Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2008, 13:25   #81
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
De mogelijke oplossing door splitsing is een éénzijdige vlaamse eis.

Er zijn ook andere oplossingen voor het probleem mogelijk.

Iemand die een éénzijdig opgelegd dictaat niet wenst, beschuldigen van ongrondwettelijk te zijn, is een brug te ver.
Wel, dat de aanhangers van andere oplossingen dan hun eigen wetsvoorstel indienen he. Als er meer stemmen zijn voor een nationale kieskring dan voor provinciale (met splitsing BHV), dan zal dat de wet worden. Dat is de democratie.

Wat geen democratie is, is hardhandig en met alle mogelijke middelen tot en met het opblazen van het land, een democratische meerderheid te verhinderen om op hun eigen voorstel stemmen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:28   #82
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgens dezelfde democratische princiepes werd de wetttelijke mogelijkheid geschapen om het VB te veroordelen. En het cordon sanitaire is hiermee ook gelegitimeerd. De meerderheid is baas. Ik ben blij dat er iemand deze al lang door mij verkondigde stelling nu bijtreedt.
Lees ik hier een oproep om het wetsvoorstel op haar eigen verdienstelijkheid te beoordelen? Graag!

Kan je dan verklaren welk bezwaar er mogelijk bestaat tegen een wet die de werking van de provinciale kiesdisctricten voor alle Belgen gelijkstelt?
Oud 29 april 2008, 13:29   #83
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Zozo, Leterme kent zijn priotiteiten. Yves, laat dat communautair gezeik vallen en zorg dat de economie het beter gaat doen zodat je begroting klopt!! Het is al lang goed, de vlaamsnationalisten zijn overtuigd dat je "nen echte" bent. Ga nu aan het werk! Begroting sluitend maken en wat van die 800,000 ambtenaren die we met zijn allen betalen ontslaan. Ah nee, hij wil herfederaliseren. Nog meer politici! Nog meer ambtenaren! Hoera, go Yves!
Oud 29 april 2008, 13:41   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
er is al zes maanden tijd geweest voor onderhandelde oplossingen, alsof het nu voor 15 juni zou lukken.
en maar uitstellen, en maar tijd rekken...
wie gelooft het nog?
Precies!
En maar uitstellen en maar rekken!
Wie gelooft die mensen nog?

Citaat:
From the desk of Filip van Laenen on Sun, 2008-04-27 20:21
«Wie gelooft die mensen nog?» Deze vraag is vandaag actueler dan ooit, maar dit verschil dat ze nu van toepassing is op de CD&V. In de Vlaamse media laat een Servais Verherstraeten eerst nog uitschijnen dat hij zo snel mogelijk een stemming in de Kamer over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde voorstaat, een dag later gaat Yves Leterme met de Franstaligen «overleg plegen» over de zaak, en nog een dag later laat Hugo Vandenberghe in het RTBf-programma Mise au Point uitschijnen dat de partij een nieuw belangenconflict wenst.

Het kan natuurlijk één groot misverstand zijn dat Hugo Vandenberghe deze middag een nieuw Franstalig belangenconflict vroeg om een stemming in de Kamer opnieuw enkele maanden te kunnen uitstellen, maar dat is dan wel een misverstand waar heel de Franstalige politieke kaste, journalisten inbegrepen, is ingetrapt. De krant Le Soir schrijft bijvoorbeeld dat «il n'a pas demandé expressis verbis le vote d'une nouvelle motion en conflit d'intérêts mais il a rappelé très clairement que l'accord politique au sein du groupe Octopus avait été conclu dans le cadre d'un scénario qui voulait que les partis francophones enclenchent la cascade de conflit d'intérêts �* leur disposition.» Blijkbaar ging de CD&V ervan uit dat ze een afspraak met de Franstalige partijen hadden om de belangenconflicten aan mekaar te blijven rijgen. Interessante vraag: was de N-VA van die afspraak op de hoogte? Hoe dit rijmt met de beruchte «vijf minuten politiek moed» en «onverwijld» zijn twee andere vragen, om nog niet te vragen naar de mening van zo'n 800.000 Vlaamse kiezers over deze gang van zaken…

