Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 00:44   #81
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
We hebben het hier over een opleiding waarbij de selectie minstens vier �* vijf jaar duurt.
Zoals? Als je het klassiek overheidsonderwijsmodel bedoelt, laat dan maar zitten. Dan heb je mijn pleidooi niet begrepen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 januari 2008 om 00:45.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:46   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Stel dat je meteen aan de slag had kunnen gaan en je werkgever jouw opleiding gratis zou voorzien?

Lijkt me enkel voordelig.
Lijkt me vooral zeer onrealistisch. Ik heb niet alles wat ik in mijn opleiding gezien heb nodig in mijn huidige job. Je zou het kunnen samenkrimpen in twee jaar.
Hoeveel mensen moet mijn werkgever opleiden om er ééntje over te houden die voldoet aan de voorwaarden en die niet meteen wegholt na die opleiding naar iets beter, of die bijv. als zelfstandige begint na die gratis opleiding die voor de werkgever helemaal niet gratis was?

Ik ben van plan om zelfstandig te worden op middellange termijn.
Als ik het in mijn hoofd haal om iemand in dienst te nemen, dan ga ik die iig niet zelf eerst twee jaar kunnen opleiden, ik wil daar meteen iets mee zijn.

En als ik bijv. zelf naar een psycholoog ga, dan heb ik liever dat die toch een opleiding met enige kwalificatie heeft. Niet een psycholoog die zo een beetje opgeleid is door een andere psycholoog die dat even in een maand of twee gefixt heeft. Er zijn al genoeg rotslechte psychotherapeuten zonder enige opleiding die meer kwaad doen dan goed maar die toch maar geld blijven binnenhalen omdat ze misbruik maken van mensen die op dat moment erg zwak staan.

Nu beweer ik niet dat ik als universitair geschoolde per definitie een goeie psycholoog ben. Dat is geen kwaliteitsgarantie, maar het is toch een klein beetje beter dan zo eventjes een kort opleidingske.
Oud 3 januari 2008, 00:47   #83
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men financiëert niet lukraak de opleiding van iedereen. Men financiëert de opleiding van sollicitanten die doorheen de selectie zijn geraakt.
Welk bedrijf zou hier nu in godsnaam geïnteresseerd in zijn? Het is toch stukken simpeler voor hun om pas te beginnen met screenen zodra ze een serie bekwame kandidaten hebben.

Ik heb het afgelopen jaar trouwens al een aantal bedrijfsvoorstellingen gevolg van multinationals die bij ons laatstejaarsstudenten komen werven en zij zeggen allemaal dat de unief eerst de intellectueel bekwamen eruit haalt, en dat daarna zij kunnen beginnen met hun screening.

Citaat:
Als je me nu nog niet gelooft, tsjah, zoek het dan zelf maar uit. Ik zit hier niet te liegen. I've seen it working.
Geef dan eens 1 simpel voorbeeldje van een bedrijf/multinational die dat nu toepast of die aanleiding geeft om de hele studie-carrière van universitairen te sponseren?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:47   #84
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Juist, maar de voorwaarde om bij die bedrijven te mogen beginnen is net dat diploma waar je 4 of 5 jaar voor gewerkt hebt. Daarvoor zijn ze niet eens geïnteresseerd in je, laat staan dat ze bergen geld in jou gaan pompen.
Tenzij er geen arbeidskrachten zijn met zulk een diploma. Dan moet men wel interesse tonen. Lees jij wat ik schrijf of moet ik mezelf blijven herhalen?

Citaat:
Als arbeidskracht zal dat best wel gaan, maar ik dacht dat het voorstel van de PVDA ging over universitairen. Die mensen zijn echter wel verplicht om jaren les te volgen en examens af te leggen vooraleer ze iets waard zijn of opbrengen.
Met alle respect, maar dat is je reinste nonsens. Lees mijn bericht waar ik schreef dat bedrijfsopleidingen stukken efficiënter zijn.
Oud 3 januari 2008, 00:48   #85
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Hoelang duurt een opleiding lasser en hoeveel kost dat?

U mag mij ook altijd eens vertellen met wat voor opleidingen u familielid voorzag en hoeveel hem dat kostte?

Daarnaast, hoe gaan maatschappijkritische richtingen (sociologie enzo) nog bekostigd geraken? Gaat er nog niet economische relevant onderzoek kunnen zijn? (Zoals naar medicijnen voor de derde wereld, natuurbeleid, ...)
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:48   #86
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals? Als je het klassiek overheidsonderwijsmodel bedoelt, laat dan maar zitten. Dan heb je mijn pleidooi niet begrepen.
M.a.w.: de boel privatiseren heeft momenteel weinig zin?
Oud 3 januari 2008, 00:48   #87
Geert C

Standaard

Citaat:

Waar haal je dat nu weer.

