![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||||||
Vreemdeling
|
![]() [quote=Ramon djv;3385322
Volgens onder andere het commissierapport discrimineerde Steiner. Terwijl verkondigde hij blijkbaar een soort non-discriminatie. Iets vertellen en het zelf niet naleven vind ik redelijk inconsequent. [/QUOTE] Neen, neen: de commissie vond enkele citaten die men in het huidige tijdsgewricht als discriminerend zou kunnen opvatten. Indien u één voorbeeld kan vinden waar hij het niet naleefde, dus daadwerkelijk discrimineerde (in de tegenwoordig gangbare opvatting van het woord) lees ik dat graag. Citaat:
De Steinerschool is geen hemel op aarde. Er zijn problemen, zoals overal, in alle middens. Ook enkele van de geschetste problemen doen zich voor, zij het niet zo zwart-wit zoals u het hier stelt. Bijvoorbeeld over de te hoge verhouding lln met leerproblematieken, zoals ik geschetst heb. Maar daar wordt aan gewerkt, niet alleen bij ons. Ik ben soms ook gefrustreerd over de traagheid van sommige veranderingsprocessen, maar zie aan de andere kant welke mooie resultaten we met vele kinderen bereiken, en de dankbaarheid die (oud)leerlingen en ouders uitdrukken. Dat heeft voor mij veruit de overhand, hoewel ik mij regelmatig bevraag over de balans. Daarmee wil ik allesbehalve onder de mat vegen dat elke terecht ontevreden oud-leerling of ouder er één teveel is en mij motiveert om de pijnpunten verder aan te pakken. (Met terecht ontevreden bedoel ik: wanneer we niet waarmaken wat we hebben voorgespiegeld. Onterecht ontevreden zijn ouders die verwachtingen hebben die overspannen zijn of niet sporen met wat we pretenderen te kunnen realiseren. Mensen die denken dat we elk leerprobleem kunnen oplossen bv.) Ik verkies de problemen binnenshuis aan te pakken en bij naam te noemen. Als buitenstaanders dat horen lijkt het misschien alsof alles slecht loopt. Ik veronderstel dat een gelijkaardig verhaal geldt over wat u van de federatiemedewerkers heeft gehoord. Ik ken de meeste namelijk vrij goed en weet dat ze er op dezelfde manier in staan als ik: de problemen die er zijn vaak scherp verwoorden, maar net zoals ik zouden ze eruit stappen wanneer ze er niet meer achter zouden kunnen staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Intentieprocessen zijn er al genoeg, ik verkies een publicatie op basis van feitenmateriaal: slaagcijfers na één jaar diploma's na 5 jaar, werksituatie na 7 jaar,... Wie ondertussen meeleest en een academicus kent die dergelijk onderzoek wil organiseren mag mij contacteren. Misschien diezelfde als van het eerdere onderzoek? (ook al waren die resultaten niet zo schitterend ) Citaat:
En een niet te onderschatten factor is de volgende: Wij krijgen nogal eens het volgende te horen van die leerlingen die wij afraden te komen, maar zich toch inschrijven en vervolgens het meestal maar een jaar uitzingen: "De leraren van mijn vorige school zeiden dat ge op de Steinerschool niks leert." Waarop baseren die leraren zich? Op de leerlingen die zij krijgen vanuit de Steinerschool in het 2de, 3de, 4de middelbaar, nadat ze bij ons geen A-attest kregen. Nogal wiedes... En vervolgens gaat die leerling die één jaar bij ons zat elders zijn heil zoeken en concludeert men daar: "aha, hij komt van de Steinerschool!" Nogal hardnekkig, dus. We kunnen maar één ding proberen te doen: ondanks het inschrijvingsrecht