![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Vreemdeling
|
![]() Mag ik even reageren ? Wat je me hier vertelt wist ik al vanaf de dag dit ik eigenlijk verwekt werd, sorry dat ik even verwerkt werd überhaupt, maar als ik jullie over deze materie hoor praten, dan blijkt dat schijnbaar een plots probleem te zijn. Niets is minder waar. Onze eigen Belgische politiekers wisten dat al lang. Sinds 1970 hoor ik al reclameren over de vergrijzing van de bevolking. En elke keer komt dat weer naar voren.
Heeft er al iemand iets aan gedaan ? Blijkbaar niet, maar kan je die gevolgen de babyboomers dan verwijten? Kijk, wij hebben na de oorlog een perfect sociaal model opgebouwd, door met de werken een deel van ons loon af te staan aan de toenmalige oudjes. Dat het model nu niet meer werkt, tant-pis, tant-mal, maar dan moeten wij naar een ander model uitkijken. En waarom zouden we niet uitkijken naar een model waar we eerst een algemene daling doorvoeren naar de toppensioenen ten voordele van de lagere pensioenen. Diegene, die van hogere pensioenen genieten hebben al voldoende geprofiteerd in hun leven en kunnen die resterende jaartjes ook met 'wat minder' gerust doorkomen. Als dat nog niet voldoende is voor een algemeen aanvaard pensioen, dan knagen we aan de pensioenen van de ambtenarij, vooral van de hogere ambtenarij. Ze zeggen wel dat ze tijdens hun leven minder verdienen dan in de privé en destijds was dat misschien ook zo, maar ook hier is een serieuze kentering in gekomen sinds de globalisatie. Een job in de privé is ook niet meer zo vet betaald, laten we dit dan ook doortrekken naar overheidsbedrijven. Met mijn 926 euro wilt er niemand nog aan de staat werken, dat weet ik zeker en ik werk in de privé. Ook kunnen we de cumulatie van onze politiekers eens onder de loep nemen en kijken wat we daar kunnen weghalen of verbieden, zodat anderen daar wel belastingen op betalen en tot slot kunnen we eens herbekijken hoe we de inkomstenbelasting kunnen verlagen en de sociale bijdrage kunnen verhogen zonder enige verstoring in de algemene loonbelasting teweeg te brengen. Minder belasting brengt herschikking van de belasting met zich voort, maar daar is politieke moed voor nodig en is die er wel? Wilt men er wel iets aan doen. Ik heb de indruk van niet. Conclusie: Nu dat het langzaam onze beurt is en met mij vele van mijn leeftijds- en decenniagenoten om uit die vetpot te lepelen, blijkt die vetpot ver leeg of onbestaand te zijn. We blijken enkel nog wat van de randjes te mogen profiteren… Ja, moe, waarvoor hebben wij die vetpot dan betaald ? Voor schoon ogen van anderen ? Als dat dan echt zo is, zo daadwerkelijk is, stop dan meteen en nu en onmiddellijk met elke vorm van prepensioen en preprepensioen en laat die mensen, die daar nog altijd van kunnen en blijven profiteren verder werken tot hun 65ste. Stop met het verlenen van alle van dergelijke privileges, die gevormd zijn op de kap van de bevolking en geeft dat geld terug aan de bevolking. Zwak ook elk pensioen van boven de tweeduizend euro netto en meer naar beneden af, ongeacht hun staat van dienst. Als het echt om hun staat van dienst gaat komen ze wel toe, net zoals een arbeider, een bediende met 900 euro per maand moet toekomen en een zelfstandige met nog minder. Ik ben beschaamd in het Europees België te wonen, vroeger was het me beter en vluchtte ons kapitaal minder snel naar het buitenland. Nu zijn we ver uitgezogen en Europa doet nog altijd niets om dit te stoppen. Maak van Europa een sociaal Europa en ik ben terug mee. Blijf je bij het huidige volatiel Europa, die haar eigen kapitaal exporteert, dan vrees ik voor onze toekomst en voor ‘elke’ waarde die we ooit hebben opgebouwd. Zijn er dan nog enige waarden ? Ik betwijfel het en wacht op commentaar van jullie…, Europeanen… |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ter informatie wil ik wel even vermelden dat u mijn mening over werklozen e.d. hier kunt lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Gouverneur
|
![]() Langer werken goed en wel, maar er moeten nog genoeg werkgevers zijn die bereid zijn senioren aan te nemen:
http://online.wsj.com/article/SB1210..._my_columnists Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanaf 55 zou je een UITGROEI baan moeten hebben.
