![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() Er zit krapuul in Brussel, ook vreemd. Waar is er geen crapuul? Brussel heeft gewoon de hoogste aantallen en concentratie van België van mensen, dus ook van wie jij "vreemdelingen" noemt. Er zijn er dus veel en daartussen uiteraard ook een aantal die jij en ik krapuul kunnen noemen: gewoon logica. Dat zegt niets meer dan dat Brussel de grootste agglomeratie van België is: niet echt wereldnieuws.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat je dat allemaal wilt relativeren, ok, absoluut mee akkoord, Brussel is niet de oorlogzone die sommigen er van willen maken en voor de grootte van Brussel valt het al bij al mee maar het kapotrelativeren, het onder de mat schuiven, gaat het ook niet oplossen. geweld, criminaliteit en diefstal is niet normaal en kan je als maatschappij niet tolereren, vergeet ook niet dat de meeste slachtoffers de armen zijn, degenen die het reeds niet breed hebben, heb jij iets tegen die kansarmen mss?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementslid
|
![]() In steden in Japan, Taiwan, Zuid-Korea, Hong Kong, wonen veel meer mensen dan in Brussel. En toch gooit daar niemand stenen naar een bus, zijn er geen gevallen van agressie tegen buschauffeurs, worden vrouwen heel zelden lastiggevallen door groepjes mannen. Als het daar zo veilig kan, waarom dan niet bij ons? Moeten wij echt dat geweld gaan dulden en gaan zien als een 'normaal' element van ons dagelijks leven?
PS: Singapore en China heb ik hier niet vernoemd omdat het autoritaire staten zijn, maar de landen en steden hierboven zijn dat niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Partijlid
|
![]() Deze weekend was ik in Brussel. In de "gevaarlijkste streek" dan nog. Ik nam daar de bus, lijn 85. Toen de bus aan Beekkant (Molenbeek) stopte, stapte er een vrouw uit. Ze was een blanke vrouw van ik schat rond de 35. Bij het opstaan viel haar gsm uit haar zak, maar ze merkte er niets van. Een jonge allochtoon die 2 zetels verder zat, merkte het wel. Hij sprintte achter het vrouw aan om het haar terug te geven. Hiervoor nam hij het risico dat de bus zonder hem verder reed. Gelukkig wist de chauffeur wat er gaande was en is dat niet gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het kan echter niet verstoppen dat er wel degelijk een probleem is. Een heel groot probleem, zo groot dat het stilaan het openbare leven in onze steden en stadjes aan het vernielen is. We moeten daar iets aan doen. Allemaal samen, de mensen van goeie wil en die een normale opvoeding gehad hebben. We moeten dringend iets doen want zo kan het niet meer verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ben echt gelukkig dat ik niet die angst voel, dat ik de leefsituatie anders beleef, dat ik wel nog kan genieten van een avondwandeling, dat ik wel nog met mijn zatte kloten een pitabar binnendurf om 03u50 in de morgen waar 20 allochtonen zitten te eten, dat ik wel nog naar de voetbal durf ook al speelt Den Antwaaaaarp, dat ik wel nog de bus durf nemen, dat ik wel nog open gesprekken kan hebben met moslims over de Islam en de gevolgen ervan. Ik ben zo gelukkig! En ik ben ook wel triest voor jouw angst, Rob. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
PS: Hebt ge het Gravensteenmanifest nu al ondertekend? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
maar dit is dramatisch doen: Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 april 2008 om 11:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willen we eens samen dit weekend rond 0.00h door brussel wandelen? Ik kom je thuis afhalen, dan zullen we jou persoonlijke ervaringen en eventueel die van al je bekenden eens werkelijkheid maken. Deal?
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() In Belgie, Vlaanderen, Oostende (mijn geboortestad en plaats waar ik mijn sociale leven voor 95% besteed) voel ik mij veilig. De moord op Bart Bonroy. De staafmoord een week later in de van iseghemlaan De vechtpartijen met engelse supporters tijdens het EK van 2000 in mijn lokale cafe De ontvoering en mishandeling van die jongen aan de bushalte aan de blauwe ruiten etc etc etc Dat zijn dingen die te verwerpen zijn. Maar dat zijn dingen van alle tijden. Voorvallen die mijn niet nopen om daar dramatische evoluties achter te zoeken Ik doe nogal wat stamboomonderzoek... Een anekdote vanuit mijn eigen familie: Matheus Clinckaert trouwde in Oostende in 1695 met Pieternelle de Beste. Op het trouwfeest schoof een dronken gezelschap waaronder een Engelse officier ongewenst de voeten onder de tafel. Als men het gezelschap poogde buiten te krijgen, liep het uit de hand. Uiteindelijk kregen 7 leden van mijn familie (2 rechtstreekse voorvaders) celstraffen. 1 engelse soldaat werd gedood. 1695... En zo zijn er nog: ik raad je aan om eens de archieven van de schepencolleges (burgerrechtbanken) van die tijd door te nemen. Criminilateit is er altijd al geweest en altijd hebben mensen gevonden dat het in hun tijd uit de hand liep... Ik heb een nogal een atypische grootmoeder; die vindt net dat Oostende veel veliger is dan pakweg 60 jaar geleden. En er zullen zeker grootmoeders in Oostende zijn die zeggen dat het 65 jaar geleden veel onveliger was. Wie heeft gelijk? Allebei; het is hun subjectieve beleving van hun werkelijkheid. Citaat:
Ik ben niet zo aan petities... ![]()
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 april 2008 om 12:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De moordenaars op Guido Demoor lopen nu al rustig rond. Als je vergelijkt, vergelijk dan volledig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Snapt em, Bert? GEEUW |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Filosoof, ik ben nog nooit naar de hoeren gegaan, maar lees wel de kranten. De steekpartij met Joe was dus een eenmalig incident, voor de rest was Brussel veilig ? Hieronder enkele krantenartikels van de laatste 3 maanden over Brussel. Zeer veilig ! Ze vermelden dan nog niet alle aggressie op het openbaar vervoer waartegen de chauffeurs al verschillende keren gestaakt hebben en ook niet de verschillende overvallen waarbij geen gewonden vielen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister
|
![]() Gij doet de moeite om uitgebreid te antwoorden, op een respectvolle manier, wat hier niet van alleman kan gezegd worden. Daarom wil ik uw antwoord niet negeren.
In mijn ogen is uw houding die van degene die systematisch en obstinaat minimaliseert. Ik begrijp dat: wat op ons afkomt is zo bedreigend dat we het het liefst wegduwen. Tot het ons op een dag bij de strot grijpt. De klassieke dooddoener "criminaliteit is van alle tijden" dan. Ja, criminaliteit is van alle tijden, en ja, Jan de Lichte was nog eens een zwaarder stukske krapuul, maar de link met wat ons hier bezighoudt is mij niet duidelijk. Ik ga hierover geen discussie beginnen, tegen gelovigen argumenteren haalt niets uit, maar me beperken tot volgende vaststelling. Ik ben opgegroeid in en rond Brussel en ging naar school in het hartje van de stad. Met de lijnbus tot daar en dan nog een stuk te voet door wat vandaag een "probleemwijk" is. Nooit, maar dan ook nooit in die zes jaar heb ik één incident of bedreiging meegemaakt of gezien. Vandaag de dag is dat ondenkbaar. De school in kwestie heeft De Lijn al een tijdje zo ver gekregen dat ze alle bussen uit de Rand voor de deur van de school laat stoppen. Ziet ge: in die tijd kon een jong bourgeoiszoontje alleen en zonder enige angst door alle Brusselse straten lopen. Er gebeurde helemaal niets, en dat is nauwelijks dertig jaar geleden. Mijn kinderen kunnen dat niet meer. Elke jongere kan u verhalen vertellen over pesten, geweld, vandalisme, afperserij etc., meestal in groep tegen enkelingen. Als ge u niet afsluit, kunt ge daar in uw omgeving en/of op internet honderden getuigenissen van vinden. Ge kunt dat weglachen, minimaliseren of botweg ontkennen, om redenen die ik allemaal kan begrijpen. Maar ik zit er mee, mijn kinderen en vele tienduizenden andere jongeren ook, en ik lach daar niet meer mee. Het is stilaan de hoofdfactor voor mijn stemkeuze aan het worden. Wie op een geloofwaardige manier nultolerantie voor alle straatgeweld en pesterij voorstelt, en/of resultaten boekt, die krijgt mijn stem. Voor de meeste bestuurders kan ik op dat vlak alleen maar minachting opbrengen. Kijk naar de persmededelingen die de partijen hier op dit forum dumpen, waar die in godsnaam mee bezig zijn terwijl heel het land praat over de zoveelste moordaanslag in Antwerpen. Leterme vindt zelfs samenvallende verkiezingen belangrijker. Ook voor begrip voor de situatie van het straatkrapuul moet ge, na al die jaren van minimaliseren, ontkennen en pamperen, bij deze burger niet meer zijn. Dat is fini. Met uw minimalisering zijt ge dus onverdroten een draagvlak voor zeer ingrijpende maatregelen aan het kweken, vrees ik. Ik probeer nog zo lang mogelijk een zeker evenwicht te bewaren, maar zoals ge op dit forum en erbuiten kunt vaststellen doen vele burgers dat niet (meer). Nog één vraagske terzijde: hebt gij klein gasten en zo ja van welke leeftijd? Laatst gewijzigd door Rob Roy : 3 april 2008 om 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Parlementslid
|
![]() Nu Brussel veilig verklaard is, komt Antwerpen straks aan de beurt. Wij leven op hoop.
|
![]() |
![]() |