Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Taalvoorwaarde uit Vlaamse Wooncode ?
ja 12 10,26%
nee 101 86,32%
anders (verklaar) 4 3,42%
Aantal stemmers: 117. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2008, 17:57   #81
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
Ook als ze een halve eeuw in het land wonen, nederlandstalig en 83 jaar oud zijn?
Men mag niet op leeftijd discrimineren. Waarom geen test bij iemand van 83 en wel bij iemand van 73, 63 of 53? Als ze een halve eeuw in Vlaanderen wonen en/of nederlandstalig zijn, dan is zo een test een peuleschil.

Er zijn in Nederland en Vlaanderen problemen met grote groepen mensen die niet (willen) integreren en in ghetto's in een parallelgezelschap leven en er daar zeer soms een extreem gedachtengoed op na houden (kompleet los van de samenleving). Dit ziet men b.v. bij franstalige/marokaanse/turkse buitenwijken van grote steden. Deze problemen negeren is onverantwoord, gezien de reakties (Fortuin, Wilders, VB, TON, etc.).
Door een nederlandstalige taaltest kunnen deze mensen beter integreren. De mensen die niet willen integreren blijven/gaan misschien door een taaltest naar hun vaderland.

Trouwens, Vlamingen moeten in Nederland ook een taaltest afleggen: voor de nederlandstalige Vlamingen een formaliteit, voor de franstalige Vlamingen eventueel toch lastig. Ze kunnen graag faciliteiten opeisen, eens kijken hoe de nederlanders reageren.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 19:14   #82
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
.... in Tienen/Tirlemont. ”

Wel, wat is uw reactie nu op het feit dat die regeling ook in Nederland bestaat?

Wanneer gaat dat met die dubbelnicks nu eens eindelijk ophouden?
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 20:31   #83
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Gevolgen !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Inburgeren is natuurlijk meer dan alleen maar een taalkwestie.

Persoonlijk heb ik er niet het minste probleem mee dat er iemand in Vlaanderen komt wonen die de taal niet spreekt en niet wil leren spreken.
De gevolgen zijn natuurlijk wel voor hem/haar:
- de wetten edm moeten nageleefd worden, een bordje "verboden te parkeren" met "uitgezonderd bewoners" moet begrepen worden, of 't is een overtreding
- de taal van de overheid is het Vlaams, je kan geen bouwvergunningen in het Spaans indienen, of Chinees spreken in de gemeenteraad ...
- geen Vlaams spreken is zelf veroorzaken dat je werkloos zou blijven; is zelf veroorzaken dat je sosiaal minder bedeeld blijft, dus geen werkloosheidsvergoedingen langer dan pakweg 3 maanden, en geen sosiale woningen ..
- enz.
Goed gezien !
Hopelijk kun je crapuultje maingain
hiervan op de hoogte brengen...
Trouwens, in Zweden is iets dergelijks al j�*�*�*�*�*�*�*�*ren van toepassing.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 20:38   #84
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Van Groen! nr VB is wel een grote stap
Niet echt, lang lang lang geleden, toen ik nog jong en naïef was heb ik ook eens voor groen gestemd

Laatst gewijzigd door DenDane : 4 juli 2008 om 20:39.
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 20:44   #85
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Naïef

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Niet echt, lang lang lang geleden, toen ik nog jong en naïef was heb ik ook eens voor groen gestemd
Groenen hebben blijkbaar een triestig patent van naïeviteit over de ganse wereld. De dramatische geschiedenis met I.Betancourt is het duidelijkst bewijs. Jammer genoeg !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 20:51   #86
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Sommige mensen leren nu eenmaal uit hun fouten. Dat zelfs mijn vader, Agalev-sympathisant van het eerste uur en al vele jaren partijlid, het nu voor bekeken heeft gehouden, is veelzeggend. De herverkiezing van Mieke Vogels was voor hem persoonlijk de druppel die de emmer deed overlopen. Hij heeft zijn lidmaatschap dit jaar dan ook niet meer verlengd. Hem kennende, acht ik het zelfs niet uitgesloten dat bij de volgende verkiezingen zijn stem naar de N-VA gaat. Zo zie je maar...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2008, 23:10   #87
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Als ik iets dergelijks lees aarzel ik niet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GVA:
04/07 Nederlander woont al 55 jaar in België, moet taaltest afleggen
Louis Hinssen wil een sociale woning huren in Houthalen. Daarvoor moet hij eerst een taaltest Nederlands afleggen, schrijft de Vlaamse Wooncode voor.

