Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we werklozen, die liever niet werken, met rust laten met een dop?
ja 8 21,62%
nee 24 64,86%
oei dat is moeilijk 1 2,70%
variante oplossingen 4 10,81%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2008, 17:17   #81
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat mensen niet zozeer "werkonwilliug" zijn, maar eerder onrealistische voorstellingen hebben van wat werken inhoudt en wat ze daadwerkelijk voor de maatschappij kunnen betekenen. In de "Humo" van vandaag staat er weer eens een interessant artikel over armoede - het gaat over een gezin waarvan de vader op de kermis een autoscooter uitbaatte : hij was die installatie nog aan het afbetalen toen ze gestolen werd & sindsdien is hij werkloos met een torenhoge schuld, die gezien zijn toestand moeilijk aan te zuiveren valt.

Die man zijn probleem (en dat van zijn gezin) is duidelijk : hij bijt zich vast in zijn verleden en richt zich op niets anders dan op de droom om terug met een autoscooter op de kermis te gaan staan.

Hoeveel "werkonwilligen" zijn er niet, die effectief verkiezen van "in armoede" te blijven steken, dan om effectief hun leven "om den brode" om te gooien en van carrière te veranderen ? Aan de andere kant is het vanzelfsprekend ook zo dat vele idealisten ondanks honger en ontberingen hun ideaal vasthouden en uiteindeliujk iun hun opzet slagen. Wolfgang Amadeus Mozart is eigenlijk zo iemand : spijts alle tegenwerking en pogingen om van hem als slecht betaald hoveling uit te buiten heeft hij als zelfstandig kunstenaar grootse zaken kunnen verwezenlijken (het heeft hem overigens wars van de bestaande mythologie hierover geen windeieren gelegd).

Het verhaal in Humo bevestigde me overigens in mijn vermoeden dat vele armen, door omstandigheden niet van alle mogelijkheden gebruik maken om financiële tegemoetkomingen te krijgen en verder ook absoluut slecht begeleid worden..
De oorzaken hiervan zijn ook duidelijk : onvoldoende kiezers hebben effectief de wil om iets aan de toestand van de armen te verhelpen - vandaar dat er in de programma's van de politieke partijen nauwelijks iets over armoede te vinden is. De armen zelf staan zeer huiverig tegenover de notie van "hulp in de vorm van goede raad", wat zij (soms terecht)
aanvoelen als een soort paternalistische bemoeienis.

Ik geef graag toe dat ik mijn tijd veel liever vul met het werken als vrijwilliger met autisten, dan met het helpen van armen. Die autisten waar ik mee werk aanvaarden hulp met plezier ; armen zou ik eerst en vooral ervan moeten overtuigen dat ze in staat zijn of in staat gebracht moeten worden om zichzelf te behelpen.

Dat brengt me op het antwoord over "werkloosheidsvergoeding" - men zou die inderdaad kunnen en mogen korten in bedrag en tijd indien men in een adekwate begeleiding voorziet. Ik kan me voorstellen dat het werkloos laten van sommigen een goedkopere oplossing is & het geld van de belastingbetaler moet toch efficiënt en zo weining mogelijk worden uitgegeven is het niet ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 17:32   #82
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
nope , als iedereen denkt zoals jij , en niemand brengt er nog geld op voor de staat , zullen we met zen allen honger lijden want er komt niks meer in da bakske voor't eten !!!!!!

denkt u waarlijk dat mensen met de zweep verplicht moeten worden om voor zichzelf en hun omgeving in te staan? Is de indoctrinatie echt zo ver gevorderd dat u gelooft dat een mens vanuit zichzelf niet voldoende inventiviteit bezit om voor zichzelf te zorgen. Wat dhr. Verhiest hierboven post is correct de inventiviteit van mensen is niet altijd correct ingesteld, wat wil je ook? Als er vanaf kleinsaf ingepompt wordt dat je maar meetelt als je werkt en uw inkomen moet nog boven het gemiddelde liggen ook.
Als er vanaf bovenaf een controle-orgaan is, dan moet dat dienen om iedereen toe te laten zijn leven in te vullen naar eigen behoeftes, zonder men de integriteit van anderen schaad. Niet om mensen tegen elkaar op te zetten of om te kunnen stoeffen "kijk eens hoe hoog ik op de, op economische winst gestoelde, maatschappelijke ladder sta".