Dus een baan waar je alle variaties van parttime kunt doen een kwestie van een keer per week nog uw tanden te poetsen en uw burgerplicht te doen. Het type job dat in de bibliotheek zit, dat receptie in het stadhuis, noteren van klachten, onkruid wieden, gras afrijden en boordjes trimmen van de stadsparken, etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementslid
|
![]() Okay, ik ben niet helemaal bekend met het Belgische systeem van pensioenen, maar ik hoor over toppensioenen en lage pensioenen. In Nederland krijgt iedereen, van hoog tot laag hetzelfde bedrag als alleenstaande en met z'n tweetjes ook hetzelfde aow'tje. Daarnaast zijn er natuurlijk aanvullende pensioentjes die je per bedrijfstak of individueel opbouwt. Wat nou te doen met die vergrijzing en haar kosten. Geld bijdrukken is geen optie. Dit zal inflatie aanwakkeren en dan heb je d'r nog niets aan. Zodra ik een produkt voor een tientje verkoop en ik weet dat het jaar d'rop er een grote markt voor mijn product is die meer geld heeft gekregen, dan gooi ik mooi een eurootje bovenop mijn product. Hierdoor meer geld bijdrukken heeft bij de verkoper weer eenzelfde reactie en zo kom je in een spiraal terecht zoals we die in de jaren 20 in Duitsland hebben gezien, waar men ook dacht even wat Markjes bij te drukken.
Als mensen het kunnen betalen mogen ze voor mij part hun hele leven met pensioen. Zolang dat de gemeenschap maar geen geld kost. De aow'tjes hoeven niet naar beneden,ze zouden ''magertjes'' gehouden kunnen worden. Maar geef mensen die door willen werken (parttime of full-time) extra voordelen. Er zijn mensen genoeg die nog bezig willen blijven na hun 65e, alleen mensen die zichzelf als ''loonslaaf'' zien, zullen hier allergisch voor zijn. Maar doorwerkers kunnen bepaalde belastingvoordelen krijgen. Ook de werkgever moet hierin gestimuleerd worden. Geef hen iets waardoor het voor hen interessant wordt om zo'n werknemer in dienst te houden. Mijn oom is in april 65 geworden. Hij heeft zichzelf ook altijd gezien als loonslaaf en riep vanaf z'n vijftigste al dat het tijd werd om te stoppen. Hij krijgt nu een aow'tje van de staat, maar heeft er voor gekozen om daarnaast nog 2 ochtenden in de week toch te blijven werken. Hij voert wat lichte klussen uit. Hij blijft bezig, is nog steeds onder z'n collega's waar hij het altijd naar 'zin mee heeft, en hij vangt een centje bij zodat hij iets meer over heeft. Daarnaast heeft hij zeeën van tijd om aan zichzelf te besteden en dan knutselt hij wat aan auto's, gaat fietsen e.d. Die man zegt straks rond z'n 67e of 68e inderdaad van ''nu is het genoeg geweest'' en stopt dan waarschijnlijk. Dat heeft hem 3 jaar een extra centje opgeleverd, hij is goedkoper doordat de werkgever hierover belastingvoordelen ontvangt (en premievoordelen). Ik las laatst in de krant nog over een kaasmeisje (Uh...kaasbejaarde bedoel ik) in een supermarkt in het noorden van het land. Ze werd 75 en nu ging ze echt stoppen met werken. Ze vond het wel jammer, want het midden in het leven staan vond ze geweldig. Genoeg mensen van haar leeftijd zitten achter de geraniums te koekeloeren naar de vogeltjes. Het hoeft niet van mij, maar ik vind dat er opties bevorderd moeten worden om mensen door te laten werken. En wie werkt, heeft recht op extraatjes.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kunnen we misschien de Dementen ook niet tewerkstellen
![]()
![]() |
#88 |
Partijlid
|
![]() Zitten die momenteel niet in de regering?
![]() |
#89 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gewoon optrekken tot 121, zo is de staat vrij zeker dat ze geen pensioenen moet uitreiken.
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben niet goed op de hoogte hoe het in Belgie juist zit met pensioensparen en welk bedrag je onbelast in je pensioen mag steken (maar ik vermoed dat dat bedrag geplafonneerd is tot 4000 eur per jaar of zoiets ongeacht uw inkomen).
