Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoe sta jij tegen een algemeen rookverbod
Ik ben roker en ben tegen 23 26,44%
ik ben roker en ik ben voor 7 8,05%
ik ben niet-roker en ik ben voor 34 39,08%
ik ben niet-roker en ik ben tegen 22 25,29%
geen mening 1 1,15%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2008, 17:08   #81
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Ik zie de staat hier anders niet ingrijpen. Uw eigen woorden nietwaar?
De staat treedt volgens u niet op tegen fijn stof?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 17:08   #82
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Dit is toch gewoon waanzin. Kan u nu echt niet begrijpend lezen. Mensen die niet in de rook willen zitten kunnen dat kiezen! Ze kunnen kiezen tussen rookvrij en rokerscafé's, niets geen dwang of verplichting!
Een non argument in deze discussie dat hier al een aantal keren weerlegd is geweest. Bij vrij keuze wordt deze immers ook gewaarborgd.
Nee, dat is het niet.
So what? Heeft niks te maken met rookverbod en doet dus niks terzake
Sociale druk, al ooit van gehoord?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 3 februari 2008, 17:13   #83
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Sociale druk, al ooit van gehoord?
Nou en? Sociale druk is volgens u dus een argument om het overheidsingrijpen, hier het rookverbod, te verrechtvaardigen. Ik zie niet in hoe?
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 17:19   #84
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staat treedt volgens u niet op tegen fijn stof?
In de praktijk? Mijn longen zijn vet met Europese normen die toch gewoon overtreden worden. Dank u vadertje Staat om me te informeren over het gehalte in de lucht.

We kunnen desnoods nog wat lucht aankopen uit Siberië om de normen te halen...
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 17:23   #85
Geert C

Standaard

Citaat:
Nou en? Sociale druk is volgens u dus een argument om het overheidsingrijpen, hier het rookverbod, te verrechtvaardigen. Ik zie niet in hoe?
Omdat 'peer pressure' ertoe leidt dat niet-rokers die eigenlijk niet naar een rokerscafé willen gaan toch naar een rokerscafé gaan als ze in gezelschap zijn. Een rookverbod is de enige manier om daar een eind aan te maken.

En dan zijn er nog het recht op gezonde arbeid en de oneerlijke concurrentie die er nu is.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 februari 2008 om 17:24.
Oud 3 februari 2008, 17:25   #86
Geert C

Standaard

Citaat:
In de praktijk? Mijn longen zijn vet met Europese normen die toch gewoon overtreden worden. Dank u vadertje Staat om me te informeren over het gehalte in de lucht.

We kunnen desnoods nog wat lucht aankopen uit Siberië om de normen te halen...
Nu verwart u toch twee zaken. Die lucht in Siberië heeft met CO2 te maken, niet met fijn stof.

Punt blijft dat het niet is omdat B ongezond is, dat daarom niet tegen A moet worden opgetreden. Zie je je redeneerfout?

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 februari 2008 om 17:26.
Oud 3 februari 2008, 17:29   #87
Paracelsus
Minister

Standaard

inderdaad, dat geef ik toe.

Toch vind ik dat de staat hier niet moet optreden, peer pressure of niet. Als de meerderheid van de bevolking rookvrije cafés wenst is er van oneerlijke concurrentie toch geen sprake?
Oud 3 februari 2008, 17:30   #88
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat 'peer pressure' ertoe leidt dat niet-rokers die eigenlijk niet naar een rokerscafé willen gaan toch naar een rokerscafé gaan als ze in gezelschap zijn. Een rookverbod is de enige manier om daar een eind aan te maken.

En dan zijn er nog het recht op gezonde arbeid en de oneerlijke concurrentie die er nu is.
Ik betwijfel niet dat er mensen zullen zijn die zich laten ompraten net zoals er mensen zijn die zich ook voor andere zaken laten ompraten die men eigenlijk in eerste instantie zelf niet wilde. Deze redenering doortrekkende kun je zo goed als alles verbieden.
Ik ga een voorbeeld geven: We zouden best geen supporters meer in voetbalstadions toelaten want er is de kans dat ze onder groepsdruk zich aan hooliganisme zouden tegoed doen.

Je bent als mens nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedragingen.

Laatst gewijzigd door maarte : 3 februari 2008 om 17:37.
Oud 3 februari 2008, 17:39   #89
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik ga een voorbeeld geven: We zouden best geen supporters meer in voetbalstadions toelaten want er is de kans dat ze onder groepsdruk zich aan hooliganisme zouden tegoed doen.
Die vergelijking gaat niet op.
Oud 3 februari 2008, 17:42   #90
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die vergelijking gaat niet op.
Waarom niet? Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn gedragingen, dat spreekt nu toch vanzelf. U moet zich maar niet laten ompraten. Als de overheid telkens zou moeten ingrijpen wanneer er een risico van groepsdruk zou zijn dan zijn we ver van huis.

Laatst gewijzigd door maarte : 3 februari 2008 om 17:43.
Oud 3 februari 2008, 17:43   #91
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg juist dat passief roken niet het punt is, niemand betwist hier tot dusver dat roken ongezond is. Maar wel hoe je het probleem oplost. Ik vroeg echte argumenten om het staatsingrijpen te verantwoorden maar blijkbaar heb jij er geen sikkepit van begrepen.
Die staan perfect opgesomd in mijn vorig bericht.