Laatst gewijzigd door the_dude : 26 februari 2008 om 17:33.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 18:14   #83
Pavolini
Banneling

Standaard

Werklozen een deftige welvaarstvaste uitkering verschaffen + verplichting van maandagmorgen tot vrijdagavond te solliciteren (onder controle) + verplichting tot bijscholing / omscholing + verplichte gemeenschapsdienst. De verdeling van die drie hangt af van werkloze tot werkloze volgens wensen en kunnen.

Werklozen zijn geen criminelen of profiteurs zoals de rechterzijde hen vaak voorstelt, wel slachtoffers. Om te verhinderen dat zij evenwel in een hangmat terechtkomen waar ze zich al dan niet goed gaan in voelen, moeten ze verplicht een structuur en taak opgelegd krijgen zodat lethargie noch profitariaat een kans krijgen, terwijl ze niet in armoede tuimelen door geschrapte of te lage uitkering.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 22:27   #84
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
nope , als iedereen denkt zoals jij , en niemand brengt er nog geld op voor de staat , zullen we met zen allen honger lijden want er komt niks meer in da bakske voor't eten !!!!!!
jaat joh, enkel maar werken e. Goe bezig joh. Nadenken over dergelijke zaken moet ni meer gewoon. Gewoon bakkes toe en aan den band staan
Doe maar manneke
Oud 26 februari 2008, 22:54   #85
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Werklozen een deftige welvaarstvaste uitkering verschaffen + verplichting van maandagmorgen tot vrijdagavond te solliciteren (onder controle) + verplichting tot bijscholing / omscholing + verplichte gemeenschapsdienst. De verdeling van die drie hangt af van werkloze tot werkloze volgens wensen en kunnen.

Werklozen zijn geen criminelen of profiteurs zoals de rechterzijde hen vaak voorstelt, wel slachtoffers. Om te verhinderen dat zij evenwel in een hangmat terechtkomen waar ze zich al dan niet goed gaan in voelen, moeten ze verplicht een structuur en taak opgelegd krijgen zodat lethargie noch profitariaat een kans krijgen, terwijl ze niet in armoede tuimelen door geschrapte of te lage uitkering.

De titel van deze draad is Moeten we werklozen, die liever niet werken, met rust laten met een dop?

Van wat zouden die het slachtoffer zijn?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 23:04   #86
Duvelke

Standaard

Van mensen die hun bekijken als luierikken, en die zo hun zelfbeeld naar omlaag helpen. zo krijgen deze mensen nog een slechter gevoel over zichzelf, en geraken ze nog moeilijker aan werk.
Oud 26 februari 2008, 23:10   #87
Chipie
Banneling

Standaard

Sommigen kunnen of willen schijnbaar niet lezen...

Moeten we werklozen, die liever niet werken, met rust laten met een dop?
Oud 26 februari 2008, 23:48   #88

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

En Chipie ... moeten we werklozen die liever niet werken ... geen geld meer geven volgens jou?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 00:44   #89
Duvelke

Standaard

Citaat:

JUIST OMDAT MENSEN ZOALS u hen demotiveert mss?
Oud 27 februari 2008, 09:52   #90
eno2
Banneling

Standaard

Ach mijn alleenstaande moeder, die me niet kon opvoeden omdat ze moest werken, en die nooit genoeg verdiende voor een eigen dak boven haar hoofd...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 09:55   #91
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

De titel van deze draad is Moeten we werklozen, die liever niet werken, met rust laten met een dop?

Van wat zouden die het slachtoffer zijn?
Van werkende uitbuiting onder de armoedegrens?
Oud 27 februari 2008, 10:05   #92
eno2
Banneling

Standaard

Natuurlijk heeft Chipie het gemunt op het zelfbeeld van de werklozen.
Waarom zou hij ze anders voortdurend afbeelden als pamperdragers in zijn talloze infantiele
animatietjes? Waarom zou hij ze anders stelselmatig als pamperdragers bestempelen? (Niet alleen de werklozen in het algemeen, maar mijzelf als forumgesprekspartner bij eindeloze herhaling in het biezonder, wat moderatie gewoon laat begaan, ik herhaal het nog maar eens, ondr het mom dat ik dergelijke persoonlijke aanvallen over mijn eigen hoofd heenhaal door zelf persoonlijk te worden)

Een van deze werklozen zijn al het slachtoffer van machtsmisbruik, uitbuiting en uitsluiting. En van een hopeloos geworden beroepstoekomst.

Omdat er nu eenmaal uitkeringen bestaan tegenwoordig, die de ergste verpaupering weren, weliswaar toch nog onder de armoedegrens, kunnen radiabate zelfaangeduide stigmatisatoren en ander neo-liberaaltjes die de SZ liever op zijn geheel naar het Stenen Tijdperk terug willen katapulteren, niets anders dan (machteloos en ompotent) werklozen proberen te treffen in hun zelfbeeld...

Bij mij pakt dat natuurlijk niet...
Oud 27 februari 2008, 10:34   #93
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Natuurlijk heeft Chipie het gemunt op het zelfbeeld van de werklozen.
Waarom zou hij ze anders voortdurend afbeelden als pamperdragers in zijn talloze infantiele
animatietjes? Waarom zou hij ze anders stelselmatig als pamperdragers bestempelen? (Niet alleen de werklozen in het algemeen, maar mijzelf als forumgesprekspartner bij eindeloze herhaling in het biezonder, wat moderatie gewoon laat begaan, ik herhaal het nog maar eens, ondr het mom dat ik dergelijke persoonlijke aanvallen over mijn eigen hoofd heenhaal door zelf persoonlijk te worden)

Een van deze werklozen zijn al het slachtoffer van machtsmisbruik, uitbuiting en uitsluiting. En van een hopeloos geworden beroepstoekomst.

Omdat er nu eenmaal uitkeringen bestaan tegenwoordig, die de ergste verpaupering weren, weliswaar toch nog onder de armoedegrens, kunnen radiabate zelfaangeduide stigmatisatoren en ander neo-liberaaltjes die de SZ liever op zijn geheel naar het Stenen Tijdperk terug willen katapulteren, niets anders dan (machteloos en ompotent) werklozen proberen te treffen in hun zelfbeeld...

Bij mij pakt dat natuurlijk niet...

pfff...

Laatst gewijzigd door Chipie : 27 februari 2008 om 10:35.
Oud 27 februari 2008, 10:35   #94
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

En dat klaagt steeds over persoonlijke aanvallen...

Waarom voelt U zich toch altijd aangesproken als het over profiteurs gaat?

U opent deze draad en als men reageert voelt U zich aangesproken...
ticie ticie
Oud 27 februari 2008, 10:36   #95
eno2
Banneling

Standaard

Zeker al gevoeglijk vergeten dat ik volgens jou mijn dop maar beter moest terugstorten "uit eerlijke schaamte"?
Oud 27 februari 2008, 10:38   #96
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
In theorie klinkt dat best goed, maar in praktijk is het imo niet haalbaar.

Citaat:
Ons sociaal systeem is simpelweg heel vatbaar voor criminelen en profiteurs, bijgevolg trekt het ook die mensen aan. U gaat toch niet ontkennen dat een groot deel van de Belgische werklozen werkweigeraars zijn?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 10:39   #97
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Getraumatiseerde werklozen bv...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2008 om 10:40.
Oud 27 februari 2008, 10:41   #98
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
In theorie klinkt dat best goed, maar in praktijk is het imo niet haalbaar.

Ons sociaal systeem is simpelweg heel vatbaar voor criminelen en profiteurs, bijgevolg trekt het ook die mensen aan. U gaat toch niet ontkennen dat een groot deel van de Belgische werklozen werkweigeraars zijn?
Zo grappig dat de tranen ervan me in de ogen komen...
Oud 27 februari 2008, 10:43   #99
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zo grappig dat de tranen ervan me in de ogen komen...
Zoek beter een job
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2008, 10:50   #100
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zoek beter een job
Ik ben niet werkzoekend.

Ouderen worden niet aangeworven, maar vrijgesteld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be