Als die overheidsgesponserde studenten niet meer bestaan, ga je als bedrijf zelf mensen opleiden. Da's wat ik zeg.

Of ben je met m'n voeten aan 't spelen.
Bon, en wat dan met de richtingen waar een bedrijf geen rechtstreekse winst uit kan halen? Gewoon afschaffen?

Om dan nog maar te zwijgen over de aard van de opleidingen die bedrijven zouden aanbieden. Dergelijke opleidingen zouden alleen maar toegespitst zijn op de betrekking waarvoor iemand gezocht wordt, de ruimere academische vorming zou gewoon verdwijnen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 januari 2008 om 00:52.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 00:52   #88
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tenzij er geen arbeidskrachten zijn met zulk een diploma. Dan moet men wel interesse tonen. Lees jij wat ik schrijf of moet ik mezelf blijven herhalen?
Die arbeidskrachten zijn er genoeg hoor en dan is voorlopig nog helemaal geen tekort aan. En het ziet er helemaal niet naar uit dat dat gaat veranderen.

Citaat:
Met alle respect, maar dat is je reinste nonsens. Lees mijn bericht waar ik schreef dat bedrijfsopleidingen stukken efficiënter zijn.
Neen Heftruck, jij maakte in dat bericht de verwijzing naar gewone arbeiders (mensen die een bepaalde stiel uitoefenen). Daarop verwijs ik naar het feit dat universitairen niet de mogelijkheid hebben om hun diploma op 1 of 2 jaar tijd te halen en bijgevolg een stuk minder liquide zijn voor bedrijven als arbeiders. Het ging in dit topic trouwens al van het begin over universitairen.
Oud 3 januari 2008, 00:53   #89
Heftruck

Standaard

Citaat:
Welk bedrijf zou hier nu in godsnaam geïnteresseerd in zijn? Het is toch stukken simpeler voor hun om pas te beginnen met screenen zodra ze een serie bekwame kandidaten hebben.

Ik heb het afgelopen jaar trouwens al een aantal bedrijfsvoorstellingen gevolg van multinationals die bij ons laatstejaarsstudenten komen werven en zij zeggen allemaal dat de unief eerst de intellectueel bekwamen eruit haalt, en dat daarna zij kunnen beginnen met hun screening.
Jah, logisch!

Dat is twee keer screening, het komt op hetzelfde neer! Screening is net bedoeld om bekwame arbeidskrachten te vinden. Uiteraard gaan er een boel ongeschikten tussen zitten!

Citaat:
Geef dan eens 1 simpel voorbeeldje van een bedrijf/multinational die dat nu toepast of die aanleiding geeft om de hele studie-carrière van universitairen te sponseren?
Mijn vader vertrekt binnenkort naar scandinavië (ik dacht Zweden of Noorwegen) om er bijna een mand lang aan een hoop werknemers van andere bedrijven les te geven. Nu content?

En ik schreef al dat bedrijven geen studie-carrières gaan sponseren maar ze zelf zullen voorzien, als dat goedkoper is.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 3 januari 2008 om 00:53.
Oud 3 januari 2008, 00:54   #90
Heftruck

Standaard

Citaat:
M.a.w.: de boel privatiseren heeft momenteel weinig zin?
Integendeel. De boel volledig en zo snel mogelijk privatiseren zodat de mechanismes die ik beschrijf kunnen beginnen werken op grote schaal.
Oud 3 januari 2008, 00:54   #91
Geert C

Standaard

Citaat:
En ik schreef al dat bedrijven geen studie-carrières gaan sponseren maar ze zelf zullen voorzien.
Zouden we dan niet tot de toestand komen die door Marx als "vervreemding" omschreven werd maar waar al voor gewaarschuwd werd door Smith?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 3 januari 2008, 00:56   #92
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de bedrijven die ik ken die met het probleem zitten dat ze geen mensen vinden met het juiste diploma schreeuwen net om de herappreciatie van die opleiding omdat het veel te tijdsintensief is om ze zelf op te leiden. Omdat er geen andere keuze is dan toch een ongeschoolde zelf op te leiden doen ze het dan maar zelf. Maar dat begint met een kleine afgelijnde taak waar ze weinig mee verkeerd kunnen doen.
Ik zie een chirurg niet zo gauw een niet-opgeleide assistent in dienst nemen die op de eerste dag (want 't is dringend) gevraagd wordt even de lever vast te houden terwijl die niet-opgeleide nog geen idee heeft waar die lever zit.
Niet �*lles zal relevant zijn in een opleiding geneeskunde, maar ik zie toch een grote waarde in een dergelijke academische opleiding.
Oud 3 januari 2008, 00:57   #93
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jah, logisch!

