Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mars terraformere?
Ja, en wel zo snel mogelijk; eindelijk nog eens iets interessants 22 62,86%
Ja, zeker doen, maar het is nog iets te vroeg; laten we eerst afwachten wat er met global warming gebeurt 4 11,43%
Nee, dat kost teveel en er is al genoeg armoede en ongelijkheid op deze planeet 3 8,57%
Nee, we moeten eerst onze eigen planeet terraformeren; ecologische problemen hier eerst aanpakken 5 14,29%
Nee, mijn godsdienst zegt dat de Mens niet zelf leefbare planeten of nieuw leven mag scheppen 1 2,86%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2008, 18:36   #81
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De premisse van dit topic, is het technologisch haalbaar. Ja dus.
Hangt ervan af wat je bedoelt met haalbaar. Een raket sturen naar Mars met wat manschappen is - in principe - niet een heel groot probleem.

Een Marsbasis bouwen zou ook geen probleem mogen zijn - hoewel dit vele jaren zal duren.

Een kolonie uitbouwen ? Dat zie ik niet zitten, maar zullen nu eventjes aannemen dat het ook geen probleem vormt.

Terraformeren ? Hahaha, ja op papier ja. Op papier kun je de Stille Oceaan oversteken staande op enkele bij elkaar gebonden planken. In de praktijk daarentegen gaat het niet.

Tenzij je 1000 jaar kunt wachten vooraleer je de eerste tekenen ziet van een eventuele doorbraak.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 18:38   #82
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat alleszins duidelijk is, is dat u geen antwoord hebt.
Volledig correct, want ik heb niet het minste idee wat je vraag is, zoals ik al heel duidelijk gesteld heb.

Je kunt altijd eens proberen je vraag op een duidelijke manier te formuleren, met de juiste context erbij, en dan zal ik met veel plezier je op een verbale manier alle hoeken van de virtuele kamer laten zien.

Met vriendelijke groeten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 19:01   #83
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Volledig correct, want ik heb niet het minste idee wat je vraag is, zoals ik al heel duidelijk gesteld heb.

Je kunt altijd eens proberen je vraag op een duidelijke manier te formuleren, met de juiste context erbij, en dan zal ik met veel plezier je op een verbale manier alle hoeken van de virtuele kamer laten zien.

Ik zou inderdaad kunnen proberen, dat is juist. Ik zou het nog doen ook ware het niet dat u van kwade wil lijkt.

Uw boventoon lijkt wel arrogantie.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 19:02   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Op papier kun je de Stille Oceaan oversteken staande op enkele bij elkaar gebonden planken. In de praktijk daarentegen gaat het niet.
Is al gedaan .
Thor Heyerdahl heeft het voorgedaan met zijn Kon-Tiki expeditie.
Tuurlijk, lanceer 1000 van die vlotten en 990 komen er niet toe.

Citaat:
Tenzij je 1000 jaar kunt wachten vooraleer je de eerste tekenen ziet van een eventuele doorbraak.
Je denkt wel heel snel op planeettermen.
Het is niet zo snel een paar gigaton aan asteroide en komeet op Mars te dumpen. Tenzij je echt teveel energie hebt.
Tuurlijk, als de behoefte er duidelijk is, dan kan het sneller. Want eenmaal de technologie voor dit soort zaken goed gestart is, gaat het een pak vlotter om naar de volgende stap te gaan.
Oud 30 maart 2008, 19:03   #85
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

U gebruikt wel veel woorden om te zeggen: ik versta u niet.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 19:08   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is slechts 1praktisch bezwaar. Hoe genoeg manuren verzamelen voor zo'n groot project. En manuren hebben we in overvloed eenmaal we de massa's in India en China dezelfde persoonlijke technologische macht geven die we in West Europa hanteren .
Al de rest is maar sociopoliticopsychologische Bla Bla.

De premisse van dit topic, is het technologisch haalbaar. Ja dus.
Neen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 19:19   #87
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Welk stukje vind je technologisch niet haalbaar Tavek?
Oud 30 maart 2008, 19:25   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk stukje vind je technologisch niet haalbaar Tavek?
De atmosfeer zal nooit kunnen bestaan uit een voor ons geschrikte gascocktail met bijbehorende druk.

De planeet kan deze moleculen gewoon in gasvorm (zoals je zei) niet vasthouden. Ten tweede is de zwaartekracht laag, en de solar input valt ook erg tegen. Alweer: een warmere temperatuur snachts is met zo een schaarse atmosfeer niet mogelijk.

En er is natuurlijk het probleem straling. Ik heb meegewerkt aan een instrument voor op mars (Exomars). Die krijgt behoorlijk wat straling te zien. Het kan best zijn dat er leven op mars mogelijk is , via ons of origineel, maar dan wel ondergrond of in biodomes waarin het klimaat geregeld wordt. Echt terraformen doe je enkel met een planeet die kwa omvang en atmosfeer al een beetje op de aarde lijkt.
Oud 30 maart 2008, 19:40   #89
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik geef dan ook aan dat 1 van de dingen die we moeten doen om er een succes van te maken, de massa van Mars vergroten.

De truk, energievretend, dat wel, is gewoon de asteroidengordel plunderen en die op Mars gooien. En paar kometen erbij voor water en meer gassen en we komen er wel.

De atmosfeer. Oorspronkelijk had de aarde ook geen vrije zuurstof in de atmosfeer, maar bladgroen heeft daar even iets aan veranderd.
Oud 30 maart 2008, 21:38   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t' is allemaal zo simpel.
Dat we dat nog niet eerder gedaan hebben dat versta ik niet.
Oud 30 maart 2008, 23:56   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo, simpel is het niet, wel technologisch haalbaar.
Oud 31 maart 2008, 00:31   #92
Heftruck

Standaard

Laat de vrije markt zich nu maar eerst bezig houden met het begin van ruimtereizen en dergerlijke.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 01:23   #93
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Awel Heftruck, J E Pournelle en vele andere Sci-Fi schrijvers hebben hierover een leuk stuk geschreven. Ergens in de jaren 70. Ze stelden een aantal belastingswetten voor die de VS geen verlies zouden opleveren, en alleen maar winst in de ruimtevaarttechnologie. En op die manier de creativiteit van de mensen zou stimuleren en de "space race" winnen van de Russen die alles nog veel strenger reglementeerden en geheim hielden.

De Premisse hiervoor is simpel. Ruimtevaart is te duur om een firma ermee te laten beginnen, dus alle ruimtevaart die een firma zou doen, is niet belastbaar. Alle winsten gemaakt met ruimtevaart, die er nu toch niet zijn, zijn ook onbelastbaar.
Oud 31 maart 2008, 08:41   #94
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb even mijn hersens in versnelling gezet.

Wat heeft Mars nodig om voor langere tijd bewoonbaar voor mensen te zijn.

1) genoeg adembare atmosfeer
2) genoeg water
3) bescherming tegen de kosmische straling

Oplossingen
De atmosfeer van weleer is weggelekt door de te lage zwaartekracht. 2 oplossingen hiervoor. De massa vergroten en daarmee de zwaartekracht, ofwel kunstmatige zwaartekracht.

2) lokaal te vinden of import en perfecte recyclage.

3) Stralingsschilden en goeie waarnemingen.

Wat we momenteel met de huidige technologie kunnen doen.
Zwaartekrachtgeneratoren zijn zelfs nog niet eens theoretisch uitgewerkt, maar we kunnen wel de massa van Mars vergroten. Kost alleen zeer veel energie. Blijf er maar asteroiden en kometen op dumpen. Na een tijd is de massa, en de hoeveel water wel voldoende voor een uitgebreid verblijf.

Atmosfeer. Moeder natuur heeft daarvoor gezorgt, en bladgroen is onze vriend. En doordat we de massa vergroot hebben is de aanwezige atmosfeer dikker en hoger in druk.

Een dikkere atmosfeer beschermd beter tegen cosmische straling en dat tesamen met de afstand tot de zon zou het probeem voor een belangrijk deel verminderen.
1 ding mis ik: een magnetisch veld. Hoe ga je anders vermijden dat je atmosfeer weggeblazen wordt door de zonnewind?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 12:55   #95
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Laat de vrije markt zich nu maar eerst bezig houden met het begin van ruimtereizen en dergerlijke.
Tis afgezaagd hoor Heftruck...
Oud 31 maart 2008, 13:03   #96
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tis afgezaagd hoor Heftruck...
Ga dat maar vertellen tegen de bedrijven die bezig zijn met ruimtevaart.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:09   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ga dat maar vertellen tegen de bedrijven die bezig zijn met ruimtevaart.
Die houden zich bezig met eigenlijk niet nuttige delen van de ruimtevaart.

Ik ken ze wel, Scaled Composites met Virgin Galactic (Burt Rutan en Sir Branson), de Ansari X-prize, etc....

Maar zou de vrije markt een project zoals DARWIN en GAIA sponsoren ? We hebben het hier over miljarden om bvb gewoon het universum in kaart te brengen. Is daar een markt voor ? Ja, de universiteiten. Hebben zij geld ? Neen.

Is het daarom onbelangrijke data ? Natuurlijk niet. Het draagt bij tot de collectieve vooruitgang van de mensheid.
Oud 31 maart 2008, 13:20   #98
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die houden zich bezig met eigenlijk niet nuttige delen van de ruimtevaart.

Ik ken ze wel, Scaled Composites met Virgin Galactic (Burt Rutan en Sir Branson), de Ansari X-prize, etc....

Maar zou de vrije markt een project zoals DARWIN en GAIA sponsoren ? We hebben het hier over miljarden om bvb gewoon het universum in kaart te brengen. Is daar een markt voor ? Ja, de universiteiten. Hebben zij geld ? Neen.

Is het daarom onbelangrijke data ? Natuurlijk niet. Het draagt bij tot de collectieve vooruitgang van de mensheid.
Ik denk dat die AIDSkindjes enzo wel iets anders te denken hebben dan Tavek en andere fans van de staat hun fantasietjes van 'collectieve vooruitgang'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:21   #99
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bemerk ook een causaal verband tussen 'de staat die universiteiten financieert' en 'universiteiten die geen geld hebben'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 31 maart 2008, 13:22   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar soit, als gij het leuk en belangrijk vindt om het heelal in kaart te brengen, mag jij natuurlijk met een geweer doorheen de samenleving lopen en iedereen hun geld af nemen.

Dat mag, want dat is belangrijk. Het heelal in kaart brengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be