Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2008, 16:10   #81
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik en zo'n 500 miljoen anderen. Enfin, ik ben niet de enige de dat zegt, denk ik...
Ach ja. Het kan wel bijdragen aan het uitstel van executie. Niet meer.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:11   #82
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Zit onderlinge strijd dan niet in de natuur van de mens? Is het elimineren van concurrentie dan niet puur natuurlijk? De natuur is even hard als ze mooi is Edina. Dan schijn jij niet te begrijpen.
Niet alleen onderlinge strijd, maar ook coöperatie bijvoorbeeld. En als er één verschil is tussen de mens en andere dieren, dan is het wel onze capaciteit om het plaatje globaal te bekijken. Het zou erg jammer zijn om daarvan geen gebruik te maken. Vooral omdat de mensen hier een globale impact hebben doordat ze bijvoorbeeld gebruik maken van grondstoffen die van ongeveer overal komen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:11   #83
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, eigenlijk niet.
De Europeaan is eigenlijk altijd de grootste vervuiler geweest.
Terwijl de afrikaan geen sporen van zijn bestaan achter liet heeft de europeaan de archeologen een schat aan materiaal bezorgd om zijn levenswijze te kunnen achterhalen.

De Europeaan is eigenlijk gewoon een wegwerp cultuur gewoon, terwijl de Afrikaan zelfs het kleinste beentje ven een gedood dier nog nuttig weet te gebruiken.
En dat heeft alles met cultuur te maken? Niet met welvarendheid?
Oud 10 januari 2008, 16:13   #84
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Niet alleen onderlinge strijd, maar ook coöperatie bijvoorbeeld. En als er één verschil is tussen de mens en andere dieren, dan is het wel onze capaciteit om het plaatje globaal te bekijken. Het zou erg jammer zijn om daarvan geen gebruik te maken. Vooral omdat de mensen hier een globale impact hebben doordat ze bijvoorbeeld gebruik maken van grondstoffen die van ongeveer overal komen.
Er is een tijd voor samenwerking en een tijd voor competitie. Ook binnen competitie-verband wordt overigens altijd samengewerkt. Het is utopisch om te verwachten dat alle competitie uit deze wereld verbannen kan worden. Dat is het ontkennen van onze eigen natuur. Een globale oplossing komt er niet. Dat weet u volgens mij wel; ergens diep vanbinnen. De mens zal trouwens altijd een vervuiler zijn. Dat is geen probleem, zolang er niet te veel mensen rondlopen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 16:16.
Oud 10 januari 2008, 16:18   #85
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Lol... Ik stel niets anders dan ervoor, hoor. :')
Jezus, man. Weet jij eigenlijk wel wat er staat, of lul je er maar wat op los?
Jij gelooft dat de Westerse wereld van zo'n goede wil is om hun luxueuze eetgewoontes te beperken ten voordele van de derde wereld? Keep on dreaming...

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 16:18.
Oud 10 januari 2008, 16:21   #86
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een tijd voor samenwerking en een tijd voor competitie. Ook binnen competitie-verband wordt overigens altijd samengewerkt. Het is utopisch om te verwachten dat alle competitie uit deze wereld verbannen kan worden. Dat is het ontkennen van onze eigen natuur. Een globale oplossing komt er niet. Dat weet u volgens mij wel; ergens diep vanbinnen. De mens zal trouwens altijd een vervuiler zijn. Dat is geen probleem, zolang er niet te veel mensen rondlopen.
Ik heb nooit beweerd dat alle competitie uit deze wereld kan verbannen worden, beste Dycore, ik heb alleen gezegd dat er meer is dan competitie. Verder vergeet jij één cruciaal ding, nl. dat de mens itt andere dieren een globale ipv een lokale invloed heeft. Vandaar dat een globale oplossing de enige optie is. En ik geloof wel degelijk dat die er komt, maar ik sluit niet uit dat die er pas komt nadat er een serieuze bottleneck is opgetreden. Maar die kan net zo goed - en zelfs veel waarschijnlijker - in het westen plaatsvinden.
Oud 10 januari 2008, 16:28   #87
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat alle competitie uit deze wereld kan verbannen worden, beste Dycore, ik heb alleen gezegd dat er meer is dan competitie. Verder vergeet jij één cruciaal ding, nl. dat de mens itt andere dieren een globale ipv een lokale invloed heeft. Vandaar dat een globale oplossing de enige optie is. En ik geloof wel degelijk dat die er komt, maar ik sluit niet uit dat die er pas komt nadat er een serieuze bottleneck is opgetreden. Maar die kan net zo goed - en zelfs veel waarschijnlijker - in het westen plaatsvinden.
Ik zeg toch nergens dat er niet meer is dan competitie? Het verdient wel degelijk aanrading om te zoeken naar milieu-vriendelijke ontwikkeling en hiervoor samen te werken. Alleen is dat futile in een wereld waar de bevolking blijft groeien. Humanitaire waarden kunnen niet gehandhaafd worden. Gezien de mens de aarde eerder nodig heeft dan zijn medemensen om te overleven, zal de keuze rap gemaakt zijn.

Ik zeg dat de oplossing er maar één is: doen wat uw instincten u ingeven. Dat is wat iedere mens doet. En niet iedere mens heeft het instinct om samen te werken en een globale oplossing te vinden. Alleen al om die reden faalt uw plan. Eén rotte appel in de mand is vaak voldoende. De mens zal zijn instincten (wat is ons denkvermogen meer dan ontwikkelde instincten?) volgen en dus zal de natuur zichzelf herstellen. Onderlinge strijd en competitie zal onvermijdelijk leiden tot een vermindering van de bevolking. Is dat dan niet de oplossing?

Het is trouwens al volop aan het gebeuren. De tijden van globale samenwerking zijn voorbij. Iedereen maakt zich klaar voor de komende slag.

Zie ook de topic die ik geopend heb in "Maatschappij en Samenleving": "is onvoorwaardelijk respect voor de mens nog verantwoord"?

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 16:37.
Oud 10 januari 2008, 16:31   #88
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Dat de bierprijzen zo stijgen vind ik nog het ergste
Oud 10 januari 2008, 16:36   #89
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel? Zie. Als jij zegt: 'jij vervuilt zoveel', moet je toch weten ten opzichte van welke hoeveelheid je vervuilt, nee?
Je begrijpt er echt niets van hé? Iemand's ecologische voetafdruk zegt niet "je vervuilt zoveel", maar wel "je hebt zoveel oppervlakte nodig om te kunnen overleven". En nee, beiden zijn niet hetzelfde.

Citaat:
Zie. Ze gaan er van uit dat het berekenbaar is dat elke vorm van consumptie omzetbaar is in 'hoeveelheid hectare'. Daar situeert zich al het eerste probleem. Want probeer dat maar eens te berekenen van elk mogelijk item in een gehele samenleving, van bmw tot koffielepeltje.
Zoals ik al zei: het is een benadering op basis van de benodigde grondstoffen. Natuurlijk is dat geen exact cijfer. Maar daarom is het nog geen nonsens. Of ga je nu alle modellen en prognoses ineens naar de prullenmand verwijzen?

Citaat:
Enfin, het feit dat de totale voetafdruk groter kan zijn dan de totale oppervlakte van de aarde, zou je toch een vermoeden moeten geven dat er iets scheelt, neen?
LOL! Je begrijpt er dus echt niets van. Je hebt echt geen kaas gegeten van ecologie hé? Lees er de geschiedenis van de Paaseilanden eens op na ofzo. Alsof alles een direct effect heeft.

Citaat:
Neen, schat. Het heeft me doen inzien dat die berekeningen onzin zijn. En niet meer dan berekeningen. Dat een Europeaan meer vervuilt dan een Afrikaan die enkel zch bezighoudt met zijn lapje grond, is niet iets waar ik zo'n voetafdruk voor nodig heb.
Nee, daarvoor heb je dat inderdaad niet nodig. Om de verhoudingen te kennen echter wel.

Citaat:
En buiten dat. Welk 'nut' heb je daaraan, om zoiets te 'berekenen'? Dat we vervuilen? Wel, dat is vrij empirisch vast te stellen case by case. Niet zo denderend moeilijk.
Pfff... je wil het concept duidelijk niet vatten. Waarom zou ik dan nog moeite doen om het uit te leggen?

Je maakt een mooie kringredenering overigens: je beweert dat je wel aanneemt dat er grenzen zijn aan groei, maar stelt je de vraag waar die grenzen zijn (of hoe je ze berekent) en als er dan een serieuze poging wordt gedaan om die grenzen te bepalen, dan vraag je wat het nut ervan is...

Citaat:
Als je aan ecologisch beleid wilt doen, doe het dan met zaken die wél iets waard zijn en empirisch waarneembaar zijn.
Nu klink je als Minister Flop: "ik ben voor verstandig groen". Wat dan te vertalen is in "eerst economie, dan ecologie". Probleempje: economie is vaak ook niet meer dan prognoses en benaderingen. Ook maar afvoeren dan, wegens niet empirisch waarneembaar?

Citaat:
Ah, 'recente updates'? Dus het plan van Rome was niet ultiem?
(En als je geen simplifiering herkent als hem zo duidelijk is, dan scheelt er toch wel iets... Echt. Laat dat hautaine eens vallen, joh. Het is perfect mogelijk om niét te denken dat de wereld vergaat.)
Dat heeft niemand ooit beweerd, beste Adrian, dat werd alleen door de tegenstanders ervan zo voorgesteld om het vervolgens onderuit te kunnen halen. Lees toch die samenvatting maar eens dringend. Je kan er nog heel wat van opsteken, dat je bij Greenpeace en WWF duidelijk niet hebt geleerd. Overigens heb ik nergens beweerd dat de wereld vergaat, wat ik trouwens in een eerdere post ook al eens tevergeefs aan je verstand probeerde te brengen. Je hebt de tactieken van de tegenstanders van de Club van Rome al goed onder de knie, moet ik zeggen. Nu de rest nog.
Oud 10 januari 2008, 16:37   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat heeft alles met cultuur te maken? Niet met welvarendheid?
Ja, eigenlijk wel.
Als iets volgens ons geen nut meer heeft gooien we het gewoon weg.
Als iets ons niet meer bevalt dan gooien we het weg.
En waar het daarna terecht komt kan ons geen barst schelen, als wij er maar vanaf zijn.

Kijk zo naar de vele verpakkingen die we gebruiken, en veel mensen willen juist dat alles zo vaak verpakt is, want dat is gemakkelijk en die verpakking gooi je daarna toch simpel in de vuilbak.
Zo stellen wij ons ook geen vragen over waar onze energie vandaan komt en of deze afval veroorzaakt.
Neem nu kernengergie.
We weten dat dit een massa gevaarlijk afval veroorzaakt en wat doen wij, we blijven dat lekker gebruiken en het afval steken we gewoon onder de grond, de volgende generaties zullen het wel oplossen wat er mee moet gebeuren.

Kijk naar onze eetgewoontes.
We kopen een massa voedsel en maken dat in één keer klaar, wat te veel is word niet bewaard of herbruikt, maar smeten we gewoon bij op ons ander afval.

Kijk naar onze riolen.
Wat we er doorspoelen kan ons niet schelen, als we er maar snel van verlost zijn. En dit was al zo in de tijd van de Romeinen. In de middel eeuwen waren we zelfs zo proper dat we er zelf ziek van werden, we smeten ons afval gewoon op de openbare wegen, wat de gevolgen ook waren, als het maar uit onze handen was.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:39   #91
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke problemen zie jij in eerste instantie?
Ik zie vooral enorm veel honger in de wereld. Ik heb daar een vrij eenvoudige oplossing voor. Wat denk je?
Dat de milieuproblematiek je totaal ontgaat, was me al langer duidelijk. Wat dacht je van ontbossing, versnippering, verdroging, het verlies aan biodiversiteit, de waterkwaliteit, de luchtkwaliteit, de opwarming van de aarde,... Moet ik nog even doorgaan. En oh ja, de voedselproblematiek is met elk van deze problemen gerelateerd. Je eenvoudige oplossing is dus jammer genoeg niets meer dan populisme.
Oud 10 januari 2008, 16:41   #92
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol... Ik stel niets anders dan ervoor, hoor. :')
Jezus, man.
Ah nee? In het begin van deze discussie beweerde je nog dat je je afvroeg of we wel ooit de grens zouden bereiken. In je latere post besef je al dat die er heel snel kan komen. Nu nog beseffen dat we die grens al lang bereikt hebben...
Oud 10 januari 2008, 16:41   #93
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, eigenlijk wel.
Als iets volgens ons geen nut meer heeft gooien we het gewoon weg.
Als iets ons niet meer bevalt dan gooien we het weg.
En waar het daarna terecht komt kan ons geen barst schelen, als wij er maar vanaf zijn.
Allemaal goed en wel. Maar het is net onze welvarendheid die dit in de hand werkt.
Oud 10 januari 2008, 16:43   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de milieuproblematiek je totaal ontgaat, was me al langer duidelijk. Wat dacht je van ontbossing, versnippering, verdroging, het verlies aan biodiversiteit, de waterkwaliteit, de luchtkwaliteit, de opwarming van de aarde,... Moet ik nog even doorgaan. En oh ja, de voedselproblematiek is met elk van deze problemen gerelateerd. Je eenvoudige oplossing is dus jammer genoeg niets meer dan populisme.
Voor de juist door Edina opgesomde problemen bestaat geen eenvoudige oplossing.

De enige oplossing is de westerling van mentaliteitdoen veranderen en dat is op dit ogenblik een onbegonnen werk.
De westerling is op dit ogenblik zelf nog niet het slachtoffer van zijn gedrag en zal dus niet willen veranderen voor hij zelf duidelijk het slachtoffer van zijn eigen gedrag is en wel in heel het westen.
Oud 10 januari 2008, 16:44   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel. Maar het is net onze welvarendheid die dit in de hand werkt.
Nee, in de middeleeuwen was hier geen welvaart en toch deden we het toen ook.
Oud 10 januari 2008, 16:45   #96
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enfin, een bepaalde marge van vervuiling is wel degelijk in ons voordeel.
Dat mag je dan toch eens haarfijn uitleggen. Dat voordeel hé! En nee, je antwoord aan Dycore volstond niet. Dat was gewoon te bespottelijk voor woorden, aangezien je slechts één facet van die specifieke vervuiling belichtte. Blijkbaar heb je een beetje problemen met het grotere plaatje te zien. Ecologie is niet iets dat je met dergelijke simplificaties kan benaderen.
Oud 10 januari 2008, 16:48   #97
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, in de middeleeuwen was hier geen welvaart en toch deden we het toen ook.
Mijn grootje deed het nochtans niet.

En de pas geïmmigreerde Afrikanen achter mijn hoek doen het wel.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 januari 2008 om 16:49.
Oud 10 januari 2008, 16:54   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn grootje deed het nochtans niet.

En de pas geïmmigreerde Afrikanen achter mijn hoek doen het wel.
Jou grootje deed dat ook, men wint nu zelfs afbreekgas op hun stortplaatsen.

En dat die Afrikaan achter je hoek het nu ook doet, is niet verwonderlijk, de leerling overtreft gewoon de leermeester.
Wij hebben de Afrikaan zijn eigen leefmilieu en levenswijze afgenomen en de onze aan hem opgedrongen. Wat de Afrikaan nu dus hier doet is wat wij hem hebben geleerd.
We gebruiken Afrika nu nog als vuilnisbeld, want in Europa is er geen plaats meer voor ons afval.
Oud 10 januari 2008, 16:56   #99
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de voedselproblematiek is vnl een probleem van verdeling. Er is voldoende voedsel, maar niet altijd evenredig verdeeld
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 16:57   #100
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Waar liggen jullie toch allemaal over te zeveren,gewoon terug een prijzenstop op basisproducten,derest gewoon vrij laten ...

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 10 januari 2008 om 16:58.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be