En ik heb de indruk dat je de nadelige effecten toch wat minimaliseert. Roken is niet slechts "ongezond" - wat is nog gezond de dag van vandaag ? - maar is héél erg ongezond, zowel voor de roker als voor de niet-roker.

De argumenten die gebruikt worden om roken te verbieden in openbare plaatsen, zijn gezondheidsargumenten.

Zo moeilijk te begrijpen is het niet hoor. Wel, dat dacht ik toch...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 17:46   #92
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

En ik heb de indruk dat je de nadelige effecten toch wat minimaliseert. Roken is niet slechts "ongezond" - wat is nog gezond de dag van vandaag ? - maar is héél erg ongezond, zowel voor de roker als voor de niet-roker.

De argumenten die gebruikt worden om roken te verbieden in openbare plaatsen, zijn gezondheidsargumenten.

Het maakt niet uit hoe erg het is of hoe ongezond. Ik zal zelf wel beslissen over mijn lichaam, niet de staat.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 17:46   #93
Paracelsus
Minister

Standaard

http://www.bmj.com/cgi/content/full/...ype=1,2,3,4,10

Citaat:
Objective
To measure the relation between environmental tobacco smoke, as estimated by smoking in spouses, and long term mortality from tobacco related disease.

Design
Prospective cohort study covering 39 years.

Setting
Adult population of California, United States.

Participants
118 094 adults enrolled in late 1959 in the American Cancer Society cancer prevention study (CPS I), who were followed until 1998. Particular focus is on the 35 561 never smokers who had a spouse in the study with known smoking habits.

Main outcome measures Relative risks and 95% confidence intervals for deaths from coronary heart disease, lung cancer, and chronic obstructive pulmonary disease related to smoking in spouses and active cigarette smoking.
Results

For participants followed from 1960 until 1998 the age adjusted relative risk (95% confidence interval) for never smokers married to ever smokers compared with never smokers married to never smokers was 0.94 (0.85 to 1.05) for coronary heart disease, 0.75 (0.42 to 1.35) for lung cancer, and 1.27 (0.78 to 2.08) for chronic obstructive pulmonary disease among 9619 men, and 1.01 (0.94 to 1.08), 0.99 (0.72 to 1.37), and 1.13 (0.80 to 1.58), respectively, among 25 942 women. No significant associations were found for current or former exposure to environmental tobacco smoke before or after adjusting for seven confounders and before or after excluding participants with pre-existing disease. No significant associations were found during the shorter follow up periods of 1960-5, 1966-72, 1973-85, and 1973-98.

Conclusions
The results do not support a causal relation between environmental tobacco smoke and tobacco related mortality, although they do not rule out a small effect. The association between exposure to environmental tobacco smoke and coronary heart disease and lung cancer may be considerably weaker than generally believed.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 3 februari 2008 om 17:50.
Oud 3 februari 2008, 17:47   #94
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:

U bent echt niet mee hé. Deze discussie gaat over de voor en nadelen van het rookverbod, het gaat niet over de nadelen en voordelen (als deze er al zouden zijn) van roken.
De titel van de discussie is dan ook: Straks algemeen rookverbod in café's.
Oud 3 februari 2008, 17:48   #95
Geert C

Standaard

Citaat:
U bent echt niet mee hé. Deze discussie gaat over de voor en nadelen van het rookverbod, het gaat niet over de nadelen en voordelen (als deze er al zouden zijn) van roken.
Laat die nadelen nu net de kern van de zaak zijn...
Oud 3 februari 2008, 17:48   #96
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn gedragingen, dat spreekt nu toch vanzelf. U moet zich maar niet laten ompraten.
Dus de roker is ook verantwoordelijk voor de gezondheidsproblemen die hij zijn niet-rokende medemens bezorgt ?
Oud 3 februari 2008, 17:50   #97
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nadelen van roken en de nadelen alleen vormen de bron en de oorzaak van het rookverbod. Je kunt het rookverbod en de nadelen van roken niet apart bespreken.

D'oh !
Oud 3 februari 2008, 17:51   #98
Paracelsus
Minister

Standaard

En passief roken zou nog altijd een argument zijn voor een algemeen rookverbod?

Met deze studie in de hand lijkt vrije keuze van de zaakuitbater me toch geschikter.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 3 februari 2008 om 17:52.
Oud 3 februari 2008, 17:52   #99
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus de roker is ook verantwoordelijk voor de gezondheidsproblemen die hij zijn niet-rokende medemens bezorgt ?
Het ging hier over groepsdruk men beste.
Oud 3 februari 2008, 17:54   #100
Geert C

Standaard

Citaat:

En passief roken zou nog altijd een argument zijn voor een algemeen rookverbod?

Met deze studie in de hand lijkt vrije keuze van de zaakuitbater me toch geschikter.
Hmm, is dat niet die studie waarvan de British Medical Association zei: "The study is fundamentally flawed."

Wat opzoekingswerk leert dat de Journal of the American Medical Association over deze studie het volgende zei: "The editors believe that this opinion piece is full of speculative assumptions of doubtful scientific value. We could not judge the merits of your criticisms because your own data and methods were so inadequately described. I should add that your article contains pejorative comments that should have no place in responsible scientific discourse." In wetenschappelijke termen is dit een vernedering eerste klasse.

En dat de studie door de tabaksindustrie gesponsord werd zal ook wel toeval zijn zeker...

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 februari 2008 om 17:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be