Alleen: Hinssen is een Nederlander die al 55 jaar in ons land woont. “Ik begrijp er helemaal niks van”, moppert hij. “Ik ben bijna 83 en nu gaan ze ineens checken of ik wel Nederlands kan?”

Louis Hinssen is weduwnaar sinds 6 december 2007. “Een wrang sinterklaascadeau”, zucht hij. Na de dood van zijn vrouw begon de gepensioneerde monteur uit te kijken naar een ander onderkomen in zijn thuisbasis Houthalen. Omdat hij in aanmerking kwam voor een sociale huurwoning, belandde hij op de wachtlijst van huisvestingsmaatschappij Kempisch Tehuis.

Afgelopen week werd Louis per brief opgeroepen voor een taaltest Nederlands

Lees de rest bij de
BRON
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk dat ik ook al gelezen heb over Vlamingen die al jaren in Nederland woonden en door de regelneven uitgenodigd werden om voor een inburgeringscursus met -examen en bijhorende taalproef.

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 juli 2008 om 23:16.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 00:42   #88
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

De Franstaliegen gaan het nog wat verder op de spits drijven.
Goed bezig mannen, dat zal de Vlamingen zeker ''inschikkelijker'' maken.

Ducarme wil centrum tegen taaldiscriminatie
Federaal volksvertegenwoordiger Denis Ducarme (MR) gaat een wetsvoorstel neerleggen voor de oprichting van een Centrum tegen linguïstische discriminatie. Het nieuwe orgaan zou gebaseerd zijn op het model van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.

Het voordeel van een dergelijk centrum is dat het op eigen initiatief elk document dat discriminatie kan veroorzaken zou kunnen onderzoeken, zonder dat daarover een individuele klacht is, legt Ducarme uit.

"We zullen niet ontwapenen wat betreft de rechten van de Franstaligen. Vlaanderen moet dat weten", besluit hij. (belga/bdr)

Franstalige Van Eycken (UF) dient klacht in bij Europa tegen Vlaamse taalvereiste
Vlaams parlementslid Christian Van Eycken (UF), het enige Franstalige lid van het Vlaams parlement, gaat een klacht indienen bij de Europese Commissie tegen de gemeentereglementen van Zaventem en Vilvoorde waarin de kennis van het Nederlands vereist wordt bij de aankoop van gemeentelijke kavels of woningen.

"Tegen Franstaligen"
Voor de volksvertegenwoordiger van het Union de Francophones, zijn de reglementen erop gericht Franstalige kandidaat-kopers uit te sluiten bij de aankoop van gemeentelijke kavels of woningen. Volgens Van Eycken overtreden de reglementen verschillende Europese rechtsregels. De actie van Van Eycken wordt onder meer ondersteund door het FDF. (belga/sd)

Laatst gewijzigd door daiwa : 5 juli 2008 om 00:43.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 06:19   #89
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Sommige mensen leren nu eenmaal uit hun fouten. Dat zelfs mijn vader, Agalev-sympathisant van het eerste uur en al vele jaren partijlid, het nu voor bekeken heeft gehouden, is veelzeggend. De herverkiezing van Mieke Vogels was voor hem persoonlijk de druppel die de emmer deed overlopen. Hij heeft zijn lidmaatschap dit jaar dan ook niet meer verlengd. Hem kennende, acht ik het zelfs niet uitgesloten dat bij de volgende verkiezingen zijn stem naar de N-VA gaat. Zo zie je maar...
Hoe ouder hoe rechtser, klopt blijkbaar.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 06:20   #90
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

