Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2008, 00:08   #81
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

hier seh, iets om trots om te zijn, en raar maar waar, het ligt in Wallonië
http://www.fnhusa.com/le/video/video.asp
Oud 15 juni 2008, 00:34   #82
Aviator
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die discussie 90mm vs 105mm kanon is dikke onzin, gewoon een Vlaams argument om Walen te pesten: genoeg tanks in WO2 en later die met 70, 75 of 90mm kanon uitgerust waren. de Bradley komt met een 25mm!

Dit zijn geen tanks, maar infanterieondersteuningsvoertuigen. Het caliber heeft minder belang dan het soort munitie dat gebruikt wordt. Dit voertuig uitrusten met een te zwaar kanon maakt het topzwaar, onwendbaar en waarschijnlijk vlugger versleten.
De wapens van WO2 vergelijken met de conflicten van vandaag. Super argument, echt. De wapentechnologie staat inderdaad al 60 jaar stil.

Vergeet niet dat infanterievoertuigen ook te maken kunnen krijgen met zwaar gepantserde vijandelijke voertuigen. Vandaar de nood voor 105mm. Het is niet omdat wij onze infanterieondersteuningsvoertuigen inzetten dat een mogelijke vijand geen zware kalibers gaat inzetten op voertuigen met zware pantser. Ik moet dat aan een defensiekenner als u waarschijnlijk niet uit te leggen.

Bovendien wordt de interoperabiliteitvan onze AIV 90mm nul. Niemand van onze bondgenoten kan ons voorzien van munitie moesten we er zelf tekort hebben. Dat is nu net de bedoeling van standaardkalibers. Dat heeft niets te maken met "Walen pesten". Doe toch niet zo gek man!

Leg me eens uit dat een voertuig sneller verslijt van een zwaarder kaliber. De loop, het kanon en het voertuig worden er immers aan aangepast. Als je trouwens voor het gepaste medium kiest wordt een voertuig niet topzwaar. Dat is de reden waarom men uitkijkt naar nieuwe voertuigen. Deze AIV is gewoon niet gepast voor directe vuursteun met een standaardkaliber.

En minder wendbaar, dat is een keuze die men moet maken. Maar qua wendbaarheid verschilt een Leopard 2 echt niet veel van een AIV. U moest eens weten hoe ontwikkeld moderne tanks nu zijn. Maar dat moet ik u als wapenkenner waarschijnlijk niet te vertellen.
Aviator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 01:03   #83
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Dit zijn geen tanks, maar infanterieondersteuningsvoertuigen, schreef ik al. Wil je daar een tank van maken, met de vuurkracht van een tank, overbelast je de boel gewoon.
Interoperabiliteit is he enige argument dat enigszins hout snijdt, maar dan is een 25mm Bushmaster de voor de hand liggende keuze. Een ander alternatief zijn rockets.

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 juni 2008 om 01:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 02:08   #84
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dit zijn geen tanks, maar infanterieondersteuningsvoertuigen, schreef ik al. Wil je daar een tank van maken, met de vuurkracht van een tank, overbelast je de boel gewoon.
Interoperabiliteit is he enige argument dat enigszins hout snijdt, maar dan is een 25mm Bushmaster de voor de hand liggende keuze. Een ander alternatief zijn rockets.
je koopt het concept = op elkaar afgestemd...
als we zwaarder kaliber kopen zal de aiv er ook op afgstemd zijn...
Oud 15 juni 2008, 11:34   #85
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

waarschijnlijk de beste assault rifle van het moment:

http://nl.youtube.com/watch?v=stea1ry36NM
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 11:37   #86
Mitgard
Banneling

Standaard

de meest futuristisch ogende assault rifle van het moment en enige AR met voorwaartse shell-ejection.

http://nl.youtube.com/watch?v=zqg9mKqH1jo
Oud 15 juni 2008, 11:40   #87
Mitgard
Banneling

Standaard

sexiest SMG ooit...

http://nl.youtube.com/watch?v=0C0dmGeE4MI
Oud 15 juni 2008, 11:44   #88
Mitgard
Banneling

Standaard

betrouwbaar, mooi, elegant en beter dan de M16.

http://nl.youtube.com/watch?v=Zo1EWB...eature=related
Oud 15 juni 2008, 11:46   #89
Mitgard
Banneling

Standaard

legendarisch...

http://nl.youtube.com/watch?v=sOxntuXpfdM
Oud 15 juni 2008, 11:47   #90
Mitgard
Banneling

Standaard

tot zover mijn FN-tribute.
Oud 15 juni 2008, 12:45   #91
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
waarschijnlijk de beste assault rifle van het moment:

http://nl.youtube.com/watch?v=stea1ry36NM
srry mate de beste general assault wapen is nu de G36
Oud 15 juni 2008, 12:47   #92
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de meest futuristisch ogende assault rifle van het moment en enige AR met voorwaartse shell-ejection.

http://nl.youtube.com/watch?v=zqg9mKqH1jo
nieuw wapen van de sectiecommandanten...
Oud 15 juni 2008, 12:51   #93
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlanders kiezen voor 35MM kanonnen voor hun CV90's en die worden ook maar daar een handvol van landen gebruikt. Wat is trouwens de NATO standaard 20MM, 25MM, 30MM of 35MM? NATO standaard is zeker vandaag een overroepen begrip temeer het veelal niet zo is omdat wapens van hetzelfde kaliber zijn dat ze daarom dezelfde munitie kunnen gebruiken. Ik denk aan de Challengers van de Britten die andere munitie gebruiken dan de rest van Europa (al zal dit veranderen)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 21:20   #94
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
uhu?
maar clusterbommen is de genie, en die zitten nog in libanon...
Natuurlijk. Dat was toch exact wat ik zei? Mijn verwijzing naar Libanon was gewoon een voorbeeld dat niet elke buitenlandse missie een hopeloze of slechte zaak moet zijn.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 21:29   #95
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aviator Bekijk bericht
Dat was helemaal niet op u bedoeld hoor. Ik wil ook niemand beledigen trouwens. Gewoon een beetje duiding geven.

Ja in Zuid-Libanon leveren we ook goed werk maar dat is een compleet andere situatie. Daar is het relatief veilig. Daar kunnen we opbouwen. Ik heb met leden van de beschermingscompagnie gesproken die mee waren en die verveelde hun daar dood. Dus geen twijfel over Libanon.
Dat laatste is trouwens de reden waarom De Crem minder militairen kan sturen naar Libanon. Ze zijn daar niet meer zo nodig.

Over Afghanstan ben ik het, zoals ik reeds meerdere keren heb gezegd, bijna met u eens. Zuiver militair is het daar erg moeilijk om iets te veranderen. Maar zonder militairen evenzeer. Het is daar gewoon TE gevaarlijk om aan opbouw te doen zonder militaire steun. Dat is iets wat we als Europeanen moeten gaan inzien, net zoals de Amerikanen het tegenovergestelde moeten gaan inzien. Denk aan Ex-Joegoslavië. Daar is dezelfde redenering gevolgd. In het begin liep het daar ook helemaal verkeerd. Maar stilaan ontwikkelen die landen zich wel. Kijk maar naar Kroatië.
Nu kunnen we gewoon nog niets anders gaan doen dan o.a. F-16's sturen. Kaboel wordt nu met mondjesmaar veiliger. Vandaar dat daar niet echt meer tropen nodig zijn. Nu moet de strijd worden verder gezet rondom Kandahar. Eerst militair, daarna humanitair. De aard van het terrein en de tegenstanders zorgen er alleen voor dat dit nog heel lang gaat duren. Het komt erop aan standvastig te zijn en de Afghanen niet in de steek te laten. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het land en haar bevolking overlaten aan de Taliban niet de beste oplossing is.
Nu heb ik verre van sympathie voor de Taliban maar die oorlog in Afghanistan leek mij al van de eerste dag een hopeloze zaak. Hoe je het ook draait of keert, de buitenlandse troepen worden daar aanzien als bezetters. Gezien de politiek van de VS in Irak en zowat heel het Midden-Oosten is het ook zowat onmogelijk om die operatie daar verkocht te krijgen als een 'bevrijdingsoorlog'. Alleen dat laatste al, maakt het een tot mislukken gedoemde zaak.

