![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ? | |||
Brussel |
![]() ![]() ![]() |
45 | 46,88% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 8,33% |
Antwerpen |
![]() ![]() ![]() |
20 | 20,83% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
23 | 23,96% |
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij de bevolking? bedoel je nu Oost- en West-Vlamingen, of tóch Antwerpen inclusief?
![]() Ja, Walen kunnen charmant zijn, Fransen ook. Maar alleen daarom is hun politieke klasse nog niet te verenigen met de Vlaamse binnen een Belgische anti-democratie (die Wallonië ook schade toebrengt).
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Antwerpen is Belgische en Brabants. De provincie ligt ook tussen het Belgische Brabant en het Nederlandse Noord-Brabant. Waarom hebben ze die provincie dan niet voor alle duidelijkheid Midden-Brabant genoemd ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
![]() Voor een overtuigde Belg is dat toch een gemakkelijke vraag! Moet ik daar nu zelf op antwoorden? Het gebeurde ergens in 1830.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() we kunnen gewoon de provincies afschaffen natuurlijk.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 mei 2008 om 11:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
West-Vlaanderen, Brabant, Limburg. interessant naar Nederlandse vereniging toe. ofwel kantons invoeren, zoals in Zwitserland. kanton Gent, kanton Waasland, kanton Heuvelland, ... ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De leeuw als heraldisch symbool bestond al veel eerder in Brabant dan in het graafschap Vlaanderen. "Toevallig" was het trouwens zou dat Vlaanderen dit wapen aannam juist als teken van zelfstandigheid tegenover de wettelijk leenman, nl. de koning van Frankrijk. Daartoe kijk hij over de grens, naar het naburige Brabant dat behoorde tot het Duitse Rijk. Tegelijkertijd voerde de Vlaamse graaf nieuwe grafelijke kleuren in. Ook hier "toevallig" die van het naburige Duitse Rijk, nl. zwart en geel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grappig dat u Karel V als "Spanjaard" omschrijft. Wat een giller! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Elisabeth van Görlitz, Hertogin van Luxemburg, verbond zich (echtelijk) met het huis Bourgondië en zo werd het hertogdom in 1451 een der gewesten van de Bourgondische Nederlanden. In oppervlak was het zelfs een van de grootste gewesten dat behalve het huidige Groothertogdom Luxemburg en de Belgische provincie van die naam ook bepaalde gebieden in de Eifel omvatte (bijv. de omgeving van Bitburg en Stavelot).
Laatst gewijzigd door Cottenjé : 9 mei 2008 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgondische_Kreits |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Poederlee!
gewoon omdat het goed klinkt |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Ik ben er niet echt tegen. Maar u moogt me toch niet verwijten dat ik me goed thuis voel in het land waar ik nu woon. Blijkbaar mag dit niet volgens sommigen. Het zal me dus een zorg wezen wat deze 'sommigen' vervolgens denken mbt tot toekomstige al dan niet haalbare politieke constructies. Maar dat neemt niet weg dat ik erop sta de Nederlandstaligen in dit land krijgen waar ze recht op hebben. Dat lijkt me evident ja.
Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2008 om 11:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
![]() Citaat:
Toch nog even wijzen op het feit dat ook ik vind dat de Nederlandstaligen niet vragen naar een eigen natieconcept of een eigen "rijkje", verre van. Maar al wat ze wel vragen is gewoonweg praktisch niet haalbaar zonder een eigen staat. Ik ben eerder burkeaans conservatief in visie en daar hoort pragmatisme bij. Citaat:
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 11:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld: wanneer men zegt dat België kunstmatig is, dan antwoord ik: 'ja, dat is zo''. Ik stel dan vervolgens: maar kunstmatig, dat is Vlaanderen ook'. Goed, maar als ik dat laatste als antwoord geef, dan kan dat niet want... dan ben ik een Belgicist, of dan werk ik actief tegen. Niet erg consekwent uw redenering. Laatst gewijzigd door system : 9 mei 2008 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik herhaal: schijn. Jij bent niet direct mijn vijand of zo. Of met andere woorden: soms zeg je dingen die kunnen leiden tot het in de grond praten van een vereniging. Als ik het mij goed herinner ging het vooral over het heen en weer gooien van historicismen, waar we het best allemaal van afstappen. De enige conclusie die we kunnen trekken uit het verleden is wel die dat zowel het huidige België als het huidige Vlaanderen zeer kunstmatige begrippen zijn.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 9 mei 2008 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |