Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 01:36   #941
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
daar zal ik zelf wel over beslissen.
Neen, ik.
Oud 11 augustus 2010, 01:41   #942
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Niet echt, Groenland en de Faeröer zijn autonome gebiedsdelen van het Koninkrijk Denemarken, zoals Aruba en de Nederlandse Antillen dat zijn van het Koninkrijk der Nederlanden. Het gaat hier veeleer over een soort semi-koloniaal statuut in plaats van een echte confederatie.
Groenland en Faeröer zijn voor defensie, buitenlands beleid en in het geval van Groenland ook voor monetair beleid afhankelijk van Denemarken. Ze hebben ook alletwee nog altijd twee afgevaardigden in het Deense Parlement. En vooral Groenland profiteert nog steeds van de transfers uit solidariteit met de Eskimos
Dat kan je moeilijk vergelijken met Aruba, Curacao en Sint Maarten. Daar heb je echt een quadrupelmonarchie, ze behoren tot het koninkrijk, en vertrouwen alleen voor defensie nog wat op Nederland.

Citaat:
Opnieuw, Niue is een autonoom gebiedsdeel van de "Realm of New Zealand". Ook dit is geen confederatie. Een confederatie bestaat bij mijn weten uit evenwaardige leden. Van evenwaardigheid is geen sprake in dit soort semi-koloniale regelingen.
Waar staat dat van "evenwaardig" eigenlijk. Niue is een vrije staat en deelt met Nieuw-Zeeland de munt, buitenlands beleid en defensie. Niet dat Niue met zijn handvol inwoners iets zou te zeggen hebben.
fonne is offline  
Oud 11 augustus 2010, 01:45   #943
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen, ik.
sure....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 11 augustus 2010, 01:45   #944
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Groenland en Faeröer zijn voor defensie, buitenlands beleid en in het geval van Groenland ook voor monetair beleid afhankelijk van Denemarken. Ze hebben ook alletwee nog altijd twee afgevaardigden in het Deense Parlement. En vooral Groenland profiteert nog steeds van de transfers uit solidariteit met de Eskimos
Dat kan je moeilijk vergelijken met Aruba, Curacao en Sint Maarten. Daar heb je echt een quadrupelmonarchie, ze behoren tot het koninkrijk, en vertrouwen alleen voor defensie nog wat op Nederland.

Waar staat dat van "evenwaardig" eigenlijk. Niue is een vrije staat en deelt met Nieuw-Zeeland de munt, buitenlands beleid en defensie. Niet dat Niue met zijn handvol inwoners iets zou te zeggen hebben.
Nu nog bewijzen dat het hier over confederaties gaat en niet over landen met autonome (overzeese) gebiedsdelen.

Het feit dat je hun relatie tot het "moederland" omschrijft als één van afhankelijkheid is alvast erg veelbelovend.
Citaat:
Waar staat dat van "evenwaardig" eigenlijk.
Da's één van de basiskenmerken van confederalisme, dacht ik zo.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 11 augustus 2010 om 01:48.
Geert C is offline  
Oud 11 augustus 2010, 02:00   #945
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat alleen de gewesten deelstaten zijn, wel dat de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap geen vast territorium hebben.
Haha, dat is nieuw. je bent hier de hele tijd aan het verkondigen dat alleen het Brussels Gewest als deelstaat over zichzelf mag beslissen. Maar goed, we komen verder.

Citaat:
Allez gij, en ik maar denken dat dat was omdat er nog geen referendum was gehouden over onafhankelijkheid.
Dat referendum is ook gehouden, met als voorspelbaar resultaat dat de Serviërs de onafhankelijkheid afwezen, en de andere er wel mee wilden doorgaan.

Citaat:
Correctie: tussen persoonsgebonden en grondgebonden.
Zeg mij in welk artikel van de Grondwet het woord grondgebonden zou voorkomen.

Citaat:
Maar bon, ik onthoud dat ge de taalgebieden als uitgangspunt wilt nemen. Dan mogen de Brusselaars toch kiezen.
Wat je dus weer helemaal verkeerd hebt verstaan, of hebt willen verstaan.

Citaat:
Enkel maar artikel 1 van de grondwet.
Dan zijn we het er ondertussen op zijn minst over eens dat er geen statutair onderscheid is tussen gewesten en gemeenschappen, met het kleine detail dat één gewest toch wat minder is dan de andere.

