Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2008, 13:08   #81
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik liever dat mijn portefeuille wordt gepikt, dan dat ik of iemand in mijn omgeving door een dronken of roekeloze chauffeur van de baan wordt gereden in elk geval...
en hoeveel meer ongevallen zijn er gebeurd ? Dankzij de slappe alcoholcontroles ? Is dat dan niet het bewijs dat de alcoholcontroles eigenlijk maar een mediageniek gedoe is.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:09   #82
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik liever dat mijn portefeuille wordt gepikt, dan dat ik of iemand in mijn omgeving door een dronken of roekeloze chauffeur van de baan wordt gereden in elk geval...
en hoeveel meer ongevallen zijn er gebeurd ? Dankzij de slappe alcoholcontroles ? Is dat dan niet het bewijs dat de alcoholcontroles eigenlijk maar een mediageniek gedoe is.
Oud 9 januari 2008, 13:09   #83
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 9 januari 2008, 13:10   #84
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik liever dat mijn portefeuille wordt gepikt
O, het gaat dus om jou?

dat je als 12-jarige vuurwerk in je gezicht geschoten krijgt
dat je als muziekminnende puber in je hart gestoken wordt om je mp3 te kunnen stelen
dat je messen in je hals gestoken krijgt omdat je weigert het email adres van een meisje te geven
dat je in de metro lam gestampt wordt voor de lol

etc. etc.

is allemaal veel minder erg dan een chauffeur met een pintje teveel op. Als Edina maar safe zit.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 9 januari 2008 om 13:12.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:10   #85
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ja sorry gasten het messageboard bleef plakken, en zie ik werd hyperkinetisch
Oud 9 januari 2008, 13:12   #86
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik heb daar niets van gehoord noch gelezen. Heb je een link van een representatief Brussels medium?
Het zat zelfs in het VRT-journaal. Link is moeilijk te vinden door de wijziging van hun website. En ik las het ook in de krant (De Morgen of De Standaard, weet niet meer welke...). En ik hoorde het vooral in mijn omgeving van mensen die in Brussel wonen, werken of waren.

Citaat:
In de mate dat het nu gebeurde, heb ik daar alvast niet het minste probleem mee. Zeker niet als je veel minder over gespuis struikelt als je buitenkomt en niet om de haverklap lastiggevallen of geïntimideerd wordt.
Ik wel. Ik vind zelfs dat er in Antwerpen zonder terreuralarm al teveel politie op straat is... of correcter eigenlijk: ik heb problemen met de manier waarop ze aanwezig zijn. Hoe ze voor akkefietjes met 5 combi's met sirenes ter plaatse komen bijvoorbeeld. Of hoe ze zich tegen sommige mensen opstellen. Ik heb daar ooit eens een thread over geopend... Ik ben er echt van overtuigd dat dit het onveiligheidsgevoel aanwakkert ipv wegneemt.

Citaat:
Te verwachten valt dat de politieke druk zal toenemen als de bevolking merkt dat het straatgeweld weer stijgt. Men weet nu dat het wel kan, zonder een al te grote extra inspanning. De argumenten van de minder-politie-aanhangers zullen weer wat minder verf pakken.

Neen, we sparen dat uit op inefficiënte uitgaven om het te besteden aan deze uitgave, die duidelijk zeer efficiënt was.
Nog altijd geen cijfers gezien. Ik zou toch maar wachten op juiste cijfers en een grondige analyse van eventuele oorzaken van die daling, alvorens voorbarig verregaande conclusies te trekken. Ik hoop dat onze politici zo verstandig zijn in ieder geval.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:14   #87
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk hoe iedereen hier maar afgaat op die uitspraak van de korpschef. Cijfers van de criminaliteit (alle vormen dan welteverstaan) hebben we nog steeds niet gezien... Om nog maar te zwijgen dat het vaststellen van een daling geen enkele aanwijzing geeft voor de oorzaak van die daling. Viel de daling samen met het afkondigen van het terreuralarm op het einde van de maand of was die daling er voordien ook al, enz... Ik vind het ronduit beangstigend dat sommigen zo'n verregaande conclusies verbinden aan die uitspraak. Zonder over harde gegevens te beschikken.
late we zeggen, de intuitie zegt dit,en we kunnen het allemaal wel geloven.
Anderzijds de korpschef zal toch wel met zijn neus op de statistieken zitten.

En aan de proffen om wat meer verregaande harde conclusies te trekken.

Voor mij is het bewijs geleverd: minder alcoholcontroles en minder snelheidscontroles en geen significante stijging van deze cijfers bewijst dat de overheid deze twee posten als cashcow gebruikt eerder dan als veilig-beleid keuze.
Oud 9 januari 2008, 13:14   #88
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik liever noch overreden, noch overvallen te worden.

