Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2008, 20:54   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In de parlementaire democratie is iedereen verantwoordelijk. Bijna iedereen zeurt over dat hij/zij zich niet vertegenwoordigd voelt. Ook de rijken.
komaan niet onnozel doen he - de eerste grondwet van belgie werd volledig door rijken gemaakt en alleen maar door rijken - er was in het begin zelfs een cijnskiesstelsel dat maakte dat je pas kon stemmen als je minimaal zoveel belasting betaalde - deze en bijna elke rechtstaat in de wereld is gegrondvest door rijken en door niemand anders

verder heeft zowat elke belangengroep wel vertegenwoordigers - voor vrouwen zijn er zelfs quota - voor migranten binnenkort mss ook wel - maar voor armen is er niks - zij mogen zelfs niet eens het bestuur kiezen van hun armenexecutieve ( hun overlegorgaan met de overheid - vgl met de moslimexecutieve )
Citaat:
Ook de rijkeren moeten van hun loon / winst belasting afdragen. Meer nog, zij betalen niet alleen absoluut meer, maar ook procentueel meer dan armen. Dat heet progressief tarief.
de rijken krijgen idd als loon de winsten die de middeklassers met hun arbeid maakten - en ze betalen niet absoluut meer - ze hebben meer geld om advocaten te betalen die meer achterdeurtjes in de wetten voor hen vinden - kapitaal wordt niet belast enz enz

huurinkomsten daar moet je bvb ook geen of amper belasting op betalen - en het wordt niet eens als een inkomen gezien - jaja in belgie kan een pandjesmelker die 200 huizen bezit en verhuurt een leefloon krijgen van het ocmw omdat hij geen inkomen heeft uit arbeid.
Citaat:
Maar in de hedendaagse context, bestaat er wel meer dan alleen productie van levensmiddelen, hé? Rijken, mensen die veel geld verdienen dus, blinken blijkbaar meer in iets uit - zij kunnen iets wat een ander niet zou kunnen, wat hun speciaal maakt - en verdienen derhalve meer.
de klassendynamiek is idd al groter geworden dan vroeger - maar de kansen zijn niet gelijk - mensen die geen kansen krijgen daarvan kan men nooit weten of ze zouden uitblinken of niet - doordat ik van de zomer dakloos was heb ik mijn studies rechten niet kunnen verderzetten - ik behaalde op de eerste examens die ik wel mee kon doen onderscheiding - dus niemand zal ooit kunnen weten of ik een goed advocaat geweest zou zijn
Citaat:
Op wat voor een manier worden ze dan buitengesloten? Ik heb een overheid nog nooit meer zien zwoegen om werklozen aan het werk te krijgen.
het enige dat de overheid doet is de schuld van hun eigen falende economisch beleid leggen bij de werklozen om zichzelf buiten schot te zetten - en dat doen ze op in wezen dezelfde manier als dat de duitsers alle schuld staken op de joden

de overheid moet zorgen dat mensen kansen krijgen - dat ondernemen zonder startkapitaal terug mogelijk wordt - geen vissen geven dus en ook geen visnetten maar wel terug visrechten voor iedereen

nu krijgen de armen wat rotte vis ( een dop die te weinig is om van te leven ) maar in ruil daarvoor zijn ze veel meer kwijt - namelijk hun ondernemings en dus zelfbeschikkingsrecht !

om te komen tot de volkomen concurrentie zijn er een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet zijn

1 vd belangrijkste voorwaarden is dat alle actoren ( alle burgers dus ) toegang hebben tot de markt

het ondernemingsrecht is nu gemonopoliseerd aan het geraken - enkel wie reeds over kapitaal beschikt heeft toegang tot de markt

indien iedereen de mogelijkheid bovendien had om zelstandige te worden dan zou loondienst geen slavernij meer zijn maar een vrije keuze - nu is er voor de kleintjes geen mogelijkheid om zelfstandige te worden en derhalve is loonarbeid slavernij - wie niet over voldoende kapitaal beschikt is geen baas van zijn eigen tijd - is eigenlijk nog steeds de lijfeigene van de bezitters van zijn natuurlijke hulpbronnen ( = visrechten of anders kansen )

Citaat:
Werk is niet een elementair recht, het is een terbeschikstelling van arbeid aan een werkgever, en of die werkgever daar op ingaat, is aan hem/haar. .
waarom heeft u het altijd alleen over de werkgever ? is die meer waard dan een ander ? is dat een soort supermens ofzo ? is iedereen gelijkwaardig volgens u of bent u een rechtse bal ?

bij de werknemer is het ook zo - de beste werknemers zijn mensen die dat uit vrije wil doen - die vrij kunnen beslissen of ze op een werkaanbieding al of niet ingaan - alleen zo krijgt men gemotiveerde werknemers - nu krijgt men mensen die braaf zijn als je toekijkt maar beginnen te luieren als je even omkijkt

en het feit dat ze tot loondienst gedwongen werden bij gebrek aan toegang tot de zg vrije markt legitimeert dit profitariaat van de arbeider bovendien - het legitimeert zelfs sabotage van het bedrijf - van slaven kan men geen loyaliteit verwachten - dat was in de middeleeuwen al zo en nu nog steeds

Citaat:
Het is logisch dat werk dat iedereen zou kunnen doen, minder wordt betaald
volledig mee eens - ik ben een liberaal in armoede en fervent anticommunist
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 februari 2008 om 20:58.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 21:01   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Ik zou eens minder afgunstig zijn tov de rijken en eens eerst voor uw eigen deur keren.

Als ge uw hele leven blind staart op mensen met miljoenen op de bank en die niks moeten doen zijt ge ongelukkig. Gefrustreerd.

Het beste wat ge kunt doen is gewoon zorgen dat gij gelukkig zijn, en u niks aantrekken van de rest van de wereld. En dat bereikt ge gewoon door te werken, een baan die u fijn vindt, en waar ge ook nog deftig uw brood mee verdient.

Zo ga ik het toch doen. Ik heb geen ambitie om stinkend rijk te worden. Ik wil een uitdagende, verrijkende job, waar ik iedere dag met plezier naar toe ga. En als dat ook geld oplevert is dat mooi meegenomen.

Maar thuis zitten en niks doen is maar triestig. Ik ben een van die gevallen die liever teert van spaargeld dan op de dop gaat staan. Eergevoel u ziet......

Laatst gewijzigd door Tavek : 17 februari 2008 om 21:02.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 21:12   #83
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik weet niet tegen wie je het hebt maar ik ben in ieder geval niet afgunstig - heb een hekel aan afgunstige marxistische armen - armen die willen dat iedereen net zoals zij armer worden

bij het vws willen we dat iedereen rijker wordt - dat iedereen de kansen krijgt die tavek nu krijgt en die hem van harte gegund zijn

maar we gunnen deze kansen iedereen ( als ik tavek bezig hoor dan lijkt het alsof hij dat niet doet ) - en dat is het verschil !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 februari 2008 om 21:15.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 21:47   #84
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

chipie, geen argumenten meer?
Oud 17 februari 2008, 21:47   #85
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Nee, want ze leiden aan een psychologische aandoening. Enkele posts geleden nog zei je dat deze mensen ook recht hadden op een uitkering?
Correctie, ik gaf letterlijk aan dat niet elke ziekte je werkonbekwaam maakt. Luiheid past daar perfect onder me dunkt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 21:51   #86
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Correctie, ik gaf letterlijk aan dat niet elke ziekte je werkonbekwaam maakt. Luiheid past daar perfect onder me dunkt.
Bent u een geneesheer? Ik dacht dat de diagnoses door dokters moest werden gedaan.
Oud 17 februari 2008, 21:53   #87
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het leven eens van de andere kant bekeken zeker?
Oud 18 februari 2008, 07:03   #88
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik zou respect hebben voor werkmensen die niet akkoord zijn mijn dop te betalen indien ze de ballen hadden om te weigeren hun belasting te betalen of op een andere manier verzet zouden plegen tav deze sociale onrechtvaardigheid - ik zou hen daarin steunen - zelfs door een deel van mijn dop - die niettemin te werinig is om van te leven - aan hun af te staan !
Praktisch gezien is dit onmogelijk. De belastingen worden immers al op voorhand ingehouden. Je zou dus enkel symbolisch met alle werknemers tegelijk kunnen stoppen te werken om aan de overheid duidelijk te maken dat je dit niet meer pikt.

Probleem daarbij is dat dit heel erg moeilijk te organiseren valt, voornamelijk omdat veel werknemers én werkgevers de korte termijn schok hiervan niet aan kunnen (of ervan overtuigd zijn dit niet aan te kunnen). Daarom dat het alternatief gebeurt, mensen weigeren als individu nog bij te dragen en nestelen zich mee in de SZ al dan niet in combinatie met zwart werk. De gevolgen zijn er dan ook naar. Voor echte sukkelaars is er al nog amper geld en hooggeschoolden die wel willen werken ontvluchten steeds vaker de belastingdruk door te migreren naar een land waar werken niet zo bestraft wordt. (niet dat dat de enige reden is).

In die zin is het veelzeggend dat voor de landen waarvan ik cijfers gezien heb (de Scandinavische landen, Nederland, Duitsland er tegenwoordig een ware exodus aan hooggeschoolden bezig is (tegelijk met een entree van...)). Je moet geen genie zijn om te beseffen wat dit betekent voor de houdbaarheid van het hele stelsel.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 09:56   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik weet niet tegen wie je het hebt maar ik ben in ieder geval niet afgunstig - heb een hekel aan afgunstige marxistische armen - armen die willen dat iedereen net zoals zij armer worden

bij het vws willen we dat iedereen rijker wordt - dat iedereen de kansen krijgt die tavek nu krijgt en die hem van harte gegund zijn

maar we gunnen deze kansen iedereen ( als ik tavek bezig hoor dan lijkt het alsof hij dat niet doet ) - en dat is het verschil !
Ik weet uit ervaring dat je heel veel kansen in je leven zelf schept. Er is niemand die je deze geeft.

Pro actief handelen lost heeeeeel veel op. Het wordt je niet in de schoot geworpen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 10:47   #90
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
chipie, geen argumenten meer?
?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 10:48   #91
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:

Kobaf: "Mocht ik ooit een politiek mandaat bekleden dan zal ik van mijn wedde geen ene cent afstaan aan vws of wat dan ook"

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=31

Oud 18 februari 2008, 11:07   #92
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Waarom zouden mensen die wensen te werken mensen die dat niet wensen te doen moeten onderhouden? Wat is daar rechtvaardig aan?

En ik zeg hier duidelijk wensen hé, ik denk dat het overgrote deel van de bevolking wel solidair wil zijn met mensen die door omstandigheden buiten hun eigen wil pech hebben in het leven. Ik zie echter niet in waarom degenen die werken de luiaards en profiteurs zouden moeten onderhouden. Daar is niks rechtsvaardigs aan en het zal enkel tot het instorten van de echte solidariteit leiden zoals nu al druk bezig is.

http://forum.politics.be/newreply.ph...eply&p=3260696
Ik kan me hiermee volledig akkoord verklaren...

En U?

Het sociaal profitariaat en de sociale fraude ligt bij de bedrijven en bij de vermogenden honderd keer hoger dan de sociale fraude bij uitkeringen.

Die laatste wordt al grondig aangepakt.
De eerste niet.

Uw stelling slaat dus weeral eens helemaal nergens op.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 februari 2008 om 11:08.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 11:11   #93
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het sociaal profitariaat en de sociale fraude ligt bij de bedrijven en bij de vermogenden honderd keer hoger dan de sociale fraude bij uitkeringen.

De eerste niet.

Euhmmmm.;. dat is niet mijn stelling...

U vindt het dus rechtvaardig dat mensen die wensen te werken mensen die dat niet wensen te doen moeten onderhouden?
Tja, hoe zou het komen dat ik hiervan niet verschiet?
Oud 18 februari 2008, 11:22   #94
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

U vindt het dus rechtvaardig dat mensen die wensen te werken mensen die dat niet wensen te doen moeten onderhouden?
Uw stelling is dus niet uw stelling?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 12:38   #95
Duvelke

Standaard

Citaat:
?
er zijn meerdere poste gepost na u laatste post, waar u nog niet op gereageerd hebt.
Oud 18 februari 2008, 13:05   #96
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u een geneesheer? Ik dacht dat de diagnoses door dokters moest werden gedaan.
Om te weten wat luiheid is moet je geen dokter zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 13:13   #97
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

De eerste niet.

Citaat:

Niet juw stelling?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GVA
08/02 Limburg koploper in sociale fraude

Limburgse bedrijven zijn koploper in het overtreden van de sociale wetgeving in België. Dat blijkt uit nieuwe statistieken van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) over de periode juli 2006-juni 2007, zo meldt De Tijd vrijdag.

Op een totaal van 5.556 vastgestelde inbreuken, spant Limburg de kroon met 615 inbreuken (11%). Dat is nog meer dan Brussel (536) en Antwerpen (539).

Over de periode van twaalf maanden verrichtten de sociale-inspectiediensten 9.421 controles over het hele land. De meeste controles vonden plaats in de bouwsector, de horeca en bij kleinhandelaars. Bij bijna een derde van de controles (29%) zijn een of meerdere inbreuken vastgesteld.

Drie op de vier inbreuken gaan over zwartwerk. Vooral de verplichte "Dimona-aangifte" van indiensttreding wordt met voeten getreden (38% van de zwartwerkinbreuken). Opvallend is dat de illegale tewerkstelling van buitenlanders slechts 17 procent van het vastgestelde zwartwerk uitmaakt. Al gaat het dan meestal om buitenlanders die een arbeids- noch verblijfsvergunning hebben.

© 1994-2004 Concentra |Media|
BRON

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 februari 2008 om 13:16.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 13:21   #98
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Om te weten wat luiheid is moet je geen dokter zijn.
Toch wel, voor acute luiheid wel.Trouwens, enkele posts geleden las ik dat alle ziektes en aandoeningen door een dokter moesten werden herkend??
Oud 18 februari 2008, 13:24   #99
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel, voor acute luiheid wel.Trouwens, enkele posts geleden las ik dat alle ziektes en aandoeningen door een dokter moesten werden herkend??
Hebt U last van acute luiheid?
Oud 18 februari 2008, 13:25   #100
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Niet jouw stelling?
Ich binn kein Limburger...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be