Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2010, 14:50   #9901
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Larie en apekool. Ik heb al zoveel malen -en tot vervelens toe- geponeerd dat het Zuid-Nederlands miskend wordt in het Algemeen Beschaafd Nederlands. En dat komt, omdat de Noord-Nederlanders en het Noord-Nederlands de toon bepalen op dit vlak. En moest ik het nu alleen zeggen, dan zou u mij inderdaad van zulk opzet kunnen verdenken (en zelfs dan ten onrechte!). Maar ik heb ook al veel auteurs aangehaald die hetzelfde denken als ik. Of ik hetzelfde denk als zij. En niet de eerste en de beste auteurs.

En nu ga ik er alweer maar eentje aanhalen vermits u ergers ter kwader trouw bent terzake en de dingen weigert te zien zoals ze zijn. Een andere auteur uit Taalschrift, met name van Desiree Schyns (studeerde aan de Universiteit van Utrecht). De vrouw behoort tot het het Departement Vertaalkunde Hoge School Gent.

Dit is wat Schyns schrijft:

"In Nederland zouden we meer open moeten staan voor de culturele inbreng van Vlaamse vertalers. Nederlanders staan vooral te gereserveerd tegenover die rijkere woordenschat en noemen al gauw iets plechtig, of archaïsch dat voor een Vlaams oor heel gewoon is. We moeten het Zuid-Nederlands niet weren en meer taalvermenging toelaten (waarom doen we dat met het Engels wel?). Het wordt hoog tijd om het tij te keren, de taal van het Noorden mag soms best iets Zuidelijk gekleurd zijn; we hoeven er geen hek omheen te plaatsen. Dat zou te zot voor woorden zijn."

De vrouw is een vertaalster én letterkundige en weet waarover zij het heeft. Dagdagelijks. En het wordt tijd dat u een voorbeeld neemt aan deze mensen uit de praktijk, en fier bent op uw Zuid Nederlands of Vlaams, in plaats van constant de Hollanders achterna te hollen op dit vlak.
Het zou een geweldige stap voorwaarts zijn, als u dit dan ook gewoon Nederlands noemt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 14:53   #9902
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het zou een geweldige stap voorwaarts zijn, als u dit dan ook gewoon Nederlands noemt.
Ik heb nooit ontkent dat Vlaams Nederlands is. Maar niet alle Nederlands is Vlaams of Zuid-Nederlands. Dat lijkt me nogal evident.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 14:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 15:06   #9903
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit ontkent dat Vlaams Nederlands is. Maar niet alle Nederlands is Vlaams of Zuid-Nederlands. Dat lijkt me nogal evident.
Dat geldt voor een geografisch wijder verspreide taal als het Engels nog meer. Desondanks spreekt men overal gewoon over 'Engels'. Of wilt u beweren dat de variant van het Nederlands, die u spreekt, een pidgin of een creool is?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 april 2010 om 15:06.
Oud 17 april 2010, 15:08   #9904
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat geldt voor een geografisch wijder verspreide taal als het Engels nog meer. Desondanks spreekt men overal gewoon over 'Engels'. Of wilt u beweren dat de variant van het Nederlands, die u spreekt, een pidgin of een creool is?
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar ik beschouw Afrikaans als Nederlands. Maar niet alle Nederlands is Afrikaans. Idem dito voor het Zuid-Nederlands of het Vlaams. 'Vlaams' is gewoon een synoniem voor 'Zuid-Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 15:09.
Oud 17 april 2010, 15:11   #9905
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar ik beschouw Afrikaans als Nederlands. Maar niet alle Nederlands is Afrikaans. Idem dito voor het Zuid-Nederlands of het Vlaams. 'Vlaams' is gewoon een synoniem voor 'Zuid-Nederlands'.
Ik pleit ook voor een ruimer begrip van het Afrikaans-Nederlands. Ondanks de of enkele verschillen.

Dat pleidooi geldt ook het Nederlands in Vlaanderen.

Raken we elkaar of niet.
Oud 17 april 2010, 15:21   #9906
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik pleit ook voor een ruimer begrip van het Afrikaans-Nederlands. Ondanks de of enkele verschillen.

Dat pleidooi geldt ook het Nederlands in Vlaanderen.

Raken we elkaar of niet.
Volgens mij pleit u helemaal niet voor een ruimer begrip. Integendeel zelfs.

Want indien u daar daadwerkelijk voor zou pleiten, zou u niet het minste probleem hebben wanneer iemand zijn taal 'Vlaams' noemt, als u weet dat deze term identiek dezelfe betekenis heeft als 'Zuid-Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 15:21.
Oud 17 april 2010, 15:28   #9907
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij pleit u helemaal niet voor een ruimer begrip. Integendeel zelfs.

Want indien u daar daadwerkelijk voor zou pleiten, zou u niet het minste probleem hebben wanneer iemand zijn taal 'Vlaams' noemt, als u weet dat deze term identiek dezelfe betekenis heeft als 'Zuid-Nederlands'.
Hmm. Hebt lang over dit antwoord nagedacht? Volgens mij heet de taal nog steeds gewoon Nederlands.
Oud 17 april 2010, 15:51   #9908
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm. Hebt lang over dit antwoord nagedacht? Volgens mij heet de taal nog steeds gewoon Nederlands.
In mijn ogen heet Afrikaans heet ook Nederlands. Jy is van slegte wil. Daar is ek bang vir. Moet ek my hier oor verstom staan? Glad nie.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 15:56.
Oud 17 april 2010, 15:56   #9909
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In mijn ogen heet Afrikaans heet ook Nederlands. Jy is van slegte wil
Ek ben nie van slegte wil nie. Afrikaans is onder andere nie 'n vermenging van ´n aantal tale nie, maar gewoon vereenvoudigde Nederlands.
Oud 17 april 2010, 15:59   #9910
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ek ben nie van slegte wil nie. Afrikaans is onder andere nie 'n vermenging van ´n aantal tale nie, maar gewoon vereenvoudigde Nederlands.
Ja, maar die taal heet Afrikaans en my taal heet Vlaams en altwee is Nederlands. So moeilik is dit tog nie te verstaan.Ons praat almal Nederlands, jy Noord-Nederlands en ek die taal van my land, t'is te sê: Vlaams.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 16:05.
Oud 17 april 2010, 16:07   #9911
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar die taal heet Afrikaans en my taal heet Vlaams en altwee is Nederlands. So moeilik is dit tog nie te verstaan.
Het is tog nie baie moeilik nie? Geen Vlaams, geen Afrikaans, geen Hollands, maar Nederlands. Dat is ons gemeenshappelike taal. Wanneer ons 6 miljoen Afrikaanssprekendes ’n band smee met 16 miljoen Nederlanders, plus 6 miljoen Vlaminge, plus half miljoen Surinamers, staan ons sterk.
Oud 17 april 2010, 16:16   #9912
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is tog nie baie moeilik nie? Geen Vlaams, geen Afrikaans, geen Hollands, maar Nederlands. Dat is ons gemeenshappelike taal. Wanneer ons 6 miljoen Afrikaanssprekendes ’n band smee met 16 miljoen Nederlanders, plus 6 miljoen Vlaminge, plus half miljoen Surinamers, staan ons sterk.
Daar sal nooit 'n ware taaleinheid kom tussen noord en suid as daar nie meer Vlaamse woorde opgeneem word in die Algemeen beskaafde Nederlands. Dit word tyd dat jy dat besef. Maar ek het dit al so dikwels herhaal, dat ek daar geen bespreking meer oor wil. U wil dit net nie verstaan nie. Jy is soos my swart dienaar. Hom moes ek ook alles 3 keer sê voordat hy dit verstaan het.
Oud 17 april 2010, 16:48   #9913
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Die nuwe Afrikaanse kultuurtaal is vir 'n groot stuk op despotiese wyse rondom 'n tafel gemaak. Wat alles uit Nederlands gehaal moes word en onder Afrikaans staangemaak moes word, het tot vurige diskussies en debatte gelei onder die Afrikaners, waar die taalmakers hulle weinig aan gesteur het. Daarvoor ben ek bang dat hierdie die diskussie ook lei tot versnipperinge tussen Vlaams en Nederlands. Daarvoor bedank ek.
Oud 17 april 2010, 16:58   #9914
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die nuwe Afrikaanse kultuurtaal is vir 'n groot stuk op despotiese wyse rondom 'n tafel gemaak. Wat alles uit Nederlands gehaal moes word en onder Afrikaans staangemaak moes word, het tot vurige diskussies en debatte gelei onder die Afrikaners, waar die taalmakers hulle weinig aan gesteur het. Daarvoor ben ek bang dat hierdie die diskussie ook lei tot versnipperinge tussen Vlaams en Nederlands. Daarvoor bedank ek.
Dit het niks met die saak te maak. U moet verstaan dat dit uit moet wees Vlaamse woorde te beskou al 'particularistisch' of 'argaïse' omdat hulle nie voorkom in die Hollandse taal. Solank as die Nederlanders nie besef dat daar nog meer 6 miljoen Vlaminge is wat Suid-Nederlands praat, kan jy jou 'eenheidstaal' op jou maag skryf.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 17:00.
Oud 17 april 2010, 17:08   #9915
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit het niks met die saak te maak. U moet verstaan dat dit uit moet wees Vlaamse woorde te beskou al 'particularistisch' of 'argaïse' omdat hulle nie voorkom in die Hollandse taal. Solank as die Nederlanders nie besef dat daar nog meer 6 miljoen Vlaminge is wat Suid-Nederlands praat, kan jy jou 'eenheidstaal' op jou maag skryf.
Jy beschuldig my van hierdie partikularisme? Dat is baie onzin, sê! Ek gebruik zelf ook alle woorde van ons mooie taal en ja ek moet zelf ook aan die Nederlanders uitleg dat woorde uit Vlaanderen even goed reg heb om te gebruik. Die variasi word veel groter.

Ek besef wel, die diskussie het nog niet voorby, maar jy moet geen schrik hebben nie voor meer eenheid in ons mooie taal en ek weet ook wel dat de naam Nederland jou nie beval nie, maar dat geef jou geen reden om ons taal te diskwalifisere nie.
Oud 17 april 2010, 17:24   #9916
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jy beschuldig my van hierdie partikularisme? Dat is baie onzin, sê! Ek gebruik zelf ook alle woorde van ons mooie taal en ja ek moet zelf ook aan die Nederlanders uitleg dat woorde uit Vlaanderen even goed reg heb om te gebruik. Die variasi word veel groter.

Ek besef wel, die diskussie het nog niet voorby, maar jy moet geen schrik hebben nie voor meer eenheid in ons mooie taal en ek weet ook wel dat de naam Nederland jou nie beval nie, maar dat geef jou geen reden om ons taal te diskwalifisere nie.
As ek dit alles so bezie en sien en lees, dan lyk dit me eerder dat jy die woord 'Vlaanderen' en 'Vlaams' is nie baie in jou hart dra. Ek en baie ander saam met my, ons is geen Nederlanders, wel ons is Vlaming of Belg. Die beste is dat jy het maar nie vergeet nie.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2010 om 17:28.
Oud 17 april 2010, 17:25   #9917
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal u diets maken wat het is: Nederlanders zijn onbetrouwbaar.

Dat is het. Met de IJzeren Rijn was het zo, met de Westerschelde was het zo, met de Coffee-shops was en is het zo, met Dick Advokaat is het zo. Met Nederlanders heeft men altijd heibel omdat ze hun woord niet gestand zijn. Zo zit het in mekaar.
Ik denk eerder dat het aan het minderwaardigheidscomplex van Vlamingen zoals jij ligt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 17:29   #9918
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik denk eerder dat het aan het minderwaardigheidscomplex van Vlamingen zoals jij ligt.
Als u dit denkt, stelt me dat gerust.
Oud 17 april 2010, 17:54   #9919
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Noem hem eerder maar een Nederlands sprekend belgske, limburger of gewoon maar belgicist...

Maar noem hem abosluut géén Vlaming....

Dat statuut verdient hij geenszins gezien zijn slavenmentaliteit en onderdanigheid naar zijn meesters uit la francofonie toe...

Noem hem dan maar eerder een quisling....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2010, 17:55   #9920
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Noem hem eerder maar een Nederlands sprekend belgske, limburger of gewoon maar belgicist...

Maar noem hem abosluut géén Vlaming....

Dat statuut verdient hij geenszins gezien zijn slavenmentaliteit en onderdanigheid naar zijn meesters uit la francofonie toe...

Noem hem dan maar eerder een quisling....
Hoor hoor wie het zegt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be