deze leerlingen zoveel mogelijk proberen te ontraden omdat het ook niet in hun belang is na één jaar of zelfs vroeger weer een andere school te moeten zoeken. Daarnaast zijn er maar zeer weinig leerlingen die de school verlaten tijdens het middelbaar omdat ze vinden dat ze een andere ASO-richting willen volgen. Bij ons misschien 5 �* 10 gedurende de laatste 15 jaar. Aha, nog iets om te onderzoeken, vrij makkelijk dit keer. Zullen we zelf eens doen: wie had geen onvoldoendes en ging toch weg? Wel is het zo dat steeds 1/4 tot 1/3 van de eigen lagere school niet naar het middelbaar komt. Pakweg de helft daarvan omdat ze vrezen dat ASO te moeilijk wordt, de nadere helft wil de Latijnse gaan doen. Citaat:
Want die gevoel hebben voor standing, zoals u schrijft, komen zeer zelden naar het middelbaar. Rara, waarom? Ze zijn gevoelig voor het 'vuilbak'-beeld en sturen hun kind als het enigszins kan naar de Latijnse of anders toch maar naar een 'gewoon' ASO. Want voor een lagere school staat dat wel leuk, zo'n alternatieve pedagogie, en ze doen er toch zo'n toffe en schattige dingen, maar in het middelbaar moet het toch wel serieus worden, nietwaar? Laatst gewijzigd door Steinerleraar : 26 april 2008 om 20:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||||
Vreemdeling
|
![]() [quote=Ramon djv;3385322
Ik heb vandaag nog met een directrice gesproken. Die wist van elke leerling die de voorbije jaren uit de school was gegaan wat en waar hij nu studeerde en hoe hij het deed. Die vrouw ging ervan uit dat een school vanaf het moment dat een leerling wordt opgenomen die leerling dient te volgen tot zijn volledige schoolloopbaan is afgewerkt, zelfs al is dat in een andere school. Wat denk je van zo’n leerlingenvolgsysteem? Steinerpedagogie?[/QUOTE] Van wele leerlingen weten we dat ook, informeel, maar daar kan je geen statistiek op bouwen. Maar zo'n leerlingenvolgsysteem is al een jarenlange wensdroom. De inspectie had daar een terechte opmerking over. En u ook. Maar het zal er spijtig genoeg niet komen (redenen zie eerdere post.) Op Steinerscholen draait zeer veel op vrijwilligerswerk van ouders en leraren. Dat is mooi, maar continuïteit is een oud probleem. En met zo'n volgsysteem heb je net dat nodig. Citaat:
Indien u de Belgische parlementaire onderzoekscommissie bedoelt, dan slaat u de plank hopeloos mis. Die hebben geen letter van Steiner gelezen. Geen letter. Citaat:
Citaat:
Mijn ervaring is daar als volgt: via-via hoor je vaak wat er elders allemaal fout loopt. De Steinerscholen blijven intern helaas niet gespaard van roddels en negatieve kritiek. Zeer on-antroposofisch (mezelf niet uitgezonderd), maar al te 'menselijk'. Op lerarendagen en in werkgroepen ontmoet ik echter veelal zeer gedreven en bekwame mensen op pedagogisch vlak. Zo is dat naar ons toe ook. En hoe komt dat? Op vlak van organisatie en samenwerking durft er al eens iets mis te lopen vanuit een principieel 'basisdemocratische' werking (geen klassieke directie) Democratie is soms moeilijk en omslachtig, nietwaar? Diezelfde leraren die onderling niet altijd efficiënt samenwerken staan er wel 100% voor hun leerlingen en bereiken daar vaak mooie dingen, de spijtige uitzonderingen niet te na gesproken. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Uw laatste zin lijkt erop te wijzen dat u blijkbaar enkel een probleem heeft met 'methodescholen' die zouden blijven aanmodderen? En als kinderen op een gesubsidieerde school zitten die kwalitatief slecht presteert en waar aan ouders gevraagd wordt om naar eigen mogelijkheden mee de huisvesting te helpen betalen, dan zullen die ouders niet weggejaagd worden naar een gesubsidieerde school waar zulks niet gevraagd wordt? Vreemde mensen, die ouders. Meer naar de grond van de zaak: (persoonlijke mening, niet representatief voor alle 'Steinerianen', maar wel ook hoe Steiner het zag) Onderwijs hoort geen zaak van de overheid te zijn. Afschaffen dus, die subsidies, voor alle scholen (en cultuur overigens ook) Er bestaat niet zoiets als overheidsgeld, toch zeker niet in deze. Het is belastinggeld en er zijn andere , veel efficiëntere manieren om ieder kind toegang te garanderen tot kwalitatief onderwijs. Vrijheid van onderwijs betekent ook vrije concurrentie, ook als dat betekent dat sommige Steinerscholen dan hun deuren zouden moeten sluiten. Zo moet niemand betreuren dat zijn belastinggeld verprutst wordt aan subsidies voor vreemde alternatieve onderwijsvormen. En hoef ik ook niet mee te betalen aan zaken waar ik niet achter sta, zoals de implementatie van een welbepaald mensbeeld dmv van door de overheid geconcipieerde eindtermen. Een directeur van een katholieke school die in de jaren '70 het onderwijssysteem van Oost-Duitsland bestuurde, vertelde ooit dat de gelijkenis met de Vlaamse eindtermen anno jaren '90 schokkend was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() @steinerleraar
Het is moeilijk argumenteren met iemand die al in zijn eerste post aangeeft niet representatief te zijn voor andere steinerschoolleerkrachten, noch de woordvoerder te willen zijn van de steinerscholen, maar wel het beeld van die scholen wil 'nuanceren'. Ik begrijp hieruit dat dit nunanceren dan maar op basis moet zijn van een eenzijdig verhaal, zonder enige bronvermelding. Citaat:
Met waandenkbeeld bedoel ik dat de waargenomen realiteit wordt verdrongen of genegeerd ten gunste van het ideaalbeeld dat iemand in zijn hoofd heeft. Ik zal enkele voorbeelden geven. Toen ik de steinerscholen bevroeg ivm fysiek en verbaal geweld werden mijn vragen simpelweg genegeerd. Toen ik enkele steinerschoolleerkrachten (van een bepaalde school) vroeg of er in hun school door leerkrachten veel fysiek geweld wordt gebruikt, antwoordden ze me dat dit nog nooit was voorgekomen. Eén leerkracht wist me echter te vertellen dat er al jaren een probleem was dat ervoor zorgde dat onder het mom van 'autonomie van de leerkracht' het (oogluikend door de school) werd toegelaten om regelmatig de kindertjes een muilpeer te verkopen. Dit was door de schoolgemeenschap geweten, maar blijkbaar stilzwijgend geaccepteerd. Het niet onder ogen willen zien van wat algemeen geweten is, dat noem ik het koesteren van een waandenkbeeld (zoiets komt niet voor in onze school, hoe bestaat het). In een andere school krijg ik te horen dat leraar x, die volop voordrachten organiseert over het welzijn van de kindertjes, zich nooit heeft geschaamd om, en ik citeer, 'de kinderen uit de bank te meppen'. Op diezelfde school (andere leerkracht) worden kinderen mismeesterd onder het mom van 'kinderen moeten luisteren'. De leerkracht erop aanspreken helpt niet. Ik geef geen bron, zelfs geen verwijzing naar de scholen, want betreffende 'praters' zouden zeer vlug gevonden zijn. Misschien is nu duidelijk dat ik, wat het onderwerp van dit topic betreft, aan het weergeven van persoonlijke ervaringen weinig heb als die niet enigszins verifieerbaar zijn. Als ik alles wat ikzelf in de steinerscholen heb gezien dat niet 'koosjer' is hier zou moeten weergeven krijg je al vlug een boek. Maar misschien is wat ik dan schrijf net wel representatief voor de meeste steinerscholen. Tenminste als wat ik stel te toetsen is. Dat is bij jou totnogtoe niet het geval. En neen, ik heb geen probleem met methodescholen die aanmodderen. Ik maak me wel zorgen over sommige kinderen die in steinerscholen terechtkomen doordat volwassenen zichzelf hebben wijsgemaakt dat steinerscholen werken zoals Steiner dat voor ogen had, namelijk voor de kinderen. Met die volwassenen bedoel ik voornamelijk personeel van steinerscholen en in mindere mate de ouders die 'meespelen'. Daarom ook de vraag: 'Wie evalueert...?' Want wat het uitgangspunt van steinerscholen is wordt maar al te graag verteld (het ideaal), maar wat het resultaat of de uitwerking (realiteit) betreft, is veel in stilzwijgen gehuld. Een interessante oefening zou kunnen zijn om de weg terug te nemen en te vertrekken vanuit het resultaat en zo terug te keren naar de uitgangspunten. PS: Ik ben zo vriendelijk geweest om dit topic te starten met een verifieerbaar bericht. Ik zou graag naar dat opzet terugkeren. Anders bestaat het gevaar dat we hier straks een vervolg maken van de Fabeltjeskrant. ![]() Laatst gewijzigd door Ramon djv : 27 april 2008 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Van nog andere scholen bereiken me dezelfde berichten, maar concrete cijfers heb ik nog niet. Nogmaals: waarop baseer je je eigenlijk? Laatst gewijzigd door Ramon djv : 27 april 2008 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Daarop volgen enkele zware beschuldigingen ivm fysiek geweld waarbij het aan u is om ze hard te maken. Ik wil er ten zeerste op aandringen dat u daar een juridische zaak van maakt. Indien het waar is wat u zegt, dan is dat een schandaal van de eerste orde en moet dit in het belang van de kinderen onmiddellijk worden stopgezet. Ik kan iets dergelijks moeilijk verifiëren. Zelfs al zouden collega's van andere scholen erover zwijgen, ik heb een goede bekende die een kind heeft op de Leuvense basisschool, als het daar tenminste over gaat. Hij is absoluut geen Steineriaan en nogal licht ontvlambaar wat onrecht betreft. Hij zou zoiets zeker niet over zijn kant laten gaan. Het meest schokken vind ik uw suggestie dat er een soort omerta over zou bestaan. Dat kan ik me van ouders in deze tijd werkelijk niet voorstellen. Maar daarom niet onmogelijk. Als dit uw motivatie is begrijp ik uw neiging om 'het kind met het badwater weg te gooien.' Maar als er werkelijk dergelijke rotte peren bestaan, moeten die eruit, stante pede. Dat krijgt mijn volle steun. Citaat:
Ik hou als positief resultaat over van deze discussie dat u mij zeer sterk gemotiveerd heeft om een enquete af te nemen bij onze oud-leerlingen wat hun na-schoolse loopbaan betreft en de mate van (on)tevredenheid waarmee ze terugkijken op onze school. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() De enige bronvermelding die u heeft gegeven betreft het onderzoek ivm de afgestudeerden. Verder bent u het die een zeer eenzijdig verhaal brengt op basis van vooral 'horen zeggen'.
Dit klopt niet. Je kan misschien nog eens opnieuw enkele berichten van me lezen. Ik geef wel in mijn voorlaatste post bewust drie voorbeelden die inderdaad aan mij zijn verteld, om aan te tonen dat dat niet echt opschiet als er geen andere bronnen zijn of kunnen worden aangehaald om te toetsen. Tussen haakjes; twee van die gevallen zijn wel te verifiëren, want daar is een gerechtelijk dossier van dat nog loopt) Wat verificatie van mijn overige stellingen betreft, verwijs ik je naar mijn website. Citaat:
Citaat:
Wat de Leuvense steinerschool betreft: vraag eens aan die bekende of ze weet of de school vorig jaar drie klachten heeft ingediend tegen ex-ouders die het hadden gewaagd om hun onvrede te uiten. Citaat:
![]() Rotte peren wil ik nuanceren. De meeste van die mensen die ik persoonlijk heb aangesproken op hun ontoelaatbaar gedrag waren volgens mij overtuigd van hun 'pedagogisch' handelen. Als je dat wil veranderen of er iets aan wil doen, wil ik je privé gerust meer vertellen. Geen probleem. Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 27 april 2008 om 21:02. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Te laat, maar beter laat dan nooit. De betrokken leerkracht doet nu iets omtrent zorg en doet dat naar verluid uitstekend. Ik kan me niet voorstellen dat in deze tijd nog iets dergelijks mogelijk zou zijn. Ik heb begrepen uit contacten met pedagogisch verantwoordelijken van andere Steinerscholen dat de fase waarin sommige pioniers als onaantastbaar golden (zij richtten immers zelf de scholen op) na een overgangsfase nu toch wel voorbij is. Ik heb ook wel sterke verhalen gehoord in de lerarenkamer over oud-leraren. Die gaan dan wel over min. 25 jaar geleden. Als er echter ergens onaantastbaarheid zou bestaan omtrent gebruik van fysiek geweld, dan draagt u een verantwoordelijkheid om justitie in te lichten. Aan u dus om aan te tonen waarop u zich baseert. Tenslotte: als u over representatieve cijfers beschikt van dergelijke schooluitval, dan zal dat hopelijk een sterke stimulans zijn om het probleem aan te pakken. Hoewel zelfs eenmalige situaties pijnlijk en onacceptabel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Een voorbeeld van hoe men idealistisch ingestelde ouders over de schreef krijgt om aan het werk te gaan: met een citaat van de grondlegger van de scholen.
Citaat:
http://www.hiberniaschool.org/pages/ouderraad.htm Het is zo dat er voor alle erkende scholen een regeling is waardoor ouders die meewerken aan activiteiten voor en in de marge van de school een gratis verzekering kunnen krijgen. Citaat:
Ik vraag me wel af of dit geweten is in steinerscholen en indien ja, er effectief gebruik van wordt gemaakt. Wat freinetscholen betreft veronderstel ik van wel. Die hebben een directeur die zulke zaken (normaal gezien) bewaakt. En in de meeste reguliere scholen lezen de directies de nieuwsbrieven van het ministerie van onderwijs, zodat ze op de hoogte blijven en gebruik kunnen maken van de voordelen die worden gegeven. Laatst gewijzigd door Ramon djv : 28 april 2008 om 20:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
In de praktijk is het zo dat -zeker voor een middelbare afdeling- er slechts een kleine kern van geëngageerde ouders is. Veruit de meeste ouders zie je (naast de ouderavonden of evaluatiegesprekken) hooguit één of twee keer per jaar en sommigen zelfs dat nog niet. Er is geen enkele manier waarop we druk kunnen of willen zetten op ouders. Wel proberen we duidelijk te maken dat veel enkel kan op een Steinerschool met medewerking van de ouders. In de realiteit blijft er echter steeds meer liggen en moeten we anderzijds ook steeds minder ambitieus zijn op dat vlak. Citaat:
Ouders zijn op school automatisch gratis verzekerd voor activiteiten. Alle Vlaamse Steinerscholen hebben iemand die officieel de functie van directeur waarneemt. We worden soms zowat overspoeld door e-mails betreffende omzendbrieven en nieuwe reguleringen. En sinds enkele jaren is er ook steeds een preventie- en veiligheidscoördinator, zoals in elke school. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In de tweede zin, weer geen feit, maar iets wat jij 'DENKT'. Tot dusver ben je met een aantal stellingen komen aandragen die je denkt, of meent te weten, of verondersteld. Je blijkt minder gestoord door feiten die je echt weet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() De nacht brengt raad.
Ik had een lange post geplaatst en plotseling...alles weg. Citaat:
Van de website van steinerschool Hibernia Citaat:
Dus bij jullie is dat ook zo. Citaat:
Nochtans... Citaat:
Citaat:
Laat daar maar onmiddellijk een batterij sociologen op los. Laatst gewijzigd door Ramon djv : 29 april 2008 om 00:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Vreemdeling
|
![]() @ Ramon
Laat me er even van uitgaan dat u van goede wil bent, ondanks het feit dat u tot nog toe enkel negatieve berichten met een suggestief karakter heeft geplaatst. Laat ik er van uitgaan dat u het oprecht meent en overtuigd bent van uw gelijk. Dan kan ik enkel concluderen dat onze perceptie van de werkelijkheid op een Steinerschool zodanig verschilt dat elke discussie bij voorbaat ontaardt in een langs elkaar doorpraten. Ik pretendeer niet representatief te zijn, u blijkbaar wel. Ik ben niet van alles op de hoogte wat zich op eender welke Steinerschool afspeelt. Ik weet alleen dat de werkelijkheid veel genuanceerder is dan het eenzijdig gekleurde beeld dat u hier ophangt. In die zin acht ik mijn bijdragen dus wel representatiever.(Zie ook weer de suggestieve selectiviteit in de vorige post, maar dat zal u wellicht niet zo zien, want u bent overtuigd van uw eigen gelijk.) Maar ik wil niet voor de mensen van een andere school spreken, waar u toch blijkbaar negatieve ervaringen heeft opgedaan. Aan 'buitenstaanders': Mocht u ooit geïnteresseerd geraken in de Steinerpedagogie, ga dan niet gewoon maar af op wat ik hier schrijf. Bezoek eens een Steinerschool, kijk en luister, spreek met leraren, ouders, leerlingen en oud-leerlingen vraag u af of er mensen staan die een mooi ideaalbeeld proberen op te hangen dat niet van deze wereld is en vooral: ga af op uw gevoel of woorden en daden elkaar wel met elkaar stroken. Kortom: vorm uw eigen oordeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Vreemdeling
|
![]() Ik merk dat ik teveel meegetrokken wordt in een niet-constructieve discussie, wat niet mijn bedoeling was.
Ieder die wil kan zijn eigen oordeel vormen, zoals hierboven beschreven. Steiner ging uit van het potentieel tot individueel oordeelsvermogen van ieder mens, los van alle mogelijke bevoogdende instanties. Laten we daar maar vertrouwen in hebben. Een diametraal tegengesteld mensbeeld gaat ervan uit dat overheid, georganiseerde religie, ... een opvoedende taak hebben naar volwassen mensen toe. (Al moet toegegeven worden dat 'het woord' van Steiner in het verleden paradoxaal genoeg soms ook wel bijna dogmatisch karakter had. Die ontvoogding is gelukkig grotendeels gebeurd. Soms in die mate doorgeslagen dat de inspiratie mee overboord wordt gezet.) De discussie tussen beide mensbeelden is gedoemd tot een naast elkaar door praten. Dat merk ik hier in andere draden ook. Dit is daarom wat mij betreft het laatste bericht in deze discussie. Laatst gewijzigd door Steinerleraar : 29 april 2008 om 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een doodnormaal - daarom niet hoogstaand intellectueel kind, vermoedelijk (via moeder) dyslextisch - vader advokaat, grootvader leraar latijn, moeder (zelfs dyslectisch) hogere kunststudies. kind: door Steinerschool zelfs in het lager onderwijs reeds naar "speciaal onderwijs" doorgestuurd. Toen ze uiteindelijk uit dat "speciale onderwijs" werd gehaald, moest ze TWEE jaar zakken in het beroepsonderwijs, om nog min of meer mee te kunnen. In feite is het een normaal begaafd kind gebleken!!!!!!! Bleek dat haar leraar haar potentieel iets te laag had ingeschat.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 29 april 2008 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() circe schreef
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 29 april 2008 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard was het een inschattingsfout van de leraar. Maar me dunkt kan dit in het standaard onderwijs sneller worden opgemerkt en blijven die kinderen dan niet tot hun 15de in zo'n klasje voor - laten we eerlijk zijn - achterlijke kinderen zitten, terwijl ze gewoon dyslexie had!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |