![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vrouwen bouwen hun eigen glazen plafond | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 38,71% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 22,58% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 16,13% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil helemaal geen regelgeving. Mannen zouden meer bewust moeten zijn dat ook zij een keuze hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil toegeven dat het rollenpatroon niet meer zo dwingend is als vroeger, maar je mag het niet onderschatten. Hoor jij nooit het argument "dat is niet voor jongens" "dat is niet voor meisjes" Ik ken een jongentje van de lagere school dat ballet volgt. Hij is veranderd van school omdat hij daarmee gepest werd, ook door de leraar! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Deze 'natuurlijke' repercusies hebben uiteraard hun invloed op de maatschappelijke plaats en verwachtingen van vrouwen respectievelijk mannen. Ook de keuze voor een sport / hobby is hier deels door bepaald. Het is onzin te stellen dat er geen typische jongens- / meisjessporten bestaan. Uiteraard is het niet goed en belachelijk wanneer een jongen / meisje dat kiest voor een 'andere' bezigheid, daarvoor wordt uitgelachen. Toch denk ik dat men, moest men jongens en meisjes voor de keuze zetten om tussen voetbal en ballet te kiezen, dit zonder invloed van de buitenwereld, 90 % van de jongens voor voetbal zal kiezen en 90 % van de meisjes voor ballet. Het is misschien taboe om over te praten, maar misschien hebben de jongens die bewust voor ballet kiezen of meisjes bewust voor voetbal bijvoorbeeld een aantal 'trekken' van het tegenovergestelde geslacht, dus die jongens die ballet doen zijn door de band wat meer meisjesachtig, de meisjes die voetballen hebben wat 'mannelijkheid'. Ik ken ook iemand in de balletwereld en die beweert overigens dat meer dan de helft van de mannen/jongens die ballet doen homoseksueel zijn (weinigen in het wereldje spreken hem hier in tegen). Bij meisjes / vrouwen die een typisch 'mannelijke' sport beoefenen, zie je daarentegen toch ook in verhouding een aanzienlijk percentage lesbiennes. Dus verschillen zijn er, of je het nu graag hoort of niet ! Alleen is het ene niet 'meer' waard of het andere niet 'minder'. Dat is een veilig uitgangsprincipe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn inziens zal het probleem zich enkel oplossen indien er een evenredige verdeling is binnen de top-, kader- en leidinggevende functies. Enne, binnen een gezin worden beslissingen nog steeds met z'n tweetjes genomen. Of zou het nog steeds zo zijn dat de vrouwen meestal het onderspit moeten delven bij de keuzes die worden gemaakt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat er een ongelijke verdeling is binnen de "hogere" functies, is dit nu de oorzaak of het gevolg? Ik werk in een IT-bedrijf. Iedereen mag er deeltijds werken. 50%, 60%, 80% 90% naar keuze. Er werken, in vergelijking met andere bedrijven in de IT sector, relatief veel vrouwen. Omdat het IT sector is, zijn we allemaal goed betaald. Toch zijn er, procentueel, veel meer vrouwen die deeltijds werken dan mannen. Binnen dezelfde functies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je werkt in een IT-omgeving. Een omgeving waar leiding geven en continuïteit toch echt belangrijk is. Onder ons gezegd en gezwegen, ik heb collega's die hun wettelijk verlof niet opnemen uit schrik uit het oog te worden verloren, zeg maar promotiekansen te missen ... Die bewustwording waar we het hiervoor over hadden is uiteraard belangrijk. Feit is dat wie enkele maanden uit het circuit verdwijnt ook uit het oog wordt verloren. De draad terug opnemen na enkele maanden afwezigheid, dus ook na enkele maanden zwangerschap en/of bevallingsverlof is in een stresserend omgeving met leidinggevenden niet steeds zo eenvoudig. Daarbij komt, zo las ik een vrij recent onderzoek in DS van gisteren, dat stress tijdens een zwangerschap een negatieve blijvende impact zou hebben op het kind. De vraag die ik mij stel, en ik pleit voor gelijke kansen voor iedereen, wat dus ook gelijkwaardigheid impliceert, is of op topniveau een evenredige verdeling tussen mannen en vrouwen wel mogelijk is, of moet binnen leidinggevende functies maar noodgedwongen rekening worden gehouden met gedwongen afwezigheden ? Ik denk dat dit in een prestatiegerichte maatschappij nog niet voor morgen is. Toch iets terzijde, misschien simplistisch, maar soms heb ik de indruk dat ambitieuze vrouwen zich gegeneerd voelen om zwanger te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In mijn bedrijf is het aantal vrouwen bij de leidinggevenden, in verhouding tot het aantal vrouwen binnen het bedrijf. Je hebt me nog niet uitgelegd : Iedereen mag er deeltijds werken. 50%, 60%, 80% 90% naar keuze. Er werken, in vergelijking met andere bedrijven in de IT sector, relatief veel vrouwen. Omdat het IT sector is, zijn we allemaal goed betaald. Toch zijn er, procentueel, veel meer vrouwen die deeltijds werken dan mannen. Binnen dezelfde functies. Dus ook voor niet-leidinggevenden. En wat het onderzoek betreft, ik kan me niets stresserender inbeelden dan, als ik zwanger ben, thuis te moeten blijven wachten tot ik beval. Dan ga ik liever werken. Laatst gewijzigd door artisjok : 7 mei 2008 om 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() komaan... Omdat die hardwerkende, stoere mannen achter hun dagdagelijks bureautje totaal zitten te lummelen en afleiding zoeken, terwijl de vrouwen wél werken (maar onbetaald)? hehe
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Linda, sinds wanneer krijg je kinderen om 'iets' terug te krijgen en sinds wanneer is zorg voor je gezin 'betaalde arbeid'? Je wordt ouders omdat je daarvoor kiest en samen met je partner dus bepaald wie de zorg voor het gezin opneemt en wie betaalde arbeid gaat verrichten!
Ik vind niet dat 'moeder aan de haard betaald' moet worden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
NB: Steben: Dat ook natuurlijk! ![]() Laatst gewijzigd door The_fat_bloke : 8 mei 2008 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op deze reactie zat ik wat te wachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er zijn veel kinderen van huismoeders die 'niet zoveel terug geven aan de maatschappij'. Als het voor jou zo belangrijk is om 'terug geven aan de maatschappij' als argument te zien, dan lijkt het me logischer om huismoeders pas achteraf uit te betalen, namelijk wanneer ze erin geslaagd zijn een kind op de wereld te zetten dat er later in slaagt 'iets terug geeft aan de maatschappij'. Voor wat hoort wat eh.
![]() |
![]() |
#98 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Huishouden (lees goed: dit staat los van geslacht!) is in mijn ogen niet alleen iets wat niet betaald hoeft te worden, ik vind het bijna verfoeilijk. Het huishouden is in een misplaatste spiraal terechtgekomen.
Het niet betalen van huishoudelijke arbeid is een economische winstfactor, dat klopt. Vergeet niet dat het uitbesteden van die arbeid (huishulp, poetsvrouw, onthaalouders,...) ontstaan is sinds de emancipatie. Het is zelfs een sector geworden. Men dreigt te vergeten wat huishouden in feite is. Gezin en woonst zijn kostbare goederen. Ze moeten beschermd, onderhouden en gekoesterd. Het huishouden doen is winst op zichzelf! Aangezien het privé-aangelegenheden zijn, ben je zelf de verantwoordelijke. Het afschuiven op betaling, maakt een andere institutie verantwoordelijk. Ik vraag mij af of het poetsen van je wagen, of het gaan winkelen in een doe-het-zelf zaak vergoed moet worden door de gemeenschap. Waar trek je de grens? Het klassieke vaak verafschuwde patroon (man-vrouw) is complexer dan men denkt, omdat het veel te simpel overkomt. Voor je het weet moet de vrouw betaald worden, omdat ze vrouw is. En wat met de man die het gras afrijdt? Die zondag eens ontbijtkoeken gaat halen? Die zelf eens het badje van de baby doet? En als die dat nu eens veel meer doet, maar toch ook gaat werken?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 08:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel mensen werkten vroeger niet in de huishoudens van anderen. Mijn moeder en haar zusters zijn nog gaan "dienen" zoals men dat zo mooi (?) noemde. Werken in andere huishoudens is lang voor vele mensen de enige bron van inkomsten geweest. De rijke families hadden tientallen mensen in dienst, dienstboden, kuisvrouwen, hoveniers ... Maar ook de gewone middenklasse die iet of wat welstand had bereikt (vooral de middenstanders) hadden op zijn minst een poetsvrouw. Dokters, advocaten e.d. hadden allen een poetsvrouw en/of keukenhulp en/of kinderjuffrouw. Soms werden de verschillende functies door één persoon, soms door verschillende mensen uitgevoerd, vandaar en/of. Maar ook bij ambtenaren in vaste dienst (vnl. mensen aan de staat, of in de glorierijke jaren van de R.T.T. en zo) die net een beetje hogerop waren geraakt, daar maakte mevrouw haar handjes niet vuil. Het uitbesteden van dergelijke arbeid is helemaal niet nieuw, wat nieuw is, is dat het nu ook gereglementeerd is ten gevolge waarvan er iet of wat duidelijke cijfers en statistieken over bestaan. Dat was er vroeger niet.
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hallo Rudy, bekijk dit hier eens. Ik denk dat het genoeg zegt. In mijn vorige post heb ik alleen maar wat zuiver logisch geredeneerd. De feiten zijn er dat er heel wat vrouwen zoals Alice zijn. Daarmee is dan de oorspronkelijke stelling waarmee deze draad begon, bevestigt. Je hoeft dus nog niet bang te zijn dat de financiële voordelen voor de man op korte termijn zullen verdwijnen. Vraag is wel of je als man op langere termijn aan vrouwen van dat slag veel hebt. |
|
![]() |
![]() |