"Tegen Franstaligen"
Voor de volksvertegenwoordiger van het Union de Francophones, zijn de reglementen erop gericht Franstalige kandidaat-kopers uit te sluiten bij de aankoop van gemeentelijke kavels of woningen. Volgens Van Eycken overtreden de reglementen verschillende Europese rechtsregels. De actie van Van Eycken wordt onder meer ondersteund door het FDF. (belga/sd)
Dehaene, die Europa goed kent, heeft op tv al gezegd dat de maatregelen van Vilvoorde enz.. waarschijnlijk in slechte aarde zullen vallen bij Europa en dat het wellicht geen al te slimme maatregelen zijn.
Oud 5 juli 2008, 07:09   #91
Pick Nick
Banneling

Standaard

Citaat:
Dehaene, die Europa goed kent, heeft op tv al gezegd dat de maatregelen van Vilvoorde enz.. waarschijnlijk in slechte aarde zullen vallen bij Europa en dat het wellicht geen al te slimme maatregelen zijn.
Hier, in jouw voorkeurtaaltje :

"Avec cette démarche, Christian Van Eyken prouve qu'il sait que l'Europe ne va jamais condamner Zaventem et Vilvorde pour cela. Car, il choisit une procédure qui est par définition ne pas recevable �* cause du faite que les procédures indiquées par la loi ne sont pas respectées".Il ne faut pas tout confondre. Pour pouvoir saisir la Cour européenne des droits de l'Homme, il faut en effet avoir épuisé tous les recours internes. Cette Cour (�* Strasbourg) n'a rien �* voir avec l'Union européenne. Elle veille au respect de la Convention des droits de l'homme.La plainte visée dans l'article n'a pas trait �* la violation des droits de l'homme mais �* la violation de la liberté d'établissement qui découle non pas de la Convention mais du Traité de l'Union européenne. La Commission n'est par ailleurs pas une juridiction et ne rend donc pas de jugement."

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...4-613302.shtml

Dus louter weer wat geprovoceer waar de journalistjes van Télé Mille Collines als strontvliegen op een pot stroop zullen op afvliegen.
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 07:23   #92
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Hier, in jouw voorkeurtaaltje :

"Avec cette démarche, Christian Van Eyken prouve qu'il sait que l'Europe ne va jamais condamner Zaventem et Vilvorde pour cela. Car, il choisit une procédure qui est par définition ne pas recevable �* cause du faite que les procédures indiquées par la loi ne sont pas respectées".Il ne faut pas tout confondre. Pour pouvoir saisir la Cour européenne des droits de l'Homme, il faut en effet avoir épuisé tous les recours internes. Cette Cour (�* Strasbourg) n'a rien �* voir avec l'Union européenne. Elle veille au respect de la Convention des droits de l'homme.La plainte visée dans l'article n'a pas trait �* la violation des droits de l'homme mais �* la violation de la liberté d'établissement qui découle non pas de la Convention mais du Traité de l'Union européenne. La Commission n'est par ailleurs pas une juridiction et ne rend donc pas de jugement."

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...4-613302.shtml

Dus louter weer wat geprovoceer waar de journalistjes van Télé Mille Collines als strontvliegen op een pot stroop zullen op afvliegen.
Waarom mijn voorkeurtaaltje? Kun jij gedachten lezen?

Als dat zo zou zijn dan zou ik op een Franstalig forum actief zijn. Ik lees of schrijf zelden Frans, wegens te lastig.
Spreken lukt iets beter.

Laatst gewijzigd door azert : 5 juli 2008 om 07:23.
Oud 5 juli 2008, 07:24   #93
Pick Nick
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom mijn voorkeurtaaltje? Kun jij gedachten lezen?

