![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mars terraformere? | |||
Ja, en wel zo snel mogelijk; eindelijk nog eens iets interessants |
![]() ![]() ![]() |
22 | 62,86% |
Ja, zeker doen, maar het is nog iets te vroeg; laten we eerst afwachten wat er met global warming gebeurt |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,43% |
Nee, dat kost teveel en er is al genoeg armoede en ongelijkheid op deze planeet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Nee, we moeten eerst onze eigen planeet terraformeren; ecologische problemen hier eerst aanpakken |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,29% |
Nee, mijn godsdienst zegt dat de Mens niet zelf leefbare planeten of nieuw leven mag scheppen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,86% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een Marsbasis bouwen zou ook geen probleem mogen zijn - hoewel dit vele jaren zal duren. Een kolonie uitbouwen ? Dat zie ik niet zitten, maar zullen nu eventjes aannemen dat het ook geen probleem vormt. Terraformeren ? Hahaha, ja op papier ja. Op papier kun je de Stille Oceaan oversteken staande op enkele bij elkaar gebonden planken. In de praktijk daarentegen gaat het niet. Tenzij je 1000 jaar kunt wachten vooraleer je de eerste tekenen ziet van een eventuele doorbraak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Volledig correct, want ik heb niet het minste idee wat je vraag is, zoals ik al heel duidelijk gesteld heb.
Je kunt altijd eens proberen je vraag op een duidelijke manier te formuleren, met de juiste context erbij, en dan zal ik met veel plezier je op een verbale manier alle hoeken van de virtuele kamer laten zien. Met vriendelijke groeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Uw boventoon lijkt wel arrogantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Thor Heyerdahl heeft het voorgedaan met zijn Kon-Tiki expeditie. Tuurlijk, lanceer 1000 van die vlotten en 990 komen er niet toe. Citaat:
Het is niet zo snel een paar gigaton aan asteroide en komeet op Mars te dumpen. Tenzij je echt teveel energie hebt. Tuurlijk, als de behoefte er duidelijk is, dan kan het sneller. Want eenmaal de technologie voor dit soort zaken goed gestart is, gaat het een pak vlotter om naar de volgende stap te gaan.
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk stukje vind je technologisch niet haalbaar Tavek?
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() De atmosfeer zal nooit kunnen bestaan uit een voor ons geschrikte gascocktail met bijbehorende druk.
De planeet kan deze moleculen gewoon in gasvorm (zoals je zei) niet vasthouden. Ten tweede is de zwaartekracht laag, en de solar input valt ook erg tegen. Alweer: een warmere temperatuur snachts is met zo een schaarse atmosfeer niet mogelijk. En er is natuurlijk het probleem straling. Ik heb meegewerkt aan een instrument voor op mars (Exomars). Die krijgt behoorlijk wat straling te zien. Het kan best zijn dat er leven op mars mogelijk is , via ons of origineel, maar dan wel ondergrond of in biodomes waarin het klimaat geregeld wordt. Echt terraformen doe je enkel met een planeet die kwa omvang en atmosfeer al een beetje op de aarde lijkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geef dan ook aan dat 1 van de dingen die we moeten doen om er een succes van te maken, de massa van Mars vergroten.
De truk, energievretend, dat wel, is gewoon de asteroidengordel plunderen en die op Mars gooien. En paar kometen erbij voor water en meer gassen en we komen er wel. De atmosfeer. Oorspronkelijk had de aarde ook geen vrije zuurstof in de atmosfeer, maar bladgroen heeft daar even iets aan veranderd.
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() t' is allemaal zo simpel.
Dat we dat nog niet eerder gedaan hebben dat versta ik niet.
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo, simpel is het niet, wel technologisch haalbaar.
![]() |
#92 |
|
![]() Laat de vrije markt zich nu maar eerst bezig houden met het begin van ruimtereizen en dergerlijke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Awel Heftruck, J E Pournelle en vele andere Sci-Fi schrijvers hebben hierover een leuk stuk geschreven. Ergens in de jaren 70. Ze stelden een aantal belastingswetten voor die de VS geen verlies zouden opleveren, en alleen maar winst in de ruimtevaarttechnologie. En op die manier de creativiteit van de mensen zou stimuleren en de "space race" winnen van de Russen die alles nog veel strenger reglementeerden en geheim hielden.
De Premisse hiervoor is simpel. Ruimtevaart is te duur om een firma ermee te laten beginnen, dus alle ruimtevaart die een firma zou doen, is niet belastbaar. Alle winsten gemaakt met ruimtevaart, die er nu toch niet zijn, zijn ook onbelastbaar.
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken ze wel, Scaled Composites met Virgin Galactic (Burt Rutan en Sir Branson), de Ansari X-prize, etc.... Maar zou de vrije markt een project zoals DARWIN en GAIA sponsoren ? We hebben het hier over miljarden om bvb gewoon het universum in kaart te brengen. Is daar een markt voor ? Ja, de universiteiten. Hebben zij geld ? Neen. Is het daarom onbelangrijke data ? Natuurlijk niet. Het draagt bij tot de collectieve vooruitgang van de mensheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bemerk ook een causaal verband tussen 'de staat die universiteiten financieert' en 'universiteiten die geen geld hebben'.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar soit, als gij het leuk en belangrijk vindt om het heelal in kaart te brengen, mag jij natuurlijk met een geweer doorheen de samenleving lopen en iedereen hun geld af nemen.
Dat mag, want dat is belangrijk. Het heelal in kaart brengen.
![]() |
![]() |