Het is maar hoe je het bekijkt zeker.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 13:15   #89
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Geen idee. Zoals ik al zei: er zijn geen enkele cijfers bekend. Nogal voorbarig dus om conclusies te trekken. Wat controles betreft (en dan heb ik het niet alleen over alcoholcontroles, maar ook over snelheidscontroles), blijkt er op lange termijn in ieder geval een effect te bestaan op het aantal ongevallen.
Oud 9 januari 2008, 13:23   #90
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, het gaat dus om jou?

dat je als 12-jarige vuurwerk in je gezicht geschoten krijgt
dat je als muziekminnende puber in je hart gestoken wordt om je mp3 te kunnen stelen
dat je messen in je hals gestoken krijgt omdat je weigert het email adres van een meisje te geven
dat je in de metro lam gestampt wordt voor de lol

etc. etc.

is allemaal veel minder erg dan een chauffeur met een pintje teveel op. Als Edina maar safe zit.
Nee, beste Kortaf, dat was maar een voorbeeld. Zoals ik al zei: we hebben geen enkele cijfers over de criminaliteit in Brussel in de maand december. Want die uitspraak van de korpschef volstaat niet. Om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen, moet je de cijfers van alle misdrijven kennen. En bovendien moet nagegaan worden of eventuele dalingen ook effectief gerelateerd kunnen worden aan de grotere politiemacht. Voordien zijn alle uitspraken voorbarig. De zaken die jij opnoemt zijn overigens alles behalve dagelijkse kost en gelukkig maar. En jammer genoeg ook zaken die je met een politiemacht zoals in Brussel de voorbije weken nooit volledig zal kunnen vermijden. En daarmee zeg ik niet dat er niets aan gedaan moet worden. Alleen geloof ik niet in het door jou hier gepropageerde voorstel. Ik wil niet in een politiestaat wonen. Heb je er al eens aan gedacht dat die korpschef gewoon een unieke kans zag om meer middelen toegespeeld te krijgen? Of geloof je werkelijk dat alleen politici mensen soms misleiden?

Laatst gewijzigd door Edina : 9 januari 2008 om 13:27.
Oud 9 januari 2008, 13:35   #91
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
2) Ik ken meer dan genoeg allochtonen die het absoluut niet erg vonden dat er zoveel méér politieagenten te zien waren. Integendeel zelfs, vooral omdat er ook wel al eens 'gemengde' patrouilles waren.

Heel veel jonge 'allochtonen' dromen van een carrière bij de politie, omdat zij het 'crapuul uit eigen rangen' méér dan kotsbeu zijn !! Je zou trouwens voor minder !
Flikken blijven voor mij flikken hoor - welke huidskleur ze ook hebben, ik ben er niet voor...

Citaat:
3) Als nu blijkt dat de kleine (en wellicht ook grote) criminaliteit op bekenisvolle wijze daalt bij een verhoogde aanwezigheid van politie op straat, dan kan ik alleen maar hopen dat die verhoogde aanwezigheid blijft duren. Dit is m.i. namelijk een echte win-win-situatie : minder criminaliteit -> vermindering onveiligheidsgevoel -> relaxtere verhoudingen tussen verschillende bevolkingsgroepen -> inkrimping van de voedingsbodem voor extreem-rechts -> nog minder verkramping in de samenleving, enz. enz. enz.
Als dat echter samengaat met een samenleving vol flikken en veiligheidscamera's, dan heb ik toch liever een onveilige samenleving en een onveiligheidsgevoel... Ik voel niet voor een politiestaat.

Citaat:
Sedertdien loop ik zowel overdag als 's nachts met een heel zelfbewuste, fiere en radicaal onbezorgde houding door Brussel, en dan kom ik in wijken als 'Anderlechtse Poort', 'Anneessens', 'Chicago', 'Ribaucourt', 'Simonis', ... en ik heb sedert ik die 'nieuwe attitude' adopteerde geen last meer gehad, noch met 'politie' noch met 'criminelen'.
Ik heb alleszins ook nog nooit problemen gehad met allochtonen, noch in schaarbeek, noch in molenbeek... Misschien werkt onveiligheidsgevoel wel als selffulfilling prophecy.

Met arrogante, patrouillerende flikken daarentegen... Zeker als je ook maar durft een opmerking te maken over machtsmisbruik tov van mensen, wanneer ze hun boeekje te buiten gaan, etc...

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 9 januari 2008 om 13:36.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:02   #92
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik was net zo verbaasd als Kortaf dat er dus toch een manier was om die straatcriminelen in toom te houden. En ik ben ook verbouwereerd over sommige reacties die zeggen dat andere belangrijkere zaken aan de orde zijn zoals auto's tegenhouden om te kijken of je teveel gedronken hebt.
Ik zie liever de politie in de straat dan langs de weg met een salami in hun handen. Maar ik ben bang dat er een soort gewenning gaat optreden. Misschien zou dit leiden tot meer geweldadige acties van criminelen na verloop van tijd. Aangezien ze toch wel naar andere middelen gaan zoeken om aan hun geld te komen.
Voertuigbestuurders controleren op alcohol vind ik toch wel erg belangrijk.
Oud 9 januari 2008, 14:07   #93
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Flikken blijven voor mij flikken hoor - welke huidskleur ze ook hebben, ik ben er niet voor...

Als dat echter samengaat met een samenleving vol flikken en veiligheidscamera's, dan heb ik toch liever een onveilige samenleving en een onveiligheidsgevoel... Ik voel niet voor een politiestaat.

Ik heb alleszins ook nog nooit problemen gehad met allochtonen, noch in schaarbeek, noch in molenbeek... Misschien werkt onveiligheidsgevoel wel als selffulfilling prophecy.

Met arrogante, patrouillerende flikken daarentegen... Zeker als je ook maar durft een opmerking te maken over machtsmisbruik tov van mensen, wanneer ze hun boeekje te buiten gaan, etc...
Hoedanook blijven 'flikken' functionarissen, waarop een democratische controle kan worden uitgeoefend, en waar burgers van allerlei gezindte deel van kunnen uitmaken, als ze de nodige opleidingen en examens daarvoor afwerken.

Ik pleit allerminst voor een 'politiestaat', maar als ik de keuze heb tussen een samenleving waar 'crapuul' ongestoord zijn gangetje kan gaan, een samenleving waar overheidsfunctionarissen over mijn veiligheid, maar vooral over de veiligheid van mijn zwakkere medeburgers waken, of een samenleving waar 'burgerwachten' en 'posse'-achtige organisaties het schoon weer maken, dan twijfel ik geen moment. Ik ga voor 'de flikken', en zou er misschien zèlfs zelf wel bij willen werken, om te helpen verhinderen dat het een fascistenclubje wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb het geluk een brutale bek en een arrogante smoel te hebben, en misschien ben ik net daardoor al aan problemen ontkomen, ik weet het ook niet. Maar de oudjes in de buurt waar ik woon, de kleine jongens en meisjes die hier rondlopen en op straat of in het park spelen, de gewone brave huisvaders en -moeders met hun gezinnetje, ... al die mensen zijn niet zo 'sterk' als ik dat ben (of meen te zijn).

Om te vermijden dat die mensen steeds gemakkelijker in de val van extreem-rechts trappen (dat de problemen ook niet gaat kunnen oplossen, laten we wel wezen) durf ik in afwachting van een vreedzamer en minder weerloze samenleving echt wel hopen op een degelijk functionerende politiemacht, uiteraard op voorwaarde dat die aan democratische controle wordt onderworpen.

De paar rotte appels in de mand (en die zijn er, dat moet ook niet ontkend worden) zullen mij alvast niet tegenhouden de mand zèlf naar waarde te schatten, zo dom ben ik niet.

Ik hou niet van veralgemeningen ( �*lle si zijn la, alle boe zijn ba, ...),

niet in de éne, maar ook niet in de �*ndere richting.

Als, en ik benadruk de als, als dus werkelijk zou blijken dat de verhoogde aanwezigheid van politie in de straten bijdraagt tot een leefbaarder samenleving (voor iederéén behalve het crapuul) dan zie ik echt niet in wat daartegen kan worden ingebracht.

Trouwens, het hangt nu ook al vol met camera's, hoor. Houden die jou tegen om jouw ding te doen? Ik dacht het niet. Mij ook niet. Ik doe immers niks verkeerds.

En nu zou ik jou toch een tegenvraagje willen stellen :

wat stel jij concreet (heel concreet, als het even kan) voor om oude en minder oude, bange en minder bange medemensen (zowel de jouwe als de mijne) te beschermen tegen - laten we een kat een kat en mekaar geen mietje noemen - onvervalst crapuul/tuig van de richel/gevaarlijke gekken?

Vriendelijke groeten vanwege

den djimi, het 'onnozel leraartje' uit B-1090

(met dank aan Circe voor mijn nieuwe 'nom de guerre' )

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 9 januari 2008 om 14:14.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:11   #94
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk hoe iedereen hier maar afgaat op die uitspraak van de korpschef. Cijfers van de criminaliteit (alle vormen dan welteverstaan) hebben we nog steeds niet gezien... Om nog maar te zwijgen dat het vaststellen van een daling geen enkele aanwijzing geeft voor de oorzaak van die daling. Viel de daling samen met het afkondigen van het terreuralarm op het einde van de maand of was die daling er voordien ook al, enz... Ik vind het ronduit beangstigend dat sommigen zo'n verregaande conclusies verbinden aan die uitspraak. Zonder over harde gegevens te beschikken.
Inderdaad, nog even afwachten; anderzijds echter wel tamelijk veel nieuws over niet geringe nieuwjaars-ellende in grote Nederlandse steden.
Oud 9 januari 2008, 14:11   #95
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd. Ik wacht met spanning op de reactie van een blokkerke die door een "niet-blanke" flik op 't boekske gezet wordt Dan zullen er heel wat over "politiestaat", "bezetting en erger beginnen te brullen. Als 't een gemengde patrouille is hoor ik ze al "collaboratie" roepen ( zoals 't genie hier dat meisjes die een "allochtoons avontuurtje" hadden ook al schandalig wil behandelen)

Citaat:
100% akkoord, maar al die terrorisme-alarmen dragen bij tot het institutionaliseren van een politiegecontroleerde samenleving: toeval dat die tegelijk in NL en belgië voorkwamen? Of is de politiestaat al grensoverschrijdend?
Citaat:
Zelfde ervaring sinds jaren.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:33   #96
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
zeer interessant, Online, maar pleit dit niet een beetje tegen het argument dat 'de jongeren' geen opvoeding krijgen?
Blijkbaar dan toch opvoeding genoeg om braafjes te gehoorzamen aan de mama.
Indien die mama's enkel maar bezorgd zijn voor het feit dat hun kroost tijdens baldadigheden zou kunnen gepakt worden door het vele politievertoon... en ze er de andere dagen gerust in zijn,ook al schijnen ze te weten dat hun kroost niet op straat loopt de lievelingetjes uit te hangen... dan kun je dat toch geen opvoeding noemen, laat staan een goede...
"Volgende week zijn de agenten weg en mogen jullie weer de straten onveilig gaan maken..." Zoiets?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:48   #97
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

...

Nog altijd geen cijfers gezien. Ik zou toch maar wachten op juiste cijfers en een grondige analyse van eventuele oorzaken van die daling, alvorens voorbarig verregaande conclusies te trekken. Ik hoop dat onze politici zo verstandig zijn in ieder geval.
Ik vrees juist dat, indien ze tot die vastelling (daling criminaliteit) komen, ze in alle talen zullen zwijgen erover! Vanwege "niet relevant", geen "ganse bevolkingsgroep over dezelfde kam scheren" enz enz En daarmee zouden ze bevestigen dat er voordien wel degelijk teveel criminaliteit was! Neen, d�*t zullen we waarschijnlijk niet te horen krijgen, misschien in een krant op pag 47 en in kleine druk...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:58   #98
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volstaat blijkbaar om voldoende politie op straat te hebben en attent te zijn.

http://www.deredactie.be/cm/de.redac..._Brussel_Crimi

Nu bewezen is dat het wél kan, kan men zich afvragen hoe de politici nog zouden kunnen besluiten om de politie-aanwezigheid weer te verminderen tot het "normale" niveau.
Liefst wel of wil je in een gedwongen politiestaat leven omdat dit de minder bedeelde gangsters afschrikt ?

Laatst gewijzigd door Bierke : 9 januari 2008 om 14:58.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 14:59   #99
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Sinds 21 december is een terreuralarm van kracht in de hoofdstad. Daarom zet de Brusselse politie alle manschappen in voor patrouilles en controles.
Daardoor kwamen bepaalde politietaken, zoals alcoholcontroles, in het gedrang.
Maar de politieaanwezigheid in Brussel had ook positieve gevolgen. Zo is het aantal diefstallen met geweld in december met een kwart gedaald.
Hoeveel verkeersdoden méér omdat de sakochkes werden bewaakt op de kerstmarkten tegen onder meer de eigen onvoorzichtigheid van de mensen? Hoeveel sakochkes is één leven waard?[/quote]

De bewaking van de sakochkes én de alcoholcontoles moeten doorgaan. Het mag niet of of zijn, het moet én én zijn.
indien alle belastingsfraudeurs opgesnord en uitgeperst worden, indien de Declerqs, de Van Gaeveres en de Beulieus werkelijk zouden belast worden voor wat ze waren dan kon het beroep van flik aantrekkelijk genoeg worden om én de alcoholcontroles te doen én de sakockes te bewaken én de flikken ook nog van deftige kogelvrije vesten te voorzien zodat niet bij elke missie wordne afgeschoten
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 15:13   #100
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd. Ik wacht met spanning op de reactie van een blokkerke die door een "niet-blanke" flik op 't boekske gezet wordt Dan zullen er heel wat over "politiestaat", "bezetting en erger beginnen te brullen. Als 't een gemengde patrouille is hoor ik ze al "collaboratie" roepen ................
...........................
Een dergelijke voorgang zou mij tot uiterste verwondering stemmen; ook in Nederland hebben wij al tamelijk lang "allochtone" politie-agenten en nog nooit zag ik ergens een commentaar of opmerking in zulke richting.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be