Als dat zo zou zijn dan zou ik op een Franstalig forum actief zijn. Ik lees of schrijf zelden Frans, wegens te lastig.
Spreken lukt iets beter.
Waarom denk je dat Van Eycken bewust de imbeciel uithangt met zijn niet ontvankelijke klacht?
Oud 5 juli 2008, 07:27   #94
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Waarom denk je dat Van Eycken bewust de imbeciel uithangt met zijn niet ontvankelijke klacht?
Zegt u het maar, jij kunt blijkbaar beter gedachten lezen.
Oud 5 juli 2008, 07:42   #95
Pick Nick
Banneling

Standaard

Citaat:
Zegt u het maar, jij kunt blijkbaar beter gedachten lezen.
Tja, een klacht indienen waarvan je op voorhand weet dat ze onontvankelijk is, dat is dus imbeciel gedrag. Of ga jij het soms een teken van intelligentie noemen?

De reden gaf ik al aan : het opjutten van de journalisten van télé Mille Collines RTBF zodat ze een kluif hebben om weer aan te zetten tot haat tegen de Vlamingen.
Oud 5 juli 2008, 08:25   #96
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Door een nederlandstalige taaltest kunnen deze mensen beter integreren. De mensen die niet willen integreren blijven/gaan misschien door een taaltest naar hun vaderland.
Wat een naïviteit. Als u denk dat migranten demi-tours gaan maken omwille van een taaltest dan denk ik dat u weinig migranten kent. Wat er zal gebeuren is vrij simpel : degene die onvoldoende Nederlands kennen die gaan gewoon op de privé-markt gaan kijken en één of ander veel te hoog geprijsd krot gaan huren of kopen. Gevolg = de mensen die het moeilijkst hebben in deze samenleving , niet-geschoolde soms zelfs ongeletterde migranten , die worden het nu nog moeilijker gemaakt aangezien ze nu ook huisjes die speciaal gebouwd waren voor mensen die het niet breed hebben en allicht nooit zullen hebben aan hun neus zien voorbij gaan.

Sociale woningen dienen om mensen die economisch zwak staan te voorzien van een onderkomen. Je moet mensen niet chanteren met hetgeen we als basis mogen beschouwen. Die dingen hebben we als samenleving bedacht om ervoor te zorgen dat zelfs de allerzwaksten in de samenleving een menswaardig bestaan hebben. Nu komt er nog een regeltje bij in het nadeel van degene die nog Nederlands moeten leren en in het voordeel van degene die het al sowieso makkelijker hadden en al heel hun leven Nederlands kennen. Wonen heeft op zich helemaal geen fluit met taal te maken. Werken des te meer. Wonen heeft net zoveel met taal te maken , als het recht op gezondheidszorg. Je gaat toch ook niet iemand de voorkeur geven op een vroegere behandeling of operatie omdat ie bereidwilliger is om nederlands te kennen?? Neen , want bij gezondheidszorg draait het erom dat je mensen helpt met hun klachten. Wel bij sociale woningen draait het erom dat je mensen helpt met hun gebrek aan middelen om een degelijke woning aan te schaffen of te huren. Als je dan toch taal uitdrukkelijk op die manier aan iets wil koppelen lijkt het me vrij logischer en vooral effectiever om dat bvb te koppelen aan de werkloosheidsuitkering. Die gaat er namelijk van uit dat je werk zoekt . En om beter werk te zoeken kun je het best Nederlands kennen. Er is tussen die factoren een direct verband , tussen taal en werk zoeken. Tussen taal en in een huis wonen , niet.

En daar zit het hem net. Het gaat volgens mij helemaal niet om integratie te bevorderen van migranten. Daarom dat men taal koppelt aan wonen , want die Franstaligen die werken meestal in Brussel en spreken daar Frans . Een maatregel om taal aan werken te koppelen helpt dus niet om de verfransing van de rand een halt toe te roepen. Maar een maatregel om wonen te koppelen aan taal wel , want die franstalige uit Brussel die zal dan gewoon maar besluiten om elders te wonen. En dat is uiteindelijk de bedoeling , alleen verpakt men dat onder het mom van iets wat het niet is. Dit gaat helemaal niet tot betere integratie leiden, integendeel. Wat is er beter voor de maatschappij : laag geschoolde economisch zwakke migranten die in mooie sociale woningen wonen aan schappelijke prijs of laag geschoolde economisch zwakke migranten die in bouwvallige veel te dure vuile krotten van huizen wonen ?
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 08:29   #97
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Wat een naïviteit. Als u denk dat migranten demi-tours gaan maken omwille van een taaltest dan denk ik dat u weinig migranten kent. Wat er zal gebeuren is vrij simpel : degene die onvoldoende Nederlands kennen die gaan gewoon op de privé-markt gaan kijken en één of ander veel te hoog geprijsd krot gaan huren of kopen. Gevolg = de mensen die het moeilijkst hebben in deze samenleving , niet-geschoolde soms zelfs ongeletterde migranten , die worden het nu nog moeilijker gemaakt aangezien ze nu ook huisjes die speciaal gebouwd waren voor mensen die het niet breed hebben en allicht nooit zullen hebben aan hun neus zien voorbij gaan.

