![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
Ja, ook al is het waar. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 15,96% |
Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
![]() ![]() ![]() |
26 | 27,66% |
Neen, want het is waar. |
![]() ![]() ![]() |
30 | 31,91% |
Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 20,21% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
4 | 4,26% |
Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | ||||||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik ben het overigens met je eens dat de modellen liefst over wat langere termijn geverifieerd worden. Citaat:
Zoals je het stelt: 1 - is het exacte effect van individuele factoren gekend 2 - is het een optelsom van factoren 3 - zijn die effecten lineair 4 - zijn er geen feedbacks. Om te beginnen moet je bedenken dat (zoals je ook idd zegt) er naar een antwoord toe wordt gewerkt, nl de huidige T. Dat betekent dus dat een inschatting voor een factor automatisch effect heeft op de inschatting van een andere: het totaal moet immers T zijn. @1: de effecten zijn niet exact bekend. Dwz, wel wellicht qua orde van grootte, maar nog altijd met behoorlijke marge. Dus als je C (bv CO2) inschat op 10, en je wil uitkomen op 6, dan kun je A (bv aerosolen) inschatten op -4. Maar als je om wat voor reden ook C iets hoger inschat, op 12, dan kom je uit op -6 voor A. Dit kan, zo lang het binnen redelijke marges voor C en A valt. Maar het betekent wel dat je de keuze van 10 ipv 12 niet kan rechtvaardigen op basis van dat zonder C het model 10 of 12 afwijkt van het verwachte resultaat. Of toegepast op je voorbeeld: Citaat:
@2 en @3: het is geen simpele optelsom, en effecten zijn niet lineair. Dit geeft nog meer ruimte voor interpretatie. @4: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Afrondend cirkelredenering: die doet zich voor met @1, @2 en @3. Evt ook met @4, maar dat hangt dan of van hoe dat in het desbetreffende model geimplementeerd is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In geval van dat Hansen-model: er is geen bewijslast, want het is slechts een model. Pas als eventuele data (bewijslast) overeenkomt met het model, dan kunnen we voorzichtig aannemen dat er wellicht wat inzit. Voorzichtig, omdat het een complex, chaotisch onderwerp is en er wellicht andere modellen komen die de data even goed of nog beter verklaren/voorspellen. Wat we niet doen is zonder ondersteunende data een model voor waar aannemen, alleen maar omdat het nog niet gefalcificeerd is. Bovendien, wat moet je dan in het (onderhavige) geval dat er meerdere modellen zijn, met verschillende voorspellingen/projecties? Je kunt ze toch moeilijk allemaal voor waar aannemen. Maar goed, dat is mijn bescheiden idee over hoe wetenschap werkt. Een ander heeft wellicht andere ideeen.
![]() |
![]() |
#942 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar geldt het ook voor het deelgebied van klimatologie? Het is mss aardig om te bekijken in hoeverre het kenmerken deelt met de rest der natuurwetenschappen en met economie als wetenschap.
![]() |
![]() |
#943 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, en dat zal natuurlijk veel invloed hebben op de IR optica in de atmosfeer... Citaat:
![]() http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...transfer_codes Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#944 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#945 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie echter hoe jonge ingenieurs en over het paard getilde wetenschappers �* la Jedd (en a fortiori ook studenten) zomaar lukraak aanvaarden wat uit die black boxes komt zonder zich daar vragen bij te stellen. Ik kan daar boeken over schrijven. Ze hebben geen benul meer van orden van grootten en kunnen zelfs niet meer hoofdrekenen. "133 gedeeld door 7 ? Euh .. ergens tussen de 15 en de 20 zeker ???" En dan komen de mainstream-klimatologen af met supermodellen die gestoeld zijn op theorieën zonder enige ernstige toetsing aan de werkelijke metingen. Laat het zijn. Een simpele boer die niet op een bekakt notelarenbureau zit maar met zijn botten in de modder staat weet méér van het klimaat dan die veelpoepers die onophoudelijk peer-review-artikels schrijven. De vigerende klimaatmodellen hebben afgedaan. Eenzelfde model op 2 verschillende computers voorspelt zelfs verschillende toekomsten. Allo kroket ? PS : de systemen die ik 30 jaar geleden "op een bierkaartje" uitrekende doen nog steeds feilloos hun dienst. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 8 augustus 2013 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
Banneling
|
![]() Sinds 1998 kloppen de klimaatmodellen langs geen kanten meer. Gelukkig stak Al Gore met zijn film een hart onder de riem van zovele zwoegende believers en hun politieke subsidieverstrekkers ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonder computers berekend in 1938 en - wie weet ooit - juister zitten als al die klimaatmodellen... (blauwe kurve)
Citaat:
![]() http://www.treehugger.com/clean-tech...ge-report.html Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2013 om 22:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#948 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je ook wat leesbare links van zijn werk ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | ||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Weinig zinnig en inderdaad een cherrypick. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Cherrypicken is het bewust weglaten van data, om een conclusie te kunnen trekken die niet volgt uit de data, zoals ik eerder als voorbeeld gaf: deze grafiek stijgt: ![]() maar als je, zoals zoals lobbyist Joe d'Aleo deed, voldoende data weglaat (cherrypickt dus, kan je uit die overduidelijke stijging een daling overhouden: ![]() En d�*t is wetenschappelijke fraude. Om overigens nog eens terug te komen op de stelling van Descartes Jr. dat de aarde sinds midden jaren '90 daalt. Een bijzonder merkwaardige afkoeling als je het mij vraagt. Bemerk ook hoe belangrijk de ENSO-cyclus is op het effect. Of waarom het onzinnig is conclusies is te trekken over de factor CO2 opveel te korte tijdsspannes ![]() Citaat:
Het spijt me, maar je bent gewoon -zoals in je eerdere opmerkingen over de hockystick- gewoon climate audit aan het overschrijven. Citaat:
het punt was idd. dat het nu domweg te vroeg is om de toekomstprojecties van een model van twintig jaar zomaar te verifiëren zonder te corrigeren voor de interne variabiliteit. Nog even wachten dus ![]() Overigens ook wel even meegeven dat je bij beoordeling van modellen ookaltijd rekening moet houden tussen de zuiver natuurkundige projectie, en de realiteit i.v.m. emissies, of waarom er met scenario's wordt gewerkt. Wil je een model beoordelen, moet je daar ook rekening mee houden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat moderne modellen een betere output zouden moeten geven is evident. Overigens wel interessant mee te geven dat -als mijn geheugen me niet in de steek laat- Hansen de methaanemissies overschatte Citaat:
Overigens is in het licht van dit topic dit m.i. wel relevant: Study Finds 5 Ways Conservative Media Erode Trust In Scientists 1. Present Contrarians As "Objective" Experts 2. Denigrate Peer-Reviewed Science And Scientific Institutions 3. Equate Science With Simply A Liberal Opinion 4. Claim That Scientists Distort Data In Order To Obtain Funding 5. Characterize Climate Science As Simply A "Religion" Laatst gewijzigd door Jedd : 8 augustus 2013 om 23:34. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
The Discovery of Global Warming |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als je goed kijkt naar Micele's tekst, dan komt Calendar uit (als je de CO2 toename van zijn tijd omrekent naar die van onze tijd) op ongeveer 2 graden per eeuw. Ik ken zijn werk niet, maar mijn hand eraf als het geen vereenvoudigde "modtran-achtige" berekening is van de CO2 forcing. Hier hebt ge dus uwe gast met zijn botten aan in de modder die op een velletje papier de grovere schatting maakt die MODTRAN en dergelijke in meer detail berekenen. Dat is dus ook waar klimaatsmodellen van uitgaan zonder feedbacks.
![]() |
![]() |
#953 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je hangt hier de wijsgeer uit die er de nadruk op legt dat we moeten wachten op T-data voor de toekomst om de modellen te testen en wetenschappelijke extrapollaties te kunnen doen. Hier beschik je over gegevens van de afgelopen 10.000 jaren en je "cherrypickt" het weg (lees : je trekt er je hautaine neus voor op). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | ||
Banneling
|
![]() Wat mis ? Ik vraag een link, je hebt die niet en dus is mijn vraag mis. Overtuigende repliek.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En aan jou, aanbidder van IPCC, Kyoto en subsequente geloofskringen richt ik graag de woorden van Hans von Storch (hoofdauteur IPCC) : "According to most climate models, we should have seen temperatures rise by around 0.25 degrees Celsius (0.45 degrees Fahrenheit) over the past 10 years. That hasn't happened. In fact, the increase over the last 15 years was just 0.06 degrees Celsius (0.11 degrees Fahrenheit) -- a value very close to zero. This is a serious scientific problem that the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) will have to confront when it presents its next Assessment Report late next year. IPCC may have to revise its climate models to reflect real-world climate conditions, Storch noted. 98 Percent of the models are wrong." Allez nu. Wat werd er dan verteld in Kyoto ? Waarom moest dan de economie-ontwrichtende CO2-koehandel worden opgezet ? Toch niet om er enkele mensen grof geld te laten aan verdienen, zeker ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
Banneling
|
![]() De gemiddelde dagtemperaturen op de Noordpool zakken naar jaarlijkse gewoonte terug onder het vriespunt vanaf begin/half september. Vandaag zijn we 09 augustus en 't is al zover ...
![]() ![]() Bekijk even deze animatie-T-vergelijking met alle voorgaande jaren vanaf 1958 tot vandaag |
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat enerzijds heeft betrekking op de opwarming. CO2 is een broeikasgas, dus de opwarming zal zich doorzetten volgens natuurkundige wetten. Anderzijds is het een ramp voor de hysterici. De noodzaak voor onmiddellijk maatregelen nu vervalt. De opwarming lijkt in een veel trager tempo te verlopen dan de modellen voorspellen, zelfs bestaan er langjarige pauzes in de trend. Laatst gewijzigd door Sjaax : 9 augustus 2013 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |