverloze polemiek over het Oranjehuis is irrelevant, nog afgezien van de ongefundeerde invectieven die uit rancune lijken te worden gedebiteerd. De discussie gaat in deze draad in de eerste plaats over het document van Shadowke en mij en dat wij impliciet een mogelijkheid openhouden voor een referendum.

Het is in ieder geval zo dat als Vlaanderen zich losmaakt van België, Vlaanderen zich verlost van de Bende van Laken en gerust zonder verder kan, ook als de situatie zich ontwikkelt in de richting van een confederatie met Nederland. Het Oranjehuis staat vooralsnog daarbuiten.
Oud 3 juli 2009, 09:17   #925
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het heikelste punt echter is jullie Koningshuis.

Nederlanders staan daar heel erg achter en de vlamingen willen er niets meer van weten, niet van ons eigen koningshuis en niets van Oranje.
Citaat:
We lusten Willem-Alexander en Maxima liever dan Filip en Mathilde

Koekjesdozen met het Nederlandse prinsenpaar Maxima en Willem-Alexander verkopen beter in Vlaanderen dan in Nederland zelf. Sterker nog: in Vlaanderen zijn ze populairder dan onze bloedeigen Filip en Mathilde.
Dat heeft de Nederlandse koekjesverkoper Leo Konijn tot zijn eigen stomme verbazing vastgesteld. Leo Konijn uit het Zeelandse Poortvliet runt een eenmansbedrijfje dat koekjes koopt en verkoopt.

,,Voor de kerstperiode had ik bij de Nederlandse koekjesfabrikant Verkade een partij blikken koekjesdozen overgekocht met Maxima en Willem-Alexander op. Ze waren gemaakt voor het bedrijf Delacre. Maar die kreeg de blikken in Nederland niet verkocht. Ik besloot ze te verkopen in een aantal warenhuizen in en rond Antwerpen. Nogal een risico'', zegt Leo Konijn. ,,Maar tot mijn eigen verbazing verkochten die zeer goed. Bovendien stonden mijn blikken in de rekken vlak naast die met prinses Mathilde en prins Filip. Daar zaten dezelfde koekjes in, want de blikken kwamen ook van Delacre. Maar de mijne verkochten zeker tien keer meer dan die met jullie prinsenpaar. Bij Delacre konden ze daar trouwens niet om lachen. Ik was begonnen met één palet met 960 blikken. Maar ik kon de bijbestellingen haast niet bijbenen. Ik heb er zeker 7.000 van verkocht. Ik snap zelf niet wat de Vlamingen bezield heeft om mijn blikken te kopen. Tenslotte kostten mijn blikken toch tien euro per stuk.''

Zelf heeft Leo Konijn geen enkel prinsenblik meer over, zelfs niet als souvenir. (JOLO)
Bron: Het Nieuwsblad

Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 09:32   #926
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Ik denk dat mensen die koekendozen met royalty er op (of het nu Oranjes, Coburgers of Windsors) zijn wel een zeer beperkte minderheid vormen binnen elk land Niet echt een representatie van de bevolking at large...
Oud 3 juli 2009, 09:33   #927
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Gisteravond postte ik deze boodschap:

Henri1, dat van dat (Oranje-)koningshuis valt nog heel erg te bezien. Kijk eens naar het pragmatische voorstel van Pelgrim eerder vanavond. Ik kan een heel eind daarmee uit de voeten. Jij ook?

Tegen de achtergrond van dit zo toepasselijke artikel leek het mij daarom zeer de moeite waard het nog eens te plaatsen
Oud 3 juli 2009, 09:36   #928
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat mensen die koekendozen met royalty er op (of het nu Oranjes, Coburgers of Windsors) zijn wel een zeer beperkte minderheid vormen binnen elk land Niet echt een representatie van de bevolking at large...
Nee, maar het is een veeg teken dat Vlamingen met een verdoken aanhankelijkheid aan het Oranjehuis nu uit de kast komen, hoe onverteerbaar dit ook moge lijken voor hardcorebelgicisten of ultra-flaminganten.
Oud 3 juli 2009, 09:37   #929
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, ik ben ook voor Oranje, maar koop geen koekjesdozen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 09:52   #930
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar België was van 1831 onafhankelijk hoor
Een illegitieme staatsgreep met de hulp van buitenlandse troepen.
Oud 3 juli 2009, 09:58   #931
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik ben wel benieuwd welke minimumeisen de verschillende mensen hier hebben die dit als een 'annexatieplan' zien. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling van een samenwerking.
Ach, heel deze discussie heeft een hoog jongenskamer-gehalte.

In praktijk zal België uiteenvallen, Vlaanderen zal besluiten dat het alleen verder moet, het zal meteen nauwe samenwerking met Nederland zoeken die na enkele jaren al in een staatkundige integratie zal uitmonden. Waarschijnlijk wordt dat in een eerste faze een confederatie.

Zo'n rol speelt het allemaal niet. Dat het geen andere richting kan uitgaan, tenzij België onverhoopt alsnog een echte confederatie zou worden, is veel belangrijker.
Oud 3 juli 2009, 09:58   #932
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
klopt, maar dat geldt voor ongeveer alle landen.
Oud 3 juli 2009, 09:59   #933
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
afschaffing van de monarchie!
Dat is een eisje van klein-links en klein-rechts. Zeer klein.
Oud 3 juli 2009, 10:02   #934
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Tiens, in dat geval slaat dat ook op de afscheuring van de 7 provinciën... 250 jaar eerder

Dat is immers maar al te zeer hoe (nieuwe) naties juist ontstonden. De USA is trouwens ook op exact dezelfde manier ontstaan.
Oud 3 juli 2009, 10:05   #935
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Zo'n rol speelt het allemaal niet. Dat het geen andere richting kan uitgaan, tenzij België onverhoopt alsnog een echte confederatie zou worden, is veel belangrijker.
Toch wel... STEL dat België uiteenvalt (ik heb immers in tegenstelling tot sommigen hier geen kristallen bol), dan is het evengoed mogelijk da Vlaanderen verder gaat als een onafhankelijke staat. Het kan dus WEL een andere richting uitgaan.

Sommigen hier nemen hun wensen te veel voor werkelijkheid aan. Een beetje realisme zou ook op zijn plaats zijn.
Oud 3 juli 2009, 10:11   #936
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
klopt, maar dat geldt voor ongeveer alle landen.
Ik denk niet dat er veel staten tot stand zijn gekomen met behulp van buitenlandse troepen. Troepen dan nog van een land dat ons altijd belaagd heeft en zeer veel in Vlaanderen kapot gemaakt heeft.

Men noemt zoiets collaboratie met de vijand.

Dat er 180 jaar overgegaan zijn maakt iets illegitiem niet legitiem.
Oud 3 juli 2009, 10:17   #937
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat er veel staten tot stand zijn gekomen met behulp van buitenlandse troepen. Troepen dan nog van een land dat ons altijd belaagd heeft en zeer veel in Vlaanderen kapot gemaakt heeft.

Men noemt zoiets collaboratie met de vijand.

Dat er 180 jaar overgegaan zijn maakt iets illegitiem niet legitiem.
komkom, er is geen enkel land, buiten de eilanden, die niet door oorlog tot stand is gekomen. de meeste uiteraard met behulp van buitenlandse troepen. de USA is ook maar afhankelijk geraakt met hulp van de Fransen en de Spanjaarden hé.
Oud 3 juli 2009, 10:23   #938
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de USA is ook maar afhankelijk geraakt met hulp van de Fransen en de Spanjaarden hé.
Dat waren geen oorlogszuchtige veroveraars, noch hebben ze de USA verfranst of verspaanst.

De Brusselse bourgeoisie heeft met behulp van buitenlandse troepen op illegitieme wijze de machtverhoudingen in haar voordeel doen draaien: meer is 1830 niet. In feite was een staatsgreep gericht tegen de meerderheid van de eigen bevolking, met de bedoeling die te onderwerpen.
Oud 3 juli 2009, 10:27   #939
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat waren geen oorlogszuchtige veroveraars, noch hebben ze de USA verfranst of verspaanst.

De Brusselse bourgeoisie heeft met behulp van buitenlandse troepen op illegitieme wijze de machtverhoudingen in haar voordeel doen draaien: meer is 1830 niet. In feite was een staatsgreep gericht tegen de meerderheid van de eigen bevolking, met de bedoeling die te onderwerpen.
ik ga daar echt niet over discussiëren hoor, mij interesseert dat verleden me niet, ik kijk naar de toekomst.
Oud 3 juli 2009, 10:28   #940
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
komkom, er is geen enkel land, buiten de eilanden, die niet door oorlog tot stand is gekomen. de meeste uiteraard met behulp van buitenlandse troepen. de USA is ook maar afhankelijk geraakt met hulp van de Fransen en de Spanjaarden hé.
De Fransen (en ook de Spanjaarden?) speelden een marginale rol en dan nog uit frustratie over het verlies van hun koloniën aan Groot-Brittannië. Geen bruikbaar argument dus.

Het was de Republiek der Zeven Verengide Nederlanden, een koloniale mogendheid, die de Verenigde Staten van Amerika als eerste land erkenden als onafhankelijke staat. De republiek trotseerde daarmee de woede van Engeland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be