Vergelijk ook even het aantal troepen nu met het aantal Russische troepen destijds: In de Russische periode 140.000 troepen, nu hooguit een 50.000. ... Het feit dat zelfs de Russen met hun 140.000 man het niet konden bolwerken, zegt al veel...
Oud 15 juni 2008, 21:32   #96
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Stokoud mijn beste lees de link maar....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopard_1

Och zolang je er mee in een land rondtuft waar ze géén m1 abramstanks hebben en géén telegeleide antikankraketten op jouw kunnen afvuren zit je nog een klein beetje safe....
Overigens zijn deze tanks eerder een geëvolueerde versie van de koningstigers uit de tweede wereldoorlog...Destijds de max nu hopeloos voorbijgestreeft..
Hm, ik lees toch in je links dat die Leopards grondig gemoderniseerd zijn in de loop der jaren? Dat relativeert toch al één en ander?

Maar goed, dat zelfs een gemoderniseerde Leopard niet op kan tegen een veel modernere Abramstank, daar kan ik wel in komen.
Oud 17 juni 2008, 11:55   #97
Aviator
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Hm, ik lees toch in je links dat die Leopards grondig gemoderniseerd zijn in de loop der jaren? Dat relativeert toch al één en ander?

Maar goed, dat zelfs een gemoderniseerde Leopard niet op kan tegen een veel modernere Abramstank, daar kan ik wel in komen.
Leopard 2's worden als betere tanks beschouwd dan Abrams. Vandaar dat de AMerikanen een moderniseringsprogramma zijn aan het opbouwen.
Bovendien is de Leopard 2 ook concurrentiëler dan de Abrams met de PSO-kit die je erop kan installeren. Vandaar ook de interesse van België.

Tanks lijken toch niet onnuttig meer. Ook Canada en Portugal zijn van die mening. Zij waren de 2 landen die samen met België geen tanks zouden kopen ter vervangen van hun Leopard 1's. Beide hebben daar nu van af gezien omdat tanks een belangrijke bijdrage kunnen leveren in moderne operaties. Niet toevallig hebben zij de Leopard 2 aangekocht.

http://www.defenseindustrydaily.com/...le-sold-04316/
Aviator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 19:32   #98
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
hoorzitting F-16 missie zonder minister de Crem

Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) is op onverwacht bezoek in Afghanistan. Net vanmiddag is er in de Kamer een hoorzitting over het sturen van Belgische F-16's naar dat land.
De Crem is in Afghanistan op uitnodiging van VS-generaal Bantz Craddock, de opperbevelhebber van de NAVO-troepen daar en dus ook van de ISAF-vredesmacht in Afghanistan.

De minister trekt ook naar Kandahar, waar vanaf september vier Belgische F-16's en een honderdtal militairen zullen worden gestationeerd. Die zullen deel uitmaken van een Nederlands-Belgische eenheid.

Net vanmiddag is er in de Kamercommissie Defensie een hoorzitting over de Belgische F-16-missie in Afghanistan.
zalig gewoon, die gast is subliem...
Oud 17 juni 2008, 20:01   #99
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
zalig gewoon, die gast is subliem...
Jâah, zalig gewoon. Sneu, dat we hem zullen moeten missen vanaf 15 juli.

Exclusief: het officiële welkom voor de heer De Crem bij zijn aankomst te Khandahar: http://www.dailymotion.com/relevance...anistan_family

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 17 juni 2008 om 20:10.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 23:15   #100
BladeToke
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Jâah, zalig gewoon. Sneu, dat we hem zullen moeten missen vanaf 15 juli.

Exclusief: het officiële welkom voor de heer De Crem bij zijn aankomst te Khandahar: http://www.dailymotion.com/relevance...anistan_family
Ik denk het niet... Iedere deftige mens weet gewoon dat hij het beste is voor het leger van al die andere individuen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be