Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2008, 01:30   #81
Winterhamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
straks moeten we nog onze afstamming tot godweet welke graad gaan bewijzen?
Dat begint hier inderdaad naar nazisme te stinken.
je stinkt zelf naar nazisme
Winterhamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 01:31   #82
Winterhamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het hele Vlaams-nationalisme stinkt naar nazisme.
Typische zwartmaker.
Oud 5 maart 2008, 01:51   #83
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Mijn beste, dat heeft te maken met het feit dat je wijn slechts onder bepaalde omstandigheden kan verbouwen.

De vermeende tegenstellingen tussen "Germaanse" en "Romaanse" volkeren hebben daar in de verste verte niets mee te maken.
Je vroeg een cultureel verschil. Cultuur wordt niet alleen door de mensen bepaald, maar ook door de omgeving. En zoals je zelf aangeeft, zijn er verschillen in omstandigheden. Die bepalen vervolgens de verschillen in de verscheidene culturen en voila, daar heb je al een verschil tussen Germaanse en Romaanse volkeren qua cultuur.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 09:48   #84
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Je vroeg een cultureel verschil. Cultuur wordt niet alleen door de mensen bepaald, maar ook door de omgeving. En zoals je zelf aangeeft, zijn er verschillen in omstandigheden. Die bepalen vervolgens de verschillen in de verscheidene culturen en voila, daar heb je al een verschil tussen Germaanse en Romaanse volkeren qua cultuur.
Ja, maar....

Geen wijn in Duitsland?
Liebfraumilch? Moezelwijn? (Duitsland)

en

Geen bier in frankrijk?
Kronenb(o)urg? (frankrijk) je weet wel den "1664" bv.

Daarenboven is het klimaat zo sterk aan het veranderen dat de beste bourgogne binnen 50 jaar in Duitsland gemaakt zal moeten worden.

Ik herinner me zelfs dat veel "ontmoete" Spanjaarden en Italianen gewoonweg zot zijn van onze frieten/patat met mosselen. Echt bijna allemaal. Dus pas maar op...

De vraag blijft: wat is typisch "germaans"? Ik vrees dat zelfs dat vager en vager kan ingevuld worden. Kerstboom en paasboom (ik gebruik hier nu toevallig de christelijke variant, lees daar maar overheen) enzo zijn overduidelijk germaanse tradities, maar zijn die niet sterk overgenomen door anderen ook?
Ik denk nu eenmaal echt dat geheel Europa daarenboven genetisch germaans te noemen is of minstens 50% germaans. West-europa is misschien juist "westers" door het Keltisch mengkarakter, niet zozeer de germaanse basis.

Daarenboven voel ik mij vooral Vlaming-Nederlander dan germaan. Juist omdat ik eerder keltisch-germaans ben zeker dan 100% één ding? Langs mijn vaders kant ben ik zeer pruisisch-germaans: "burvenich"-familie komt uit regio brandenbrug naast berlijn (+/-1700). Ik voel daarenboven soms meer dan anderen dat Duitsland en de Duiste bevolking wat miskent is sinds de oorlogen (band? ). Maar mijn moeder heeft wortels in zuid-frankrijk - Toscane. En ik hou inderdaad van Toscaanse keuken. Dus ja...

Er bestaat uiteraard zoiets als "Gründlichkeit", maar dat is vooral "Duits" en niet "Germaans". (In de Engelse taal kennen ze dat verschil echter niet... , tenzij je "germanic" gebruikt)Alhoewel Nederlanders dat zeker ook kennen en het verschil tussen Walen en Vlamingen heeft daar ook iets mee te maken. Maar het Noorden heeft ook een protestantse geschiedenis die dat versterkt, dus geloof speelt ook een rol. Joi de vivre, siesta enz... zijn ook klimatologische gevolgen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 5 maart 2008 om 10:07.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 10:44   #85
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geert C heeft het over West-Europeanen, denk ik, maar zelfs elders hebben Germanen en Kelten zich gevestigd.

Tot Noord-Afrika! De Berbers zijn de nazaten van de Germanen!
Oud 5 maart 2008, 13:46   #86
Geert C

Standaard

Citaat:
Waarom wordt er in Das Lied der Deutschen dan over Duitse wijn gezongen, en niet over bier?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 14:04   #87
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Interssant is aan te stippen dat de "salische franken" dus Frankrijk veroverden en hun latijnse handgeschreven teksten meenamen, deze teksten werden voorzien van "glossen"
ie. aantekeningen in de "volkstaal" omdat de rechters in die barre tijden niet allen het latijn machtig waren en ze bijgevolg deze aantekeningen nodig hadden; Welnu het zijn die aantekeningen die de oudste overblijfselen van het Nederlands zijn (bron: onze taal).
De glossen werden zelfs vlijtig gecopieerd toen ze nniet meer begrepen werden in het latere "Frankrijk" waar de oorspronkelijk frankisch- of oud-Nederlands sprekende adel
verfranst was.

In de, overigens leerzame teksten van de VB jongeren, wekt men de indruk dat volkeren en talen onverbrekenlijk met elkaar verbonden zijn : het tegendeel is waar - er heeft een voortdurende vermenging plaats, waarbij dan weer de taal van de heersende minderheid en dan weer de taal van de grote meerderheid een doorslaggevende invloed heeft opo de taalvorming.

Ik denk bv. aan de Normanidische invloed op de engelse taal waarbij er voor dieren al naargelang ze in de vorm van vlees of in levende vorm voorkomen een andere benaming krijgen :

Ox, Beef ; Mutton, Sheep,

ik denk aan de fatsoenlijkere woorden in het Nederlands die door de vlucht van protestantse rijke burgers uit de zuidelijke Nederlanden naar het Noorden hun stmpel op het algemeen Nederlands w<isten te zetten :

Huwen , trouwen...

De geschiedenis is vol van volkeren waarvan de taal veranderde door diverse externe factoren. Een merkwaardig nieuwtje is het feit dat er in India een streek is waar men besloot het oud-sanskriet weer in te voeren : op die manier stierf onlangs een nieuw-sanskrietische taal uit ten voordele van dit oud-sanskriet.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 14:06   #88
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom wordt er in Das Lied der Deutschen dan over Duitse wijn gezongen, en niet over bier?
Heb ik gezegd dat Germanen absoluut geen wijn en Romanen absoluut geen bier drinken?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 15:29   #89
Steben

Standaard

Citaat:
Heb ik gezegd dat Germanen absoluut geen wijn en Romanen absoluut geen bier drinken?
Dat heb je inderdaad niet gezegd. De kern van de zaak (voor mij dan toch) is dat er weldegelijk verschillen zijn, maar niet altijd even duidelijk en sterk afgetekend.
Het probleem in uw laatste zin blijft dat we allemaal deels germaan, deels kelt, deels romaan zijn. Ik verzeker u dat er zeker 75% germaan, 25% romaan rondlopen die uitsluitend wijn drinken en 75% romaan die uitsluitend bier drinken.
Zo zijn wijn en bier ook gebonden aan sociale afkomst, opleiding en inkomen (en zo gunnen we de marxisten ook iets in discussie).
leve de manmanman club
Oud 5 maart 2008, 17:25   #90
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Dat heb je inderdaad niet gezegd. De kern van de zaak (voor mij dan toch) is dat er weldegelijk verschillen zijn, maar niet altijd even duidelijk en sterk afgetekend.
Het probleem in uw laatste zin blijft dat we allemaal deels germaan, deels kelt, deels romaan zijn. Ik verzeker u dat er zeker 75% germaan, 25% romaan rondlopen die uitsluitend wijn drinken en 75% romaan die uitsluitend bier drinken.
Zo zijn wijn en bier ook gebonden aan sociale afkomst, opleiding en inkomen (en zo gunnen we de marxisten ook iets in discussie).
Geschiedenis speelt altijd een rol natuurlijk. Wijn was eeuwenlang de drank van de toplaag en werd tot ver in het Noorden gekweekt (tot in Gent en verder tot de Fransen er in de 18e eeuw korte metten mee maakten). De volksdrank was wel bier. En dat er in Duitsland wijnliederen bestaan? Dat hangt af van streek tot streek. Maar goed, in München steht ein Hofbrauhaus....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 19:03   #91
Winterhamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Tot Noord-Afrika! De Berbers zijn de nazaten van de Germanen!
kijk, daar hebben we een turkse racist, fascist en imperialist, typisch.
Oud 5 maart 2008, 19:11   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar....

Geen wijn in Duitsland?
Liebfraumilch? Moezelwijn? (Duitsland)

en

Geen bier in frankrijk?
Kronenb(o)urg? (frankrijk) je weet wel den "1664" bv.

Daarenboven is het klimaat zo sterk aan het veranderen dat de beste bourgogne binnen 50 jaar in Duitsland gemaakt zal moeten worden.

Ik herinner me zelfs dat veel "ontmoete" Spanjaarden en Italianen gewoonweg zot zijn van onze frieten/patat met mosselen. Echt bijna allemaal. Dus pas maar op...

De vraag blijft: wat is typisch "germaans"? Ik vrees dat zelfs dat vager en vager kan ingevuld worden. Kerstboom en paasboom (ik gebruik hier nu toevallig de christelijke variant, lees daar maar overheen) enzo zijn overduidelijk germaanse tradities, maar zijn die niet sterk overgenomen door anderen ook?
Ik denk nu eenmaal echt dat geheel Europa daarenboven genetisch germaans te noemen is of minstens 50% germaans. West-europa is misschien juist "westers" door het Keltisch mengkarakter, niet zozeer de germaanse basis.

Daarenboven voel ik mij vooral Vlaming-Nederlander dan germaan. Juist omdat ik eerder keltisch-germaans ben zeker dan 100% één ding? Langs mijn vaders kant ben ik zeer pruisisch-germaans: "burvenich"-familie komt uit regio brandenbrug naast berlijn (+/-1700). Ik voel daarenboven soms meer dan anderen dat Duitsland en de Duiste bevolking wat miskent is sinds de oorlogen (band? ). Maar mijn moeder heeft wortels in zuid-frankrijk - Toscane. En ik hou inderdaad van Toscaanse keuken. Dus ja...

Er bestaat uiteraard zoiets als "Gründlichkeit", maar dat is vooral "Duits" en niet "Germaans". (In de Engelse taal kennen ze dat verschil echter niet... , tenzij je "germanic" gebruikt)Alhoewel Nederlanders dat zeker ook kennen en het verschil tussen Walen en Vlamingen heeft daar ook iets mee te maken. Maar het Noorden heeft ook een protestantse geschiedenis die dat versterkt, dus geloof speelt ook een rol. Joi de vivre, siesta enz... zijn ook klimatologische gevolgen.
Als ik u goed begrijp, dan bent u een genetische mix. Net zoals wij allemaal in Europa. En zeker de Spanjaarden. Die hebben ontiegelijk veel Arabisch bloed in de aderen. Nu weten we dat de Spanjaarden de Nederlanden hebben bezet in de 16de en 17de eeuw. En zeker de Zuidelijke Nederlanden. En dat er ook heel wat kinderen geboren werden bij de Vlaamse meisjes door die bezetting. Want de Spaanse soldaten waren geblakerde zuiderlingen met alles wat er bij hoort. Er zijn dus een behoorlijk aantal vermeende 'germaanse' Vlamingen die Spaans bloed in de aderen hebben, en de facto dus ook Arabisch bloed.

Bij manier van spreken zou men dus kunnen zeggen dat een behoorlijk aantal een 'germaanse Vlamingen' in Vlaanderen, via hun voorouderlijk bloed en dit via de troepen van Alva en anderen en dus via de Moren verwant kunnen zijn met de Profeet. Ik bedoel met Mohammed. In ieder geval: verwant met vele allochtonen.

Ik vrees dat onze 'germanen' dat niet graag zullen horen, temeer, dat ze er niets meer aan kunnen verhelpen.

Laatst gewijzigd door system : 5 maart 2008 om 19:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 19:55   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik u goed begrijp, dan bent u een genetische mix. Net zoals wij allemaal in Europa. En zeker de Spanjaarden. Die hebben ontiegelijk veel Arabisch bloed in de aderen. Nu weten we dat de Spanjaarden de Nederlanden hebben bezet in de 16de en 17de eeuw. En zeker de Zuidelijke Nederlanden. En dat er ook heel wat kinderen geboren werden bij de Vlaamse meisjes door die bezetting. Want de Spaanse soldaten waren geblakerde zuiderlingen met alles wat er bij hoort. Er zijn dus een behoorlijk aantal vermeende 'germaanse' Vlamingen die Spaans bloed in de aderen hebben, en de facto dus ook Arabisch bloed.

Bij manier van spreken zou men dus kunnen zeggen dat een behoorlijk aantal een 'germaanse Vlamingen' in Vlaanderen, via hun voorouderlijk bloed en dit via de troepen van Alva en anderen en dus via de Moren verwant kunnen zijn met de Profeet. Ik bedoel met Mohammed. In ieder geval: verwant met vele allochtonen.

Ik vrees dat onze 'germanen' dat niet graag zullen horen, temeer, dat ze er niets meer aan kunnen verhelpen.
Het kan ook Berbers bloed zijn natuurlijk, want vele Moren waren Berbers.

Laatst gewijzigd door system : 5 maart 2008 om 19:56.
Oud 6 maart 2008, 00:11   #94
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hieruit afleiden dat het VBJ nazi-ideologie verdedigt is niet juist, want uit het artikel valt dat niet af te leiden. Maar je kan je wel de vraag stellen wat een politieke jongerenbeweging aanzet om in hun blad een artikel te publiceren waarin op omstandige wijze de "etnische kern van de Vlaamse natie" wordt betoogd. Auteur Jan Lievens slaagt er bijvoorbeeld in om alleen al op pagina 7 het woord "etnisch" 7 keer te gebruiken. Waarvan die levendige interesse, die toch wel een beetje naar het obsessionele begint te neigen?

Heeft een vereniging van politiek geëngageerde jongeren niets beters te publiceren dan dit? Me dunkt dat er aan onderwerpen geen tekort is: mobiliteit, tewerkstelling bij jongeren, onderwijswetgeving, en ga zo maar door. Allemaal brandend actuele onderwerpen waarover de jeugd zijn frisse ideeën kan uitstrooien. Maar niet dus, liever een stuk over de etnische wortels van de Vlaming. En dan nog een stuk waar grote vraagtekens bij gezet kunnen worden. Geen natie zonder etnische eenheid? En de VS dan? En Frankrijk? En België? Een voor een zijn deze landen bevolkt door een mengelmoes van zowat alle "etnieën" die er op de aardkloot rondwandelen.

Laatst gewijzigd door Doki : 6 maart 2008 om 00:13.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 11:23   #95
Steben

Standaard

Citaat:

Ik vrees er ook voor dat je zeker gelijk kunt hebben, maar ook hier weer: je zal niet verder dan 5% arabisch geraken, naast Germaans, Romaans en Keltisch. Dus ja, maar toch "peanuts". Het grotendeels verhaal geldt in beide richtingen.
leve de manmanman club
Oud 6 maart 2008, 12:23   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees er ook voor dat je zeker gelijk kunt hebben, maar ook hier weer: je zal niet verder dan 5% arabisch geraken, naast Germaans, Romaans en Keltisch. Dus ja, maar toch "peanuts". Het grotendeels verhaal geldt in beide richtingen.
Hoeveel % weet men niet. Men zou misschien verbaast kunnen zijn hoeveel % het zou zijn. De kinderen van de kinderen van de kinderen van de 'halfbloed'. Dat kan snel gaan. Soms exponentieel.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2008 om 12:24.
Oud 6 maart 2008, 12:27   #97
Steben

Standaard

Citaat:
Hoeveel % weet men niet. Men zou misschien verbaast kunnen zijn hoeveel % het zou zijn. De kinderen van de kinderen van de kinderen van de 'halfbloed'. Dat kan snel gaan. Soms exponentieel.
Neen, ik bedoelde dat we (evengoed allemaal) maar 5% genetisch arabisch zijn en 95% anders. Cultureel is dat dan 0% arabisch
leve de manmanman club
Oud 6 maart 2008, 15:02   #98
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik bedoelde dat we (evengoed allemaal) maar 5% genetisch arabisch zijn en 95% anders. Cultureel is dat dan 0% arabisch
Wat is cultureel 'vlaams' of cultureel 'belgisch'? God alleen weet dit.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2008 om 15:08.
Oud 6 maart 2008, 15:18   #99
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Dat is nog eens een idee...
Noem hier 10 typische Vlaamse culturele gebruiken en kijk bij welke gebruiken er 100%(mag zelfs 75% zijn) van de Vlaamse forumgangers de gebruiken toepast.
Ik wil een voorbeeld geven maar kan er geen vinden.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 15:42   #100
Steben

Standaard

Citaat:
Ik spreek over cultuur der Nederlanden, dat zul je toch al moeten weten?
En veel eigenschappen zijn volgens mij ook overlappend, dat weet je ook al.
"Vlaams" is een politiek noodzakelijke term en daar mag dus overheen gekeken worden, maar "Belgisch" is al helemaal hol.
Nederlandse cultuur is gekenmerkt door het maritiem-mercantiele, levend in rivier- en kustgebied, vlak land met hoge bevolkingsconcentratie, gekoppeld aan rijke artistieke geschiedenis dat eigenlijk een gevolg is van het vorige. Ook vandaag zijn we nog steeds de poort van Europa. Zelfs Den Haag en Brussel, beide europese instellingssteden liggen in de Nederlanden.
In feite zijn wij veel minder industriële productie-gebieden.
leve de manmanman club
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be