Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2008, 16:06   #81
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk een groot incasseringsvermogen....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 17:47   #82
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Filo, wat is volgens u de sleutel tot .... zeg maar 36 jaar intens geluk ?
Euhm, DE sleutel?
zonder bepaalde volgorde:
alle twee
-aannemen dat de ander gelijkwaardig is
-op dezelfde lijn zitten voor de meeste princiepskwestes en voorkeuren,
-beseffen dat lange termijn geluk belangrijker is dan "even plezier"
-bereid zijn om water in de wijn te doen en niet met een meetglaasje nameten wie nu 't meeste wijn heeft.
-gewoon veel om de andere geven
-persoonlijkheid belangrijker vinden dan uiterlijk
-goed kiezen
-geen derden er zich mee laten moeien
-kunnen vergeven
-weinig egoisme en egocentrisme dus ook
(onvolledige lijst!!)

Een tip voor de studenten hier:
In de rethorica zegde onze leraar Nederlands eens in de klas "Als je aan d'univ een goed lief vindt en kwijtspeelt, d�*n zit je dik in de problemen."

Dat is geen universele of absolute waarheid uiteraard, maar wel iets om over na te denken.
Ik weet niet of de man uit ervaring, observatie of theorie sprak.
(zijn dochter zat ook in de klas, maar die luisterde -weer eens- slecht)

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 april 2008 om 18:04.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 18:40   #83
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Euhm, DE sleutel?
zonder bepaalde volgorde:
alle twee
-aannemen dat de ander gelijkwaardig is
-op dezelfde lijn zitten voor de meeste princiepskwestes en voorkeuren,
-beseffen dat lange termijn geluk belangrijker is dan "even plezier"
-bereid zijn om water in de wijn te doen en niet met een meetglaasje nameten wie nu 't meeste wijn heeft.
-gewoon veel om de andere geven
-persoonlijkheid belangrijker vinden dan uiterlijk
-goed kiezen
-geen derden er zich mee laten moeien
-kunnen vergeven
-weinig egoisme en egocentrisme dus ook
(onvolledige lijst!!)

Een tip voor de studenten hier:
In de rethorica zegde onze leraar Nederlands eens in de klas "Als je aan d'univ een goed lief vindt en kwijtspeelt, d�*n zit je dik in de problemen."

Dat is geen universele of absolute waarheid uiteraard, maar wel iets om over na te denken.
Ik weet niet of de man uit ervaring, observatie of theorie sprak.
(zijn dochter zat ook in de klas, maar die luisterde -weer eens- slecht)
Een groot incasseringsvermogen dus...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 18:57   #84
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
het heeft ook veel te maken met de opvoeding van de partners, tegenwoordig zijn ze zo verwend dat van zodra ze hun goesting niet krijgen, het gedaan is. Ook heb ik de indruk dat er veel meer wordt bedrogen dan vroeger
De werkelijkheid is wat genuanceerder (hoop ik) maar er schuilt een kern van waarheid in.
Het is sowieso iets wat verandert onder demografisch omstandigheden, bijvoorbeeld zijn kinderen die enig kind waren "verwender" dan kinderen met broers of zussen.
Ik las ooit een tekst waarin men zich hardop afvroeg wat de Chinese één-kind-politiek (meestal één jongetje) binnenkort zal geven op maatschappelijk vlak. Dat is werdom heel ongenuanceerd, maar het zijn veelal mensen die nooit hebben moeten leren samenleven of - delen met een ander.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 april 2008 om 18:58.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 19:49   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
de vraag is: is uw relatie slecht omdat ge uw partner bedriegt of bedriegt ge uw partner omdat uw relatie slecht loopt....
Volgens mij komen beide situaties voor hoewel de tweede mij de meest evidente lijkt. Wat de eerste situatie bedreft denk ik dat er zelfs heel wat bedrogen wordt zonder dat de relatie mank loopt.

Misschien moeten we ons eerst eens de vraag stellen wat juist wordt bedoeld met "bedriegen".
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 19:59   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in t beste geval is t dat, in t slechtste geval heb je kinderen die geen idee hebben over hoe een goede relatie werkt en dezelfde fouten als hun ouders maken. (bv kinderen van vrouwen die mishandeld werden hebben veel kans om ook in zo'n situatie terecht te komen omdat ze niks anders kennen)
Is dat zo ? Ben niet helemaal overtuigd. Ik heb eerder de indruk dat sommige moeders kost wat kost beletten dat hun dochters meemaken wat ze zelf hebben meegemaakt. Daarom hoeft het nog niet om klappen, mishandeling in welke zin ook, te gaan. Psychologisch, het klassieke rollenpatroon van destijds, wie heeft het laatste woord in huis, vader heeft altijd gelijk ...

Ik zou eerder beweren dat kinderen twee keer nadenken nadat ze thuis het slechte voorbeeld hebben gezien.
Oud 6 april 2008, 20:04   #87
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
1 Ik en mijn man zijn niet gelovig
2 We zijn alle twee tamelijk vrij opgevoed.
3 We gaan alle twee al iets drinken met collega's
We zijn dit jaar 27 jaar gehuwd.
Dan hoor je bij de overige 29%. Gefeliciteerd!
maar het gaat hier om de 71%...

Wat ik vergeten te vermelden heb is dat het internet ook veel kapotmaakt. Ik heb voor mijn werk een datingsite moeten promoten: +-50% is reeds getrouwd en zoekt vooral een one night stand. Het zijn hoofdzakelijk mannen die dat doen.
En een echtscheiding komt er natuurlijk als de partner dat ontdekt.

Laatst gewijzigd door Moby : 6 april 2008 om 20:05.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 20:09   #88
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Nou breekt mijn klomp zouden ze in Holland zeggen. Ik weet niet waar je roots liggen Averroes maar je zal je 'innerlijk schone bruidje' (lees: huisslaafje) in je homeland moeten gaan zoeken want hier ga je dat (gelukkig) niet vinden.
Ik hoop dan ook voor jou dat je een riant inkomen hebt want met één loon kom je hier niet ver om je gezin te onderhouden.
In het laatste jaar zie ik toch meer en meer Marokkaanse vrouwen werken. O.a. Levanto doet hier iets aan. Maar het gaat om deeltijds of minder. Het laatste dat ik zou willen is dat onze kinderen hun dagen in een kinderopvang slijten. Ik ken zo'n Marokkaans koppel, en die hebben er erg spijt van, want hun enige kind is nu liever bij oma (die de opvang deed) dan bij hen.

Laatst gewijzigd door Moby : 6 april 2008 om 20:11.
Oud 7 april 2008, 09:09   #89
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou breekt mijn klomp zouden ze in Holland zeggen. Ik weet niet waar je roots liggen Averroes maar je zal je 'innerlijk schone bruidje' (lees: huisslaafje) in je homeland moeten gaan zoeken want hier ga je dat (gelukkig) niet vinden.
Ik hoop dan ook voor jou dat je een riant inkomen hebt want met één loon kom je hier niet ver om je gezin te onderhouden.
Euh, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ik ken een hele boel meisjes die van zodra ze getrouwd zijn enkel nog halftijds zouden willen werken en van zodra ze kinderen hebben, zouden willen stoppen met werken. Ik begrijp niet wat je daar zo shockerend aan vindt, tenzij je het traditionele gezinsmodel shockerend moest vinden. Trouwens, om het met jouw woorden te zeggen: in het traditionele gezindsmodel zijn beide partners dus slaafjes van elkaar en de (eventuele) kinderen...

On-topic: Zolang er geen kinderen zijn, vind ik dat koppels probleemloos kunnen scheiden. Maar als er kinderen bij betrokken zijn, mag scheiden m.i. bemoeilijkt worden door de wetgeving. En dit niet enkel om de (psychologische) schade aan de kinderen te beperken maar ook omdat alleenstaande moeders dan meestal niet meer rond kunnen komen en vaak terugvallen op de sociale zekerheid. Mensen zouden dan waarschijnlijk echt meer of beter bezinnen eer ze beginnen...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 12:06   #90
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Euh, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ik ken een hele boel meisjes die van zodra ze getrouwd zijn enkel nog halftijds zouden willen werken en van zodra ze kinderen hebben, zouden willen stoppen met werken. Ik begrijp niet wat je daar zo shockerend aan vindt, tenzij je het traditionele gezinsmodel shockerend moest vinden. Trouwens, om het met jouw woorden te zeggen: in het traditionele gezindsmodel zijn beide partners dus slaafjes van elkaar en de (eventuele) kinderen...
Het ging hier niet over niet WILLEN werken maar over niet MOGEN werken.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 13:00   #91
gertjan22
Banneling

Standaard

Er is geen enkel respect meer voor de vrouw en voor anderen.Men neemt geen verantwoordelijkheid meer! Vrouwen en mannen zijn "producten" geworden, wegwerpartikelen als men iemand beu is!

1)Het huwelijk moet opgewaardeert worden tussen man en vrouw!
2)Op scholen aandacht voor het huwelijk en nageslacht
3)Scheiden maatschappelijk onaantrekkelijk maken: vroeger was het een schande!
4)Scheiden financieel afstraffen
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 13:09   #92
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Er is geen enkel respect meer voor de vrouw en voor anderen.Men neemt geen verantwoordelijkheid meer! Vrouwen en mannen zijn "producten" geworden, wegwerpartikelen als men iemand beu is!

VB wil vrouw aan de haard: dat vind ik van weinig respect getuigen tegenover alle intelligente zelfstandige vrouwen die zichzelf willen ontplooien.

je beseft toch dat de visie van VB tov vrouwen, gezin, holebis,... weinig verschilt van de traditionele moslims he
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 13:17   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je beseft toch dat de visie van VB tov vrouwen, gezin, holebis,... weinig verschilt van de traditionele moslims he
Nu je het zegt. Of hoe conservatieven elkaar bekampen op de kap van de vrouw.

Goe gezien zeg.
Oud 7 april 2008, 13:25   #94
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Is dat zo ? Ben niet helemaal overtuigd. Ik heb eerder de indruk dat sommige moeders kost wat kost beletten dat hun dochters meemaken wat ze zelf hebben meegemaakt. Daarom hoeft het nog niet om klappen, mishandeling in welke zin ook, te gaan. Psychologisch, het klassieke rollenpatroon van destijds, wie heeft het laatste woord in huis, vader heeft altijd gelijk ...

Ik zou eerder beweren dat kinderen twee keer nadenken nadat ze thuis het slechte voorbeeld hebben gezien.
ik denk dat als de relatie tussen de ouders misloopt en zij zelf niet altijd de echte reden inzien (bv niet kunnen communiceren) dat zij ook niet aan hun kinderen kunnen uitleggen wat de valkuilen precies zijn. en dat kinderen dan eerder dezelfde fouten zullen maken als hun ouders (zelfde patronen).

enfin, maar ik wil zeker niet gezegd hebben dat daarmee alle kinderen van gescheiden ouders gedoemd zijn om zelf ook te scheiden want anders ben ik ook gedoemd maar ik spreek uit ervaring dat je als kind van gescheiden ouders niet altijd alle vaardigheden meekrijgt die nodig zijn voor een goede relatie. Een goede partner met begrip en geduld heltp ook
Oud 7 april 2008, 13:41   #95
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
en vind je het nog een schande? en waarom precies?
Oud 7 april 2008, 21:58   #96
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe?

Citaat:
Mee eens. Het zal wel een generatie duren voordat het doordringt, want thuis zien nog veel kinderen het tegenovergestelde.

Citaat:
Hoe?

Citaat:
Dat gebeurt al in de vorm van onderhoudskosten. De vrederechter stelt wel eerst de schuld van een partner vast.
Dat vaststellen loopt wel niet altijd correct, omdat de vrederechter niet veel macht heeft en ook niet kan afstraffen als er iemand op leugens betrapt wordt.
Oud 8 april 2008, 07:23   #97
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Dat gebeurt al in de vorm van onderhoudskosten. De vrederechter stelt wel eerst de schuld van een partner vast.
Dat vaststellen loopt wel niet altijd correct, omdat de vrederechter niet veel macht heeft en ook niet kan afstraffen als er iemand op leugens betrapt wordt.
Ik heb zo de indruk dat 'onderhoudskosten' steeds minder vaak voorkomen. Co-ouderschap is 'in' en daar is geen alimentatie voor de kinderen mee gemoeid. Ik hoor ook meer en meer van rechters die tegen vrouwen zeggen 'zoek werk' (hebben ze ongelijk?) en een beperkte periode alimentatie opleggen of zelfs geen. Zeer recentelijk in eigen omgeving: man al meer dan 20 jaar zelfstandig, vrouw nooit gewerkt, krijgt wel invaliditeitsvergoeding, man laat vrouw zitten voor een ander en moet geen alimentatie betalen. Vroeger moest een man er nog voor zorgen dat zijn ex dezelfde levensstandaard kon houden, das blijkbaar voorbij.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 12:31   #98
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik heb zo de indruk dat 'onderhoudskosten' steeds minder vaak voorkomen. Co-ouderschap is 'in' en daar is geen alimentatie voor de kinderen mee gemoeid. Ik hoor ook meer en meer van rechters die tegen vrouwen zeggen 'zoek werk' (hebben ze ongelijk?) en een beperkte periode alimentatie opleggen of zelfs geen. Zeer recentelijk in eigen omgeving: man al meer dan 20 jaar zelfstandig, vrouw nooit gewerkt, krijgt wel invaliditeitsvergoeding, man laat vrouw zitten voor een ander en moet geen alimentatie betalen. Vroeger moest een man er nog voor zorgen dat zijn ex dezelfde levensstandaard kon houden, das blijkbaar voorbij.

en dat is maar goed ook, ondanks het feit dat de vrouwen nu geëmancipeerd zijn misbruiken nog veel vrouwen het "vrouw zijn" als het om extra voordelen aankomt. ik zeg wel veel vrouwen, niet allemaal
Oud 8 april 2008, 13:39   #99
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF01042008_019

Triest.
Waaraan zou dit kunnen liggen denkt u?
onverdraagzaamheid en egoïsme, soort van consumptiementaliteit
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:15   #100
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
onverdraagzaamheid en egoïsme, soort van consumptiementaliteit
het probleem?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be