Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat na een uiteenvallen van België/Belgique?
Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk 14 14,43%
Vlaanderen en Wallonië zelfstandig 37 38,14%
Vlaanderen bij Nederland, Wallonië zelfstandig 10 10,31%
Vlaanderen zelfstandig, Wallonië bij Frankrijk 16 16,49%
Vlaanderen en Wallonië bij Nederland 10 10,31%
Vlaanderen en Wallonië bij Frankrijk 10 10,31%
Aantal stemmers: 97. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2008, 16:09   #81
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een land staat of valt niet met een monarchie, dit even terzijde.

D�*t zou er nog maar aan ontbreken. Want dan gaan we terug naar de tijd van voor de Franse Revolutie toen men nog dacht dat de monarchie een gegeven van God was.
Open VLD valt hier niets te verwijten, CD&V heeft de premier geleverd. Van zijn nota " kracht van/voor de mensen" hebben we nog niets gezien... De Belg blijft maar wachten tot hij iets realiseert, en intussen blijven we maar dokken...
De Vlamingen wachten ook tot de Franstaligen eens gaan inzien dat het status quo onwerkbaar is.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 16:23   #82
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik stem voor Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk
ik stem voor een onafhankelijk vlaanderen.idem voor wallonie.
Oud 23 mei 2008, 16:53   #83
rainbox
Schepen

Standaard

en Brussel ? Altijd in Vlaanderen ?

Brussel Vlaams eentalig ?

Laatst gewijzigd door rainbox : 23 mei 2008 om 16:55.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:01   #84
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik lees hier veel dingen als "dan zijn we een minderheid en kunnen we ze niet de baas zijn". Moet dat dan? Als je netjes in een grondwet regelt dat de minderheid gelijk is aan de meerderheid ... opgelost probleem. En inderdaad is Oranje-Nassau wel een beetje oudbollig ja ... maar toch: zij spreken tenminste fatsoenlijk Nederlands
Sorry maar ik van afspraken "De minderheid is gelijk aand e meerderheid", wat is het verschil met de situatie waarin Vlaanderin zich momenteel bevindt?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2008, 17:12   #85
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Rechten hangen niet zomaar in de lucht. Zij worden afgedwongen. Het is een puur spel van machtsverhoudingen.
En sorry voor jou, maar na het uiteenvallen van het Belgisch koninkrijkje, zal de Brusselse politieke elite niet meer over de instrumenten beschikken om zich verder van Vlaanderen los te rukken.

Ze kunnen en zullen een referendum organiseren dat ze zullen winnen. Economisch gezien is dit voor niemend een ideale oplossing maar het idee dat de Franstalige Brusselaars ooit zullen aanvaarden om deel uit te maken van een onafhankelijk Vlaanderen is een illusie. Enfin hoop doet leven uiteraard maar ik voorspel dat het eerste wat het Vlaams parlement zal moeten doen als ze stemmen voor onafhankelijk is zoeken naar een nieuwe vergaderlocatie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 00:15   #86
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
economisch sterker, een grotere stem in Europa.
Als ik dat hier op dit forum allemaal lees dan heeft een land niets te betekenen zonder Brussel te bezitten. Alsof Duitsland, Frankrijk,Oosterijk, Zwitserland enz, van mindere betekenis zijn omdat ze geen Brussel hebben. Alle kleine vrijstaten zoals Monaco, Luxembour, Andora enz verkommeren allemaal van de honger omdat ze van geen betekenis zijn in Europa.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 mei 2008 om 00:16.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 00:23   #87
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Al goed dat Limburgers en West-Vlamingen exact hetzelfde spreken.

West Vlamingen en Limburgers spreken inderdaad niet exact het zelfde maar hier komen beweren dat Nederlanders goed Nederlands spreken is toch wel heel sterk bij de haren gesleurd. " Hun hebben dit gedaan" en dat soort flagrante vervoegingsfouten hoor je zelfs nog niet van de allochtonen maken in België

Laatst gewijzigd door Garry : 24 mei 2008 om 00:28.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:10   #88
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Lap, weeral ene die ons aan Nederland wil plakken. Hebben we na 178 jaar vast te hangen aan Wallonië nog niet genoeg geplakt? Als gij zo graag vast hangt aan het Noorden, GAAT DAAR DAN WONEN HE !!!!!!!!
Rustig...

Toenadering is nog geen Anschuss hé. Laat Vlaanderen en Nederland eerst afzonderlijke staten zijn en dan kan er op basis van gelijkwaardigheid op bepaalde domeinen eventueel samengewerkt worden. Maar mits zeer goede afspraken zou ik een eventuele hereniging van de Nederlanden wel zien zitten. Op voorwaarde dat het land Dietsland heet. Maar dat zal iets zijn voor 2050 of iets...

Laten we maar eerst Vlaanderen onafhankelijk krijgen. Dit is nu prioritair.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 mei 2008 om 21:12.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:15   #89
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Vlaanderen bij de kaaskoppen zie ik niet zitten, we verschillen te sterk.
Dit kunnen we snel genoeg toetsen, indien een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland op een aantal domeinen gaan samenwerken. Als dit al moeizaam gaat, moeten we er niet aan beginnen.

Afschaffing van het Huis van Oranje en meer katholicisme in Nederland zou al een stuk helpen...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:39   #90
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dit kunnen we snel genoeg toetsen, indien een onafhankelijk Vlaanderen en Nederland op een aantal domeinen gaan samenwerken. Als dit al moeizaam gaat, moeten we er niet aan beginnen.

Afschaffing van het Huis van Oranje en meer katholicisme in Nederland zou al een stuk helpen... :twisted:
True,maar boven de moerdijk zullen ze het wellicht net andersom bezien...
Tjechië en slowakije hébben al bewezen dat een splitsing alvast niet nadelig hoeft te zijn voor een van beide landen aangezien ze er alletwee sterker uitgekomen zijn...
Alhoewel ze in die landen er beiden op vooruit wilden gaan,voor wallonië is dit echter een ander gegeven aangezien zij het gewoon zijn om te profiteren op de kap van hun vlaamse landgenoten,en dan zullen zij het op eigen kracht moeten gaan klaren.En nét dat is waar ze tegen opkijken,omdat ze er dan zélf zullen moeten voor gaan werken...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 06:01   #91
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Het zou uitermate dom zijn om niet onmiddelljk zeer nauw samen te werken met landen zoals Nederland, maar ook Frankrijk, Duitsland en GB...maar samenvloeien?...waarom?...is er een politieke, economische, culturele of miltaire noodzaak?
Een Vlaanderen met zes of zeven miljoen ten noorden van een Frankrijk met zestig of zeventig miljoen?
Reken maar dat die politieke, economische, culturele of miltaire noodzaak er is.
Oud 25 mei 2008, 06:05   #92
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En vervoegingen kennen ze ook niet en mijn haar komt recht op staan als ik ze trem in plaats van tram en cemping in de plaats van camping hoor zeggen. Er staat wel duidelijk een A in beide gevallen, dus lezen kunnen ze ook niet.
Je spreekt die Engelse leenwoorden liever op zijn Frans uit, want daar komt die uitspraak vandaan.
Oud 25 mei 2008, 10:50   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
West Vlamingen en Limburgers spreken inderdaad niet exact het zelfde maar hier komen beweren dat Nederlanders goed Nederlands spreken is toch wel heel sterk bij de haren gesleurd. " Hun hebben dit gedaan" en dat soort flagrante vervoegingsfouten hoor je zelfs nog niet van de allochtonen maken in België
Dat is niet iets typisch Nederlands, het is gewoon een regel die sommige intellectueel onderontwikkelde schepsels niet kunnen volgen. Bovendien maken Vlamingen ook heel vaak gewoon dezelfde fouten, zoals het verschil tussen ''als'' en ''dan'' in een vergelijking, -dt fouten, maar wat bij Vlamingen het vaakste voorkomt is verwarring over wat écht Nederlands is, en wat Frans is; bv. dat ''noemt'' i.p.v., dat heet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:04   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
en Brussel ? Altijd in Vlaanderen ?

Brussel Vlaams eentalig ?
Brussel ligt 'in Vlaanderen', maar hoeft wat mij betreft niet ééntalig Nederlands te worden, hoor.

Meer zelfs, het statuut van tweetalig gebied kan binnen een onafhankelijk Vlaanderen, of een Vlaanderen dat met Nederland samensmelt, zelfs uitgebreid worden tot méér dan enkel de 19 gemeenten. Alles zal daarbij afhangen van de loyaliteit t.o.v. hun nieuwe 'vaderland' die de inwoners van het betrokken gebied aan de dag weten te leggen.

En zelf ben ik voorstander van het samengaan van de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden in één nieuwe 'staat'. Wat mij betreft zijn zowel Walen als Luxemburgers van harte welkom.

Er is ten andere nog stééds een Waalse Hervormde Kerk in Nederland, en erediensten kunnen nog steeds in het Frans worden gehouden!

Ik hoop dat dat zo zal blijven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:09   #95
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Brussel ligt 'in Vlaanderen', maar hoeft wat mij betreft niet ééntalig Nederlands te worden, hoor.
Brussel kan nooit gedwongen worden ééntalig te worden... Het zou maar dwaas zijn ook. Plus 'ligt in vlaanderen' is wel correct zonder die aanhalingstekens daarentegen wel fout hé. Brussel is een aparte entiteit en dat zal ze altijd blijven zelf indien er ooit een splitsing zou komen van België.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:35   #96
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Meer zelfs, het statuut van tweetalig gebied kan binnen een onafhankelijk Vlaanderen, of een Vlaanderen dat met Nederland samensmelt, zelfs uitgebreid worden tot méér dan enkel de 19 gemeenten. Alles zal daarbij afhangen van de loyaliteit t.o.v. hun nieuwe 'vaderland' die de inwoners van het betrokken gebied aan de dag weten te leggen.

En zelf ben ik voorstander van het samengaan van de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden in één nieuwe 'staat'. Wat mij betreft zijn zowel Walen als Luxemburgers van harte welkom.

Er is ten andere nog stééds een Waalse Hervormde Kerk in Nederland, en erediensten kunnen nog steeds in het Frans worden gehouden!

Ik hoop dat dat zo zal blijven.
Ik denk niet echt dat de Walen en Luxemburgers jouw richting volgen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:38   #97
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Brussel kan nooit gedwongen worden ééntalig te worden... Het zou maar dwaas zijn ook. Plus 'ligt in vlaanderen' is wel correct zonder die aanhalingstekens daarentegen wel fout hé. Brussel is een aparte entiteit en dat zal ze altijd blijven zelf indien er ooit een splitsing zou komen van België.
De rattachistische partij heet wel RWF-RBF. Ze pleiten voor de aansluiting van Wallonië en Brussel naar Frankrijk. Ik weet wel dat ze nu niets betekenen maar stel nu voor dat ze ineens enorm populair worden en dat ze aan de macht komen. In dit geval zou Brussel een Franse stad worden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:42   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik denk niet echt dat de Walen en Luxemburgers jouw richting volgen.
Ze moeten niet, hé!

Als ze er bij willen, zijn ze van harte welkom.

Indien ze iets anders verkiezen : even goede vrienden.

Tenminste, zolang ze mij maar niet dwingen met hen mee te gaan.

Oud 25 mei 2008, 11:44   #99
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rattachistische partij heet wel RWF-RBF. Ze pleiten voor de aansluiting van Wallonië en Brussel naar Frankrijk. Ik weet wel dat ze nu niets betekenen maar stel nu voor dat ze ineens enorm populair worden en dat ze aan de macht komen. In dit geval zou Brussel een Franse stad worden.
Brussel is echter ook 'Vlaamse Hoofdstad'. Het lijkt mij dus niet meer dan normaal dat ook 'Vlaanderen' zich over de toekomst van die stad mag uitspreken. Ik denk niet dat 'Vlaanderen' staat te trappelen om Brussel aan Frankrijk weg te schenken. Wat jij?

Oud 25 mei 2008, 11:49   #100
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahaha, keep on dreaming,een franse stad gelegen op vlaams grondgebied...
Denk jij nu echt dat ze in frankrijk zitten te wacht op die schooiers uit het zuiden van belgië ....
Dacht je dat de waalse politici op frans politiek gebied véél in de pap zouden te brokkelen hebben,ik dacht het niet,en de fransen zullen de waalse regio dan uiteraard nét zoveel aandacht en politieke inspraak geven zoals ze nu doen met hun eigen frans vlaanderen.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be