Dat is twee keer screening, het komt op hetzelfde neer! Screening is net bedoeld om bekwame arbeidskrachten te vinden. Uiteraard gaan er een boel ongeschikten tussen zitten!
Je kan niet zomaar beginnen met mensen te screenen voordat ze zichzelf nog op geen enkel vlak bewezen hebben. Die screening dient om de meer bekwame kandidaten uit een reeks bekwame kandidaten te halen. Je gaat hier nu al een heel knappe screeningtest in elkaar mogen flansen als je al op voorand kan voorspellen welke studenten wel en welke studenten niet gaan slagen.

Citaat:
Mij vader vertrekt binnenkort naar scandinavië (ik dacht Zweden of Noorwegen) om er bijna een mand lang aan een hoop werknemers van andere bedrijven les te geven. Nu content?
Neen, dat slaat nu helemaal nergens op. Geef mij eens 1 link of verwijzing naar een bedrijf dat voorstelt om universitairen hun gehele studie te financieren, al dan niet na (jouw befaamde) screening tests.

Citaat:
En ik schreef al dat bedrijven geen studie-carrières gaan sponseren maar ze zelf zullen voorzien, als dat goedkoper is.
Maar dat is niet zo.
Oud 3 januari 2008, 00:57   #94
Heftruck

Standaard

Citaat:
Bon, en wat dan met de richtingen waar een bedrijf geen rechtstreekse winst uit kan halen? Gewoon afschaffen?

Om dan nog maar te zwijgen over de aard van de opleidingen die bedrijven zouden aanbieden. Dergelijke opleidingen zouden alleen maar toegespitst zijn op de betrekking waarvoor iemand gezocht wordt, de ruimere academische vorming zou gewoon verdwijnen.
Wat ben je toch goed in de toekomst voorspellen. Ik niet. Ik werk niet met assumpties dat deze en gene discipline zal verdwijnen. Ik zie daar geen reden voor. En als er al enkele verdwijnen, betekent dat enkel dat ze blijkbaar niet nuttig waren. De vergaarde kennis verdwijnt trouwens ook niet. Informatie heeft wel eens de neiging te blijven bestaan en beschikbaar te zijn.
Oud 3 januari 2008, 00:59   #95
Heftruck

Standaard

Met alle respect, maar ik ben moe en ik heb morgen studie te verrichten. Ik ben uitgeteld.

(En ik kan aan dit tempo niet blijven volgen om elk bericht te beantwoorden, hoe boeiend ik de discussie ook vind.)

Slaapwel.
Oud 3 januari 2008, 01:01   #96
Geert C

Standaard

Citaat:
Wat ben je toch goed in de toekomst voorspellen. Ik niet. Ik werk niet met assumpties dat deze en gene discipline zal verdwijnen. Ik zie daar geen reden voor. En als er al enkele verdwijnen, betekent dat enkel dat ze blijkbaar niet nuttig waren. De vergaarde kennis verdwijnt trouwens ook niet. Informatie heeft wel eens de neiging te blijven bestaan en beschikbaar te zijn.
Neen, zo eenvoudig kom je er niet vanaf. Je stelt een wijziging in het systeem voor die zo ingrijpend is dat het aan jou is om te bewijzen dat dat niet zou gebeuren. Vergaarde kennis verdwijnt trouwens wel als ze niet onderhouden en uitgebreid wordt.
Oud 3 januari 2008, 01:01   #97
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar ik ben moe en ik heb morgen studie te verrichten. Ik ben uitgeteld.

(En ik kan aan dit tempo niet blijven volgen om elk bericht te beantwoorden, hoe boeiend ik de discussie ook vind.)

Slaapwel.
Slaapwel.

Studies kan je best voor laten gaan
Oud 3 januari 2008, 01:02   #98
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader vertrekt binnenkort naar scandinavië (ik dacht Zweden of Noorwegen) om er bijna een mand lang aan een hoop werknemers van andere bedrijven les te geven. Nu content?
Een maand, joh. Dat lijkt me nou net lang genoeg om jongeren van 18 jaar op te leiden tot bijv. arts, kinesist, chemicus of burgerlijk ingenieur.
Oud 3 januari 2008, 01:02   #99
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Heftruck kan het ni aan, hij is mentaal te zwak, wene ! wene !
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2008, 01:02   #100
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dergelijke opleidingen zouden alleen maar toegespitst zijn op de betrekking waarvoor iemand gezocht wordt, de ruimere academische vorming zou gewoon verdwijnen.
Je kan je ook altijd de vraag stellen of dat noodzakelijk slecht is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be