Citaat:
Laat me weten wanneer je een bepaling vindt die zegt dat alleen deelstaten met constitutieve autonomie deelstaten kunnen zijn.
Voor jouw konden het alleen territoriaal omschreven gebieden zijn zoals het Gewest Brussel. Als een buitenlandse commissie België zou omschrijven op basis van welke principes gaan ze dan beslissen wat de "deelstaten" zijn? Een van de argumenten daarbij kan inderdaad zijn dat er een verschil is aangebracht tussen de gewesten. Maar dat past niet in je plaatje, dus ontken je het maar.

Citaat:
En gij denkt dat de Franstaligen vrijwillig Brussel gaan afstaan aan Vlaanderen?
Indien ze dat wel zouden doen, zouden we niet praten over een internationale adviescommissie die een advies moet uitbrengen. Natuurlijk is er een conflict, dat is het vertrekpunt juist.

Citaat:
Natuurlijk niet, die weten ook wel voor wie Brussel zou kiezen in geval van Vlaamse afscheiding.
Dat is maar omdat jij daar mordicus van overtuigd bent. Waarom zou Brussel niet bij Vlaanderen blijven als er bijvoorbeeld garanties zijn voor de Franstaligen in Brussel?

Citaat:
Dat de bevolking van elk gewest mag kiezen.
Dat denk ik dus niet.

Citaat:
Ik had het kunnen denken, meneer heeft op Wikipedia gezien dat er twee artikels zijn, namelijk "uti possidetis" en "uti possidetis juris", en gaat er vanuit dat dit in het internationaal recht twee verschillende zaken zijn. Quod non. Lees anders de aanbevelingen van de Badinter-commissie nog eens, je zal merken dat "uti possidetis" en "uti possidetis juris" door elkaar gebruikt worden. Logisch, daar het feitelijk synoniemen zijn.
Ik heb ze speciaal voor jou nog opgezocht. Maar tussen het oude Romeinse principe van "uti possidetis" en het moderne "uti possidetis juris" is er voldoende verschil om op zijn minst precies te zijn. Vooral omdat het hier wel degelijk verschil maakte omdat je stelde dat de "grens" op de dag van de onafhankelijkheid het criterium zou zijn. Wat je natuurlijk direct gaat ontkennen nu.

Citaat:
Maar bon, ge moogt gerust elke verwijzing naar "uti possidetis" van mijnentwege als een verwijzing naar "uti possidetis juris" lezen, als ge daar gelukkiger van wordt. What's in a name?
veel dus

Citaat:
:r ofl:

Citaat:
Waar haalt ge de pretentie vandaan namens Vlaanderen te spreken?
Waar haal jij de pretentie vandaan om mij te verbieden mijn goede raad aan te bieden aan Vlaanderen. Niet iedereen in Vlaanderen is behept met een knechtenvolkmentaliteit die zich al maar bij voorbaat neerlegt bij het slechts denkbare eindresultaat.

Citaat:
Dit is trouwens nog altijd geen antwoord op mijn vraag hoe ge denkt de internationale gemeenschap te overtuigen dat het Brussels gewest verplicht moet worden zich bij Vlaanderen aan te sluiten in het geval dat België uiteenvalt.
En hoe ga je de internationale gemeenschap overtuigen dat de Vlamingen er ooit mee akkoord zouden kunnen gaan dat hun hoofdstad zou afgenomen worden, als consecratie van de agressie van de Franstaligen uit het verleden?

Citaat:
Als Vlaanderen, zoals gij voorstelt, daar op tafel gaat kloppen en roepen dat Brussel bij Vlaanderen MOET, dan zijn we Brussel zeker kwijt.
Het is niet omdat jij dat persé wil, dat dat zal gebeuren.

Laatst gewijzigd door fonne : 11 augustus 2010 om 02:03.
fonne is offline  
Oud 11 augustus 2010, 02:07   #946
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu nog bewijzen dat het hier over confederaties gaat en niet over landen met autonome (overzeese) gebiedsdelen.

Het feit dat je hun relatie tot het "moederland" omschrijft als één van afhankelijkheid is alvast erg veelbelovend.
Dat ze vertegenwoordigers hebben in de Folketing zegt genoeg denk ik. Ze mogen over alles meebeslissen. Maar goed, een confederatie zal België dus nooit kunnen worden omdat Wallonië financiëel afhankelijk zal zijn van de solidariteit van Vlaanderen. Weer een optie minder. Misschien moeten we toch in termen van twee landen van het Koninkrijk gaan denken.

Citaat:
Da's één van de basiskenmerken van confederalisme, dacht ik zo.
En wie heeft die dan vastgelegd? Niue en Nieuw-Zeeland zijn formeel "evenwaardig", niet dat je dat gezien het verschil in grootte ook in de praktijk zo kunt stellen.
fonne is offline  
Oud 11 augustus 2010, 07:04   #947
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat is baarlijke nonsens. Een eentalig Frans Brussel verliest zijn specifiek nationaal karakter.
dus de slogans "Brüssel Vlaams=jamais" hebben nooit bestaan???

het FDF ijvert niet voor minder rechten voor de Nederlandstaligen in Brussel??

het opheffen van tweetalige loketten is geen realiteit?

het afschaffen van Nederlandstalige crèches ook al niet?

het niet willen organiseren van Nederlandstalig onderwijs in verschillende Brusselse gemeentes is maar een leugen?
Oud 11 augustus 2010, 07:11   #948
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
als Gewest, ja.
maar vooral in de publieke opinie.
Oud 11 augustus 2010, 07:17   #949
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat mij het meest stoort in deze discussie is dat er vooral over semantiek gesproken wordt.

het modewoord heden ten dage is "confederalisme". het eerst uitgevonden door de VLD, nadien overgenomen door de CD&V om nadien gebruikt te worden door de N-VA.

handig woordje, het zegt alles en het zegt niets. voorstanders kunnen zeggen dat het zowel onafhankelijkheid inhoudt als afhankelijkheid. tegenstanders kunnen zeggen dat het nergens bestaat of toch nergens goed gewerkt heeft.

maar daar gaat het toch helemaal niet over??? het gaat erover hoe we een structuur kunnen maken die goed is voor alle mensen die op dat lapje grond wonen dat nu toevallig "België" genoemd wordt.

hoe die structuur er zal uitzien, weten we niet, hoe we het gaan noemen, heeft toch totaal geen belang?? discussieer eens over het belangrijkste en niet over een paar woorden zeg.
Oud 11 augustus 2010, 07:25   #950
Another Jack
Banneling

Standaard

Eerst willen sommige razende honden hun frustraties kwijt en alles kapot ...

Dat ze daardoor puin zouden erven is hun, bij gebrek aan een lange termijnsvisie (of visie tout court) onbekend.
Another Jack is offline  
Oud 11 augustus 2010, 07:29   #951
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat ze daardoor puin zouden erven is hun, bij gebrek aan een lange termijnsvisie (of visie tout court) onbekend.
zijn er in feite nog mensen in Vlaanderen te vinden die wel denken dat het huidig Belgisch model goed werkt?
Oud 11 augustus 2010, 07:51   #952
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
...

1. Waarom zou Brussel niet bij Vlaanderen blijven als er bijvoorbeeld garanties zijn voor de Franstaligen in Brussel?

...

2. Niet iedereen in Vlaanderen is behept met een knechtenvolkmentaliteit die zich al maar bij voorbaat neerlegt bij het slechts denkbare eindresultaat.

...

3. En hoe ga je de internationale gemeenschap overtuigen dat de Vlamingen er ooit mee akkoord zouden kunnen gaan dat hun hoofdstad zou afgenomen worden, als consecratie van de agressie van de Franstaligen uit het verleden?

...
1. Ten eerste: die 'garanties' zijn - in elk geval in de Franstalige pers/media - nogal 'onderbelicht' -> onbekend maakt onbemind.

Ten tweede: de geloofwaardigheid van 'Vlaanderen' staat of valt in dezen met wat in de faciliteiten-gemeenten gebeurt.

Ten derde: er moeten méér Vlamingen in hun hoofdstad komen wonen en stemmen (ik blijf het maar herhalen, ik weet het).

Met deze laatste opmerking beland ik automatisch bij punt 2.

2. Wat moet ik denken van flaminganten die Brussel reeds hebben opgegeven, of staan te trappelen om dat te kunnen doen? En wat moet ik denken van flaminganten die bij de gedachte dat ze hun hoofdstad maar beter 'effectief' kunnen (her)overen - noem het voor mijn part een demografische "pre-emptive strike" - in angstzweet uitbarsten en duizend-en-één redenen opgeven om hier toch maar te kunnen wegblijven en het Vlaamse platteland verder te 'verrijken' met 'bouwgrond'?

3. Ik ben alvast niet van plan mij ervan te laten overtuigen dat Brussel 'toch al verloren' is. En ik ben evenmin van plan mij zomaar bij een nog verder gaande afsplitsing/apartheid van Brussel neer te leggen.

Ik zou het alleszins bijzonder waarderen mocht de Vlaamse Gemeenschap initiatieven nemen om tweetalige (F/NL, E/NL, D/NL, ...) en méértalige (NL + F + E + D + ... ) onderwijs- en cultuurinstellingen op poten te zetten. De tijd is er rijp voor, en een aantal geesten ook al.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 11 augustus 2010, 07:54   #953
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zijn er in feite nog mensen in Vlaanderen te vinden die wel denken dat het huidig Belgisch model goed werkt?
Neen, die zijn er niet.
Er zijn wel mensen die een OPLOSSING willen, en SNEL.
Another Jack is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:10   #954
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, die zijn er niet.
Er zijn wel mensen die een OPLOSSING willen, en SNEL.
Voor het ogenblik ziet het er naar uit dat een SNELLE OPLOSSING er alleen onder dwang - met het water aan de lippen, met het mes op de keel, met de duimschroeven op, ... om het even - gaat komen.

Maar wie moet voor die dwang zorgen, in welke richting moet er worden gedwongen, en wie zal onder dwang moeten plooien?

djimi is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:16   #955
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

je moet het ei breken om een ommelet te kunnen bakken, Jaques.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:17   #956
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voor het ogenblik ziet het er naar uit dat een SNELLE OPLOSSING er alleen onder dwang - met het water aan de lippen, met het mes op de keel, met de duimschroeven op, ... om het even - gaat komen.

Maar wie moet voor die dwang zorgen, in welke richting moet er worden gedwongen, en wie zal onder dwang moeten plooien?
imho ziet het er eerder naar uit dat men nog maar eens zal moeten vaststellen dat het B model ... reeds lang gebarsten en achterhaald is

men zal toch eens eindelijk de gevolgen van de scheiding moeten bespreken.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:23   #957
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
imho ziet het er eerder naar uit dat men nog maar eens zal moeten vaststellen dat het B model ... reeds lang gebarsten en achterhaald is

men zal toch eens eindelijk de gevolgen van de scheiding moeten bespreken.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar een SNELLE OPLOSSING hebben we daarmee nog niet uit onze hoge hoed getoverd, nietwaar?

U zou toch ook moeten weten dat het niet voor iederéén 'Grote Vakantie' is, en dat vele mensen een SNELLE OPLOSSING willen?

Het is alleen een beetje spijtig dat de SNELLE OPLOSSING van de enen bij de anderen niet in goede aarde valt, en vice versa.

djimi is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:28   #958
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar een SNELLE OPLOSSING hebben we daarmee nog niet uit onze hoge hoed getoverd, nietwaar?

U zou toch ook moeten weten dat het niet voor iederéén 'Grote Vakantie' is, en dat vele mensen een SNELLE OPLOSSING willen?

Het is alleen een beetje spijtig dat de SNELLE OPLOSSING van de enen bij de anderen niet in goede aarde valt, en vice versa.

eigenlijk is dat flauwe zever djimi

het is een klik die gemaakt moet worden, het 'inevitable' moet vastgesteld worden en door iedereen erkent ... op dat moment gaat het wel terug vooruit gaan en snel ... want dan moet uitsluitend nog verdeeld worden, terwijl nu steeds geluld wordt over het principe.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:31   #959
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

en wat mij betreft, mogen franstaligen dan nog kiezen hé Djimi, echt in alle vertrouwen :

Franstalige politici mogen van mij vrij kiezen :

-een confederatie met twee
-een unitair belgie (zonder enige speciale meerderheid, belangenconflictprocedure of alarbel, zonder pariteiten).
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 08:47   #960
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
U bent geen dommerik meer, u bent duidelijk van kwade wil.
Neen, niet echt, maar ik antwoord wel op de vragen en argumenten die uiteengezet worden. Ambetant, hé?

En passant, ik heb nog steeds twee vragen voor jou:
- waarom maken Brusselaars volgens jou deel uit van het Vlaams volk?
- hoe gaat Vlaanderen haar grenzen bepalen bij onafhankelijkheid?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be