![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Neen, dat was vroeger "wil je mijn verzameling sigarenbandjes zien?"
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() pistolet. Nu heet dat 'durum'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat noem ik blasfemie! Een pistoletje is geen durum! Grrrr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() ![]() ![]() Toen ik als kind naar België kwam genoot ik als een bezetene van al die koolhydraten: wafels met echte boter en suiker, en pistoleekes en koffiekoeken van bij de bakker... Nu is dat alles in Brussel nog maar amper te bespeuren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() toen ik laatst es zei dat ik "op vinkeslag zat" kreeg ik een hele hoop verbaasde blikken in mijn richting, blijkbaar wordt die uitdrukking nog weinig gebruikt en zelfs niet meer verstaan door jongeren.
Ben nochtans nog maar 28 jaar ![]()
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 24 juni 2008 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Iemand die op vinkeslag zit = iemand die zeer waakzaam is
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Ja maar Ardy is een bijzondere 28 jarige
![]() Staan blinde vinken dan ook op je menu terwijl je op die slag zit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 24 juni 2008 om 20:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De huidige toestand van Brussel is ronduit schandalig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() M'n grootvader vertelde me ooit dat, wanneer hij jong was, de oudere kinderen de gewoonte hadden hem of andere kinderen als grap naar een winkel te sturen om dingen die niet bestaan.
Bv. Ze stuurden hem dan naar de slager om 'ne kart kilo eksterbollewijting' ![]() Laatst gewijzigd door Paracelsus : 25 juni 2008 om 02:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() Wanneer ik vroeger stout was, dreigden m'n ouders er mee me naar de 'schippersschole' te sturen als ik niet ophield.
Het heeft lang geduurd eer ik wist wat de schippersschool echt was. Ze vermaanden me ook altijd met 'gardevoe'. ![]() Laatst gewijzigd door Paracelsus : 25 juni 2008 om 02:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Alleen in kleine dorpjes kan je nog echt bakkers vinden met lekkere producten. Ik hoor hier en daar mensen zeggen dat ze hun kind zouden opvoeden in het dialect. Ik zou dat zelf nooit doen noch aanraden. Het risico dat ze dan op school een achterstand oplopen is groot. Ik heb trouwens twee nonkels die zo dialect spreken dat het zeker tot mijn vijftiende heeft geduurd eer ik ze kon verstaan, en met mijn oma heb ik eigenlijk om die reden gewoon nooit een gesprek kunnen voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() Ah, niet overdrijven. Dialect is toch eenmaal deel van onze cultuur?
Thuis zou er bij mij dialect gesproken worden. Algemeen Nederlands is me te steriel daarvoor, en het Brugse dialect is echt mooi. Op school en tegen vreemde mensen moeten ze natuurlijk AN spreken (behalve op de speelplaats natuurlijk). Meer nog, dialecten geven ook een referentiekader om Frans te leren, daar vele woorden een verbastering daarvan zijn. Trouwens, hoe meer talen je kent, hoe groter je referentiekader. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Ideaal zou zijn tweetalige opvoeding. Ik ken er die thuis in het Nederlands en het Frans opgevoed zijn, en die spreken dan nog eens dialect op de koop toe. Laatst gewijzigd door Paracelsus : 25 juni 2008 om 02:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Dat naar de winkel sturen is een klassieker, daar heb ik zelf in mijn tijd veel verhalen over gehoord maar ik heb het zelf nooit meegemaakt. Wie heeft er onlangs nog sjokkadijze gehoord? If het al ietwat meer vulgariserende "viel vulk in de stoese"? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister
|
![]() Dat ken ik niet, maar bij ons hoorde je veel 'gien dwoazen erpel'. Erpel betekent blijkbaar aardappel.
Wat ook opmerkelijk is is dat men in Brugge voor paard 'ne peird' gaat gebruiken, terwijl in de kleine West-Vlaamse dorpjes je ook 'nen ors' hoorde gebruiken. De verwantschap met het Engels valt direct op. Zou dat een Normandische invloed kunnen zijn? Laatst gewijzigd door Paracelsus : 25 juni 2008 om 02:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een seuzze, oftewel een deken is nog een dagelijks woord in het gebied tussen Antwerpen en Brussel.
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is stilaan een onbegrijpelijke mengelmoes aan't worden ...
![]() |