Sociale woningen dienen om mensen die economisch zwak staan te voorzien van een onderkomen. Je moet mensen niet chanteren met hetgeen we als basis mogen beschouwen. Die dingen hebben we als samenleving bedacht om ervoor te zorgen dat zelfs de allerzwaksten in de samenleving een menswaardig bestaan hebben. Nu komt er nog een regeltje bij in het nadeel van degene die nog Nederlands moeten leren en in het voordeel van degene die het al sowieso makkelijker hadden en al heel hun leven Nederlands kennen. Wonen heeft op zich helemaal geen fluit met taal te maken. Werken des te meer. Wonen heeft net zoveel met taal te maken , als het recht op gezondheidszorg. Je gaat toch ook niet iemand de voorkeur geven op een vroegere behandeling of operatie omdat ie bereidwilliger is om nederlands te kennen?? Neen , want bij gezondheidszorg draait het erom dat je mensen helpt met hun klachten. Wel bij sociale woningen draait het erom dat je mensen helpt met hun gebrek aan middelen om een degelijke woning aan te schaffen of te huren. Als je dan toch taal uitdrukkelijk op die manier aan iets wil koppelen lijkt het me vrij logischer en vooral effectiever om dat bvb te koppelen aan de werkloosheidsuitkering. Die gaat er namelijk van uit dat je werk zoekt . En om beter werk te zoeken kun je het best Nederlands kennen. Er is tussen die factoren een direct verband , tussen taal en werk zoeken. Tussen taal en in een huis wonen , niet.

En daar zit het hem net. Het gaat volgens mij helemaal niet om integratie te bevorderen van migranten. Daarom dat men taal koppelt aan wonen , want die Franstaligen die werken meestal in Brussel en spreken daar Frans . Een maatregel om taal aan werken te koppelen helpt dus niet om de verfransing van de rand een halt toe te roepen. Maar een maatregel om wonen te koppelen aan taal wel , want die franstalige uit Brussel die zal dan gewoon maar besluiten om elders te wonen. En dat is uiteindelijk de bedoeling , alleen verpakt men dat onder het mom van iets wat het niet is. Dit gaat helemaal niet tot betere integratie leiden, integendeel. Wat is er beter voor de maatschappij : laag geschoolde economisch zwakke migranten die in mooie sociale woningen wonen aan schappelijke prijs of laag geschoolde economisch zwakke migranten die in bouwvallige veel te dure vuile krotten van huizen wonen ?
Natuurlijk mogen die sociale woningen in Vlaanderen niet in handen komen van kansarme Vlamingen...
Eigen volk stinkt immers...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 08:34   #98
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
den dikke kent europa echt goed. Men merkt dat aan het applaus voor zijn grondwet
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 08:38   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Als we nu eens de Franstaligen aanklagen wegens discriminatie van Waalssprekenden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2008, 08:39   #100
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Natuurlijk mogen die sociale woningen in Vlaanderen niet in handen komen van kansarme Vlamingen...
Eigen volk stinkt immers...
Ah het is dus toch eigen volk eerst We mogen geen eigen volk eerst doen want dat is racisme , we gaan het dan maar via taal doen dan krijgen we misschien min of meer hetzelfde resultaat. 1 post en de ware aard komt al boven drijven
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be