Nog iemand die lelijk in het misverstand van Hugo Vandenberghe getrapt is, is Isabelle Durant van Ecolo. Zij begrijpt niet waarom de Franstaligen al een nieuwe belangenconflict zouden moeten inroepen, aangezien ze toch een afspraak met de Vlamingen hebben dat er niets gebeurt vóór 15 juli. Zij drukt het daarbij plastisch uit: «Pourquoi ouvrir son parapluie quand il ne pleut pas ?». Ze bevestigt hiermee in ieder geval mijn analyse van gisteren dat de Franstaligen er op dit ogenblik geen enkel belang meer bij hebben een nieuw belangenconflict in te roepen om het hachje van Yves Leterme, zijn CD&V en zijn federale regering te redden. Meer zelfs, elk belangenconflict dat ze nu kunnen opsparen voor later zou wel eens goud waard kunnen zijn, en kan een splitsing misschien zelfs over de volgende federale verkiezingen tillen. (Of die dan ongrondwettelijk zouden zijn of niet is daarbij hun probleem niet, wel dat van de Vlaamse partijen.)

Tot slot vermelden we nog iemand die een rake analyse maakte in Mise au Point, Bruno Tobback, die vaststelde dat de Franstalige partijen er meesterlijk in geslaagd waren de CD&V in een moeilijke hoek te drijven, zeker wat hun relatie met kartelpartner N-VA betreft. Als de Franstalige partijen slim zijn en willen, kunnen ze die spanning zelfs nog verder opdrijven door alsnog een motie voor een belangenconflict in te dienen, maar dan in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, met net genoeg onthoudingen zodat CD&V de beslissende stem zou moeten leveren.

Wat de jongste dagen geleerd hebben is dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen de strategische en tactische capaciteiten van de Franstalige en de Vlaamse partijen. Aan Franstalige zijde is men ertoe in staat om over de grenzen van drie verschillend samengestelde regeringen en opposities heen een lange-termijnstrategie uit te werken en in de praktijk om te zetten, om de gemeenschappelijke Franstalige belangen te verdedigen. Aan Vlaamse zijde geldt echter een «ieder voor zich»-mentaliteit waarbij men bereid is desnoods zelfs moeder en kinderen tegelijkertijd te verkopen voor een bord linzensoep om de dag van morgen te kunnen halen. Kan men bij het aanschouwen van dit alles de Franstaligen dan ongelijk geven wanneer zij spotten met dit Vlaamse zootje ongeregeld en er gebruik van maken om hun belangen maximaal te beschermen?
Oud 29 april 2008, 13:42   #85
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Zozo, Leterme kent zijn priotiteiten. Yves, laat dat communautair gezeik vallen
Dat doet hij toch? Hij heeft in die zin vandaag nog maar eens bewezen dat de parlementaire democratie een farce is.

Citaat:
Het is al lang goed, de vlaamsnationalisten zijn overtuigd dat je "nen echte" bent.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:52   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat zeg je goed.

Er werd nog maar eens bewezen dat de parlementaire democratie in dit land een grap is.
Oud 29 april 2008, 13:58   #87
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Wie sinds de jaren zestig het politieke gebeuren binnen dit land volgt moet eerlijk toegeven dat wat de staatshervorming en BHV betreft, de Vlaamse van vorig jaar zijn ingegaan met een zichzelf overschattende hautainiteit dat het niet mooi meer is.
Men vergeet blijkbaar dat o.a. het compromis inzake BHV indertijd als wisselgeld diende voor het vastleggen van de taalgrens en de gegarandeerde vertegenwoordiging binnen de Brusselse gewestregering. Dat 'wisselgeld' nu terugeisen zonder dat daar een evenwaardige prijs voor wordt betaald is uiteraard niet aanvaardbaar voor de Franstaligen.
Bovendien is het bestaan van het kiesarrondissement BHV op zich niet ongrondwettelijk, maar het feit dat elders in het land er provinciale kieskringen zijn. Het Arbitragehof zegt geenszins dat BHV moet gesplitst worden, maar dat de volgende federale verkiezingen ongeldig zijn, tenzij, ofwel BHV gesplitst is, of tenzij er terug arrondissementele kieskringen zijn.
Hoe dan ook. De bevolking wijsmaken dat BHV gesplitst wordt zondert dat bvb. Brussel of de taalfaciliteiten voor de Franstaligen in de rand worden uitgebreid, is je reinste volksverlakkerij.
Over de verborgen agenda van 'rechts' in Vlaanderen, en daarmee bedoel ik niet het VB of LDD, maar de rechtse vleugel van het CD&V, de NVA en de VLD, zal ik het maar niet hebben. Voor hen is het de ultieme droom dat vrijwel alle macht in Vlaanderen komt, desnoods als onafhankelijke staat. Op Belgisch vlak moet 'rechts' nog steeds inbinden omdat het moet samenwerken met het door links gedomineerd Wallonië. In een vrijwel volledig autonoom Vlaanderen zou zij de 'alleenheerser' kunnen worden. Daar is het hen om
te doen...
Goed dat iemand nog eens de geschiedenis opfrist want op den duur vind een kat haar jongen niet meer terug in het wespennest.

En inderdaad, Dewever steekt het niet onder stoelen of banken dat zijn partij voor Vlaamse onafhankelijkheid is en daarbij hoopt op een rechtse dominantie.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:58   #88
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie sinds de jaren zestig het politieke gebeuren binnen dit land volgt moet eerlijk toegeven dat wat de staatshervorming en BHV betreft, de Vlaamse van vorig jaar zijn ingegaan met een zichzelf overschattende hautainiteit dat het niet mooi meer is.
Men vergeet blijkbaar dat o.a. het compromis inzake BHV indertijd als wisselgeld diende voor het vastleggen van de taalgrens en de gegarandeerde vertegenwoordiging binnen de Brusselse gewestregering. Dat 'wisselgeld' nu terugeisen zonder dat daar een evenwaardige prijs voor wordt betaald is uiteraard niet aanvaardbaar voor de Franstaligen.
Bovendien is het bestaan van het kiesarrondissement BHV op zich niet ongrondwettelijk, maar het feit dat elders in het land er provinciale kieskringen zijn. Het Arbitragehof zegt geenszins dat BHV moet gesplitst worden, maar dat de volgende federale verkiezingen ongeldig zijn, tenzij, ofwel BHV gesplitst is, of tenzij er terug arrondissementele kieskringen zijn.
Hoe dan ook. De bevolking wijsmaken dat BHV gesplitst wordt zondert dat bvb. Brussel of de taalfaciliteiten voor de Franstaligen in de rand worden uitgebreid, is je reinste volksverlakkerij.
Over de verborgen agenda van 'rechts' in Vlaanderen, en daarmee bedoel ik niet het VB of LDD, maar de rechtse vleugel van het CD&V, de NVA en de VLD, zal ik het maar niet hebben. Voor hen is het de ultieme droom dat vrijwel alle macht in Vlaanderen komt, desnoods als onafhankelijke staat. Op Belgisch vlak moet 'rechts' nog steeds inbinden omdat het moet samenwerken met het door links gedomineerd Wallonië. In een vrijwel volledig autonoom Vlaanderen zou zij de 'alleenheerser' kunnen worden. Daar is het hen om
te doen...
Alsof België sinds de jaren zestig niet meer veranderd is.
Ik denk hierbij aan alarmbel, grendels, belangenconflict, pariteit,...

Voor het gemak gaat u voorbij aan de slag om de kiezer in franstalig België 2009 , die op het federale vlak nu uitgevochten wordt met factuur voor het noorden.

De staat is in heel zijn werking vastgelopen:
we betalen de allerhoogste belasting sinds jaren, de laagste wettelijke pensioenen, een onbeheersbaar vreemdelingengedoe, justitie , financiën , leger ,fiscale/sociale fraude, ambtenarenlegioen.....een complete puinhoop en veel vlamingen hebben daar genoeg van, temeer omdat ze dan nog elke keer stank voor dank krijgen.

Kortom deze staat is in coma in haar bestuurlijke vorm.

BHV is het eerste dossier ,waarbij vlamingen zeggen tot hier en niet verder en dat is nieuw.

Is het u trouwens opgevallen dat elk dossier communautair geladen is , zelfs bij deze Leterme I: numerus clausus dokters, 75 euro werkzoekenden , kankerplan, BTW bouwgronden,...en we zijn nog geen maand verder.
Stoppen , die handel !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 29 april 2008 om 13:59.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:09   #89
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Vanwaar komt eigenlijk je obsessie voor het Vlaams Belang?
Ik voel me niet geobsedeerd, maar zelf ben je waarschijnlijk de laatste om het te beseffen. Het is wel de partij die mijn volk omgevormd heeft tot een bende bange schrikschijters, navelstaarders, zuurpruimen, ..... En dat enkel voor eigen gewin. De antidosis die ze hopelijk achter de hand hebben voor mochten ze ooit aan de macht komen zal straf spul moeten zijn. Anders zal de geschiedenis hard voor hen zijn.

Wat mijn punt eigenlijk is, is dat democratie en het meerderheidsprinciepe hier moeiteloos verdraaid wordt al naargelang het in het voordeel of het nadeel van betrokkenen speelt.

Ofwel is iemand democraat en aanvaardt die hoe dan ook dat de meerderheid beslist, zelfs in zijn nadeel.

Ofwel is democratie met meerderheidsbeslissing verwerpelijk voor iemand, en beroept men er zich dan ook niet op als het goed uitkomt.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:19   #90
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel me niet geobsedeerd, maar zelf ben je waarschijnlijk de laatste om het te beseffen. Het is wel de partij die mijn volk omgevormd heeft tot een bende bange schrikschijters, navelstaarders, zuurpruimen, ..... En dat enkel voor eigen gewin. De antidosis die ze hopelijk achter de hand hebben voor mochten ze ooit aan de macht komen zal straf spul moeten zijn. Anders zal de geschiedenis hard voor hen zijn.

Wat mijn punt eigenlijk is, is dat democratie en het meerderheidsprinciepe hier moeiteloos verdraaid wordt al naargelang het in het voordeel of het nadeel van betrokkenen speelt.

Ofwel is iemand democraat en aanvaardt die hoe dan ook dat de meerderheid beslist, zelfs in zijn nadeel.

Ofwel is democratie met meerderheidsbeslissing verwerpelijk voor iemand, en beroept men er zich dan ook niet op als het goed uitkomt.
Hoe komt het dan dat je in bijna alle berichten hier op Politics. be over het Vlaams Belang begint?

Voorts ben ik van mening dat ik van jou geen lessen inzake democratie te krijgen heb.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 29 april 2008 om 14:19.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:21   #91
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
te doen...
Lees ik dat goed, de VLD Vlaams-nationalistisch?

Trouwens, de tijd van La Belgique de papa is voorgoed voorbij.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:22   #92
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Voorts ben ik van mening dat ik van jou geen lessen inzake democratie te krijgen heb.
Nochtans was dit een les in democratie waar geen speld tussen te krijgen is. Een democraat kan dit enkel beamen....en dat deed jij dus niet.

Citaat:

Oud 29 april 2008, 14:25   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, de tijd van La Belgique de papa is voorgoed voorbij.
Neen hoor. Leterme probeert Belgique in alle geval uit alle macht nieuw leven in te blazen.
Oud 29 april 2008, 14:27   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Arbitragehof zegt geenszins dat BHV moet gesplitst worden, maar dat de volgende federale verkiezingen ongeldig zijn, tenzij, ofwel BHV gesplitst is, of tenzij er terug arrondissementele kieskringen zijn.
Die voorwaarde stelt het grondwettelijk hof niet. Met andere woorden: dit zijn verzinsels.
Oud 29 april 2008, 14:30   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Alsof België sinds de jaren zestig niet meer veranderd is.
Ik denk hierbij aan alarmbel, grendels, belangenconflict, pariteit,...

Voor het gemak gaat u voorbij aan de slag om de kiezer in franstalig België 2009 , die op het federale vlak nu uitgevochten wordt met factuur voor het noorden.

De staat is in heel zijn werking vastgelopen:
we betalen de allerhoogste belasting sinds jaren, de laagste wettelijke pensioenen, een onbeheersbaar vreemdelingengedoe, justitie , financiën , leger ,fiscale/sociale fraude, ambtenarenlegioen.....een complete puinhoop en veel vlamingen hebben daar genoeg van, temeer omdat ze dan nog elke keer stank voor dank krijgen.

Kortom deze staat is in coma in haar bestuurlijke vorm.

BHV is het eerste dossier ,waarbij vlamingen zeggen tot hier en niet verder en dat is nieuw.

Is het u trouwens opgevallen dat elk dossier communautair geladen is , zelfs bij deze Leterme I: numerus clausus dokters, 75 euro werkzoekenden , kankerplan, BTW bouwgronden,...en we zijn nog geen maand verder.
Stoppen , die handel !
Die handel zal niet stoppen zolang belgicistische partijen de macht naar zich toe kunnen trekken. En dat kunnen ze zolang er niet meer volk zijn buik van vol krijgt.
Oud 29 april 2008, 14:34   #96
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook na de splitsing van BHV zullen de Franstaligen in de Rand nog steeds de mogelijkheid hebben om Franstalige lijsten in te dienen. Waarom ze dan extra faciliteiten zouden moeten krijgnen of er een uitbreiding van Brussel zou moeten komen, is mij een raadsel. Zulke verzinsels bestaan enkel in de hoofden van Franskiljons en verbelziekte Vlamingen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:37   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ook na de splitsing van BHV zullen de Franstaligen in de Rand nog steeds de mogelijkheid hebben om Franstalige lijsten in te dienen. Waarom ze dan extra faciliteiten zouden moeten krijgnen of er een uitbreiding van Brussel zou moeten komen, is mij een raadsel. Zulke verzinsels bestaan enkel in de hoofden van Franskiljons en verbelziekte Vlamingen.
Amen.
Oud 29 april 2008, 15:05   #98
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als je elke dag een Franstalige krant leest en naar de RTBF/RTL kijkt, heb je liever keuze tussen Milquet, Reynders, Onckelinkx, Maingain enz...
dan tussen Van Eyken, van Hoobrouck, Thiéry, Dandoy, Houtart, Caprasse etc....
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 15:15   #99
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Als je elke dag een Franstalige krant leest en naar de RTBF/RTL kijkt, heb je liever keuze tussen Milquet, Reynders, Onckelinkx, Maingain enz...
Dat is dan jammer voor hen. Ofwel moeten Milquet, Reynders, Onkelinckx, Maingain... zich de volgende keer maar kandidaat stellen in HV als ze echt zo begaan zijn met de belangen van de Franstaligen ter plaatse.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 15:16   #100
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat Milquet, Reynders, Onckelinkx, Maingain dan opkomen in Vlaams Brabant, he.

Men kan op die mensen stemmen in de regio en het district waar ze verkiezen op te komen, net zoals geldt voor alle andere politici. Ik kan begrijpen dat men dat aan franstalige kant 'liever' anders zien, maar dat is nu precies wat ongrondwettelijk werd verklaard.

Het maakt ook zeer duidelijk dat het hier niet om "rechten van de franstalige inwoners" gaat, maar om de politieke privileges van enkele politieke kopstukken.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 29 april 2008 om 15:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be