Hier in England mag ik een serieuze sloef van mijn inkomen volledig onbelast in mijn prive pensioenfonds stoppen, (het plafond ligt ergens rond de 100.000 EUR per jaar, dus een flink pak hoger dan Belgie). De reden is omdat ik hier als buitenlander aanzien word en verondersteld word van in het buitenland op pensioen te gaan. Als ik in Engeland op pensioen zou gaan, dan zal ik de aldan heersende belastingvoet op mijn inkomen in pensioen betalen. Het grote voordeel van dat systeem is dat ik zelf bepaal wanneer ik op pensioen ga en hoeveel ik daar nu voor bereid ben om opzij te zetten etc.. Mijn punt nu zijnde: laat de belgen vrij een veel groter bedrag van hun inkomen belastingvrij in hun pensioenfonds te steken. Belgen kunnen dan zelf bepalen wanneer ze op pensioen gaan. Niks dan voordelen. Minder last voor de staat, meer vrijheid voor het individu en sneller vrijkomen van arbeidsplaatsen voor jongeren ipv ouw zakken die de promoties van jongeren tegenhouden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 19 mei 2008 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En er in Belgie mee beginnen als elders in de wereld (Azie, BRIC, etc) het kapitalisme nog in volle opmars is zal enkel onze concurrentiepositie verzwakken. Wat zoveel wil zeggen dat je het welvaaartstaatsprinciepe volledig moet laten vallen wegens onbetaalbaar. Je riskeert, neen je hebt gegarandeerd - straatrellen tot en met een regelrechte burgeroorlog op uwe nek... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is er een tekort aan arbeidskrachten ?? Wat mis ik hier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 20 mei 2008 om 06:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() @ MIS,
Richard Branson sprak overlaatst (was het in Davos world economic forum als ik me goed herinner?) over co2 emmissies die zeer zwaar moeten teruggedrongen worden en dat de luchtvaartmaatschappijen er alles aan moeten doen dit te bewerkstelligen. Een journalist vroeg hem dan vrij aggressief "waarom begint u er dan niet mee met uw Virgin Airlines?", waarop Branson kort maar gevat antwoordde : Als er geen algemeen bindende reglementering komt en Virgin zou er op eigen initiatief alleen mee beginnen (nieuwe en veel duurdere motoren te laten produceren), dan is Virgin binnen de kortste keren failliet... Dit is dus wat de realiteit is, economische zelfmoord, wanneer je als eerste ongevraagd een verandering gaat doorvoeren. Je moet dezelfde spelregels gelijktijdig voor iedereen toepassen. Dit geldt imho ook voor de zaken die we hierboven aangehaald hebben. Het ganse geldende systeem van superconsumptie, superkapitalisme is onhoudbaar voor de planeet en stevent op een ramp af. Het is een kwestie van tijd. De wereld heeft een nieuw paradigma nodig, een nieuw systeem en een groep echte wereldleiders met een andere visie. Leg dat maar eerst uit aan de landen zoals China die uit een steentijdperk komen en zich nu opwerken. Die gaan zeggen "hela, eerst verrijken jullie zich op de kap van de rest van de wereld en dwing je de ganse wereld het kapitalisme en industrialisme over te nemen, en nu, net als we het beter hebben en wat meer op gelijke voet leven, dan vraag je ons van het systeem terug te veranderen..." Laatst gewijzigd door straddle : 20 mei 2008 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Momenteel is de verhouding werkenden/gepensioneerden = 3/1; binnen een tiental jaar zal deze verhouding dalen tot 1/1. Ja er zijn niet genoeg arbeidskrachten, maar dat wil niet zeggen dat er geen werklozen kunnen zijn. Vlaanderen bevindt zich ook niet in een staat van verregaande depressie. Maatregelen zoals brugpensioen zijn desastreus. Stel een oudere verliest zijn job. Hij mag op brugpensioen. In realiteit is hij weinig meer dan een gewone werkloze die vrij gesteld is van iedere verplichting om ooit nog werk te zoeken. De redenering achter het brugpensioen is: er is een kans dat een oudere werkloze werknemer geen baan meer zal vinden, dit lossen we op door de werkloze permanent werkloos te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sorry, maar ik heb de draad niet van het begin gelezen. De titel spreekt enkel van pensioenleeftijd optrekken naar 75 jaar en daar heb ik in feite op gereageerd. Nu wat je daar zegt over arbeidskrachten tekort, het effect van de omgekeerde bevolkingspiramide is geen uitsluitend belgisch geven he. Wat WEL een zuiver belgisch gegeven is, is dat er bijna 700,000 ambtenaren zijn. Is dat geen kunstmatige tewerkstelling dan????? Kan een kleine land zo'n grote vraag naar ambtenaren wel economisch (niet sociaal) verantwoorden. Net zoals dat brugpensioen een misbakken oplossing is. Maw moet ge zoveel arbeidskrachten gaan importeren?? Voor wat juist? Om de pensioenen van de verouderende bevolking te betalen? Of omdat er een echte economische vraag bestaat. Er van uitgaande dat de productiviteit in de toekomst niet groeit (wat sowieso niet het geval is), slank de ambtenarij af, en zet voor handen zijnde arbeidskrachten elders in de echte economie in. Laatst gewijzigd door straddle : 20 mei 2008 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |