Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van de nieuwe uitroeiingsgolf en het verlies aan biodiversiteit?
Persoonlijk vind ik dat een totale catastrofe - en ik ben pessimistisch over onze moed om het tij te keren 5 35,71%
Dat is een complete ramp - maar ik geloof dat het besef groeit en dat wij er redelijk snel alles aan gaan doen om de zaak om te keren 1 7,14%
Ik vind dat erg, maar lig er niet van wakker 2 14,29%
Biodiversiteit is iets voor groentjes, laat mij compleet koud 6 42,86%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 10:54   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
het gaat om overheidsplanning
In overheidsplanning is er wereldwijd maar één politicus die het liberaal vooruitdenken gebruikt heeft tijdens zijn loopbaan en dat was dan verdomme nog een communist ook.

Fidel Castro, de enige politicus die verder denkt en dacht dan zijn volgende maaltijd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 11:09   #82
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In overheidsplanning is er wereldwijd maar één politicus die het liberaal vooruitdenken gebruikt heeft tijdens zijn loopbaan en dat was dan verdomme nog een communist ook.

Fidel Castro, de enige politicus die verder denkt en dacht dan zijn volgende maaltijd.
Allé, wat wilt ge hier nu mee "aantonen"?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 12:48   #83
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die hebben een goeie plannings-traditie wat dat betreft. Moeten libertariërs daar niet wat allergisch aan zijn?
Lintbebouwing is geen onderdeel van planning geweest?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:12   #84
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
idd..
(grappig bericht, ik snap niet wat ge hiermee wilt zeggen?)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 januari 2008 om 13:13.
Oud 29 januari 2008, 13:17   #85
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd..
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 januari 2008, 13:19   #86
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, lintbebouwing heeft met ruimtelijke planning weinig te maken. Misschien wel met andere planning, maar daar gaat het natuurlijk niet over... Het is trouwens een perfect voorbeeld van korte termijn denken.

Laatst gewijzigd door Edina : 29 januari 2008 om 13:20.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:26   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nee, lintbebouwing heeft met ruimtelijke planning weinig te maken. Misschien wel met andere planning, maar daar gaat het natuurlijk niet over... Het is trouwens een perfect voorbeeld van korte termijn denken.
De lintbebouwing is ontstaan uit de industiele werkmanswoningen.

De bedrijven bouwden kleine goedkope woningen voor hun arbeiders en wat was er goedkoper dan slechts 3 muren te moeten bouwen inplaats van 4.

De cirkel bebouwing zoals in de grote oudere steden komt van de ambachtswoningen, niets veiliger en gemakkelijker te beschermen dan een gesloten cirkel met hoge muren.
Oud 29 januari 2008, 13:32   #88
Ambiorix

Standaard

Citaat:
allé, moet dit uw intellectuele leegheid bewijzen of wat?
Oud 29 januari 2008, 13:36   #89
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het huidige sneltempo waarmee de biodiversiteit achteruitgaat, is één van de grootste milieuproblemen waar we mee geconfronteerd worden en is ontegensprekelijk louter te wijten aan menselijk handelen. Ik ben pessimistisch over onze mogelijkheden om het tij nog volledig te keren. Voor sommige soorten is het jammer genoeg al te laat (waaronder vele die niet eens gekend zijn). Maar ik geloof wel dat het bewustzijn daaromtrent groeit én dat we wel degelijk nog heel wat kunnen doen om die acteruitgang tegen te gaan.
Oud 29 januari 2008, 13:40   #90
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lintbebouwing is ontstaan uit de industiele werkmanswoningen.

De bedrijven bouwden kleine goedkope woningen voor hun arbeiders en wat was er goedkoper dan slechts 3 muren te moeten bouwen inplaats van 4.

De cirkel bebouwing zoals in de grote oudere steden komt van de ambachtswoningen, niets veiliger en gemakkelijker te beschermen dan een gesloten cirkel met hoge muren.
De problematische lintbebouwing is een relatief recent gegeven (vooral de idiote zogenaamde "opvulregel" die pas in 1978 in voege kwam was daarvoor nefast). Dat gaat immers niet over lintbebouwing langs de hoofdweg van een dorp, maar over de bebouwing langs de weg tussen 2 dorpen.
Oud 29 januari 2008, 13:40   #91
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(waaronder vele die niet eens gekend zijn).
pure speculatie. Mooi emo-argument, dat wel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:42   #92
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
pure speculatie. Mooi emo-argument, dat wel.
Dat is helemaal geen speculatie, maar zuivere logica. Enig idee van het geschatte aantal onbekende soorten? En waarom zouden die immuun zijn voor de wereldwijde achteruitgang van biodiversiteit waarmee gekende soorten te maken krijgen?

