Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2008, 14:40   #81
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Vandaag de dag wordt concurrentie opgelegd door bepaalde belastingsstructuren, is dat niet nog contradictorischer?

Ik zie niet in wat het ene met het andere te maken heeft, maar ik noteer dat u niet ontkent dat verplichte samenwerking contradictorisch is.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 14:45   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zeker dat het geen peiling was?
Want een wetenschappelijke studie die zich niet op trend s baseert maar op de gevevns van één moment , lis niet direct betrouwbaar...
zou kunnen, maar dan nog. daarvoor moet je toch niet veel van sociologie kennen veronderstel ik?
actie= provoceren (door bv pamfletten van Reynders in heel H-V of het spreken van Frans als Vlaamse burgemeester), eisen tot gebiedsuitbreiding, weigeren om maar te spreken over staatshervorming, diabolisering van alles dat maar Vlaams ruikt, enz..

reactie= meer en meer mensen die separatistisch denken.

het zijn niet de Vlaamse partijen die het separatistisch gedachtegoed in Vlaanderen voeden hoor, het zijn de Franstaligen met FDF op kop.
Oud 22 mei 2008, 15:16   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien men de macht dichter bij de mensen wilt brengen. Waarom denkt men dan altijd aan vlaanderen. Wat denkt men aan mee bevoegdheden voor de, steden of provincies? Waarom zou men bepaalde bevoegdheden aan vlaanderen geven die beter op het niveau van de provincies worden behandeld. Vandaag de dag worden de provincies nogal tweederangs behandeld? Dient dit niet verandert te worden in het kader van lokale autonomie?

Waarom pleit ik hier niet voor alle macht aan gemeenten?
Aangezien veel gemeentes afhankelijk zijn van de stad. Veel tewerkstelling hangt ermee te samen evenals winkels, cultuur, enz. Toch als het op sociale woningen aankomt, op belastingen, op culturele gelegenheden, enz. Dan willen gemeentes niet in de kosten delen. Ze willen hun belastingen zo laag mogelijk houden ten koste van de stad waarvan ze meeprofiteren... Provincies kunnen hier een rol in spelen waarbij gemeenten aangezet worden om niet in concurrentie te gaan met de stad enz. maar elkaar juist te ondersteunen, samen te werken en aan te moedigen. In buitenland blijkt dit soort samenwerkingserbanden vaak aangemoedigd. In Belgie verdwijnt deze problematiek maar al te vaak onder andere communautaire problemen.
Praten over stadsgewesten en autonomie hiervoor is nochtans niet onrealtisch...

Uiteraard pleit ik ook nog steeds voor overkoepelende structuren die samenwerking moeten opleggen...
Als er nu één structuur is die niet overeenkomst met een sociologische werkelijkheid is het wel de provincie. Op geen enkele wijze vormt het grondgebied en de bevolking van de verschillende provincies een bepaalde sociologische eenheid die het bestaan van die provincie kan rechtvaardigen. Als er iets is waar er in een gedecentraliseerde Vlaamse staat wel nood is, is het ontwikkelen van relevante stads- en plattelandsgewesten waarbinnen gemeenten en steden kunnen samenwerken, gestimuleerd door de hogere overheid (de Vlaamse staat, of, voorlopig, het Vlaams Gewest).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 15:31   #84
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er nu één structuur is die niet overeenkomst met een sociologische werkelijkheid is het wel de provincie. Op geen enkele wijze vormt het grondgebied en de bevolking van de verschillende provincies een bepaalde sociologische eenheid die het bestaan van die provincie kan rechtvaardigen. Als er iets is waar er in een gedecentraliseerde Vlaamse staat wel nood is, is het ontwikkelen van relevante stads- en plattelandsgewesten waarbinnen gemeenten en steden kunnen samenwerken, gestimuleerd door de hogere overheid (de Vlaamse staat, of, voorlopig, het Vlaams Gewest).
In Nederland vormen provincies een eenheid om historische en culturele redenen.Waarschijnlijk zal dat in Vlaanderen anders zijn.
ook in het Nederlandse geval is het niet perse nodig om in deze tijd provincies te zien als bestuurlijke eenheden.Veel zaken overschrijden de provincie grenzen en worden daardoor moeilijker bestuurbaar.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 15:33   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In Nederland vormen provincies een eenheid om historische en culturele redenen.Waarschijnlijk zal dat in Vlaanderen anders zijn.
ook in het Nederlandse geval is het niet perse nodig om in deze tijd provincies te zien als bestuurlijke eenheden.Veel zaken overschrijden de provincie grenzen en worden daardoor moeilijker bestuurbaar.
In België/Vlaanderen is dat inderdaad anders. De huidige provincies gaan immers terug op de oude Franse departementen en niet op de vroegere "staten" van de zuidelijke Nederlanden. Die departementen werden bedacht in Parijs met de uitdrukkelijke bedoeling te breken met alles wat in het verleden bestond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 15:35   #86
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België/Vlaanderen is dat inderdaad anders. De huidige provincies gaan immers terug op de oude Franse departementen en niet op de vroegere "staten" van de zuidelijke Nederlanden. Die departementen werden bedacht in Parijs met de uitdrukkelijke bedoeling te breken met alles wat in het verleden bestond.
Hoe zagen de oude provincies/staten er uit voor de Franse tijd?

Laatst gewijzigd door JP Coen : 22 mei 2008 om 15:35.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 15:41   #87
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

om te beginnen bestond er al niet zoiets als de 'provincie antwerpen'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 15:46   #88
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Dat doet me terugdenken aan Vonck.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 21:26   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Iedere compromis tussen vlamingen en walen heeft er altijd op neer gekomen dat het belgische systeem ingewikkelder werd. Dit is mss niet het doel, maar wel de uitkomst.
De ingewikkeldheid was wel degelijk de hele bedoeling. Het Belgisch establishment heeft de staatshervormingen aangegrepen om wat nog reste van democratie in België te neutraliseren door een opzettelijk ingewikkelde constructie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 21:28   #90
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Niet voor een separatistische partij stemmen kan twee dingen betekenen: ofwel er tegen zijn, ofwel er geen mening over hebben.
Zever. Ik heb al voor Groen!, PVDA+, CAP en CVP gestemd. Toch ben ik separatist en stemde ook al voor N-VA en Volksunie. Wat nu met je theorietje?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 22 mei 2008, 21:29   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
“Met Wallonië als het kan, zonder België als het moet”.
Mijn motto is: "Met Wallonië als het kan, zolang het maar zonder België is."
Oud 22 mei 2008, 21:34   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Oud 23 mei 2008, 15:45   #93
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik zie niet in wat het ene met het andere te maken heeft, maar ik noteer dat u niet ontkent dat verplichte samenwerking contradictorisch is.
Ik begrijp dat bepaalde personen dat zo kunnen zien,
elke dag worden wij immers geconfronteerd met zulke contradicities van modernisering, wij krijgen bijvoorbeeld de natuur meer en meer onder controle en zijn daar minder afhankelijk van maar hierdoor zijn we meer afhaneklijk van allerlei technologien. Het punt is: dat bepaalde zaken contradictorisch lijken hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, integendeel, in veel gevallen spreken we van vooruitgang.
Oud 23 mei 2008, 15:49   #94
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zou kunnen, maar dan nog. daarvoor moet je toch niet veel van sociologie kennen veronderstel ik?
actie= provoceren (door bv pamfletten van Reynders in heel H-V of het spreken van Frans als Vlaamse burgemeester), eisen tot gebiedsuitbreiding, weigeren om maar te spreken over staatshervorming, diabolisering van alles dat maar Vlaams ruikt, enz..

reactie= meer en meer mensen die separatistisch denken.

het zijn niet de Vlaamse partijen die het separatistisch gedachtegoed in Vlaanderen voeden hoor, het zijn de Franstaligen met FDF op kop.
De peilingen waar ik het over had waren niet sociologisch maar politicologisch,
(gewoon medeling om geen verwarring te veroorzaken )

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen
dat er is wel een trend in die onderzoeken om federalistischer te denken.
je zou je ook kunnen afvragen of heel dat communautair politiek gekibbel juist niet heeft geleid tot meer afkeer van politiek en de politieke onderwerpen,
ipv juist meer instemming met deze onderwerpen...
Oud 23 mei 2008, 15:51   #95
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zever. Ik heb al voor Groen!, PVDA+, CAP en CVP gestemd. Toch ben ik separatist en stemde ook al voor N-VA en Volksunie. Wat nu met je theorietje?
De uitzondeirng bevestigt de regel (voor moesten de smileys nog niet duidelijk genoeg zijn, mopje )
Oud 23 mei 2008, 15:52   #96
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De peilingen waar ik het over had waren niet sociologisch maar politicologisch,
(gewoon medeling om geen verwarring te veroorzaken )

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen
dat er is wel een trend in die onderzoeken om federalistischer te denken.
je zou je ook kunnen afvragen of heel dat communautair politiek gekibbel juist niet heeft geleid tot meer afkeer van politiek en de politieke onderwerpen,
ipv juist meer instemming met deze onderwerpen...
de mensen zien ook dat er nu enorm veel geblokkeerd wordt door België. ze zien ook dat er geen deftig beleid kan gevoerd worden omdat er steeds compromissen moeten gezocht worden voor 2 totaal verschillende landsdelen.

weet je, ik ben een overtuigd sociaal-democraat, maar de volgende verkiezingen weet ik het nog niet hoor.....
Oud 23 mei 2008, 16:06   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat is niet het motto van de LDD blijkbaar.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:54   #98
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de mensen zien ook dat er nu enorm veel geblokkeerd wordt door België. ze zien ook dat er geen deftig beleid kan gevoerd worden omdat er steeds compromissen moeten gezocht worden voor 2 totaal verschillende landsdelen.

weet je, ik ben een overtuigd sociaal-democraat, maar de volgende verkiezingen weet ik het nog niet hoor.....
De mensen vragen daarom meer autonomie voor de deelgebieden, niet het afscheiden van de deelgebieden.
Oud 23 mei 2008, 20:01   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mensen vragen daarom meer autonomie voor de deelgebieden, niet het afscheiden van de deelgebieden.
radicalisering kan snel gebeuren, zeker wanneer de blokkering blijft. Trouwens, 'mee autonomie' komt bij niet weinig mensen neer op: 'laat Wallonië en Vlaanderen samen beslissen wat we nog op Belgisch niveau willen doen' in plaats van 'Laat België beslissen welke bevoegdheden gedecentraliseerd worden'. In sé denken de meesten al confederalistisch, en dat is in wezen eigenlijk geen essentieel verschil met separatistisch (vraag maar aan de BUB )
Oud 24 mei 2008, 09:07   #100
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
radicalisering kan snel gebeuren, zeker wanneer de blokkering blijft. Trouwens, 'mee autonomie' komt bij niet weinig mensen neer op: 'laat Wallonië en Vlaanderen samen beslissen wat we nog op Belgisch niveau willen doen' in plaats van 'Laat België beslissen welke bevoegdheden gedecentraliseerd worden'. In sé denken de meesten al confederalistisch, en dat is in wezen eigenlijk geen essentieel verschil met separatistisch (vraag maar aan de BUB )
BUB lijkt me niet meteen de meest de betrouwbare bron om zulke zaken te analyseren

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be