Laatst gewijzigd door Edina : 29 januari 2008 om 13:42.
Oud 29 januari 2008, 13:46   #93
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
in principe heb ik niet zoveel tegen die lintbebouwing tussen twee steden langs de secundaire wegen
ware het niet dat dat een landschap middendoor 'knipt' en het begin vormt van snelbebouwing ( bereikbaarheid + nodige accomodatie ) in dat landschap uitstralend vanuit die as
Nochtans is die lintbebouwing meer nog dan de wegen zelf verantwoordelijk voor de versnippering van onze natuur. En die versnippering blijft één van de belangrijkste oorzaken voor de achteruitgang van de biodiversiteit.
Oud 29 januari 2008, 13:53   #94
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brutus, twee zaken goed blijven onderscheiden.

De ecologische industrie( lobby) en ecologische leven zijn twee zaken die zelfs zeer tegenstrijdig zijn.

Je mag nooit vergeten dat de ecologische lobby is groot-kapitaal en enkel uit op winstbejag.

Ecologisch leven is in de eerste plaats je eigen levensritme bepalen en zelf bepalen of iets wel nodig is of niet.
Dan moet je misschien maar eens uitleggen wat "ecologisch leven" soms inhoudt. En je "eigen ritme". U rijdt tegen 30 per uur over de wegen? Begrijp me niet verkeerd, ik versta hoogstwaarschijnlijk gewoon niet wat u wilt zeggen omdat ik me niet kan inbeelden dat iemand zijn eigen levensritme niet zelf bepaalt.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 13:56   #95
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen speculatie, maar zuivere logica. Enig idee van het geschatte aantal onbekende soorten? En waarom zouden die immuun zijn voor de wereldwijde achteruitgang van biodiversiteit waarmee gekende soorten te maken krijgen?
laat dat net de speculatie zijn
Oud 29 januari 2008, 14:07   #96
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
laat dat net de speculatie zijn
Dat aantal is idd een hypothese, maar wel een onderbouwde hypothese (onder meer gebaseerd op de gekende frequentie waarmee nieuwe soorten worden ontdekt). Het bestaan van grote aantallen onbekende soorten is dus alles behalve speculatie. En nu mag jij eens - zonder speculatie - uitleggen waarom die onbekende soorten immuun zijn voor de wereldwijde achteruitgang van biodiversiteit waarmee gekende soorten te maken krijgen?
Oud 29 januari 2008, 14:16   #97
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jep, wikipedia bevestigt je verhaal.
Ha-ha.
Oud 29 januari 2008, 14:19   #98
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat aantal is idd een hypothese, maar wel een onderbouwde hypothese (onder meer gebaseerd op de gekende frequentie waarmee nieuwe soorten worden ontdekt). Het bestaan van grote aantallen onbekende soorten is dus alles behalve speculatie. En nu mag jij eens - zonder speculatie - uitleggen waarom die onbekende soorten immuun zijn voor de wereldwijde achteruitgang van biodiversiteit waarmee gekende soorten te maken krijgen?
Het bestaan van onbekende soorten is geen speculatie. De grootte-orde wel. En dan kan je dat nog proberen wetenschappelijk te onderbouwen, je geraakt niet verder dan speculatie.

Gelieve me ook geen woorden in de mond te leggen. Ik heb nergens beweerd dat onbekende soorten immuun zouden zijn aan de teloorgang van de biotopen. Nergens.
Oud 29 januari 2008, 14:34   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het huidige sneltempo waarmee de biodiversiteit achteruitgaat, is één van de grootste milieuproblemen waar we mee geconfronteerd worden en is ontegensprekelijk louter te wijten aan menselijk handelen. Ik ben pessimistisch over onze mogelijkheden om het tij nog volledig te keren. Voor sommige soorten is het jammer genoeg al te laat (waaronder vele die niet eens gekend zijn). Maar ik geloof wel dat het bewustzijn daaromtrent groeit én dat we wel degelijk nog heel wat kunnen doen om die acteruitgang tegen te gaan.
²
Oud 29 januari 2008, 14:46   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Dan moet je misschien maar eens uitleggen wat "ecologisch leven" soms inhoudt. En je "eigen ritme". U rijdt tegen 30 per uur over de wegen? Begrijp me niet verkeerd, ik versta hoogstwaarschijnlijk gewoon niet wat u wilt zeggen omdat ik me niet kan inbeelden dat iemand zijn eigen levensritme niet zelf bepaalt.
Ik rijd idd tegen 30-40 km langs de gewone wegen en op snelwegen tegen 80-90. Waarom zou ik mij moeten haasten, het brand nergens en als dat wel zo is, wel dan zal de brandweer het wel blussen.

Ecologisch leven, wel laat de dingen die je niet nodig hebt en je enkel worden opgedrongen, zonder dat je er plezier aan hebt weg.
Rij met een auto naar je behoefte en niet naar je statuus, het is immers maar een middel om je van punt A naar punt B te verplaatsen, een koets zonder paarden.

Neem je tijd en geniet van het leven en je komt vanzelf op een meer ecologisch leven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be